§ 3. - Homologacja typu tramwajów i trolejbusów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.65.345

Akt utracił moc
Wersja od: 29 marca 2011 r.
§  3.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2)
homologacja typu - procedurę, za pomocą której stwierdza się, że typ tramwaju, typ trolejbusu oraz przedmioty ich wyposażenia lub części spełniają wymagania określone w art. 68 ust. 7 ustawy;
3)
wielostopniowa homologacja typu - procedurę, za pomocą której stwierdza się, że w danym stanie kompletacji (niekompletny lub skompletowany) typ tramwaju albo typ trolejbusu spełnia wymagania określone w art. 68 ust. 7 ustawy;
4)
tramwaj, trolejbus niekompletny - tramwaj, trolejbus, który w celu uzyskania założonych cech użytkowych oraz spełnienia niezbędnych wymagań powinien przejść co najmniej jeszcze jeden etap kompletacji;
5)
tramwaj, trolejbus podstawowy - tramwaj, trolejbus niekompletny, którego numer identyfikacyjny jest zachowywany podczas kolejnych etapów wielostopniowej homologacji typu;
6)
tramwaj, trolejbus skompletowany - tramwaj, trolejbus powstały w wyniku wielostopniowej homologacji typu, spełniający wymagania określone w art. 68 ust. 7 ustawy;
7)
tramwaj, trolejbus kompletny - tramwaj, trolejbus, który nie wymaga kompletacji w celu spełnienia wymagań technicznych określonych w art. 68 ust. 7 ustawy;
8)
typ tramwaju albo typ trolejbusu - trolejbusy jednej kategorii, w ramach danego rodzaju, lub tramwaje, które nie różnią się między sobą w następujących danych:
a)
producent,
b)
fabryczne oznaczenie typu,
c)
główne względy konstrukcyjne, w tym:

– podwozie/płyta podłogowa (oczywiste i podstawowe różnice),

– główny napęd trakcyjny (elektryczny sieciowy/elektryczny autonomiczny/hybrydowy/spalinowy),

– liczba członów tramwaju lub trolejbusu;

9)
wariant - tramwaje albo trolejbusy, które nie różnią się między sobą w następujących danych:
a)
nadwozie (istotne cechy konstrukcyjne),
b)
wózki (istotne cechy konstrukcyjne - dotyczy tramwajów),
c)
typ i rodzaj silników (silnika) trakcyjnych elektrycznych (prądu stałego, asynchroniczny, synchroniczny),
d)
układ osi i rozstaw poprzeczny kół,
e)
osie napędzane (liczba, położenie, powiązanie kinematyczne),
f)
osie kierowane (liczba i położenie - dotyczy trolejbusów),
g)
typ i rodzaj przekształtników trakcyjnych,
h)
liczba silników i przekształtników trakcyjnych,
i)
nominalne napięcie zasilania,
j)
typ i rodzaj układów hamulcowych (elektrodynamiczne, szynowe, tarczowe, szczękowe, zwalniacze wiroprądowe),
k)
rodzaj układu jazdy autonomicznej (akumulatorowy, zasobnik kondensatorowy, zasobnik kondensatorowy z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny, spalinowo-elektryczny z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny z baterią kondensatorów);
10)
wersja - wszelkie dozwolone przez producenta kompletacje tramwajów lub trolejbusów; w ramach jednej wersji nie można łączyć następujących różniących się danych:
a)
dopuszczalna masa całkowita,
b)
nominalna moc napędu trakcyjnego,
c)
największa liczba miejsc siedzących,
d)
całkowite przełożenie przekładni,
e)
typ i rodzaj urządzeń zasilanych napięciem sieciowym (np. odbieraki prądu, urządzenia zabezpieczeń nadmiarowych obwodów sieciowych),
f)
typ i rodzaj podstawowych urządzeń pomocniczych (przetwornice statyczne, ogrzewanie, silniki napędów pomocniczych),
g)
miejsce zainstalowania przekształtników trakcyjnych, silników trakcyjnych, przetwornic, silników pomocniczych, elementów układu napędu autonomicznego,
h)
moc dodatkowego napędu autonomicznego;
11)
przedmiot wyposażenia - układ lub zespół tramwaju albo trolejbusu, w szczególności hamulce, elementy wnętrza, silnik;
12)
część - urządzenie, które może być homologowane niezależnie od tramwaju albo trolejbusu.