Rozdział 3 - Ujawnianie konfliktu interesów - Informacje stanowiące rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2005.206.1715
Akt utracił moc Wersja od: 21 października 2005 r.
Rozdział 3
Ujawnianie konfliktu interesów
Ujawnianie konfliktu interesów
§ 9.
1.
W treści rekomendacji ujawnia się wszelkie powiązania i okoliczności, które mogłyby wpłynąć na obiektywność sporządzanych rekomendacji, a w szczególności informacje na temat zaangażowania kapitałowego rekomendującego w instrumenty finansowe, będące przedmiotem rekomendacji, lub istnienie istotnego konfliktu interesów, jaki zachodzi pomiędzy rekomendującym a emitentem instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji.2.
W przypadku gdy rekomendujący jest osobą prawną, w treści rekomendacji zawiera się: 1)
wszelkie informacje, które są dostępne lub powinny być udostępnione osobom biorącym udział w przygotowaniu rekomendacji, na temat słusznego interesu lub konfliktu interesów, jaki istnieje między rekomendującym lub osobami z nim powiązanymi a emitentem instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji; 2)
wszelkie informacje na temat słusznego interesu lub konfliktu interesów, jaki istnieje między rekomendującym lub osobami z nim powiązanymi a emitentem instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, o których wiadomo osobom, które nie uczestniczyły w przygotowywaniu rekomendacji, ale miały lub mogły mieć dostęp do rekomendacji przed jej udostępnieniem klientom lub przekazaniem do publicznej wiadomości.3.
W przypadku gdy rekomendujący jest osobą prawną, w treści rekomendacji ujawnia się informacje, o których mowa w ust. 1, również w odniesieniu do: 1)
osób fizycznych zatrudnionych u rekomendującego lub pozostających z nim w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, jeżeli brały udział w przygotowywaniu rekomendacji; 2)
innych osób prawnych, które łączy z rekomendującym stosunek zlecenia lub inny stosunek prawny o podobnym charakterze i które brały udział w sporządzeniu tej rekomendacji; 3)
osób fizycznych zatrudnionych u osoby prawnej, o której mowa w pkt 2, lub pozostających z nią w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, jeżeli brały udział w przygotowywaniu rekomendacji.4.
W przypadku gdyby zamieszczenie wszystkich informacji wymienionych w ust. 1-3 było nieproporcjonalne z uwagi na rozmiary sporządzonej rekomendacji, możliwe jest wyraźne wskazanie w treści rekomendacji miejsca, gdzie można się z nimi w sposób bezpośredni zapoznać, w szczególności poprzez bezpośrednie odesłanie do strony internetowej rekomendującego zawierającej te informacje.5.
Przepisy ust. 4 stosuje się również do rekomendacji wydawanych w formie innej niż pisemna, z zastrzeżeniem że w przypadku gdyby zamieszczenie wszystkich informacji wymienionych w ust. 1-3 było nieproporcjonalne, możliwe jest wyraźne wskazanie miejsca, w szczególności strony internetowej rekomendującego, gdzie można się z nimi w sposób bezpośredni zapoznać. W takim przypadku powinna być o tym fakcie uczyniona wzmianka w treści rekomendacji.§ 10.
1.
W przypadku rekomendacji sporządzanej przez niezależnego analityka, firmę rekomendującą, instytucję kredytową lub podmiot z nimi powiązany albo inny podmiot, którego podstawowym przedmiotem działalności jest sporządzanie rekomendacji, w treści rekomendacji wyraźnie zaznacza się następujące informacje, odnoszące się do słusznego interesu lub konfliktu interesów, a dotyczące: 1)
wykonywania przez rekomendującego czynności dotyczących danego instrumentu finansowego w zakresie:a)
oferowania instrumentów finansowych w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej w okresie 12 miesięcy poprzedzających wydanie rekomendacji,b)
nabywania lub zbywania instrumentów finansowych na własny rachunek celem realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego,c)
nabywania lub zbywania instrumentów finansowych na własny rachunek celem realizacji umów o subemisje inwestycyjne lub usługowe; 2)
posiadania przez rekomendującego lub przez podmioty z nim powiązane akcji emitenta instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, w łącznej liczbie stanowiącej co najmniej 5 % kapitału zakładowego; 3)
posiadania przez emitenta instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, udziału stanowiącego co najmniej 5 % kapitału zakładowego rekomendującego lub podmiotu z nim powiązanego; 4)
występowania innego istotnego interesu finansowego, jaki w odniesieniu do emitenta instrumentów finansowych posiada rekomendujący lub podmioty z nim powiązane; 5)
pełnienia przez osobę fizyczną, sporządzającą rekomendację, lub osobę blisko z nią związaną, o której mowa w art. 160 ust. 2 pkt 1-3 ustawy, funkcji w organach podmiotu będącego emitentem instrumentów finansowych, których dotyczy rekomendacja, lub zajmowania stanowiska kierowniczego w tym podmiocie, z jednoczesnym wskazaniem pełnionej funkcji lub zajmowanego stanowiska; 6)
pełnienia przez rekomendującego lub podmioty z nim powiązane funkcji animatora rynku lub animatora emitenta instrumentów finansowych; 7)
pozostawania przez rekomendującego lub podmioty z nim powiązane stroną umowy z emitentem instrumentów finansowych, dotyczącej sporządzenia rekomendacji; 8)
otrzymania przez rekomendującego jakiegokolwiek wynagrodzenia od emitenta instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, z tytułu usług świadczonych na jego rzecz; 9)
zawarcia umowy między rekomendującym lub podmiotem z nim powiązanym a emitentem instrumentów finansowych, w sprawie świadczenia usług z zakresu bankowości inwestycyjnej, pod warunkiem że nie będzie się to wiązać z ujawnieniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz że umowa obowiązywała w ostatnich 12 miesiącach przed sporządzeniem rekomendacji lub że w tym okresie zostało z jej tytułu wypłacone wynagrodzenie bądź została złożona obietnica zapłaty wynagrodzenia; 10)
pełnienia przez rekomendującego lub podmioty z nim powiązane funkcji podmiotu organizującego lub współorganizującego ofertę publiczną instrumentów finansowych emitenta instrumentów finansowych, w okresie 12 miesięcy poprzedzających sporządzenie rekomendacji; 11)
istnienia innych istotnych powiązań, występujących między rekomendującym lub podmiotem z nim powiązanym a emitentem instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, z jednoczesnym wskazaniem charakteru tych powiązań.2.
Firmy rekomendujące oraz instytucje kredytowe zajmujące się sporządzaniem rekomendacji załączają do rekomendacji, w odstępach kwartalnych, informacje dotyczące proporcji udzielanych rekomendacji "kupuj", "sprzedaj" lub "trzymaj" lub odpowiedników tego rodzaju rekomendacji, jak również proporcji liczby emitentów instrumentów finansowych odpowiadających każdemu z wymienionych kierunków rekomendacji, dla których to firma rekomendująca lub instytucja kredytowa, w okresie ostatnich 12 miesięcy, świadczyła usługi w zakresie bankowości inwestycyjnej.3.
W przypadku gdy w sporządzaniu rekomendacji brały udział osoby fizyczne lub prawne, zatrudnione w firmie rekomendującej lub instytucji kredytowej sporządzającej daną rekomendację lub pozostające z nimi w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, w treści rekomendacji należy wskazać, czy wynagrodzenie otrzymywane przez te osoby jest zależne od wyników finansowych uzyskiwanych w ramach transakcji z zakresu bankowości inwestycyjnej, dotyczących instrumentów finansowych emitenta instrumentów finansowych, dokonywanych przez tę firmę rekomendującą, instytucję kredytową lub podmioty z nimi powiązane.4.
W przypadku gdy w sporządzaniu rekomendacji brały udział osoby fizyczne zatrudnione w firmie rekomendującej lub instytucji kredytowej lub pozostające z nimi w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, jeśli nabywają akcje emitenta instrumentów finansowych przed ich publiczną ofertą, w treści rekomendacji należy ujawnić datę oraz cenę ich nabycia.5.
W przypadku gdyby zamieszczenie wszystkich informacji wymienionych w ust. 1 i 2 było nieproporcjonalne z uwagi na rozmiary sporządzonej rekomendacji, możliwe jest wyraźne wskazanie w treści rekomendacji miejsca, gdzie można się z nimi w sposób bezpośredni zapoznać, w szczególności poprzez bezpośrednie odesłanie do strony internetowej rekomendującego zawierającej te informacje.6.
Przepisy ust. 1-5 stosuje się również do rekomendacji wydawanych w formie innej niż pisemna, z zastrzeżeniem że w przypadku gdyby zamieszczenie wszystkich informacji wymienionych w ust. 1-4 było nieproporcjonalne, możliwe jest wyraźne wskazanie miejsca, w szczególności strony internetowej rekomendującego, gdzie można się z nimi w sposób bezpośredni zapoznać. W takim przypadku powinna być o tym fakcie uczyniona wzmianka w treści rekomendacji.§ 11.
Przygotowywana rekomendacja powinna być utajniona do momentu jej udostępnienia.§ 12.
1.
Przed udostępnieniem rekomendacji jej treść nie będzie znana, akceptowana ani zatwierdzana przez pracowników jednostek organizacyjnych rekomendującego, zajmujących się: 1)
oferowaniem instrumentów finansowych w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej lub 2)
nabywaniem lub zbywaniem instrumentów finansowych na cudzy rachunek na zasadach określonych w art. 73 ustawy, lub 3)
nabywaniem i zbywaniem instrumentów finansowych na własny rachunek oraz zarządzaniem własnym pakietem instrumentów finansowych.2.
W uzasadnionych przypadkach pracownicy, o których mowa w ust. 1, mogą zapoznać się z rekomendacją przed jej udostępnieniem, wyłącznie jednak w zakresie, w jakim jest to niezbędne do zbadania prawdziwości zamieszczonych w niej informacji lub wykrycia potencjalnego konfliktu interesów.3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2, dostęp do rekomendacji inwestycyjnej przed jej udostępnieniem powinien odbywać się za zgodą osoby pełniącej funkcję inspektora nadzoru, przy czym korespondencja, jak również ustne konsultacje związane z tym dostępem, powinny być udokumentowane przez osobę pełniącą funkcję inspektora nadzoru.§ 13.
1.
Instrumenty finansowe, będące przedmiotem przygotowywanej rekomendacji, z chwilą rozpoczęcia prac nad tą rekomendacją powinny być wpisywane na listę restrykcyjną dla osób fizycznych zatrudnionych w jednostce organizacyjnej rekomendującego, zajmującej się sporządzaniem danej rekomendacji, lub będących z nim w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, oraz na listę obserwacyjną dla pozostałych pracowników rekomendującego.2.
W przypadku gdy rekomendujący wykonuje jednocześnie czynności w zakresie nabywania i zbywania instrumentów finansowych na własny rachunek oraz zarządzania własnym pakietem instrumentów finansowych, instrumenty finansowe będące przedmiotem rekomendacji są wpisywane na listę obserwacyjną.3.
Skreślenie instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, z list, o których mowa w ust. 1, nie może być dokonane wcześniej niż z końcem 5. dnia następującego po dniu, w którym udostępniono rekomendację, a w przypadku gdy nie doszło do jej udostępnienia - z końcem dnia, w którym zaprzestano prac nad rekomendacją.§ 14.
1.
W przypadku gdy rekomendujący uzna za konieczne dokonanie przez emitenta instrumentów finansowych, będących przedmiotem przygotowywanej rekomendacji, weryfikacji tej rekomendacji, w zakresie faktów prezentowanych w jej części opisowej, przepisu § 11 nie stosuje się.2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, weryfikacja nie powinna dotyczyć elementów ocennych, jak również zaleceń i sugestii zachowań inwestycyjnych zawartych w przygotowywanej rekomendacji.3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, udostępniona emitentowi instrumentów finansowych część przygotowywanej rekomendacji powinna zostać przekazana również osobie pełniącej funkcję inspektora nadzoru.4.
W przypadku dokonywania zmian w części przygotowywanej rekomendacji, która została przekazana, zgodnie z ust. 1-3, emitentowi instrumentów finansowych, osobę pełniącą funkcję inspektora nadzoru informuje się każdorazowo, w formie pisemnej, o dokonywanych zmianach.