Rozdział 3 - Ujawnianie konfliktu interesów - Informacje stanowiące rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.206.1715

Akt utracił moc
Wersja od: 21 października 2005 r.

Rozdział  3

Ujawnianie konfliktu interesów

§  9.
1.
W treści rekomendacji ujawnia się wszelkie powiązania i okoliczności, które mogłyby wpłynąć na obiektywność sporządzanych rekomendacji, a w szczególności informacje na temat zaangażowania kapitałowego rekomendującego w instrumenty finansowe, będące przedmiotem rekomendacji, lub istnienie istotnego konfliktu interesów, jaki zachodzi pomiędzy rekomendującym a emitentem instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji.
2.
W przypadku gdy rekomendujący jest osobą prawną, w treści rekomendacji zawiera się:
1)
wszelkie informacje, które są dostępne lub powinny być udostępnione osobom biorącym udział w przygotowaniu rekomendacji, na temat słusznego interesu lub konfliktu interesów, jaki istnieje między rekomendującym lub osobami z nim powiązanymi a emitentem instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji;
2)
wszelkie informacje na temat słusznego interesu lub konfliktu interesów, jaki istnieje między rekomendującym lub osobami z nim powiązanymi a emitentem instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, o których wiadomo osobom, które nie uczestniczyły w przygotowywaniu rekomendacji, ale miały lub mogły mieć dostęp do rekomendacji przed jej udostępnieniem klientom lub przekazaniem do publicznej wiadomości.
3.
W przypadku gdy rekomendujący jest osobą prawną, w treści rekomendacji ujawnia się informacje, o których mowa w ust. 1, również w odniesieniu do:
1)
osób fizycznych zatrudnionych u rekomendującego lub pozostających z nim w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, jeżeli brały udział w przygotowywaniu rekomendacji;
2)
innych osób prawnych, które łączy z rekomendującym stosunek zlecenia lub inny stosunek prawny o podobnym charakterze i które brały udział w sporządzeniu tej rekomendacji;
3)
osób fizycznych zatrudnionych u osoby prawnej, o której mowa w pkt 2, lub pozostających z nią w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, jeżeli brały udział w przygotowywaniu rekomendacji.
4.
W przypadku gdyby zamieszczenie wszystkich informacji wymienionych w ust. 1-3 było nieproporcjonalne z uwagi na rozmiary sporządzonej rekomendacji, możliwe jest wyraźne wskazanie w treści rekomendacji miejsca, gdzie można się z nimi w sposób bezpośredni zapoznać, w szczególności poprzez bezpośrednie odesłanie do strony internetowej rekomendującego zawierającej te informacje.
5.
Przepisy ust. 4 stosuje się również do rekomendacji wydawanych w formie innej niż pisemna, z zastrzeżeniem że w przypadku gdyby zamieszczenie wszystkich informacji wymienionych w ust. 1-3 było nieproporcjonalne, możliwe jest wyraźne wskazanie miejsca, w szczególności strony internetowej rekomendującego, gdzie można się z nimi w sposób bezpośredni zapoznać. W takim przypadku powinna być o tym fakcie uczyniona wzmianka w treści rekomendacji.
§  10.
1.
W przypadku rekomendacji sporządzanej przez niezależnego analityka, firmę rekomendującą, instytucję kredytową lub podmiot z nimi powiązany albo inny podmiot, którego podstawowym przedmiotem działalności jest sporządzanie rekomendacji, w treści rekomendacji wyraźnie zaznacza się następujące informacje, odnoszące się do słusznego interesu lub konfliktu interesów, a dotyczące:
1)
wykonywania przez rekomendującego czynności dotyczących danego instrumentu finansowego w zakresie:
a)
oferowania instrumentów finansowych w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej w okresie 12 miesięcy poprzedzających wydanie rekomendacji,
b)
nabywania lub zbywania instrumentów finansowych na własny rachunek celem realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego,
c)
nabywania lub zbywania instrumentów finansowych na własny rachunek celem realizacji umów o subemisje inwestycyjne lub usługowe;
2)
posiadania przez rekomendującego lub przez podmioty z nim powiązane akcji emitenta instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, w łącznej liczbie stanowiącej co najmniej 5 % kapitału zakładowego;
3)
posiadania przez emitenta instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, udziału stanowiącego co najmniej 5 % kapitału zakładowego rekomendującego lub podmiotu z nim powiązanego;
4)
występowania innego istotnego interesu finansowego, jaki w odniesieniu do emitenta instrumentów finansowych posiada rekomendujący lub podmioty z nim powiązane;
5)
pełnienia przez osobę fizyczną, sporządzającą rekomendację, lub osobę blisko z nią związaną, o której mowa w art. 160 ust. 2 pkt 1-3 ustawy, funkcji w organach podmiotu będącego emitentem instrumentów finansowych, których dotyczy rekomendacja, lub zajmowania stanowiska kierowniczego w tym podmiocie, z jednoczesnym wskazaniem pełnionej funkcji lub zajmowanego stanowiska;
6)
pełnienia przez rekomendującego lub podmioty z nim powiązane funkcji animatora rynku lub animatora emitenta instrumentów finansowych;
7)
pozostawania przez rekomendującego lub podmioty z nim powiązane stroną umowy z emitentem instrumentów finansowych, dotyczącej sporządzenia rekomendacji;
8)
otrzymania przez rekomendującego jakiegokolwiek wynagrodzenia od emitenta instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, z tytułu usług świadczonych na jego rzecz;
9)
zawarcia umowy między rekomendującym lub podmiotem z nim powiązanym a emitentem instrumentów finansowych, w sprawie świadczenia usług z zakresu bankowości inwestycyjnej, pod warunkiem że nie będzie się to wiązać z ujawnieniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz że umowa obowiązywała w ostatnich 12 miesiącach przed sporządzeniem rekomendacji lub że w tym okresie zostało z jej tytułu wypłacone wynagrodzenie bądź została złożona obietnica zapłaty wynagrodzenia;
10)
pełnienia przez rekomendującego lub podmioty z nim powiązane funkcji podmiotu organizującego lub współorganizującego ofertę publiczną instrumentów finansowych emitenta instrumentów finansowych, w okresie 12 miesięcy poprzedzających sporządzenie rekomendacji;
11)
istnienia innych istotnych powiązań, występujących między rekomendującym lub podmiotem z nim powiązanym a emitentem instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, z jednoczesnym wskazaniem charakteru tych powiązań.
2.
Firmy rekomendujące oraz instytucje kredytowe zajmujące się sporządzaniem rekomendacji załączają do rekomendacji, w odstępach kwartalnych, informacje dotyczące proporcji udzielanych rekomendacji "kupuj", "sprzedaj" lub "trzymaj" lub odpowiedników tego rodzaju rekomendacji, jak również proporcji liczby emitentów instrumentów finansowych odpowiadających każdemu z wymienionych kierunków rekomendacji, dla których to firma rekomendująca lub instytucja kredytowa, w okresie ostatnich 12 miesięcy, świadczyła usługi w zakresie bankowości inwestycyjnej.
3.
W przypadku gdy w sporządzaniu rekomendacji brały udział osoby fizyczne lub prawne, zatrudnione w firmie rekomendującej lub instytucji kredytowej sporządzającej daną rekomendację lub pozostające z nimi w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, w treści rekomendacji należy wskazać, czy wynagrodzenie otrzymywane przez te osoby jest zależne od wyników finansowych uzyskiwanych w ramach transakcji z zakresu bankowości inwestycyjnej, dotyczących instrumentów finansowych emitenta instrumentów finansowych, dokonywanych przez tę firmę rekomendującą, instytucję kredytową lub podmioty z nimi powiązane.
4.
W przypadku gdy w sporządzaniu rekomendacji brały udział osoby fizyczne zatrudnione w firmie rekomendującej lub instytucji kredytowej lub pozostające z nimi w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, jeśli nabywają akcje emitenta instrumentów finansowych przed ich publiczną ofertą, w treści rekomendacji należy ujawnić datę oraz cenę ich nabycia.
5.
W przypadku gdyby zamieszczenie wszystkich informacji wymienionych w ust. 1 i 2 było nieproporcjonalne z uwagi na rozmiary sporządzonej rekomendacji, możliwe jest wyraźne wskazanie w treści rekomendacji miejsca, gdzie można się z nimi w sposób bezpośredni zapoznać, w szczególności poprzez bezpośrednie odesłanie do strony internetowej rekomendującego zawierającej te informacje.
6.
Przepisy ust. 1-5 stosuje się również do rekomendacji wydawanych w formie innej niż pisemna, z zastrzeżeniem że w przypadku gdyby zamieszczenie wszystkich informacji wymienionych w ust. 1-4 było nieproporcjonalne, możliwe jest wyraźne wskazanie miejsca, w szczególności strony internetowej rekomendującego, gdzie można się z nimi w sposób bezpośredni zapoznać. W takim przypadku powinna być o tym fakcie uczyniona wzmianka w treści rekomendacji.
§  11.
Przygotowywana rekomendacja powinna być utajniona do momentu jej udostępnienia.
§  12.
1.
Przed udostępnieniem rekomendacji jej treść nie będzie znana, akceptowana ani zatwierdzana przez pracowników jednostek organizacyjnych rekomendującego, zajmujących się:
1)
oferowaniem instrumentów finansowych w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej lub
2)
nabywaniem lub zbywaniem instrumentów finansowych na cudzy rachunek na zasadach określonych w art. 73 ustawy, lub
3)
nabywaniem i zbywaniem instrumentów finansowych na własny rachunek oraz zarządzaniem własnym pakietem instrumentów finansowych.
2.
W uzasadnionych przypadkach pracownicy, o których mowa w ust. 1, mogą zapoznać się z rekomendacją przed jej udostępnieniem, wyłącznie jednak w zakresie, w jakim jest to niezbędne do zbadania prawdziwości zamieszczonych w niej informacji lub wykrycia potencjalnego konfliktu interesów.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2, dostęp do rekomendacji inwestycyjnej przed jej udostępnieniem powinien odbywać się za zgodą osoby pełniącej funkcję inspektora nadzoru, przy czym korespondencja, jak również ustne konsultacje związane z tym dostępem, powinny być udokumentowane przez osobę pełniącą funkcję inspektora nadzoru.
§  13.
1.
Instrumenty finansowe, będące przedmiotem przygotowywanej rekomendacji, z chwilą rozpoczęcia prac nad tą rekomendacją powinny być wpisywane na listę restrykcyjną dla osób fizycznych zatrudnionych w jednostce organizacyjnej rekomendującego, zajmującej się sporządzaniem danej rekomendacji, lub będących z nim w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, oraz na listę obserwacyjną dla pozostałych pracowników rekomendującego.
2.
W przypadku gdy rekomendujący wykonuje jednocześnie czynności w zakresie nabywania i zbywania instrumentów finansowych na własny rachunek oraz zarządzania własnym pakietem instrumentów finansowych, instrumenty finansowe będące przedmiotem rekomendacji są wpisywane na listę obserwacyjną.
3.
Skreślenie instrumentów finansowych, będących przedmiotem rekomendacji, z list, o których mowa w ust. 1, nie może być dokonane wcześniej niż z końcem 5. dnia następującego po dniu, w którym udostępniono rekomendację, a w przypadku gdy nie doszło do jej udostępnienia - z końcem dnia, w którym zaprzestano prac nad rekomendacją.
§  14.
1.
W przypadku gdy rekomendujący uzna za konieczne dokonanie przez emitenta instrumentów finansowych, będących przedmiotem przygotowywanej rekomendacji, weryfikacji tej rekomendacji, w zakresie faktów prezentowanych w jej części opisowej, przepisu § 11 nie stosuje się.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, weryfikacja nie powinna dotyczyć elementów ocennych, jak również zaleceń i sugestii zachowań inwestycyjnych zawartych w przygotowywanej rekomendacji.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, udostępniona emitentowi instrumentów finansowych część przygotowywanej rekomendacji powinna zostać przekazana również osobie pełniącej funkcję inspektora nadzoru.
4.
W przypadku dokonywania zmian w części przygotowywanej rekomendacji, która została przekazana, zgodnie z ust. 1-3, emitentowi instrumentów finansowych, osobę pełniącą funkcję inspektora nadzoru informuje się każdorazowo, w formie pisemnej, o dokonywanych zmianach.