Art. 33. - Koleje.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1989.52.310 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1997 r.
Art. 33.
1.
Do zabezpieczenia mienia kolejowego i powierzonego kolei oraz nadzoru nad przestrzeganiem porządku na kolejach użytku publicznego powołane są organy ochrony kolei.2.
Organami ochrony kolei są: Służba Ochrony Kolei oraz inne organy określone przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.3.
Zakres działania i uprawnień organów ochrony kolei obejmuje:1)
ochronę mienia kolejowego i powierzonego kolei,2)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o porządku na kolejach użytku publicznego,3)
ochronę życia, zdrowia i mienia obywateli korzystających z usług kolei.4.
W celu wykonywania swych zadań organy ochrony kolei mają prawo:1)
nakładania w trybie obowiązujących przepisów grzywien w drodze mandatu karnego,2)
legitymowania lub stwierdzania w inny sposób tożsamości osób, które przekroczyły przepisy o porządku na kolejach, oraz zatrzymania winnego w razie dokonania przestępstwa lub wykroczenia na obszarze kolejowym i doprowadzeniu go przymusowo do najbliższego organu Milicji Obywatelskiej,3)
noszenia i użycia broni palnej.5.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych wyda w drodze rozporządzenia przepisy o porządku na kolejach użytku publicznego.6.
Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Transportu, Żeglugi i Łączności określi w drodze rozporządzenia organy ochrony kolei, którym przysługuje prawo noszenia broni palnej w czasie pełnienia służby na obszarze kolejowym, oraz przypadki, w których dopuszczalne jest użycie broni przez organy ochrony kolei, i tryb postępowania przy użyciu broni.7.
Szczegółowy zakres działania oraz organizację Służby Ochrony Kolei określi Minister Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »