Rozdział 2 - Funkcjonowanie i organizacja ośrodków - Funkcjonowanie okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1897

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 września 2022 r.

Rozdział  2

Funkcjonowanie i organizacja ośrodków

§  3.  [Miejsce prowadzenia kształcenia, zatrudnienia, praktycznej nauki zawodu i innych zajęć w ośrodkach]
W ośrodkach:
1)
kształcenie ogólne i zawodowe oraz zatrudnianie prowadzi się na terenie ośrodka lub poza ośrodkiem, z uwzględnieniem postaw, potrzeb, uzdolnień i zainteresowań nieletnich;
2)
praktyczna nauka zawodu nieletnich i kształcenie ustawiczne może odbywać się poza ośrodkiem;
3)
zajęcia w czasie wolnym od nauki i pracy prowadzi się na terenie ośrodka lub poza ośrodkiem.
§  4.  [Zakres systemów wychowawczych w ośrodkach]
1. 
System wychowawczy resocjalizacyjny obejmuje w szczególności:
1)
badania pedagogiczne i psychologiczne, umożliwiające zdiagnozowanie nieletniego;
2)
prognozę wskazującą najskuteczniejsze metody oddziaływania w stosunku do nieletniego;
3)
zasadę indywidualizacji;
4)
określenie kryteriów oceny postępów nieletniego w procesie resocjalizacji;
5)
ofertę resocjalizacyjną w zakresie opieki, wychowania, nauczania, rozwoju zainteresowań i uzdolnień oraz oddziaływań terapeutycznych;
6)
ocenę skuteczności realizowanych działań;
7)
proces usamodzielniania.
2. 
System wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny obejmuje założenia systemu resocjalizacyjnego oraz usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych nieletniego poprzez kompensowanie i stymulowanie jego rozwoju.
3. 
System wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny obejmuje założenia systemu resocjalizacyjnego oraz w szczególności zaplanowanie i realizację oddziaływań terapeutycznych.
§  5.  [Nieletni, wobec których stosuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny lub system wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny]
1. 
System wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny stosuje się wobec nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną.
2. 
System wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny stosuje się wobec nieletnich:
1)
mających problem ze szkodliwym lub nałogowym nadużywaniem substancji psychoaktywnych;
2)
z zaburzeniami rozwoju osobowości na tle organicznego uszkodzenia centralnego układu nerwowego;
3)
z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi;
4)
z zaburzeniami zachowania wymagającymi stałej opieki psychiatrycznej.
§  6.  [Liczba nieletnich w normie intelektualnej w grupach wychowawczych i oddziałach szkolnych w ośrodkach]
W ośrodkach przeznaczonych dla nieletnich w normie intelektualnej:
1)
w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 12;
2)
w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-terapeutyczny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 6.
§  7.  [Liczba nieletnich w grupach wychowawczych i oddziałach szkolnych w ośrodkach przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną]
W ośrodkach przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną, w których realizuje się system wychowawczy resocjalizacyjno-rewalidacyjny, liczba nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym nie może przekraczać 8.
§  8.  [Liczba nieletnich w grupach warsztatowych]
Liczba nieletnich w grupach warsztatowych powinna wynosić połowę liczby nieletnich w oddziale szkolnym określonej dla każdego rodzaju ośrodka.
§  9.  [Okresowe zwiększenie liczby nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym]
W przypadkach uzasadnionych względami wychowawczymi lub organizacyjnymi Minister Sprawiedliwości, na wniosek dyrektora ośrodka, może okresowo, nie dłużej jednak niż na okres 6 miesięcy, zwiększyć liczbę nieletnich w grupie wychowawczej i oddziale szkolnym, nie więcej jednak niż o 3 nieletnich, z zachowaniem liczby grup w ośrodku.
§  10.  [Roczny plan pracy ośrodka]
1. 
W ośrodku prowadzi się działalność resocjalizacyjną na podstawie rocznego planu pracy.
2. 
Plan, o którym mowa w ust. 1, opracowuje dyrektor ośrodka przy współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w ośrodku.
3. 
W planie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się:
1)
zadania do realizacji w obszarach funkcjonowania ośrodka:
a)
wychowanie, opieka, edukacja i oddziaływania terapeutyczne,
b)
wspomaganie indywidualnego rozwoju nieletniego,
c)
współpraca ze środowiskiem, w tym usamodzielnianie,
d)
kalendarium imprez i uroczystości,
e)
wykaz realizowanych programów,
f)
przydział czynności i zadań dodatkowych nauczycieli;
2)
plan ewaluacji wybranych obszarów działalności ośrodka;
3)
sposób realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku.
§  11.  [Arkusz organizacji pracy ośrodka]
1. 
Podstawą organizacji pracy ośrodka w roku szkolnym jest arkusz organizacji pracy ośrodka, który określa formy jego działalności.
2. 
Arkusz organizacji pracy ośrodka opracowuje dyrektor ośrodka przy współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w ośrodku i przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi Sprawiedliwości w terminie do dnia 31 maja każdego roku.
3. 
Minister Sprawiedliwości zatwierdza arkusz organizacji pracy ośrodka w terminie do dnia 14 sierpnia każdego roku.
4. 
Zmiany w organizacji pracy ośrodka w ciągu roku wprowadza się aneksem do arkusza organizacji pracy ośrodka. Przepis ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  12.  [Regulamin ośrodka]
Dyrektor ośrodka przedstawia regulamin ośrodka do zatwierdzenia Ministrowi Sprawiedliwości.
§  13.  [Jednostki wchodzące w skład ośrodka; pomieszczenia w ośrodku]
1. 
W skład ośrodka wchodzą:
1)
internat;
2)
szkoła albo szkoły i warsztaty szkolne;
3)
zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4)
inne działy zapewniające realizację zadań ośrodka.
2. 
Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań ośrodek posiada:
1)
pomieszczenia mieszkalne oraz higieniczno-sanitarne;
2)
pomieszczenia do zajęć edukacyjnych, w tym pracownie, warsztaty, laboratoria z zapleczem na środki dydaktyczne;
3)
salę gimnastyczną;
4)
bibliotekę;
5)
pomieszczenia do udzielania świadczeń zdrowotnych;
6)
pomieszczenia do prowadzenia zajęć psychologiczno-pedagogicznych;
7)
izbę chorych;
8)
w ośrodku, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy - pomieszczenia przeznaczone na dom dla matki i dziecka;
9)
tereny i urządzenia do zajęć rekreacyjnych i sportowych.
3. 
Organizację i funkcjonowanie szkół i warsztatów szkolnych określają odrębne przepisy.
4. 
Organizację i funkcjonowanie internatu, zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i innych działów realizujących zadania ośrodka określa regulamin.
§  14.  [Zadania dyrektora ośrodka]
Realizując zadania, o których mowa w art. 332 ust. 1 i 3 ustawy, dyrektor ośrodka:
1)
tworzy w ośrodku warunki do indywidualnego oddziaływania na nieletnich;
2)
utrzymuje bezpieczeństwo i porządek wewnętrzny, w tym zabezpieczenia ośrodka w sposób uniemożliwiający samowolne oddalenie się nieletnich z ośrodka lub ich uwolnienie przez osoby z zewnątrz oraz inne bezprawne działania;
3)
zapewnia nieletnim właściwe warunki bytowe, sanitarne i zdrowotne.
§  15.  [Zebrania rady ośrodka]
1. 
Zebrania rady ośrodka odbywają się z inicjatywy przewodniczącego lub na wniosek organu sprawującego nadzór albo na wniosek co najmniej połowy składu rady ośrodka.
2. 
Przewodniczący rady ośrodka przygotowuje i prowadzi zebranie rady ośrodka oraz zawiadamia jej członków o terminie i porządku zebrania.
3. 
W zebraniach rady ośrodka mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady ośrodka oraz przedstawiciele organu sprawującego nadzór.
§  16.  [Działalność opiniodawcza rady ośrodka]
Rada ośrodka wyraża opinię dotyczącą w szczególności:
1)
rocznego planu pracy;
2)
projektu arkusza organizacji pracy ośrodka na dany rok szkolny;
3)
oceny zachowania nieletnich;
4)
organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych;
5)
rozkładu dnia i porządku zajęć w ośrodku;
6)
wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.
§  17.  [Tworzenie w ośrodku innych stanowisk kierowniczych]
1. 
W ośrodku mogą być tworzone inne stanowiska kierownicze. Liczbę i rodzaj stanowisk kierowniczych w ośrodku zatwierdza Minister Sprawiedliwości na wniosek dyrektora ośrodka.
2. 
Dyrektor ośrodka, za zgodą Ministra Sprawiedliwości, powierza stanowiska kierownicze w ośrodku i odwołuje z nich.
§  18.  [Kompetencje do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec dyrektora ośrodka]
Czynności z zakresu prawa pracy wobec dyrektora ośrodka wykonuje Minister Sprawiedliwości.
§  19.  [Dokumentacja pobytu nieletnich; dokumentacja przebiegu nauczania nieletnich]
1. 
W ośrodku prowadzi się dokumentację pobytu nieletnich oraz dokumentację przebiegu nauczania nieletnich.
2. 
Dokumentację pobytu nieletnich w ośrodku stanowią w szczególności:
1)
księga ewidencji nieletnich;
2)
akta osobowe nieletniego;
3)
wykaz osób podlegających zameldowaniu;
4)
karta wyposażenia nieletniego;
5)
księga ewidencji nieletnich umieszczonych w izbie adaptacyjnej;
6)
księga ewidencji nagród i środków dyscyplinarnych;
7)
księga ewidencji przepustek i urlopów;
8)
księga ewidencji czasowego opuszczenia ośrodka, o którym mowa w art. 189 ust. 1 pkt 3 ustawy;
9)
dzienniki zajęć wychowawczych;
10)
księga przebiegu służby nocnej;
11)
księga ewidencji wydarzeń nadzwyczajnych;
12)
księga ewidencji i dokumentacja użycia środków przymusu bezpośredniego;
13)
protokoły posiedzeń rady ośrodka.
3. 
Sposób prowadzenia dokumentacji pobytu nieletnich w ośrodku określa załącznik do rozporządzenia.
4. 
Dokumentacja pobytu nieletnich w ośrodku może być prowadzona przy wykorzystaniu systemów informatycznych.
5. 
Dokumentację przebiegu nauczania nieletnich prowadzi się i przechowuje zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm. 1 ).
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700 i 1730.