§ 2. - Dopuszczanie do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofanie dopuszczenia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.25.220

Akt utracił moc
Wersja od: 23 lutego 2004 r.
§  2.
1.
Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej w odrębnych przepisach, lub zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych w odrębnych przepisach.
2.
Program wychowania przedszkolnego zawiera:
1)
szczegółowe cele edukacyjne;
2)
tematykę materiału edukacyjnego;
3)
wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu;
4)
w przypadku publikacji programu - nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali program.
3.
Program nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej "programem nauczania ogólnego", stanowi opis sposobu realizacji zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w odrębnych przepisach. Program nauczania ogólnego obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy kształcenia zintegrowanego, przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części.
4.
Program nauczania ogólnego zawiera:
1)
szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania;
2)
materiał nauczania związany ze szczegółowymi celami edukacyjnymi, uwzględniający treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
3)
procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych;
4)
opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny, z uwzględnieniem standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, określonych w odrębnych przepisach;
5)
omówienie założeń dydaktycznych i wychowawczych, na jakich została oparta koncepcja programu, relacji do zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego, a także ewentualnych specjalnych warunków dotyczących realizacji programu;
6)
w przypadku publikacji programu - nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali program.
5.
Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu kształcenia ogólnozawodowego, zwany dalej "programem nauczania dla profilu", stanowi zbiór usystematyzowanych, celowych układów umiejętności i treści nauczania, ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego, określonych w odrębnych przepisach, wraz ze wskazówkami dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
6.
Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu zawiera:
1)
plany nauczania dla zawodu albo profilu kształcenia ogólnozawodowego opracowane na podstawie ramowych planów nauczania, określonych w odrębnych przepisach;
2)
programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści, obejmujące:
a)
szczegółowe cele kształcenia określające wiedzę i umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia,
b)
materiał nauczania w formie haseł programowych, związany ze szczegółowymi celami kształcenia,
c)
wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu,
d)
propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia;
3)
w przypadku publikacji programu - nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali program.
7.
Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści specjalizacji w zawodzie, jeżeli podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje możliwość wprowadzenia specjalizacji.
8.
Program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego, program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu:
1)
jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym, w szczególności uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej;
2)
zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi;
3)
nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach edukacyjnych.