Rozdział 2 - Wymagania techniczne stanu bezpieczeństwa statku - Bezpieczeństwo żeglugi statków morskich i bezpieczeństwo życia na morzu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.132.879

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lipca 1999 r.

Rozdział  2

Wymagania techniczne stanu bezpieczeństwa statku

§  5.
Statek może być używany w żegludze morskiej, jeśli odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa w zakresie: budowy, stałych urządzeń i wyposażenia.
§  6.
Statek odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, jeżeli czyni zadość przepisom technicznym dotyczącym:
1)
kadłuba,
2)
urządzeń sterowych,
3)
urządzeń kotwicznych,
4)
urządzeń holowniczych i cumowniczych,
5)
stałych urządzeń połowowych,
6)
masztów i olinowania,
7)
silników napędowych głównych,
8)
mechanizmów pomocniczych,
9)
kotłów parowych oraz ich wyposażenia,
10)
zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń,
11)
rurociągów,
12)
wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników,
13)
urządzeń automatyki,
14)
urządzeń i instalacji gaśniczych oraz sprzętu gaśniczego,
15)
wolnej burty,
16)
stateczności,
17)
niezatapialności w odniesieniu do statków, których do dotyczy,
18)
urządzeń nawigacyjnych i sygnałowych oraz statkowych świateł nawigacyjnych,
19)
urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji,
20)
urządzeń radiokomunikacyjnych,
21)
środków ratunkowych i ich urządzeń,
22)
urządzeń ładunkowych i dźwigowych,
23)
innych urządzeń z zakresu technicznego stanu bezpieczeństwa,

określonym w umowach międzynarodowych i kodeksach oraz przepisach technicznych instytucji klasyfikacyjnych.

§  7.
1.
W zakresie technicznego stanu bezpieczeństwa statku uznaje się za obowiązujące przepisy techniczne wydawane przez polską instytucję klasyfikacyjną, działającą pod nazwą przedsiębiorstwo państwowe "Polski Rejestr Statków", z siedzibą w Gdańsku, zwaną dalej "PRS".
2.
W stosunku do przystani i platform, pomostów oraz innych tego rodzaju urządzeń pływających o prostej konstrukcji nadzór nad spełnieniem wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa dyrektor urzędu morskiego może powierzyć stoczni lub uznanemu przez niego rzeczoznawcy.
§  8.
1.
Statki, ich stałe urządzenia i wyposażenie podlegają, w zakresie ustalonym w § 6, nadzorowi technicznemu PRS, który obejmuje: budowę, odbudowę, przebudowę i remonty statków, ich stałych urządzeń i wyposażenia oraz zapewnienie wymaganego stanu technicznego w trakcie eksploatacji, z zastrzeżeniem ust. 2. Nadzór techniczny jest realizowany w drodze dokonywania przeglądów.
2.
W stosunku do przystani i platform, pomostów oraz innych tego rodzaju urządzeń pływających o prostej konstrukcji nadzór nad spełnieniem wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa może być dokonywany także poprzez stocznie lub uznanego przez dyrektora urzędu morskiego rzeczoznawcę.
§  9.
1.
Statki zakupione z ważną klasą obcej instytucji klasyfikacyjnej oraz statki, które uzyskały czasową polską przynależność, podlegają przekazaniu pod nadzór techniczny PRS przy pierwszym przeglądzie okresowym dla potwierdzenia klasy, jednak nie później niż po upływie 15 miesięcy od daty zakupu statku lub wpisu do rejestru okrętowego.
2.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może powierzyć nadzór techniczny nad budową, przebudową i remontem statków oraz ich stałych urządzeń i wyposażenia, a także nad zachowaniem ich wymaganego stanu technicznego w czasie eksploatacji, obcej instytucji klasyfikacyjnej.
§  10.
Jeżeli nadzór obcej instytucji klasyfikacyjnej nie obejmuje wszystkich spraw wchodzących w zakres nadzoru technicznego PRS, dopełnienie wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa w tym zakresie podlega nadzorowi PRS.
§  11.
1. 1
Spełnienie wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa statku PRS stwierdza po dokonaniu przeglądu, w świadectwach, zaświadczeniach lub orzeczeniach, zwanych dalej "dokumentami instytucji klasyfikacyjnej", z zastrzeżeniem ust. 1a.
1a. 2
Dla statku pasażerskiego dokumentem, o którym mowa w ust. 1, jest świadectwo klasy zawierające znak statku pasażerskiego.
2.
Podmioty, o których mowa w § 8 ust. 2 i § 9 ust. 2, wydają, w przypadkach określonych w tych przepisach, świadectwa, zaświadczenia lub orzeczenia o spełnieniu wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa statku. Dokumenty te uznawane są za równorzędne z dokumentami PRS.
1 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 1 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.52.541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 1999 r.
2 § 11 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 1 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.52.541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 1999 r.