Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Bezpieczeństwo żeglugi statków morskich i bezpieczeństwo życia na morzu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.132.879

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lipca 1999 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa statków morskich, zwanych dalej "statkami", w zakresie budowy, stałych urządzeń i wyposażenia oraz inne wymagania bezpieczeństwa żeglugi i bezpieczeństwa życia na morzu, w tym zarządzanie bezpieczną eksploatacją, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2,
2)
tryb przeprowadzania przeglądów i inspekcji w sprawach, o których mowa w pkt 1,
3)
wzory dokumentów bezpieczeństwa statków i sposób ich wystawiania i potwierdzania,
4)
wysokość opłat za przeprowadzenie inspekcji oraz za wystawienie lub potwierdzenie dokumentów bezpieczeństwa statków.
2.
Wymagania dotyczące:
1)
liczebności oraz kwalifikacji zawodowych załogi,
2)
prowadzenia dzienników na statkach,
3)
przewozu materiałów i ładunków

określają przepisy odrębne.

§  2.
1.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej oraz Policji,
2)
statków sportowych,
3)
statków śródlądowych uprawiających żeglugę na wodach morskich,
4)
statków nie podlegających wpisowi do rejestru okrętowego lub rejestru statków morskich,
5)
statków nowo wybudowanych, przebudowanych, odbudowanych lub remontowanych udających się w podróż próbną przed rozpoczęciem żeglugi,
6)
doków pływających.
2.
Przepisy dotyczące statków, o których mowa w ust. 1 pkt 3-6, w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i bezpieczeństwa życia na morzu oraz przeprowadzania inspekcji wydają dyrektorzy urzędów morskich w trybie określonym ustawą z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. Nr 32, poz. 131, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 7, poz. 31 i Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 34, poz. 145 oraz z 1997 r. Nr 111, poz. 726).
§  3.
Do wymagań bezpieczeństwa żeglugi i bezpieczeństwa życia na morzu stosuje się umowy międzynarodowe wiążące Rzeczpospolitą Polską oraz przepisy niniejszego rozporządzenia.
§  4.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
żegludze bałtyckiej - oznacza to żeglugę po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych o podobnych warunkach żeglugowych, a także żeglugę na morzach otwartych do 50 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma miejscami schronienia do 100 mil morskich,
2)
żegludze przybrzeżnej - oznacza to żeglugę w odległości nie większej niż 20 mil morskich od brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego o podobnych warunkach żeglugowych,
3)
żegludze krajowej - oznacza to żeglugę na wodach morskich w odległości nie większej niż 12 mil morskich od brzegu morskiego Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
żegludze osłoniętej - oznacza to żeglugę na akwenie Zalewu Szczecińskiego i Wiślanego oraz po Zatoce Gdańskiej na zachód od linii łączącej punkt na Półwyspie Helskim o współrzędnych 54° 35' szerokości geograficznej północnej i 018° 49' długości geograficznej wschodniej z punktem na Mierzei Wiślanej o współrzędnych 54° 22' szerokości geograficznej północnej i 018° 57' długości geograficznej wschodniej,
5)
żegludze portowej - oznacza to żeglugę w obrębie portów, łącznie z Roztoką Odrzańską, do linii równoleżnika przechodzącego przez Bramę Torową nr 4 na Kanale Piastowskim i Zalewie Kamieńskim,
6)
żegludze międzynarodowej - oznacza to żeglugę na akwenach innych niż wymienione w pkt 1-5,
7)
kodeksach - oznacza to kodeksy Międzynarodowej Organizacji Morskiej, zwanej dalej "IMO", dotyczące bezpieczeństwa żeglugi i bezpieczeństwa życia na morzu, w tym zarządzania bezpieczną eksploatacją,
8)
statku - oznacza to statek morski o polskiej przynależności.