Rozdział 2 - Postanowienia eksploatacyjne - Czechosłowacja-Polska. Umowa o czechosłowackiej komunikacji tranzytowej przez terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na odcinku linii kolejowej między stacjami Hradek nad Nisou i Zittau. Praga.1962.11.16.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.36.233

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 września 1964 r.

Rozdział  II

Postanowienia eksploatacyjne

1.
Pociągi komunikacji tranzytowej przejeżdżają przez polskie terytorium tranzytowe bez zatrzymywania się, z wyjątkiem przypadków, gdy zatrzymanie się jest konieczne ze względów ruchu kolejowego, bezpieczeństwa granic państwowych lub celnych.
2.
Pociągi komunikacji tranzytowej nie powinny przejeżdżać przez polskie terytorium państwowe z szybkością mniejszą od przewidzianej w rozkładzie jazdy, z wyjątkiem przypadków, gdy z powodu stanu linii lub ze względów eksploatacyjnych będzie zarządzone zmniejszenie szybkości.
1.
Komunikacja tranzytowa może być prowadzona bez ograniczenia w dzień i w nocy, zgodnie z rozkładem jazdy pociągów.
2.
Rozkład jazdy dla pociągów komunikacji tranzytowej opracowują Czechosłowackie Koleje Państwowe i przekazują do uzgodnienia Polskim Koleją Państwowym.
3.
O uruchomieniu pociągu nie przewidzianego rozkładem jazdy należy uprzednio zawiadomić Polskie Koleje Państwowe oraz polskie organa ochrony granic państwowych.
4.
Szczegółowy tryb postępowania w sprawach wymienionych w ustępach 2 i 3 uzgadniają zarządy kolejowe Umawiających się Stron.
1.
Kolejowa odprawa podróżnych i przesyłek w komunikacji tranzytowej odbywa się na podstawie przepisów i taryf, obowiązujących Czechosłowackie Koleje Państwowe.
2.
Wpływy taryfowe z przewozu w komunikacji tranzytowej przypadają w całości Czechosłowackim Kolejom Państwowym.
3.
W komunikacji tranzytowej tabor kolejowy i przesyłki nie podlegają czynnościom zdawczo-odbiorczym.
1.
Przy przejeździe pociągów komunikacji tranzytowej przez polskie terytorium państwowe obowiązują przepisy ruchu i sygnalizacji Polskich Kolei Państwowych, chyba że zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą inaczej we wzajemnym porozumieniu.
2.
W celu pouczenia pracowników Czechosłowackich Kolei Państwowych, Polskie Koleje Państwowe dostarczą bezpłatnie Czechosłowackim Kolejom Państwowym potrzebne przepisy.
1.
Czechosłowackie Koleje Państwowe są odpowiedzialne za sprawny do ruchu stan taboru kolejowego, użytego w komunikacji tranzytowej.
2.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu tryb postępowania w przypadku, gdyby tabor kolejowy uległ uszkodzeniu na polskim terytorium państwowym.

W pociągach komunikacji tranzytowej nadzór kolejowy i utrzymanie porządku należy do organów czechosłowackich.

1.
Polskie Koleje Państwowe zobowiązane są utrzymywać swoimi środkami odcinek linii i urządzenia kolejowe, służące do komunikacji tranzytowej, w stanie zapewniającym sprawność i bezpieczeństwo ruchu pociągów.
2.
Szczegóły wynikające z postanowień ustępu 1 oraz zakres wzajemnych obowiązków w stosunku do urządzeń, przeciętych granicą państwową, zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu.
3.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu sprawy budowy i utrzymania urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów i łączności na linii służącej komunikacji tranzytowej. Obwody telekomunikacyjne nie mogą być łączone z siecią wewnętrzną.
1.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron zawiadamiać się będą wzajemnie o wszelkich przeszkodach w ruchu oraz innych przedsięwzięciach i wydarzeniach, które mogłyby niepomyślnie wpłynąć na prowadzenie komunikacji tranzytowej.
2.
Usunięcie przeszkód, o których mowa w ustępie 1, należy do obowiązku zarządu kolejowego Umawiającej się Strony, na którego odcinku linii kolejowej przeszkody powstały.
3.
Przy nieszczęśliwych wypadkach, przerwaniu komunikacji i uszkodzeniu taboru kolejowego na polskim terytorium państwowym Czechosłowackie Koleje Państwowe podejmą, w porozumieniu z Polskimi Kolejami Państwowymi, a w naglących przypadkach z miejscowymi polskimi organami ochrony granic państwowych, czynności zmierzające do prac ratunkowych i usunięcia uszkodzonego taboru kolejowego.
4.
Właściwe organa Umawiających się Stron udzielać sobie będą w przypadkach wymienionych w ustępach 2 i 3, w miarę możności, niezbędnej pomocy za zwrotem kosztów własnych.

Za prowadzenie komunikacji tranzytowej, określonej w artykule 1 ustęp 1, Czechosłowackie Koleje Państwowe uiszczać będą zryczałtowane opłaty Polskim Kolejom Państwowym. Wysokość tych opłat oraz sposób rozliczeń ustalą we wzajemnym porozumieniu zarządy kolejowe Umawiających się Stron.