Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Certyfikacja działalności w lotnictwie cywilnym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.874 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 maja 2023 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji;
2)
szczegółowy zakres i tryb prowadzenia procesu certyfikacji oraz dokumenty i informacje wymagane w tym procesie, w tym wydawania po raz pierwszy certyfikatu, rozszerzenia zakresu oraz przedłużania albo wznawiania jego ważności;
3)
rodzaje i wzory certyfikatów dla poszczególnych rodzajów działalności, o których mowa w art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą";
4)
szczegółowe warunki i tryb uznawania certyfikatów lub równoważnych dokumentów wydanych przez organ obcego państwa lub przez właściwą instytucję wyspecjalizowaną, o których mowa w art. 162a ust. 1 ustawy, zwanych dalej "certyfikatami zagranicznymi";
5)
szczegółowe warunki zawieszania ważności certyfikatów, ograniczenia uprawnień z nich wynikających oraz cofania certyfikatów;
6)
szczegółowe warunki sprawowania bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu oraz wymagania programu naprawczego.
§  2. 
1. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
instrukcje wykonawcze - dokumenty opracowane przez podmiot wnioskujący o przeprowadzenie procesu certyfikacji, które zawierają informacje wymagane na podstawie przepisów, o których mowa w rozdziale 5, w tym metody, warunki i ograniczenia wykonywania działalności w lotnictwie cywilnym zapewniające prawidłowe wykonanie czynności lub bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych;
2)
przedłużenie ważności certyfikatu - kolejne wydanie certyfikatu temu samemu podmiotowi przed upływem terminu ważności dotychczasowego certyfikatu na okres następujący bezpośrednio po tym terminie;
3)
wznowienie ważności certyfikatu - kolejne wydanie certyfikatu temu samemu podmiotowi po upływie terminu ważności dotychczasowego certyfikatu albo po zawieszeniu takiego certyfikatu.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o niezgodności:
1)
w odniesieniu do obszaru operacji lotniczych - rozumie się przez to nieprawidłowości, o których mowa w pkt ARO. GEN.350 załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 965/2012";
2)
w odniesieniu do obszaru personelu lotniczego - rozumie się przez to nieprawidłowości, o których mowa w pkt ARA. GEN.350 załącznika VI do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1178/2011";
3)
w odniesieniu do obszaru lotnisk - rozumie się przez to nieprawidłowości, o których mowa w pkt ADR.AR.C.055 załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 139/2014";
4)
w odniesieniu do obszaru zdatności do lotu dla organizacji produkującej - rozumie się przez to ustalenia, o których mowa w pkt 21.A.125B i 21.A.158 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczącego certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 748/2012";
5)
w odniesieniu do obszaru ciągłej zdatności do lotu dla:
a)
organizacji obsługi technicznej - rozumie się przez to niezgodności, o których mowa w pkt M.A.619 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1321/2014", albo niezgodności, o których mowa w pkt 145.A.95 załącznika II do tego rozporządzenia,
b)
organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu - rozumie się przez to niezgodności, o których mowa w pkt M.A.716 i M.A.905 załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014 lub pkt T.A.716 załącznika Va do rozporządzenia nr 1321/2014, pkt ML.A.907 załącznika Vb do rozporządzenia nr 1321/2014 albo pkt CAMO.A.150 załącznika Vc do rozporządzenia nr 1321/2014,
c)
organizacji kompleksowej zdatności do lotu - rozumie się przez to niezgodności, o których mowa w pkt M.A.905 załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014, pkt ML.A.907 załącznika Vb do rozporządzenia nr 1321/2014 oraz pkt CAO.A.115 załącznika Vd do rozporządzenia nr 1321/2014;
6)
w odniesieniu do organizacji szkolących mechaników - rozumie się przez to niezgodności, o których mowa w pkt 147. A. 160 załącznika IV do rozporządzenia nr 1321/2014;
7)
w odniesieniu do obszaru zarządzania ruchem lotniczym lub służb żeglugi powietrznej - rozumie się przez to niezgodności, o których mowa w pkt ATM/ANS.AR.C.050 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym / służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2017/373";
8)
w zakresie nieuregulowanym w pkt 1-7 - rozumie się przez to niezgodności klasyfikowane jako:
a)
niezgodność poziomu 1 - stanowiąca bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym oraz wymagająca natychmiastowego usunięcia jej przyczyn i skutków,
b)
niezgodność poziomu 2:
która może doprowadzić do niezgodności poziomu 1 albo trwale obniżyć bezpieczeństwo działalności w lotnictwie cywilnym lub utrudnić spełnienie wymagań bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym, i wymaga usunięcia jej przyczyn i skutków w terminie określonym w zatwierdzonym przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", programie naprawczym albo w protokole kontroli,
o charakterze systemowym, która trwale obniża lub utrudnia spełnienie wymagań działalności w lotnictwie cywilnym innych niż dotyczące bezpieczeństwa, i wymaga usunięcia jej przyczyn i skutków w terminie określonym w zatwierdzonym przez Prezesa Urzędu programie naprawczym albo w protokole kontroli,
c)
niezgodność odpowiadająca kategoriom ocen stanu ochrony, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
§  3. 
Nieprzeprowadzenie działań określonych w programie naprawczym albo w protokole kontroli, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 8 lit. b, w określonym terminie, powoduje podniesienie statusu stwierdzonych niezgodności poziomu 2 do niezgodności poziomu 1.