Rozdział 2 - Zakładanie lotnisk cywilnych, wprowadzanie zmian na tych lotniskach i ich likwidacja. - Cywilne lotniska, lądowiska i lotnicze urządzenia naziemne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.37.237

Akt utracił moc
Wersja od: 11 czerwca 2004 r.

Rozdział  2.

Zakładanie lotnisk cywilnych, wprowadzanie zmian na tych lotniskach i ich likwidacja.

§  9.
1.
Zezwolenie na założenie lotniska może być udzielone:
1)
państwowej jednostce powołanej do zarządzania lotniskami,
2)
państwowemu przedsiębiorstwu przewozu lotniczego,
3)
państwowemu przedsiębiorstwu (zakładowi) powołanemu do produkcji lub napraw sprzętu lotniczego,
4)
państwowemu przedsiębiorstwu (zakładowi) i organizacji społecznej, dla których wykonywanie usług lotniczych innych niż przewóz lotniczy jest wyłącznym lub jednym z podstawowych zadań,
5)
instytucji naukowo-badawczej z dziedziny lotnictwa cywilnego,
6)
terenowemu organowi administracji państwowej,
7)
państwowemu przedsiębiorstwu przemysłu kluczowego,
8)
organizacji społecznej, której statutowa działalność ma na celu szkolenie lotnicze,
9) 5
organowi jednostki samorządu terytorialnego.
2.
W celu uzyskania zezwolenia na:
1)
założenie lotniska,
2)
wprowadzenie na istniejącym lotnisku zmian, które mogą mieć wpływ na sytuację ruchu lotniczego na lotnisku i w jego rejonie, a w szczególności na zmianę:
a)
rodzaju, typu i kategorii lotniska,
b)
granic lotniska, pola manewrowego, pola wzlotów,
c)
ilości, kierunków lub długości dróg startowych i pasów startowych,
d)
systemu naziemnych pomocy nawigacyjnych (wzrokowe, instrumentalne, precyzyjnego podejścia),
e)
ograniczeń zabudowy,
3)
likwidację lotniska

- należy złożyć wniosek do Ministerstwa Komunikacji (§§ 10-16).

§  10.
Zezwolenia na założenie lotniska udziela się w dwóch etapach:
1)
przed wystąpieniem o wydanie decyzji o lokalizacji ogólnej inwestycji - jako wstępną akceptację założenia lotniska,
2)
po uzyskaniu wskazania terenu lub zgody na propozycję lokalizacyjną od organu miejscowego planowania przestrzennego - jako zezwolenie na założenie lotniska.
§  11.
1.
Wniosek o uzyskanie wstępnej akceptacji założenia lotniska powinien zawierać:
1)
podstawowe dane techniczne oparte na programie zamierzenia i materiałach kartograficznych, a mianowicie:
a)
rodzaj, typ, kategorię lotniska,
b)
określenie przewidywanego ruchu lotniczego związanego z lotniskiem, które zamierza się założyć, w okresie najbliższego planu wieloletniego i perspektywicznego,
c)
ilość, kierunki i długość pasów startowych wraz z uzasadnieniem przyjętych ilości i długości pasów startowych oraz z uzasadnieniem przyjętych kierunków na podstawie danych statystycznych pomiaru wiatrów w danym rejonie oraz
2)
mapę w skali 1:100.000 lub 1:200.000 obejmującą:
a)
obszar przylotniskowy z naniesieniem przybliżonych granic tego obszaru, jeżeli chodzi o lotniska przeznaczone dla transportu lotniczego (lotniska komunikacyjne),
b)
teren o promieniu 25 km od środka lotniska z naniesieniem głównych kierunków podejść, jeżeli chodzi o lotniska inne niż określone pod lit. a),
3)
opinię wojewódzkiego organu planowania gospodarczego (organu planowania gospodarczego rady narodowej miasta wyłączonego z województwa),
4)
opinię właściwego miejscowo państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
2.
Wstępną akceptację założenia lotniska wydaje Minister Komunikacji po stwierdzeniu, że założenie lotniska zgodnie z danymi zawartymi we wniosku odpowiada potrzebom lotnictwa i nie będzie kolidować z istniejącym ruchem lotniczym.
3.
Wstępna akceptacja założenia lotniska cywilnego traci moc, jeżeli wydano decyzję odmowną o lokalizacji ogólnej lotniska lub jeżeli decyzja o lokalizacji ogólnej lotniska straciła moc.
§  12.
1.
Wniosek o uzyskanie zezwolenia na założenie lotniska powinien zawierać:
1)
podstawowe dane techniczne, a mianowicie:
a)
rodzaj, typ, kategorię lotniska - w razie wprowadzenia zmian w stosunku do wniosku o uzyskanie wstępnej akceptacji (§ 11 ust. 1 pkt 1 lit. a),
b)
ilość, usytuowanie, wymiary i wytrzymałość pasów startowych i sztucznych nawierzchni,
c)
wyposażenie dróg startowych w pomoce nawigacyjne (§ 3 ust. 2 pkt 2 i 3),
d)
dane dotyczące podejść,
2)
określenie systemu naziemnych pomocy nawigacyjnych, urządzeń radioosłony i oświetlenia lotniczego,
3)
analizę sytuacji ruchowej w rejonie lotniska,
4)
analizę meteorologiczną rejonu lotniska,
5)
mapę w skali nie mniejszej niż 1:25.000 z naniesionymi granicami lotniska, pola wzlotów, kierunkami podejść oraz położeniem i wysokościami przeszkód, znajdujących się w rejonie lotniska,
6)
profile pól wznoszenia i podejścia w skali poziomej 1:10.000 i pionowej 1:500,
7)
wyciąg z opracowania fizjograficznego, a w razie budowy dróg startowych o nawierzchniach sztucznych - ponadto z dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, dotyczący przydatności terenu pod budowę lotniska,
8)
wskazanie terenu lub zgodę na propozycję lokalizacyjną od organu miejscowego planowania przestrzennego,
9)
opinię właściwego miejscowo państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
2.
Mapa określona w ust. 1 pkt 5 powinna obejmować co najmniej teren o promieniu:
1)
15 km od przewidzianych końców pasów startowych, jeżeli chodzi o lotniska przeznaczone do transportu lotniczego,
2)
9 km od środka lotniska, jeżeli chodzi o lotniska inne niż określone w pkt 1.
3.
Zezwolenie na założenie lotniska cywilnego wydaje Minister Komunikacji po stwierdzeniu, że założenie lotniska zgodnie z danymi zawartymi we wniosku odpowiada przepisom określającym warunki, jakim powinny odpowiadać lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego (§ 27).
4.
Zezwolenie na założenie lotniska traci moc, jeżeli wydano decyzję odmowną o lokalizacji szczegółowej lotniska lub jeżeli decyzja o lokalizacji szczegółowej lotniska straciła moc.
§  13.
1.
Zezwolenia na wprowadzenie na lotnisku zmian udziela się przed wydaniem decyzji o lokalizacji szczegółowej inwestycji, a jeżeli taka decyzja nie jest przez odrębne przepisy wymagana, przed zatwierdzeniem założeń inwestycyjnych.
2.
Wniosek o uzyskanie zezwolenia na wprowadzenie zmian na lotnisku powinien zawierać:
1)
akceptowane przez inwestora założenia inwestycyjne przebudowy lub rozbudowy lotniska albo budowy, przebudowy lub rozbudowy obiektów budowlanych na lotnisku,
2)
analizę sytuacji ruchowej lotniska, jaka się będzie kształtować po wprowadzeniu zamierzonych zmian,
3)
mapę w skali nie mniejszej niż 1:25.000 z naniesionymi danymi określonymi w § 12 ust. 1 pkt 5, jeżeli nastąpiły w nich zmiany,
4)
profile pól wznoszenia i podejścia w skali poziomej 1:10.000 i skali pionowej 1:500, jeżeli te profile lub pola ulegają zmianie,
5)
opinię organu państwowego nadzoru budowlanego w zakresie budownictwa lotniczego o projektowanych zmianach,
6)
wskazanie terenu lub zgodę na propozycję lokalizacyjną od organu miejscowego planowania przestrzennego, jeżeli inwestycje wymagają decyzji o lokalizacji szczegółowej lub ustalenia albo zmiany stref ochronnych lotniska,
7)
opinię właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
3.
Zezwolenie na wprowadzenie zmian na istniejącym lotnisku wydaje Minister Komunikacji po stwierdzeniu, że proponowane zmiany zgodnie z danymi zawartymi we wniosku:
1)
odpowiadają potrzebom lotnictwa,
2)
nie będą kolidować z istniejącym ruchem lotniczym,
3)
odpowiadają przepisom określającym warunki, jakim powinny odpowiadać lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego (§ 27).
4.
Zezwolenie na wprowadzenie zmian na lotnisku cywilnym traci moc, jeżeli:
1)
wydano decyzję odmowną o lokalizacji szczegółowej,
2)
decyzja o lokalizacji szczegółowej straciła moc,
3)
w ciągu trzech lat od wydania zezwolenia nie przystąpiono do realizacji zmian, gdy decyzja o lokalizacji szczegółowej nie jest wymagana.
§  14.
1.
Zezwolenia na likwidację lotniska udziela się przed rozpoczęciem prac związanych z likwidacją i przed zgłoszeniem do organów miejscowego planowania przestrzennego terenów pozostałych po lotnisku.
2.
Wniosek o uzyskanie zezwolenia na likwidację lotniska powinien zawierać:
1)
uzasadnienie potrzeby likwidacji lotniska,
2)
ekspertyzę dotyczącą stanu technicznego obiektów i urządzeń lotniska - w razie potrzeby likwidacji lotniska ze względów technicznych,
3)
opinię prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) w sprawie likwidacji lotniska,
4)
przewidziany termin zaniechania eksploatacji lotniska oraz termin i sposób jego likwidacji.
3.
Zezwolenie na likwidację lotniska wydaje Minister Komunikacji po stwierdzeniu, że lotnisko w aktualnym stanie nie nadaje się do eksploatacji w ruchu lotniczym, a doprowadzenie go do stanu używalności jest niecelowe, lub że dalsze utrzymywanie lotniska jest zbędne ze względu na interesy lotnictwa i interesy gospodarcze regionu.
§  15.
Na żądanie Ministerstwa Komunikacji wnioskodawca obowiązany jest dostarczyć dodatkowe dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu lotniczego, potrzebne do wydania zezwolenia.
§  16.
1.
Zezwolenie na założenie lub likwidację lotniska oraz na wprowadzenie na istniejącym lotnisku zmian wydaje Minister Komunikacji w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej, a ponadto z Ministrem Spraw Wewnętrznych, jeżeli chodzi o lotnisko międzynarodowe lub położone w pasie granicznym.
2.
Odpisy zezwoleń wymienionych w § 9 ust. 2 pkt 1 i pkt 3 Ministerstwo Komunikacji przekazuje:
1)
Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,
2)
ministerstwom uzgadniającym,
3)
właściwemu wojewódzkiemu organowi planowania przestrzennego,
4)
właściwemu miejscowo państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.
3.
Odpisy zezwoleń wymienionych w § 9 ust. 2 pkt 2 Ministerstwo Komunikacji przekazuje:
1)
ministerstwom uzgadniającym,
2)
właściwemu wojewódzkiemu organowi miejscowego planowania przestrzennego,
3)
właściwemu miejscowo państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.
5 § 9 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.