Rozdział 2 - Klasyfikacja lotnisk - Klasyfikacja lotnisk i rejestr lotnisk cywilnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.122.1273

Akt utracił moc
Wersja od: 29 września 2010 r.

Rozdział  2

Klasyfikacja lotnisk

§  3.
1. 1
 Według kryteriów ogólnych lotniska dzielą się, ze względu na:
1)
zakres ruchu statków powietrznych, na:
a)
międzynarodowe,
b)
krajowe;
2)
charakter ruchu statków powietrznych, na:
a)
ruchu regularnego,
b)
ruchu nieregularnego;
3)
dostępność dla użytkowników - zgodnie z art. 54 ustawy;
4)
właściciela, na:
a)
państwowe - stanowiące własność Skarbu Państwa oraz innych państwowych osób prawnych,
b)
komunalne - stanowiące własność gminy oraz innych komunalnych osób prawnych,
c)
prywatne - stanowiące własność osób fizycznych oraz osób prawnych innych niż państwowe i komunalne.
2.
Lotniska państwowe dzielą się na:
1)
wojskowe;
2)
służb porządku publicznego.
§  4. 2
 
1.
Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:
1)
umiejscowienie, na:
a)
naziemne,
b)
nawodne,
c)
na obiektach - w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;
2)
rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:
a)
z drogą startową o nawierzchni sztucznej,
b)
bez nawierzchni sztucznej;
3)
wymagania techniczne - w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku 14;
4)
rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:
a)
dla samolotów,
b)
dla śmigłowców,
c)
dla szybowców;
5)
kategorię podejść do lądowania, na:
a)
z drogą startową nieprzyrządową,
b)
z drogą startową przyrządową z podejściem:
nieprecyzyjnym,
precyzyjnym kat. I,
precyzyjnym kat. II,
precyzyjnym kat. IIIa,
precyzyjnym kat. IIIb,
precyzyjnym kat. IIIc;
6)
kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:
a)
od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,
b)
od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2

- w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

2.
Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.
3. 3
 Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4. 4
 Jeżeli wynikająca z długości całkowitej samolotu maksymalna szerokość kadłubów największych samolotów wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku jest większa od szerokości kadłubów wskazanej, zgodnie z ust. 3, dla danej kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, w załączniku nr 4 do rozporządzenia w tabeli nr 1 w kolumnie 3, wyznacza się wyższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska.
5. 5
 Niższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska niż wyznaczona zgodnie z ust. 3 można wyznaczyć, jeżeli przewiduje się okresy jego zmniejszonej aktywności, jednakże tak wyznaczona kategoria nie może być niższa niż kategoria wymagana dla największych statków powietrznych wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku w okresach zmniejszonej aktywności, niezależnie od liczby operacji.
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.05.197.1633) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.05.197.1633) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
3 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz.U.10.169.1140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2010 r.
4 § 4 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz.U.10.169.1140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2010 r.
5 § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz.U.10.169.1140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2010 r.