Rozdział 5 - Eksploatacja lotnisk cywilnych oraz lotniczych urządzeń naziemnych. 16 - Cywilne lotniska, lądowiska i lotnicze urządzenia naziemne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.37.237

Akt utracił moc
Wersja od: 11 czerwca 2004 r.

Rozdział  5.

Eksploatacja lotnisk cywilnych oraz lotniczych urządzeń naziemnych. 16

§  28.
Zarządzający lotniskiem obowiązany jest:
1)
utrzymywać lotnisko, a w szczególności jego nawierzchnię i jej urządzenia, budynki lotniskowe, urządzenia zasilania i oświetlenia lotniska, urządzenia łączności oraz uzbrojenia terenu, w stanie odpowiadającym przepisom wymienionym w § 27 oraz zgodnie z danymi wpisanymi do państwowego rejestru lotnisk cywilnych,
2)
zapewnić zabezpieczenie przeciwpożarowe, zorganizować służbę ochrony przeciwpożarowej lotniska i znajdującego się na lotnisku sprzętu lotniczego, wyposażyć ją w środki przeciwpożarowe oraz wydać instrukcję przeciwpożarową dla lotniska,
3)
w uzgodnieniu z Państwowym Instytutem Hydrologiczno-Meteorologicznym spowodować zapewnienie osłony meteorologicznej dla ruchu lotniczego danego lotniska,
4)
w uzgodnieniu z terenowymi organami służby zdrowia zapewnić niezbędną pomoc lekarską określoną w instrukcji Ministrów Komunikacji oraz Zdrowia i Opieki Społecznej,
5)
dostarczyć użytkownikom lotniska instrukcję użytkowania lotniska (§ 32),
6)
wyznaczyć części lotniska, na których przebywanie bez zezwolenia zarządzającego lotniskiem jest dozwolone,
7)
zapewnić państwowym organom lotniczym wykonującym czynności służbowe na lotnisku warunki niezbędne do wykonywania przez nie tych czynności. Warunki te określi instrukcja Ministra Komunikacji.
§  29. 17
(skreślony).
§  30.
Zarządzający lotniczym urządzeniem naziemnym obowiązany jest utrzymywać je w pełnej sprawności technicznej i używać zgodnie z danymi zgłoszonymi do ewidencji.
§  31.
Szczegółowe zasady utrzymywania (konserwacji) lotnisk określi zarządzenie Ministra Komunikacji wydane w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  32.
1.
Instrukcja użytkowania lotniska powinna zawierać w szczególności:
1)
dane techniczno-operacyjne lotniska, w tym charakterystykę pola wzlotów, płaszczyzn wznoszenia (podejścia) oraz ustalonych przeszkód lotniczych w rejonie lotniska,
2)
procedury wykonywania ruchu lotniczego na lotnisku i w jego rejonie,
3)
minima meteorologiczne lotniska, wynikające z istniejących przeszkód w rejonie lotniska i posiadanych naziemnych pomocy nawigacyjnych,
4)
informacje co do naziemnego ruchu statków powietrznych, środków transportowych i osób pieszych na terenie lotniska,
5)
dane o środkach zabezpieczenia lotów,
6)
zasady i środki udzielania pomocy statkom powietrznym, które znalazły się w niebezpieczeństwie na lotnisku i w jego rejonie.
2.
Instrukcja użytkowania lotniska podlega zatwierdzeniu przez organ ruchu lotniczego.
§  33. 18
Zabrania się startów i lądowania na lotnisku () w sposób niezgodny z przepisami instrukcji użytkowania danego lotniska ().
§  34.
1.
Części lotniska, na których przebywanie bez zezwolenia jest zabronione lub ograniczone, powinny być oznaczone przy pomocy tablic ostrzegawczych lub odpowiednio w inny sposób zabezpieczone.
2.
Zarządzający lotniskiem może zezwolić tylko na takie użytkowanie lotniska lub jego części dla celów nielotniczych (np. rolniczych), które nie narusza przepisów bezpieczeństwa ruchu lotniczego i nie ogranicza lotniczych możliwości eksploatacyjnych, określonych w instrukcji użytkowania lotniska.
§  35.
1.
W razie powstania okoliczności wymagających nagłego przerwania lub ograniczenia eksploatacji lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, zarządzający lotniskiem obowiązany jest niezwłocznie zarządzić zamknięcie lotniska dla ruchu lotniczego lub wprowadzić odpowiednie ograniczenie oraz natychmiast zawiadomić właściwe organy ruchu lotniczego o wydanym zarządzeniu, jego przyczynach i przewidywanym okresie trwania.
2.
Jeżeli przerwanie lub ograniczenie eksploatacji lotniska (ust. 1) ma trwać, według doraźnego rozeznania, dłużej niż 6 miesięcy, zarządzający lotniskiem powinien o wydanym zarządzeniu, jego przyczynach i przewidywanym okresie trwania zawiadomić oprócz organów ruchu lotniczego również Ministerstwo Komunikacji.
3.
Jeżeli przerwanie lub ograniczenie eksploatacji lotniska ma nastąpić w wyniku zamierzonej działalności inwestycyjnej albo remontowej na lotnisku, zarządzający powinien zawiadomić o tym przerwaniu lub ograniczeniu właściwe organy ruchu lotniczego przynajmniej na 4 tygodnie przed zamierzonym jego wprowadzeniem, podając równocześnie jego przyczyny i przewidywany okres trwania.
4.
Na przerwanie lub ograniczenie eksploatacji lotniska z przyczyn określonych w ust. 3, które ma trwać dłużej niż 6 miesięcy, oraz na zaniechanie eksploatacji lotniska zarządzający powinien uzyskać zezwolenie Ministra Komunikacji wydane w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
5.
Zarządzający lotniskiem może wznowić ruch lotniczy lub znieść ograniczenie eksploatacji lotniska po upływie 7 dni od dnia wysłania odpowiedniego zawiadomienia do właściwego organu ruchu lotniczego; w wypadku uzasadnionym sytuacją ruchową wznowienie ruchu lotniczego lub zniesienie ograniczeń może nastąpić równocześnie z zawiadomieniem o tym tego organu.
6.
Zarządzający lotniskiem, w razie otrzymania zezwolenia na likwidację lotniska lub decyzji o likwidacji lotniska, obowiązany jest zarządzić zaniechanie eksploatacji lotniska w sposób podany w tym zezwoleniu (decyzji) oraz zawiadomić niezwłocznie:
1)
o określonym w zezwoleniu (decyzji) terminie zaniechania eksploatacji i jego likwidacji zainteresowane organy ruchu lotniczego, a następnie
2)
o faktycznym zaniechaniu eksploatacji i likwidacji organy wymienione w pkt 1 oraz Ministerstwo Komunikacji.
§  36.
Jeżeli zarządzający lotniskiem stwierdzi, że w rejonie lotniska:
1)
są wznoszone obiekty budowlane mogące stanowić przeszkody dla ruchu lotniczego,
2)
istniejące obiekty budowlane nie są oznaczone zgodnie z przepisami wymienionymi w § 27
-
powinien zawiadomić o tym niezwłocznie właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego oraz organ nadzoru nad lotniskami.
16 Tytuł rozdziału 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
17 § 29 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
18 § 33 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r. Zmiany zostały naniesione zgodnie z brzmieniem przepisu zmieniającego, co doprowadziło do wadliwego brzmienia przepisu zmienianego.