Rozdział 4 - Dokumenty bezpieczeństwa statku. - Bezpieczeństwo statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.15.89

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 1966 r.

Rozdział  4.

Dokumenty bezpieczeństwa statku.

§  20. 3
1.
Dokumentem bezpieczeństwa w zakresie całokształtu stanu bezpieczeństwa statku pasażerskiego, odbywającego podróże międzynarodowe, jest "certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego". Certyfikat ten wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
2.
Oprócz certyfikatu wymienionego w ust. 1 statek pasażerski, odbywający podróże międzynarodowe, obowiązany jest posiadać dokument zwany "świadectwem pasażerskim", który określa zakres i rodzaj uprawianej żeglugi pasażerskiej i dopuszczalną liczbę pasażerów oraz stwierdza, że statek odpowiada warunkom przewidzianym w przepisach dotyczących przewozu pasażerów. Świadectwo to wydaje się jednocześnie z certyfikatem bezpieczeństwa statku pasażerskiego i na taki sam okres czasu.
3.
Jeżeli w czasie określonej podróży na statku znajduje się mniejsza liczba pasażerów niż wymieniona w certyfikacie bezpieczeństwa statku pasażerskiego i w związku z tym dopuszczone jest posiadanie przez statek odpowiednio zmniejszonej ilości środków ratunkowych, do certyfikatu wymienionego w ust. 1 może być wydany załącznik, zastępujący ten certyfikat w części dotyczącej środków ratunkowych. W załączniku tym należy stwierdzić, że w danych okolicznościach nie zachodzi naruszenie przepisów obowiązujących w zakresie wyposażenia w środki ratunkowe. Załącznik do certyfikatu ważny jest tylko na okres podróży, na którą został wydany.
§  21. 4
1.
Statek towarowy odbywający podróże międzynarodowe powinien posiadać następujące dokumenty bezpieczeństwa:
1)
"certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego",
2)
"certyfikat bezpieczeństwa wyposażenia statku towarowego",
3)
"certyfikat bezpieczeństwa radiotelegraficznego statku towarowego" lub "certyfikat bezpieczeństwa radiotelefonicznego statku towarowego" - stosownie do posiadanej przez statek instalacji.
2.
Certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego stwierdza, że statek czyni zadość wymaganiom określonym w przepisach dotyczących bezpieczeństwa statków w zakresie kadłuba, maszyn oraz w zakresie wyposażenia, które nie jest stwierdzone certyfikatami wymienionymi w ust. 1 pkt 2 i 3. Certyfikat ten wydaje się na okres nie dłuższy niż 48 miesięcy.
3.
Certyfikat bezpieczeństwa wyposażenia statku towarowego stwierdza, że statek czyni zadość wymaganiom w zakresie wyposażenia w środki bezpieczeństwa, stosownie do międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu i przepisów szczególnych. Certyfikat ten wydaje się na okres nie dłuższy niż 24 miesiące.
4.
Certyfikat bezpieczeństwa radiotelegraficznego statku towarowego stwierdza, że statek obowiązany w myśl umów międzynarodowych i przepisów szczególnych do posiadania urządzeń radiotelegraficznych, czyni zadość wymaganiom w zakresie tych urządzeń i służby radiokomunikacyjnej. Certyfikat ten wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
5.
Certyfikat bezpieczeństwa radiotelefonicznego statku towarowego stwierdza, że statek obowiązany w myśl umów międzynarodowych i przepisów szczególnych do posiadania urządzeń radiotelefonicznych, czyni zadość wymaganiom w zakresie tych urządzeń i służby radiokomunikacyjnej. Certyfikat ten wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
§  22. 5
1.
Dokumentem bezpieczeństwa w zakresie całokształtu stanu bezpieczeństwa statku innego niż wymieniony w § 20 i 21 jest - z zastrzeżeniem przepisu ust. 2 - "karta bezpieczeństwa". Kartę tę wydaje się na okres nie dłuższy niż 48 miesięcy, przy czym okres jej ważności potwierdza się co 12 miesięcy.
2.
Dokumentem bezpieczeństwa statku określonego w ust. 1, uznanego przez urząd morski za statek mały o prostej i nieskomplikowanej budowie i urządzeniach, jest "karta bezpieczeństwa typu Ł". Kartę tę wydaje się na okres nie dłuższy niż 48 miesięcy, przy czym okres jej ważności potwierdza się co 12 miesięcy.
§  23. 6
Jeżeli statek określony w § 22 posiada urządzenie radiotelegraficzne lub radiotelefoniczne, chociaż w myśl międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu nie jest obowiązany do posiadania tego rodzaju urządzeń, należy w karcie bezpieczeństwa tego statku wymienić to urządzenie.
§  24. 7
(skreślony).
§  25.
1.
Dokumentem bezpieczeństwa stwierdzającym, że statek zwolniony został przez organ inspekcyjny - zgodnie z umowami międzynarodowymi lub przepisami szczególnymi - od obowiązku dopełnienia niektórych wymagań bezpieczeństwa, jest "certyfikat zwolnienia".
2.
Certyfikat zwolnienia wydaje się na okres nie dłuższy niż okres ważności dokumentu bezpieczeństwa, którego zwolnienie dotyczy.
3.
O zwolnieniu statku nie objętego umowami międzynarodowymi od obowiązku dopełnienia niektórych przepisanych wymagań bezpieczeństwa, jak również o obostrzeniu tych wymagań organ inspekcyjny dokonuje wzmianki w odpowiednich dokumentach bezpieczeństwa statku.
§  26. 8
Wzory dokumentów wymienionych w §§ 20-22, 25 i 30 określi instrukcja Ministra Żeglugi.
§  27.
Polski urząd konsularny zawiadamia urząd morski właściwy dla portu macierzystego statku o każdym przypadku:
1)
wydania dokumentu bezpieczeństwa statku we własnym zakresie,
2)
wydania dokumentu bezpieczeństwa statku przez organ inspekcyjny obcego państwa - na wniosek polskiego urzędu konsularnego,
3)
przedłużenia terminu ważności dokumentu bezpieczeństwa statku.
§  28.
1.
Dokumenty bezpieczeństwa statku wydaje się w 2 egzemplarzach: oryginał i uwierzytelniony odpis.
2.
Oryginały dokumentów powinny być trwale oprawione i wywieszone stale na statku, w widocznym i dostępnym miejscu, to jest w kabinie nawigacyjnej i sterówce lub w radio-kabinie.
3.
Uwierzytelnione odpisy dokumentów powinny być przechowywane przez kapitana statku w celu przedstawiania ich organom inspekcyjnym na ich żądanie.
4.
Na wniosek armatora może być wydany dla jego użytku dodatkowy uwierzytelniony odpis dokumentu.
5.
Szczegółowy tryb wydawania dokumentów i przedłużania terminów ważności tych dokumentów określa regulamin wydany przez dyrektora urzędu morskiego.
§  29.
Oprócz dokumentów bezpieczeństwa wymienionych w §§ 20-25 powinny znajdować się na statku wszystkie dokumenty dotyczące kadłuba, poszczególnych urządzeń i wyposażenia statku, wydane przez instytucję klasyfikacyjną.
§  30. 9
Jeżeli nie stoją temu na przeszkodzie postanowienia międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, dokumentem bezpieczeństwa statku nie posiadającego przepisanych dla niego ważnych dokumentów, a mającego odbyć podróż w celu wykonania prób lub innego zadania, oraz statku posiadającego ważne dokumenty, lecz mającego odbyć podróż wykraczającą poza uprawnienia wynikające z tych dokumentów - jest "karta bezpieczeństwa na jednorazową podróż", którą wydaje się na czas określonej podróży.
§  31.
1.
Za wydanie dokumentów oraz przedłużenie terminów ich ważności pobiera się opłaty.
2.
Wysokość opłat określają odrębne przepisy.
3 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 1966 r. (Dz.U.66.34.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1966 r.
4 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 1966 r. (Dz.U.66.34.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1966 r.
5 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 1966 r. (Dz.U.66.34.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1966 r.
6 § 23 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 1966 r. (Dz.U.66.34.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1966 r.
7 § 24 skreślony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 1966 r. (Dz.U.66.34.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1966 r.
8 § 26 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 1966 r. (Dz.U.66.34.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1966 r.
9 § 30 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 1966 r. (Dz.U.66.34.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1966 r.