Rozdział 3 - Samorząd zawodowy biegłych rewidentów - Biegli rewidenci i ich samorząd.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.31.359 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2008 r.

Rozdział  3

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

1.
Biegli rewidenci tworzą samorząd biegłych rewidentów, zwany dalej "Krajową Izbą Biegłych Rewidentów".
2.
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów jest niezależna w wykonywaniu swoich zadań i działa na podstawie przepisów ustawy oraz postanowień statutu.
3.
Przynależność do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów jest obowiązkowa i powstaje po wpisaniu do rejestru biegłych rewidentów.

Biegłym rewidentom przysługuje prawo wybierania i wybieralności do przewidzianych niniejszą ustawą organów samorządu zawodowego:

1)
czynne prawo wyborcze, z wyłączeniem biegłych rewidentów zawieszonych w czynnościach zawodowych,
2)
bierne prawo wyborcze, z wyłączeniem biegłych rewidentów ukaranych karą wymienioną w art. 31 ust. 2 pkt 2 i 3.
1.
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów posiada osobowość prawną; siedzibą Krajowej Izby Biegłych Rewidentów jest miasto stołeczne Warszawa.
2.
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów ma prawo używania pieczęci urzędowej.
1.
Do zadań Krajowej Izby Biegłych Rewidentów należy:
1)
reprezentowanie członków oraz ochrona ich interesów zawodowych,
2) 8
ustanawianie norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Komisji Nadzoru Finansowego,
3)
ustalanie zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów,
4)
określanie teoretycznych i praktycznych kwalifikacji kandydatów na biegłych rewidentów i nadawanie im tytułu biegłego rewidenta,
5)
sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej przez członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz przestrzeganiem przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych przepisów niniejszej ustawy oraz innych przepisów dotyczących samorządu biegłych rewidentów i przepisów dotyczących przedmiotu działalności podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych,
6)
doskonalenie zawodowe członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów,
7)
nakładanie na członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów kar dyscyplinarnych za naruszanie prawa i norm wykonywania zawodu oraz etyki zawodowej.
2.
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów opracowuje materiały szkoleniowe dla kandydatów na biegłych rewidentów oraz może prowadzić działalność wydawniczą i szkoleniową.
1.
Organami Krajowej Izby Biegłych Rewidentów są:
1)
Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów,
2)
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów,
3)
Krajowa Komisja Rewizyjna,
4)
Krajowy Sąd Dyscyplinarny,
5)
Krajowy Rzecznik Dyscyplinarny,
6)
Krajowa Komisja Nadzoru.
2. 9
Kadencja organów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6, z zastrzeżeniem ust. 3, trwa 4 lata.
3. 10
Pierwsza kadencja Krajowej Komisji Nadzoru trwa 5 lat.
1.
Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów odbywa się co 4 lata.
2.
Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów zwoływany jest przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.
3.
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów może z własnej inicjatywy zwołać Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1.
4.
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów jest obowiązana do zwołania Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów na żądanie:
1)
co najmniej 1/10 ogółu biegłych rewidentów,
2)
Krajowej Komisji Rewizyjnej z powodu rażącego naruszenia prawa w działalności finansowej i statutowej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
5.
Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów stanowią delegaci wybrani przez walne zgromadzenia w regionalnych oddziałach Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, w proporcji do ogólnej liczby biegłych rewidentów wpisanych do rejestru, według zasad określonych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, z tym że łączna liczba delegatów nie może być mniejsza niż 300 biegłych rewidentów.
6.
Mandaty delegatów wybranych na Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów zachowują ważność przez okres 4 lat.
7.
W obradach Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów udział biorą członkowie organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, niebędący delegatami.
1.
Wyboru do organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów dokonują delegaci wybrani na Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów.
2.
Wybory odbywają się w głosowaniu bezpośrednim i tajnym przy nieograniczonej liczbie kandydatów.
3.
Kandydatem do organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów może być każdy biegły rewident wpisany do rejestru biegłych rewidentów, z zastrzeżeniem art. 31 ust. 3.
4.
Nie można łączyć funkcji w organach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 2-6.
1.
Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów:
1)
dokonuje wyboru Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów,
2)
dokonuje wyboru Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców,
3)
dokonuje wyboru pozostałych członków Krajowej Rady Biegłych Rewidentów,
4)
dokonuje wyboru Krajowej Komisji Rewizyjnej, Krajowego Sądu Dyscyplinarnego oraz Krajowej Komisji Nadzoru,
5)
uchwala statut Krajowej Izby Biegłych Rewidentów,
6)
uchwala program działania i zasady gospodarki finansowej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów,
7)
uchwala zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów,
8)
określa zasady obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów,
9)
rozpatruje i zatwierdza sprawozdania organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2-6, i udziela im absolutorium,
10)
określa zasady ustalania składek członkowskich biegłych rewidentów,
11)
określa zasady ustalania opłat z tytułu wpisu na listę oraz opłat rocznych z tytułu nadzoru, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 5.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, mogą być odwołane przed upływem kadencji przez organ, który je wybrał.
3.
Przewodniczący Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych uchwały Zjazdu w terminie 30 dni od dnia jego zakończenia.
1.
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów kieruje działalnością samorządu w okresach między Krajowymi Zjazdami Biegłych Rewidentów.
2.
Do zadań Krajowej Rady Biegłych Rewidentów należy:
1)
wykonywanie uchwał Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów,
2)
reprezentowanie Krajowej Izby Biegłych Rewidentów wobec organów państwowych i samorządowych, instytucji naukowych, organizacji gospodarczych i społecznych oraz międzynarodowych organizacji zawodowych,
3)
ustanawianie norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta, w trybie określonym w art. 20 ust. 1 pkt 2,
4)
uchwalanie, po zasięgnięciu opinii Komisji:
a)
wymagań kwalifikacyjnych oraz programów i zasad przeprowadzania egzaminów na biegłych rewidentów, w tym określanie wysokości opłat egzaminacyjnych,
b)
warunków uznawania egzaminów uniwersyteckich lub równorzędnych z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym,
5)
podejmowanie uchwał o wpisie do rejestru i na listę,
6)
wydawanie dyplomów i legitymacji biegłego rewidenta,
7)
ustalanie, po porozumieniu z Komisją, programów i zasad odbywania praktyk i aplikacji przez kandydatów na biegłych rewidentów,
8)
uchwalanie regulaminu postępowania dyscyplinarnego wobec biegłych rewidentów,
9)
podejmowanie uchwał o skreślaniu z rejestru i listy,
10)
opiniowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinie prawa gospodarczego,
11)
rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z ich wykonania,
12)
rozpatrywanie odwołań od uchwał Krajowej Rady Biegłych Rewidentów,
13)
ustalanie wysokości składek członkowskich biegłych rewidentów, opłat z tytułu wpisu na listę oraz opłat z tytułu nadzoru, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 5,
14)
prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej,
15)
podejmowanie innych uchwał, które uzna za celowe do właściwego funkcjonowania Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
3.
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów składa ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych coroczne sprawozdanie z działalności, w tym sprawozdanie finansowe.
1.
W skład Krajowej Rady Biegłych Rewidentów wchodzi od 11 do 15 członków.
2.
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów wybiera ze swojego grona, w głosowaniu tajnym, zastępców prezesa, sekretarza i skarbnika.
3.
Uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, które są decyzjami administracyjnymi, zapadają bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
4.
Prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów:
1)
reprezentuje Krajową Radę Biegłych Rewidentów wobec organów państwowych i samorządowych, instytucji naukowych, organizacji gospodarczych i społecznych oraz międzynarodowych organizacji zawodowych,
2)
kieruje pracami Krajowej Rady Biegłych Rewidentów,
3)
podpisuje uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów,
4)
podpisuje decyzje oraz postanowienia Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w sprawach wszczęcia postępowania administracyjnego,
5)
wykonuje inne czynności określone w statucie, związane z funkcjonowaniem Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
1.
Krajowa Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków. Krajowa Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.
2.
Krajowa Komisja Rewizyjna:
1)
kontroluje finansową działalność Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz wykonanie uchwał podjętych na Krajowym Zjeździe Biegłych Rewidentów, a także przedstawia wnioski w tym zakresie:
a)
Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów - niezwłocznie po przeprowadzeniu kontroli,
b)
Krajowemu Zjazdowi Biegłych Rewidentów - w sprawozdaniu ze swojej działalności,
2)
sprawuje nadzór nad działalnością komisji rewizyjnych regionalnych oddziałów,
3)
przedstawia sprawozdania ze swojej działalności Krajowemu Zjazdowi Biegłych Rewidentów,
4)
przedstawia Krajowemu Zjazdowi Biegłych Rewidentów wniosek o udzielenie absolutorium Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów.
1.
Krajowy Sąd Dyscyplinarny składa się z 15 członków. Krajowy Sąd Dyscyplinarny wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących.
2.
Krajowy Sąd Dyscyplinarny orzeka w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej biegłych rewidentów.
3.
Krajowy Sąd Dyscyplinarny orzeka w składzie 3 członków w pierwszej instancji i w składzie 5 członków w drugiej instancji.
4.
W składzie orzekającym w drugiej instancji nie może brać udziału członek sądu, który brał udział w wydaniu zaskarżonego orzeczenia.
5.
Skład orzekający wyznacza przewodniczący Krajowego Sądu Dyscyplinarnego.
1.
Krajowa Komisja Nadzoru składa się z 5 członków.
2.
Do zadań Krajowej Komisji Nadzoru należy organizowanie oraz sprawowanie nadzoru i kontroli nad:
1)
należytym wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta,
2)
przestrzeganiem procedur badania (przeglądów) sprawozdań finansowych przez podmioty, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2.
3.
Kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 2, przeprowadzana jest co najmniej raz na trzy lata.
4.
W razie stwierdzenia nieprawidłowości Krajowa Komisja Nadzoru składa wnioski do:
1)
Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego - o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego przeciwko biegłym rewidentom,
2)
Krajowej Rady Biegłych Rewidentów - o skreślenie z listy.

W zakresie nie uregulowanym w ustawie tryb powoływania, kompetencje, strukturę organizacyjną, w tym funkcjonowanie regionalnych oddziałów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, tryb działania, sposób finansowania oraz sposób składania oświadczeń woli w imieniu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów - określa statut Krajowej Izby Biegłych Rewidentów zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

1.
Nadzór nad Krajową Izbą Biegłych Rewidentów sprawuje minister właściwy do spraw finansów publicznych.
2.
W ramach nadzoru nad Krajową Izbą Biegłych Rewidentów minister właściwy do spraw finansów publicznych może w szczególności:
1)
zaskarżyć do Sądu Okręgowego w Warszawie uchwały organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów naruszające przepisy prawa lub jej statut, w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały,
2)
występować o rozpatrzenie określonej sprawy przez organ Krajowej Izby Biegłych Rewidentów; uchwała w tej sprawie powinna być podjęta w terminie miesiąca.
3.
Zaskarżenie przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych do Sądu Okręgowego w Warszawie uchwał organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, naruszających przepisy prawa albo statut Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, wstrzymuje wykonanie uchwał.
4.
Organy Krajowej Izby Biegłych Rewidentów obowiązane są doręczać ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych podjęte uchwały w terminie 30 dni od ich uchwalenia.
8 Art. 20 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez art. 26 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U.06.157.1119) z dniem 19 września 2006 r., z tym że w zakresie dotyczącym Komisji Nadzoru Bankowego stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r. - zob. też art. 81 ust. 2 powołanej ustawy.
9 Art. 21 ust. 2 zmieniony przez art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.213.2155) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
10 Art. 21 ust. 3 dodany przez art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.213.2155) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.