Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Koleje.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1989.52.310 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1997 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

1. 
Kolejami w rozumieniu niniejszej ustawy są:
1)
drogi szynowe wraz z przeznaczonymi do ich eksploatacji i utrzymania budowlami, urządzeniami oraz poruszającym się po tych drogach taborem, służące do przewozu osób, przesyłek oraz ładunków,
2)
urządzenia transportowe linowe i linowo-terenowe, służące do publicznego przewozu osób w celach turystyczno-sportowych.
2. 
Przepisy niniejszej ustawy nie mają zastosowania do:
1)
linii tramwajowych,
2)
dróg szynowych służących do transportu wewnątrzzakładowego w jednostkach gospodarczych eksploatujących takie urządzenie, a znajdujących się w całości w obrębie zakładów tych jednostek i nie mających połączenia z siecią kolei użytku publicznego,
3)
urządzeń transportowych linowych i linowo-terenowych, eksploatowanych przez jednostki gospodarcze i przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków, nawet gdyby te urządzenia wychodziły poza teren zakładu.
1. 
Koleje wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 dzielą się na koleje użytku publicznego i koleje użytku niepublicznego.
2. 
Przez koleje użytku publicznego rozumie się koleje przeznaczone do publicznego przewozu osób i przesyłek.
3. 
Przez koleje użytku niepublicznego rozumie się koleje służące do wyłącznego użytku eksploatujących je jednostek.
4. 
Do kolei użytku niepublicznego zalicza się również bocznice kolejowe połączone z siecią kolei użytku publicznego.
5. 
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności określi zasady użytkowania kolei w portach morskich i śródlądowych oraz organy i tryb postępowania tych organów w zakresie rozgraniczenia zadań i obowiązków w stosunku do kolei znajdujących się w tych portach.

Ilekroć w ustawie jest mowa:

1)
o "kolejach piaskowych" - należy przez to rozumieć koleje użytku niepublicznego, eksploatowane przez podległe Ministrowi Przemysłu przedsiębiorstwa zajmujące się wyłącznie zaopatrywaniem zakładów górniczych w materiały podsadzkowe,
2)
o "obszarze kolejowym" - należy przez to rozumieć wydzieloną powierzchnię gruntu, przeznaczoną do utrzymania i eksploatacji kolei, wraz ze znajdującymi się na nim budowlami i urządzeniami służącymi temu celowi.

Minister Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami i po uzgodnieniu z właściwą wojewódzką radą narodową może, jeżeli wymaga tego interes publiczny, uznać kolej użytku niepublicznego za kolej użytku publicznego, jak również kolej użytku publicznego - za kolej użytku niepublicznego.

1. 
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności wydaje przepisy techniczne o utrzymaniu i eksploatacji kolei, z wyjątkiem przepisów określonych w ust. 3.
2. 
W stosunku do kolei piaskowych przepisy techniczne o utrzymaniu kolei wydaje Minister Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z Ministrem Przemysłu.
3. 
Przepisy techniczne o eksploatacji kolei piaskowych wydaje Minister Przemysłu w porozumieniu z Ministrem Transportu, Żeglugi i Łączności.

Minister Transportu, Żeglugi i Łączności wydaje przepisy o skrzyżowaniu linii kolejowych z drogami publicznymi i liniami tramwajowymi.

Warunki i sposób prowadzenia ruchu kolejowego w czasie wykonywania budowy kolei określa Minister Transportu, Żeglugi i Łączności.

 Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Państwowego "Polskie Koleje Państwowe", po zasięgnięciu opinii właściwego wojewody, może zarządzić likwidację i rozbiórkę nieczynnych linii kolei użytku publicznego lub ich części.

1 Art. 8 zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o zmianie ustawy o kolejach i ustawy - Prawo przewozowe (Dz.U.91.107.462) z dniem 7 grudnia 1991 r.