§ 3. - Funkcjonowanie schematu płatniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.995

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 maja 2017 r.
§  3. 
1. 
Dokumenty i informacje, o których mowa w art. 132zn ust. 3 ustawy, obejmują:
1)
dane o nazwie i siedzibie organizacji płatniczej;
2)
dane o nazwie schematu płatniczego;
3)
rodzaje wydawanych instrumentów płatniczych ze wskazaniem walut, w których będzie przeprowadzane przetwarzanie i rozliczanie transakcji płatniczych realizowanych instrumentami płatniczymi wydanymi w ramach schematu płatniczego;
4)
dokumenty określające zasady funkcjonowania schematu płatniczego;
5)
warunki przystąpienia i uczestnictwa w schemacie płatniczym;
6)
procedurę udostępniania uczestnikom zasad funkcjonowania schematu płatniczego;
7)
dane o nazwie i siedzibie każdego podmiotu, który jest odpowiedzialny za określone działanie schematu płatniczego, funkcjach, za które jest odpowiedzialny dany podmiot, i zakresie jego odpowiedzialności;
8)
dane o infrastrukturze, systemach płatności i schematach płatniczych, z którymi będzie związane funkcjonowanie schematu, a także o podmiocie obsługującym transakcje w rozumieniu art. 2 pkt 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę (Dz. Urz. UE L 123 z 19.05.2015, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem (UE) 2015/751", jeżeli schemat płatniczy jest czterostronnym systemem kart płatniczych, o którym mowa w art. 2 pkt 17 tego rozporządzenia;
9)
procedurę rozliczania i rozrachunku transakcji płatniczych wynikających z funkcjonowania schematu płatniczego;
10)
opis przepływu środków pieniężnych pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w schemacie płatniczym oraz użytkownikami usług płatniczych;
11)
opis struktury organizacyjnej organizacji płatniczej, wraz z jej schematem graficznym;
12)
opis systemu kontroli wewnętrznej organizacji płatniczej;
13)
w zakresie działalności polegającej na przetwarzaniu transakcji płatniczych - rozwiązania organizacyjne w organizacji płatniczej dotyczące:
a)
struktury i procedur podejmowania decyzji,
b)
sposobu ustalania kosztów

- jeżeli działalność ta nie została powierzona podmiotowi trzeciemu;

14)
zasady i tryb nawiązywania współpracy z akceptantami w ramach schematu płatniczego;
15)
zasady związane z postępowaniem reklamacyjnym w ramach schematu płatniczego;
16)
procedury zarządzania poszczególnymi rodzajami ryzyka związanego z funkcjonowaniem schematu płatniczego, a także zasady ich aktualizacji;
17)
zasady przekazywania uczestnikom i użytkownikom informacji o rodzajach ryzyka, o których mowa w pkt 16;
18)
procedurę postępowania w przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w art. 132zq ust. 1 ustawy, zwanego dalej "incydentem";
19)
procedurę monitorowania i rejestrowania transakcji płatniczych;
20)
zasady funkcjonowania instrumentu płatniczego;
21)
zasady wydawania i akceptowania instrumentów płatniczych;
22)
procedurę w zakresie ochrony tajemnicy, o której mowa w art. 11 ust. 3 ustawy, w tym ochrony wrażliwych danych płatniczych, chyba że ustalenie takiej procedury zostało powierzone wydawcy instrumentu płatniczego;
23)
wskazanie zidentyfikowanych funkcji krytycznych oraz planu ciągłości działania schematu płatniczego;
24)
wskazanie rozwiązań technologicznych, z uwzględnieniem architektury systemów teleinformatycznych, w tym:
a)
produkcyjnego i zapasowego środowiska teleinformatycznego,
b)
sposobu monitorowania transakcji płatniczych,
c)
przepływu danych,
d)
bezpieczeństwa danych i systemów;
25)
procedurę fizycznego i zdalnego zabezpieczenia przed niepowołanym dostępem do infrastruktury schematu płatniczego;
26)
metodykę przeprowadzania testów bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych oraz planu ciągłości działania schematu płatniczego;
27)
zasady funkcjonowania systemu opłat i kar w relacjach pomiędzy wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w prowadzonym schemacie płatniczym;
28)
wyniki audytu systemu teleinformatycznego lub operacyjnego przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny, jeżeli został dokonany;
29)
poświadczenia zgodności funkcjonowania schematu płatniczego z międzynarodowymi normami i standardami, jeżeli zostały uzyskane.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 132zm ust. 2 lub art. 132zo ust. 6 ustawy, organizacja płatnicza przekazuje dokumenty i informacje wymienione w ust. 1, których dotyczy zmiana zasad funkcjonowania schematu płatniczego.