Dział 2 - Rola i zadania nauczycieli i nauczycieli akademickich w życiu narodu i państwa. - Karta praw i obowiązków nauczyciela.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.16.114

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lutego 1982 r.

DZIAŁ II.

Rola i zadania nauczycieli i nauczycieli akademickich w życiu narodu i państwa.

Zadania nauczycieli i nauczycieli akademickich.

1.
Nauczyciel i nauczyciel akademicki Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej powinien:

- wychowywać uczniów i studentów w duchu socjalistycznej moralności i socjalistycznych zasad współżycia społecznego, umiłowania Ojczyzny, pokoju, sprawiedliwości społecznej i braterstwa z ludźmi pracy wszystkich krajów,

- wpajać im zamiłowanie i szacunek do pracy, poczucie odpowiedzialności i dyscypliny społecznej,

- przekazywać im gruntowną wiedzę ogólną i zawodową,

- dbać o wszechstronny rozwój ich zdolności,

- rozbudzać zainteresowania i samodzielność myślenia,

- kształtować postawę czynnego współuczestnictwa w rozwoju gospodarki, kultury i życia społecznego.

2.
Aby wykonać zadania określone w ust. 1, nauczyciel i nauczyciel akademicki obowiązany jest:

- realizować prawidłowo programy nauczania i wychowania, osiągać jak najlepsze wyniki w pracy, udoskonalać metody nauczania i wychowania,

- poznawać wszechstronnie uczniów i studentów, ich osobowość i zainteresowania i wykorzystywać do tego wyniki badań naukowych,

- dbać o bezpieczeństwo uczniów i studentów powierzonych jego opiece,

- zachować bezstronność w ocenie uczniów i studentów,

- stwarzać warunki do rozwijania samodzielności myślenia i uczenia się uczniów i studentów oraz nawyków pracy samokształceniowej,

- kształtować aktywny stosunek uczniów i studentów do kultury i sztuki oraz wrażliwość na piękno,

- współdziałać z organizacjami politycznymi i młodzieżowymi w rozwijaniu pracy ideowo-wychowawczej zmierzającej do wpojenia wychowankom naukowego światopoglądu i socjalistycznej moralności,

- współpracować ze środowiskiem społecznym, towarzystwami naukowymi, zawodowymi, uczniowskim i studenckim ruchem naukowym oraz zakładami pracy, nauczyciel zaś w pierwszym rzędzie z rodzicami lub opiekunami uczniów,

- wspierać samorządność uczniów i studentów kształtującą aktywność społeczną i umiejętność działania zespołowego, wyrabiać poczucie odpowiedzialności społecznej,

- przestrzegać dyscypliny pracy oraz zarządzeń i wytycznych organów administracji szkolnej i bezpośrednich przełożonych,

- dbać o godność i przykładną postawę moralną wychowawcy młodego pokolenia, podnosić swój poziom zawodowy, ideologiczny i naukowy oraz unikać w swym postępowaniu w służbie i poza służbą wszystkiego, co mogłoby obniżyć powagę zawodu,

- umacniać zasady współżycia z gronem współpracowników szkoły, unikać wszystkiego, co mogłoby szkodzić dobrej atmosferze pracy,

- w razie powołania - wypełniać należycie funkcje na stanowiskach w administracji dydaktyczno-naukowej, w komisjach dyscyplinarnych i innych organach szkoły i szkoły wyższej.

3.
Do podstawowych zadań nauczycieli akademickich należy ponadto:

- współdziałanie w rozwijaniu postępu technicznego i upowszechnianie zdobyczy nauki oraz ich praktycznego zastosowania w gospodarce,

- kształcenie i wychowywanie kadr naukowych zdolnych do zapewnienia trwałego postępu nauki polskiej i jej więzi z praktyką społeczną i gospodarczą.

4.
Do podstawowych zadań nauczycieli akademickich wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) należy również prowadzenie pracy badawczej dla rozwoju nauki, wiedzy, gospodarki i kultury narodowej w ścisłym związku z potrzebami życia społecznego i perspektywami rozwoju kraju.

Zadania nauczycieli i nauczycieli akademickich powołanych do pełnienia funkcji kierowniczych w szkole.

1.
Szkołą kieruje dyrektor, który jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły oraz opiekunem młodzieży uczącej się w szkole.
2.
Dyrektor kieruje szkołą zgodnie z przepisami i wytycznymi organów administracji szkolnej.
3.
Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za:

- socjalistyczny kierunek wychowania i nauczania,

- wychowawczy i dydaktyczny poziom szkoły,

- prawidłową organizację pracy, realizację programów nauczania i wychowania oraz osiągane wyniki nauczania i wychowania,

- tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy młodzieży w ramach jej organizacji,

- organizowanie czasu wolnego uczniów,

- zaspokajanie zdrowotnych i kulturalnych potrzeb uczącej się młodzieży w ramach programowej działalności szkoły,

- bezpieczeństwo i higienę pracy w szkole,

- kształtowanie atmosfery pracy w gronie nauczycieli zgodnie z socjalistycznymi zasadami współżycia,

- przestrzeganie i wykonywanie przepisów i zaleceń władz szkolnych oraz dyscypliny pracy w szkole,

- prawidłowe administrowanie i gospodarkę szkoły, dysponowanie środkami materialnymi zgodnie z obowiązującymi przepisami.

4.
Dyrektor szkoły obowiązany jest do udzielania pomocy w doskonaleniu zawodowym, szczególnie nauczycielom początkującym, udzielania wszystkim nauczycielom i pracownikom szkoły instruktażu, kontrolowania i oceniania ich pracy oraz troszczenia się o właściwe warunki socjalne i kulturalne pracy w szkole.
5.
Dyrektor szkoły jest przewodniczącym rady pedagogicznej.
6.
Szczegółowe obowiązki dyrektorów szkół i ich zastępców oraz nauczycieli, którym powierzono inne funkcje kierownicze w szkole, określają zarządzenia i wytyczne właściwych organów administracji szkolnej.
1.
Dyrektorów szkół i ich zastępców powołuje organ administracji szkolnej sprawujący bezpośredni nadzór nad daną szkołą spośród czynnych nauczycieli tej samej lub innej szkoły na okres nie przekraczający pięciu lat z możliwością ponownego powołania na dalsze okresy, jednak każdorazowo nie dłuższy niż pięć lat.
2.
Szczegółowe warunki wymagane od kandydatów na stanowiska dyrektorów i ich zastępców oraz tryb ich powoływania określa właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania.
3.
Organ uprawniony do powołania nauczyciela do pełnienia funkcji dyrektora lub zastępcy dyrektora może w uzasadnionych przypadkach odwołać dyrektora lub zastępcę dyrektora przed upływem okresu, na który został on powołany.
4.
Przepisy ust. 1-3 mają odpowiednie zastosowanie do nauczycieli powołanych do wykonywania innych funkcji kierowniczych.

Zadania nauczycieli akademickich powołanych do wykonywania funkcji kierowniczych w szkołach wyższych oraz zasady ich powoływania i odwoływania określa ustawa o szkolnictwie wyższym.

Zadania pracowników nadzoru pedagogicznego.

1.
Nauczyciele zatrudnieni w organach administracji szkolnej na stanowiskach pracowników nadzoru pedagogicznego kontrolują i oceniają funkcjonowanie szkół i odpowiednich jednostek administracji szkolnej, udzielają pomocy pracownikom tych jednostek w wykonywaniu ich funkcji dydaktyczno-wychowawczych i kierowniczych oraz czuwają nad zapewnieniem warunków pracy pracowników szkół.
2.
Pracownicy nadzoru pedagogicznego zobowiązani są, w ramach swych obowiązków służbowych i pobieranego uposażenia, do pełnienia funkcji dydaktycznych w szkołach w rozmiarach 2 godzin tygodniowo. Obowiązek ten nie dotyczy kuratorów okręgów szkolnych i ich zastępców oraz inspektorów szkolnych i ich zastępców.
3.
Pracownicy nadzoru pedagogicznego zobowiązani są do:

- wydawania zaleceń i udzielania instruktażu pracownikom jednostek nadzorowanych oraz przedstawiania wniosków właściwym organom w sprawach związanych z organizacją i funkcjonowaniem szkół,

- przedstawiania wniosków w sprawie wstrzymania w nadzorowanych jednostkach postanowień sprzecznych z obowiązującymi przepisami i zlecania określonych czynności pracownikom, gdy sytuacja w nadzorowanych jednostkach tego wymaga.

4.
Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień pracowników nadzoru pedagogicznego i ich kwalifikacje oraz zasady postępowania w sprawach wymienionych w ust. 1-3 określa Minister Oświaty i Wychowania w porozumieniu z właściwymi ministrami.
1.
Kuratora okręgu szkolnego i jego zastępców oraz inspektora szkolnego powołuje i odwołuje Minister Oświaty i Wychowania na wniosek prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Zastępców inspektorów szkolnych powołuje i odwołuje kurator okręgu szkolnego na wniosek prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej.
3.
Pozostałych pracowników nadzoru pedagogicznego w kuratorium powołuje kurator okręgu szkolnego, a w wydziałach oświaty i kultury prezydiów powiatowych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych - inspektor szkolny.
4.
Wizytatorów szkolnictwa artystycznego zatrudnionych w wydziałach kultury prezydiów rad narodowych stopnia wojewódzkiego powołują kierownicy tych wydziałów za zgodą Ministra Kultury i Sztuki.
5.
Pracowników nadzoru pedagogicznego szkół nie podporządkowanych radom narodowym powołuje i odwołuje właściwy minister lub organ przez niego wyznaczony w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania lub wyznaczonym przez niego organem. Stanowiska pracowników nadzoru pedagogicznego tych szkół oraz zasady ich wynagradzania określa właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania.