Rozdział 1 - Klasyfikacja lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych. 1 - Cywilne lotniska, lądowiska i lotnicze urządzenia naziemne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.37.237

Akt utracił moc
Wersja od: 11 czerwca 2004 r.

Rozdział  1.

Klasyfikacja lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych. 1

§  1. 2
Lotniska i dzielą się:
1)
ze względów technicznych - na rodzaje,
2)
ze względu na zakres użytkowania - na kategorie.
§  2.
Ustala się następujące rodzaje lotnisk:
1)
przystosowane do startów i lądowań samolotów i szybowców,
2)
przystosowane do startów i lądowań śmigłowców.
§  3.
1.
Lotniska określone w § 2 pkt 1 dzielą się na typy:
1)
lotniska z drogami startowymi o nawierzchni sztucznej,
2)
lotniska bez dróg startowych o nawierzchni sztucznej.
2.
Drogi startowe (ust. 1) mogą być:
1)
z pomocami nawigacyjnymi wzrokowymi,
2)
z pomocami nawigacyjnymi radiowymi i radarowymi.
3.
Lotniska określone w § 2 pkt 2 dzielą się na typy:
1)
przeznaczone do startów i lądowań śmigłowców wielosilnikowych,
2)
przeznaczone do startów i lądowań śmigłowców jednosilnikowych.
§  4.
1.
Ustala się następujące kategorie lotnisk:
1)
ogólnego użytku,
2)
wyłącznego użytku.
2.
Lotniskiem ogólnego użytku jest lotnisko przeznaczone do ruchu lotniczego statków powietrznych bez względu na to, czyją własność lub przez kogo są eksploatowane.
3.
Lotniskiem wyłącznego użytku jest lotnisko przeznaczone do ruchu statków powietrznych eksploatowanych przez zarządzającego lotniskiem oraz przez wymienionych w świadectwie rejestracji lotniska użytkowników lotniska.
4.
Z lotniska wyłącznego użytku mogą korzystać doraźnie:
1)
wszystkie statki powietrzne wykonujące loty związane z przewozem chorych albo akcją sanitarną i poszukiwawczo-ratowniczą,
2)
inne statki powietrzne niż określone w ust. 3 oraz w pkt 1:
a)
za zgodą zarządzającego lotniskiem,
b)
na polecenia organu ruchu lotniczego,
c)
w razie konieczności przymusowego lądowania.
§  5.
1.
Lotniska ogólnego użytku dzielą się na:
1)
krajowe,
2)
międzynarodowe.
2.
Lotniskiem krajowym jest lotnisko przeznaczone wyłącznie do lotniczego ruchu krajowego.
3.
Lotniskiem międzynarodowym jest lotnisko określone - w trybie art. 53 Prawa lotniczego.
4.
Z lotniska krajowego mogą korzystać statki powietrzne wykonujące loty międzynarodowe:
1)
jeżeli otrzymają polecenie lub zgodę organu ruchu lotniczego na lądowanie na takim lotnisku,
2)
w razie konieczności przymusowego lądowania.
§  6. 3
(skreślony).
§  7. 4
(skreślony).
§  8.
1.
Ustala się następujące rodzaje lotniczych urządzeń naziemnych:
1)
usytuowane na lotnisku lub w pobliżu lotniska i związane bezpośrednio z eksploatacją tego lotniska,
2)
usytuowane na trasie lotniczej lub w pobliżu trasy lotniczej i związane bezpośrednio z eksploatacją tej trasy.
2.
Lotnicze urządzenia naziemne dzielą się na następujące typy:
1)
stałe (trwale złączone z nieruchomością),
2)
przenośne.
1 Tytuł rozdziału 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
2 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r. Zmiany zostały naniesione zgodnie z brzmieniem przepisu zmieniającego, co doprowadziło do wadliwego brzmienia przepisu zmienianego.
3 § 6 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.
4 § 7 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1999 r. (Dz.U.99.21.192) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 1999 r.