Rozdział 5 - Postanowienia graniczne i celne - Czechosłowacja-Polska. Umowa o czechosłowackiej komunikacji tranzytowej przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau. Praga.1962.11.16.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.36.233

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 września 1964 r.

Rozdział  V

Postanowienia graniczne i celne

1.
Podróżni komunikacji tranzytowej oraz pracownicy kolejowi, pocztowi i inne osoby pełniące służbę w pociągach komunikacji tranzytowej nie podlegają na polskim terytorium państwowym formalnościom paszportowym i wizowym; powinni jednak posiadać przy sobie dowód stwierdzający tożsamość osoby i okazywać go na żądanie organów uprawnionych do kontroli.
2.
Osoby, wymienione w ust. 1, nie podlegają na polskim terytorium państwowym odprawie celnej; nie podlegają również odprawie celnej i zwolnione są od cła i innych opłat bagaż ręczny tych osób, przesyłki bagażowe, ekspresowe, towarowe i pocztowe oraz tabor kolejowy.
3.
Przy przekraczaniu granicy państwowej przez pracowników czechosłowackich pociągów ratunkowych i pługów odśnieżnych oraz innych pracowników kolejowych, wykonujących czynności służbowe na odcinku linii tranzytowej, leżącym na polskim terytorium państwowym, mają zastosowanie odpowiednie postanowienia graniczne i celne Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Czechosłowacką o wzajemnej komunikacji kolejowej, podpisanej w Pradze dnia 31 stycznia 1958 r.
1.
Właściwe organa każdej z Umawiających się Stron mogą konwojować pociągi w komunikacji tranzytowej.
2.
W przypadkach konwojowania pociągów przez polskie organa pociągi powinny zatrzymywać się w ustalonych miejscach dla umożliwienia wsiadania i wysiadania konwoju.
1.
Na polskim terytorium państwowym zabronione jest wsiadanie do pociągów komunikacji tranzytowej i wysiadanie z nich oraz otwieranie drzwi i okien wagonów. Zakaz ten nie dotyczy pracowników kolejowych i osób konwojowanych, wymienionych w artykule 21 ustęp 1, przy wykonywaniu czynności służbowych w tych pociągach.
2.
W przypadku gdyby osoby jadące pociągami komunikacji tranzytowej były zmuszone, w razie nieszczęśliwego wypadku lub innego nadzwyczajnego wydarzenia, wysiąść z pociągu na polskim terytorium państwowym, pozostają one do chwili opuszczenia tego terytorium pod nadzorem polskich organów ochrony granic państwowych.
3.
Na polskim terytorium państwowym zabronione jest przyjmowanie do pociągów komunikacji tranzytowej i wydawanie lub wyrzucanie z nich jakichkolwiek przedmiotów.
4.
Osobom jadącym pociągami komunikacji tranzytowej zabronione jest na polskim terytorium państwowym fotografowanie i filmowanie.
1.
W komunikacji tranzytowej zabrania się wyładowywać lub załadowywać przesyłki na polskim terytorium państwowym. W przypadku uszkodzenia wagonu przesyłka może być przeładowana tylko pod nadzorem polskich organów celnych.
2.
Polskie organa celne będą uznawały czechosłowackie zamknięcia celne. W razie przeładunku przesyłek na polskim terytorium państwowym, polskie organa celne nałożą w miarę możności na wagony, do których nastąpił przeładunek, swoje zamknięcia celne.
1.
Materiały i narzędzia, potrzebne do budowy lub utrzymania urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów i łączności, mogą być przywożone na polskie terytorium państwowe i wywożone z niego bez specjalnego zezwolenia, bez cła i innych opłat. Narzędzia i nie zużyte materiały powinny być z powrotem wywiezione.
2.
Wyładowanie i załadowanie przedmiotów, wymienionych w ustępie 1, odbywać się będzie pod nadzorem właściwych polskich organów.