Rozdział 5 - Postanowienia graniczne i celne - Czechosłowacja-Polska. Umowa o czechosłowackiej komunikacji tranzytowej przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau. Praga.1962.11.16.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1964.36.233
Akt obowiązujący Wersja od: 22 września 1964 r.
Rozdział V
Postanowienia graniczne i celne
Postanowienia graniczne i celne
1.
Podróżni komunikacji tranzytowej oraz pracownicy kolejowi, pocztowi i inne osoby pełniące służbę w pociągach komunikacji tranzytowej nie podlegają na polskim terytorium państwowym formalnościom paszportowym i wizowym; powinni jednak posiadać przy sobie dowód stwierdzający tożsamość osoby i okazywać go na żądanie organów uprawnionych do kontroli.2.
Osoby, wymienione w ust. 1, nie podlegają na polskim terytorium państwowym odprawie celnej; nie podlegają również odprawie celnej i zwolnione są od cła i innych opłat bagaż ręczny tych osób, przesyłki bagażowe, ekspresowe, towarowe i pocztowe oraz tabor kolejowy.3.
Przy przekraczaniu granicy państwowej przez pracowników czechosłowackich pociągów ratunkowych i pługów odśnieżnych oraz innych pracowników kolejowych, wykonujących czynności służbowe na odcinku linii tranzytowej, leżącym na polskim terytorium państwowym, mają zastosowanie odpowiednie postanowienia graniczne i celne Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Czechosłowacką o wzajemnej komunikacji kolejowej, podpisanej w Pradze dnia 31 stycznia 1958 r.1.
Właściwe organa każdej z Umawiających się Stron mogą konwojować pociągi w komunikacji tranzytowej.2.
W przypadkach konwojowania pociągów przez polskie organa pociągi powinny zatrzymywać się w ustalonych miejscach dla umożliwienia wsiadania i wysiadania konwoju.1.
Na polskim terytorium państwowym zabronione jest wsiadanie do pociągów komunikacji tranzytowej i wysiadanie z nich oraz otwieranie drzwi i okien wagonów. Zakaz ten nie dotyczy pracowników kolejowych i osób konwojowanych, wymienionych w artykule 21 ustęp 1, przy wykonywaniu czynności służbowych w tych pociągach.2.
W przypadku gdyby osoby jadące pociągami komunikacji tranzytowej były zmuszone, w razie nieszczęśliwego wypadku lub innego nadzwyczajnego wydarzenia, wysiąść z pociągu na polskim terytorium państwowym, pozostają one do chwili opuszczenia tego terytorium pod nadzorem polskich organów ochrony granic państwowych.3.
Na polskim terytorium państwowym zabronione jest przyjmowanie do pociągów komunikacji tranzytowej i wydawanie lub wyrzucanie z nich jakichkolwiek przedmiotów.4.
Osobom jadącym pociągami komunikacji tranzytowej zabronione jest na polskim terytorium państwowym fotografowanie i filmowanie.1.
W komunikacji tranzytowej zabrania się wyładowywać lub załadowywać przesyłki na polskim terytorium państwowym. W przypadku uszkodzenia wagonu przesyłka może być przeładowana tylko pod nadzorem polskich organów celnych.2.
Polskie organa celne będą uznawały czechosłowackie zamknięcia celne. W razie przeładunku przesyłek na polskim terytorium państwowym, polskie organa celne nałożą w miarę możności na wagony, do których nastąpił przeładunek, swoje zamknięcia celne.1.
Materiały i narzędzia, potrzebne do budowy lub utrzymania urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów i łączności, mogą być przywożone na polskie terytorium państwowe i wywożone z niego bez specjalnego zezwolenia, bez cła i innych opłat. Narzędzia i nie zużyte materiały powinny być z powrotem wywiezione.2.
Wyładowanie i załadowanie przedmiotów, wymienionych w ustępie 1, odbywać się będzie pod nadzorem właściwych polskich organów.