Rozdział 2 - Ogólne wymagania bezpieczeństwa statku - Bezpieczeństwo żeglugi statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1987.32.171

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lutego 1996 r.

Rozdział  2

Ogólne wymagania bezpieczeństwa statku

1.

 Techniczne wymagania bezpieczeństwa statku

§  5.
Statek może być używany w żegludze morskiej, jeśli odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa statku w zakresie: budowy, jego stałych urządzeń i wyposażenia.
§  6.
1.
Statek odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, jeżeli czyni zadość przepisom technicznym dotyczącym:
1)
kadłuba,
2)
urządzeń sterowych,
3)
urządzeń kotwicznych,
4)
urządzeń holowniczych i cumowniczych,
5)
stałych urządzeń połowowych,
6)
masztów i olinowania,
7)
silników napędowych głównych,
8)
mechanizmów pomocniczych,
9)
kotłów parowych oraz ich wyposażenia,
10)
zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń,
11)
rurociągów,
12)
wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników,
13)
urządzeń automatyki,
14)
urządzeń pożarowych stałych oraz sprzętu pożarniczego,
15)
wolnej burty,
16)
stateczności,
17)
niezatapialności w odniesieniu do statków, których to dotyczy,
18)
urządzeń nawigacyjnych i sygnałowych oraz statkowych świateł nawigacyjnych,
19)
urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji,
20)
urządzeń radiokomunikacyjnych,
21)
urządzeń środków ratunkowych,
22)
urządzeń służących ochronie środowiska morskiego,
23)
urządzeń ładunkowych i dźwigowych,
24)
innych urządzeń z zakresu technicznego stanu bezpieczeństwa.
2.
Wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa określają przepisy techniczne wydawane przez polską instytucję klasyfikacyjną, przedsiębiorstwo państwowe działające pod nazwą Polski Rejestr Statków z siedzibą w Gdańsku, zwane dalej "PRS".
3.
Statki i ich urządzenia podlegają, w zakresie ustalonym w ust. 1, nadzorowi technicznemu PRS, który obejmuje budowę, odbudowę i przebudowę statków i ich urządzeń. Zakres nadzoru określają przepisy techniczne PRS wydane za zgodą Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej.
4.
Za zgodą Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej nadzór techniczny nad budową, przebudową statku i jego urządzeń oraz nad zachowaniem jego technicznego stanu bezpieczeństwa w czasie eksploatacji może być powierzony obcej instytucji klasyfikacyjnej.
5.
Statki budowane, odbudowywane albo zakupione z ważną klasą obcej instytucji klasyfikacyjnej, inne niż wymienione w ust. 4, podlegają przekazaniu pod nadzór techniczny PRS przy pierwszym przeglądzie okresowym dla potwierdzenia klasy, jednak nie później niż po upływie 15 miesięcy od daty zakupu statku.
6.
Jeżeli nadzór obcej instytucji klasyfikacyjnej nie obejmuje wszystkich spraw wchodzących w zakres nadzoru technicznego PRS, dopełnienie wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa w tym zakresie podlega nadzorowi PRS.
7.
W stosunku do przystani, doków pływających, pomostów oraz innych tego rodzaju urządzeń pływających nadzór nad spełnieniem wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa może sprawować także stocznia lub inny uznany przez PRS rzeczoznawca.
8.
Spełnienie wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa statku stwierdza PRS w zaświadczeniach lub orzeczeniach.
9.
Instytucje określone w ustawie ust. 4 i 7 wydają w wypadkach określonych w tych przepisach zaświadczenia lub orzeczenia o spełnieniu wymagań technicznego bezpieczeństwa statku. Dokumenty tych instytucji są uznawane za równorzędne z dokumentami PRS.

2.

 Pozatechniczne wymagania bezpieczeństwa statku.

§  7.
Niezależnie od spełnienia wymagań technicznego bezpieczeństwa określonych w § 8 statek może być używany w żegludze morskiej, jeśli spełnia:
1)
wymagania określone w rozporządzeniu w zakresie:
a)
środków i urządzeń ratunkowych,
b)
obsady łodzi i tratw ratunkowych,
c)
środków sygnałowych, nawigacyjnych i radiowych,
d)
urządzeń do podejmowania pilota,
e)
alarmów i ćwiczeń,
f)
ochrony przeciwpożarowej,
2)
wymagania określone w odrębnych przepisach dotyczące:
a)
składu i kwalifikacji załogi,
b)
prowadzenia przepisanych dzienników,
c)
przewozu materiałów i ładunków

jak i inne wymagania bezpieczeństwa życia na morzu i bezpieczeństwa statku.