Rozdział 3 - Inspekcja statków. - Bezpieczeństwo statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1938.46.376 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 9 lipca 1938 r.

Rozdział  III.

Inspekcja statków.

Celem stwierdzenia, czy statek odpowiada warunkom bezpieczeństwa (art. 6), przeprowadza się inspekcję statku.

Inspekcję statku przeprowadza się:

I.
wstępną - przed rozpoczęciem żeglugi:
a)
statku nowowybudowanego,
b)
statku, który zmienił obcą banderę na polską,
c)
statku przebudowanego lub wyremontowanego, o ile władza inspekcyjna uznała go uprzednio za niezdatny do żeglugi morskiej;
II.
periodyczną:
a)
statku pasażerskiego - co rok,
b)
innych statków - co 4 lata;
III.
dorywczą:
a)
jeżeli władza inspekcyjna uzna przeprowadzenie inspekcji za konieczne ze względu na bezpieczeństwo statku,
b)
na życzenie właściciela, armatora, kapitana statku lub zakładu ubezpieczeń, w którym statek albo towar jest lub ma być ubezpieczony.

Statki towarowe, które stosownie do przepisów międzynarodowych o radiokomunikacji na statkach będą wymagały zaopatrzenia w urządzenia radiokomunikacyjne, będą podlegały poza inspekcją periodyczną, przewidzianą w art. 10 pkt II b), corocznej inspekcji periodycznej co do instalacji radiokomunikacyjnej (art. 6 pkt 14 - inspekcja radiokomunikacyjna).

Zakres inspekcji wstępnej i periodycznej, przewidzianej w art. 10 pkt I i II, obejmuje całokształt spraw bezpieczeństwa statku (art. 6), inspekcji zaś dorywczej, przewidzianej w art. 10 pkt III, może wedle uznania władzy inspekcyjnej (pkt III a) lub stosownie do życzeń osób interesowanych (pkt III b) obejmować całokształt lub część tych spraw.

Jeżeli inspekcja dorywcza obejmuje całokształt spraw, dotyczących bezpieczeństwa statku, zastępuje wówczas najbliższą inspekcję periodyczną.

Urząd Morski w Gdyni oraz Urząd Marynarki Handlowej w Gdańsku mogą - zgodnie z obowiązującymi przepisami międzynarodowymi o bezpieczeństwie życia na morzu - zwalniać statki polskie od obowiązku wypełniania niektórych warunków, wymaganych przepisami o bezpieczeństwie statków (art. 6).