Rozdział 2 - Wymagania bezpieczeństwa statku. - Bezpieczeństwo statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.15.89

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 1966 r.

Rozdział  2.

Wymagania bezpieczeństwa statku.

§  3.
Statek nie może być używany w żegludze morskiej, jeżeli nie odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa statku oraz innym wymaganiom określonym w niniejszym rozporządzeniu.
§  4.
Statek odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, jeżeli czyni zadość przepisom technicznym dotyczącym:
1)
kadłuba,
2)
urządzeń sterowych,
3)
urządzeń kotwicznych,
4)
urządzeń holowniczych i cumowniczych,
5)
masztów oraz ich olinowania stałego,
6)
silników napędowych głównych,
7)
mechanizmów pomocniczych,
8)
kotłów parowych oraz ich wyposażenia,
9)
zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń,
10)
rurociągów,
11)
wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników,
12)
urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji,
13)
urządzeń pożarowych stałych,
14)
wolnej burty,
15)
stateczności,
16)
niezatapialności w odniesieniu do statków pasażerskich i szkolnych,
17)
urządzeń nawigacyjnych i sygnałowych oraz okrętowych świateł nawigacyjnych,
18)
urządzeń radiokomunikacyjnych,
19)
urządzeń i środków ratunkowych,
20)
urządzeń ładunkowych i dźwigowych,
21)
innych wymagań w zakresie technicznego stanu bezpieczeństwa statku.
§  5.
Niezależnie od warunków wskazanych w § 4 statek powinien spełniać wymagania określone w przepisach dotyczących:
1)
ilości, rodzaju i wyposażenia środków ratunkowych,
2)
składu i kwalifikacji załogi,
3)
przewozu ziarna,
4)
przewozu materiałów niebezpiecznych, stanowiących ładunek statku,
5)
przewozu i przechowywania materiałów niebezpiecznych, stanowiących zapasy okrętowe i własne wyposażenie statku,
6)
wyposażenia statku w przenośny sprzęt przeciwpożarowy oraz służby przeciwpożarowej na statku,
7)
prowadzenia przepisanych dzienników,
8)
rozkładów i ćwiczeń alarmowych,
9)
wolnej burty,
10)
innych wymagań bezpieczeństwa życia na morzu i bezpieczeństwa statku.
§  6.
1.
W zakresie spraw objętych § 4 obowiązują przepisy polskiej instytucji klasyfikacyjnej, działającej pod nazwą "Polski Rejestr Statków", zwany dalej w skrócie PRS.
2.
Przepisy PRS powinny uwzględniać postanowienia umów międzynarodowych zawartych przez Polskę, jak również przepisy polskie.
3.
PRS może stosować przepisy obcej instytucji klasyfikacyjnej, jeżeli nie są one sprzeczne z postanowieniami umów międzynarodowych zawartych przez Polskę, jak również z przepisami polskimi.
4.
Wymagania w zakresie spraw objętych § 5 regulują odrębne przepisy.