Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Bezpieczeństwo ruchu statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.1.10

Akt utracił moc
Wersja od: 8 stycznia 1929 r.

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Przepisy niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do statków powietrznych, wpisanych do polskiego rejestru państwowego, oraz do obcych statków powietrznych, korzystających z prawa przylotu do Polski i przelotu przez Polskę na mocy umów międzynarodowych lub pozwolenia Ministra Komunikacji bądź Ministra Spraw Wojskowych, wydanego w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych.
§  2.
Jako "ruch statków powietrznych", według niniejszego rozporządzenia uważa się ich start, lądowanie, kołowanie (rulowanie) oraz lot ponad lotniskami, lądem i wodą.
§  3.
Przed rozpoczęciem ruchu przez statek powietrzny, zawiadowca portu lotniczego powinien upewnić się, czy balast, ładunek, bagaż pasażerów i inne przedmioty ruchome, znajdujące się na statku, są należycie umocowane i czy nie zagraża niebezpieczeństwo ich wypadnięcia lub takie przesunięcie, któreby tamowały swobodę ruchów załogi statku w czasie lotu albo było uciążliwem dla podróżnych.
§  4.
Podróżni na statkach powietrznych powinni podczas lotu:
a)
przypasać się do siedzenia,
b)
stosować się do wskazówek i poleceń dowódcy statku.
§  5.
Podróżnym nie wolno podczas lotu:
a)
otwierać drzwi kabiny statku;
b)
wyrzucać przedmiotów przez okna;
c)
przekładać rzeczy i ładunków, rozmieszczonych przez obsługę statku;
d)
palić wyrobów tytoniowych z wyjątkiem wypadków, gdy palenie jest wyraźnie dozwolone.
§  6.
Nakazy i zakazy, wyszczególnione w § 4 i § 5, powinny być uwidocznione na tabliczkach, znajdujących się wewnątrz statków powietrznych na miejscu widocznem.
§  7.
Zajmowanie miejsca na statku obok pilota jest dozwolone wyłącznie pracownikom przedsiębiorstwa komunikacyjnego, do którego statek powietrzny należy, urzędnikom państwowych władz lotniczych oraz osobom, upoważnionym przez te władze.