Rozdział 4 - Urzędowy dozór nad kotłami. - Budowa i ustawianie kotłów parowozowych i kotłów parowych ustawianych w wagonach kolejowych, jakoteż nadzór nad niemi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.41.354

Akt utracił moc
Wersja od: 8 czerwca 1922 r.

IV.

Urzędowy dozór nad kotłami.

§  15.
1.
Urzędowy dozór nad kotłami parowozowemi oraz ustawianemi w wagonach kolejowych
a)
na udzielaniu pozwoleń na używanie kotłów parowozowych oraz na ustawianie i używanie kotłów ustawianych w wagonach;
b)
na odbiorze kotłów nowych;
c)
na sprawdzaniu stanu kotłów co do ich bezpieczeństwa v/ pracy przez wykonywanie rewizji oraz prób wodnych i
d)
na przestrzeganiu zachowywania przez użytkujących kotły i przez ich obsługę wydanych co do tego przepisów.
2.
Urzędowy dozór nad kotłami sprawują:
a)
czynności wymienione pod a) w p. 1 § 15: na kolejach państwowych - prezesi dyrekcji, którzy mogą się w tern wyręczać dyrektorami wydziałów mechanicznych, na kolejach zaś prywatnych użyteczności publicznej - osoby upoważnione do tego przez Ministerstwo Kolei Żelaznych;
b)
czynności wymienione pod b) w p. 1 § 15- osoby wyznaczone do tego przez Ministerstwo Kolei Żelaznych;
c)
czynności wymienione pod c) w p. 1 § 15,- na kolejach państwowych-dyrektor wydziału mechanicznego, lub wyznaczeni przez tegoż dyrektora pracownicy wydziału mechanicznego, po nadaniu im prawa do tego przez prezesa dyrekcji, na kolejach zaś prywatnych - osoby upoważnione do tego przez Ministerstwo Kolei Żelaznych, i
d)
co do czynności wymienionych pod d) w p. 1 § 15, niezależnie od zwierzchniego nadzoru nad zachowywaniem przepisów o. kotłach, który sprawuje Ministerstwo Kolei Żelaznych przez swoich delegatów, obowiązek przestrzegania zachowywania przez użytkujących kotły i obsługę odnośnych przepisów leży na pracownikach kolejowych w granicach wydanych dla nich instrukcji. Odpowiedzialnymi za wykonywania rewizji i prób wodnych kotłów w terminach przepisanych,- niezależnie od osób upoważnionych do wykonywania tych rewizji i prób, są dyrektorzy Wydziałów mechanicznych, na kolejach zaś prywatnych użyteczności publicznej - zarządzający wydziałami mechanicznemi.

Urzędowy dozór nad kotłami zasadniczo powinien być powierzanym osobom z wyższem wykształceniem technicznem. Wszelkie odstępstwa od tej zasady wymagają zatwierdzenia Ministerstwa Kolei Żelaznych.

§  16.
1.
Udzielenie pozwolenia na używanie kotłów wymagane jest dla kotłów, które przed ogłoszeniem przepisów niniejszych nie były jeszcze w użyciu na kolejach Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Pozwolenie na ustawienie kotła w wagonie kolejowym powinno być wznawianem każdorazowo przy zmianie wagonu, lub przy zmianie ustawienia kotła w wagonie.
3.
Zezwolenie na używanie kotłów parowozowych i używanie i ustawianie kotłów w Wagonach kolejowych wydaje właściwa władza na mocy:
a)
danych o celu, do jakiego ma kocioł służyć,
b)
opisu i zatwierdzonego przez Ministerstwo Kolei Żelaznych rysunku kotła (§ 17),
c)
rysunku ustawienia kotła w wagonie (§ 17) i
d)
protokułu technicznego odbioru kotła (§ 17).