Rozdział 9 - Izba domów składowych - Domy składowe oraz zmiana Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego i innych ustaw.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.114.1191

Akt utracił moc
Wersja od: 24 października 2005 r.

Rozdział  9

Izba domów składowych

1.
Domy składowe tworzą izbę domów składowych, zwaną dalej "izbą".
2.
Izba posiada osobowość prawną.
3.
Udział domu składowego w izbie jest obowiązkowy.
4.
Do izby stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. Nr 35, poz. 195, z 1992 r. Nr 75, poz. 368, z 1996 r. Nr 43, poz. 189, z 1997 r. Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 139, poz. 934 oraz z 2000 r. Nr 88, poz. 983), z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy.
5.
Izba ustala zasady dobrej praktyki działania domów składowych.
6.
Siedzibą izby jest miasto stołeczne Warszawa.
1.
Izba działa na podstawie statutu, który jest zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rynków rolnych.
2.
Statut izby określa w szczególności:
1)
podstawowe zadania izby oraz sposób i formy ich realizacji,
2)
prawa i obowiązki członków izby,
3)
sposób przeprowadzania wyborów organów izby,
4)
zasady zwoływania i odbywania posiedzeń organów izby,
5)
tryb ustalania wysokości składek członkowskich,
6)
zasady zarządzania majątkiem izby, w tym uchwalania i kontroli wykonania budżetu,
7)
tryb uchwalania regulaminu składowego funduszu gwarancyjnego,
8)
tryb podejmowania uchwały w sprawie ustalania zasad dobrej praktyki domów składowych i wprowadzania do niej zmian,
9)
tryb podejmowania uchwały w sprawie zmiany statutu.

Organami izby są:

1)
walne zgromadzenie izby,
2)
komisja rewizyjna,
3)
zarząd izby.
1.
Zwyczajne walne zgromadzenie izby zwołuje zarząd izby w ciągu pierwszego półrocza każdego roku.
2.
Nadzwyczajne walne zgromadzenie izby zwołuje zarząd izby:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki,
3)
na wniosek ministra właściwego do spraw rynków rolnych,
4)
na wniosek co najmniej jednej piątej ogólnej liczby członków izby.
3.
Nadzwyczajne walne zgromadzenie izby powinno być zwołane w ciągu 14 dni od dnia wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2-4.
1.
Walne zgromadzenie izby:
1)
wybiera i odwołuje prezesa, wiceprezesa i pozostałych członków zarządu izby oraz członków komisji rewizyjnej,
2)
wybiera i odwołuje prezesa i arbitrów sądu polubownego działającego przy izbie, jeżeli sąd taki zostanie przez izbę powołany,
3)
uchwala statut izby,
4)
tworzy składowy fundusz gwarancyjny,
5)
uchwala regulamin sądu polubownego,
6)
zatwierdza sprawozdania przedstawiane przez zarząd izby, w tym roczne sprawozdania z działalności finansowej,
7)
podejmuje uchwały w sprawie udzielenia zarządowi izby absolutorium,
8)
uchwala roczny budżet izby,
9)
ustala wysokość składek członkowskich.
2.
Walne zgromadzenie izby uchwala regulamin swego działania.
1.
Rozstrzygnięcia walnego zgromadzenia izby zapadają w formie uchwał.
2.
Uchwały walnego zgromadzenia izby są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków izby.
3.
Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym, z wyjątkiem wyboru przewodniczącego walnego zgromadzenia.
1.
W skład komisji rewizyjnej wchodzi od trzech do pięciu osób.
2.
Kadencja komisji rewizyjnej trwa 4 lata.
3.
Przedmiotem działania komisji rewizyjnej jest coroczne badanie przedstawianych przez zarząd sprawozdań, w tym rocznego sprawozdania z działalności finansowej oraz sprawozdania z wykonania przez zarząd budżetu.
4.
Komisja rewizyjna składa sprawozdanie z przeprowadzonego badania walnemu zgromadzeniu izby, przedkładając jednocześnie wnioski w sprawie udzielenia zarządowi izby absolutorium.
5.
Uchwały komisji rewizyjnej zapadają większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
1.
Zarząd izby działa w mieście stołecznym Warszawie i składa się z pięciu członków, w tym prezesa i wiceprezesa.
2.
Kadencja zarządu izby trwa 4 lata.
3.
Zarząd izby na pierwszym posiedzeniu uchwala regulamin wewnętrznego urzędowania zarządu.
1.
Prezes zarządu izby kieruje pracami zarządu, przewodniczy na posiedzeniach i wykonuje uchwały zarządu. W razie nieobecności prezesa lub niemożności wykonywania przezeń funkcji, jego obowiązki wykonuje wiceprezes zarządu.
2.
Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych jest wymagane współdziałanie dwóch członków zarządu izby.
3.
Zarząd może uchwalić instrukcję finansową dotyczącą sposobu wykonywania przez członków zarządu czynności zarządu majątkiem izby.

Do zakresu działania zarządu izby należy w szczególności:

1)
nadzór nad przestrzeganiem przez domy składowe zasad dobrej praktyki,
2)
udział na prawach strony w postępowaniach administracyjnych, dotyczących członków izby, prowadzonych na podstawie niniejszej ustawy,
3)
zarząd majątkiem izby,
4)
zarządzanie składowym funduszem gwarancyjnym,
5)
zwoływanie walnych zgromadzeń członków izby i wykonywanie uchwał tych zgromadzeń,
6)
zapewnienie obsługi sądowi polubownemu działającemu przy izbie.
1.
Do ważności uchwał zarządu izby jest wymagana obecność co najmniej połowy jego członków.
2.
Uchwały zarządu izby zapadają zwykłą większością głosów, przy czym w razie równej liczby głosów decyduje głos prezesa zarządu.