Rozdział 6 - Ruch pojazdów. - Bezpieczeństwo ruchu przy przewozie materiałów wybuchowych na drogach publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1965.22.139

Akt utracił moc
Wersja od: 8 czerwca 1973 r.

Rozdział  6.

Ruch pojazdów.

§  27.
1.
Najwyższa dopuszczalna szybkość pojazdów samochodowych przewożących materiały wybuchowe nie może przekraczać 50 km na godzinę, a na obszarach zabudowanych 30 km na godzinę.
2.
W razie zmniejszonej widoczności albo wilgotnej lub oblodzonej nawierzchni szybkość pojazdu powinna być zmniejszona do połowy dozwolonej szybkości (ust. 1), a w razie niedostatecznej widoczności należy pojazd zatrzymać w bezpiecznym miejscu.
3.
Przejazd pojazdu samochodowego przewożącego materiały wybuchowe przez obszary zabudowane dozwolony jest tylko w wypadku, gdy nie ma możliwości ominięcia tych obszarów innymi drogami o nawierzchni twardej.
§  28.
Przewóz materiałów wybuchowych w kolumnie powinien być dokonywany zgodnie z przepisami § 36 rozporządzenia w sprawie ruchu na drogach publicznych.
§  29.
W razie przewożenia materiałów wybuchowych o wrażliwości na uderzenie poniżej 0,5 kGm (według próby Kasta):
1)
pojazd samochodowy przewożący powinien być pilotowany przez inny pojazd (samochód, motocykl), jadący przed nim w odległości co najmniej 40 m,
2)
pojazd pilotujący powinien znajdować się stale w polu widzenia kierowcy pojazdu przewożącego materiały wybuchowe i powinien być oznaczony z przodu tablicą ostrzegawczą (§ 15).
§  30.
1.
W razie używania do przewozu materiałów wybuchowych pojazdów zaprzęgowych:
1)
przewóz nie powinien odbywać się na odległość większą niż 30 km,
2)
szybkość pojazdu nie powinna przekraczać szybkości konia w stępie,
3)
przewóz przez obszary zabudowane dozwolony jest tylko w wypadku, gdy nie ma możliwości ominięcia tych obszarów innymi drogami o nawierzchni twardej,
4)
przewóz w czasie od zmroku do świtu oraz w warunkach niedostatecznej widoczności w ciągu dnia jest zabroniony.
2.
W razie nagłego i nieprzewidzianego zmniejszenia się widoczności w czasie przewozu materiałów wybuchowych pojazdem zaprzęgowym można doprowadzić pojazd do celu, zapalając lampy wymienione w § 17 pkt 7.
§  31.
Pojazd samochodowy lub zaprzęgowy przewożący materiały wybuchowe należy zatrzymać przed każdym przejazdem kolejowym, nie wyłączając przejazdów posiadających urządzenia zabezpieczające. Pojazd przewożący materiały wybuchowe może przejechać przez przejazd kolejowy dopiero po uprzednim sprawdzeniu przez konwojenta, że do przejazdu nie zbliża się pociąg. W celu sprawdzenia konwojent powinien wysiąść z pojazdu. Konwojentowi wolno zająć miejsce w pojeździe dopiero po przejechaniu przejazdu kolejowego przez pojazd.
§  32.
W czasie burzy należy pojazd przewożący materiały wybuchowe zatrzymać i zastosować środki ostrożności określone w § 33. Pojazd samochodowy należy również uziemić. Z pojazdu zaprzęgowego należy wyprząc konie, postępując z nimi w sposób określony w § 26.
§  33.
1.
W razie konieczności dokonania przerwy w jeździe pojazdu samochodowego lub zaprzęgowego przewożącego materiały wybuchowe bez konieczności wyładowania tych materiałów należy miejsca postoju obrać w odległości co najmniej 300 m od obszarów zabudowanych, a 200 m od odosobnionych budynków.
2. 6
Postój pojazdu samochodowego z materiałami wybuchowymi powinien być zabezpieczony przez:
1)
zahamowanie hamulcem ręcznym i podłożenie klinów pod koła pojazdu,
2)
dozór konwojenta lub kierowcy.
3. 7
Postój pojazdu samochodowego przewożącego materiały wybuchowe w nocy lub podczas niedostatecznej widoczności w ciągu dnia na drodze nie oświetlonej lub niedostatecznie oświetlonej powinien być oznakowany przez:
1)
palenie świateł postojowych pojazdu, a w razie ich niesprawności ustawienie na drodze, w odległości 10 m przed i za pojazdem, latarń wymienionych w § 13 ust. 1 pkt 6,
2) 8
ustawienie na drodze w odległości 30-50 m za pojazdem trójkąta wymienionego w § 13 ust. 1 pkt 7.
4. 9
W razie konieczności postoju pojazdu zaprzęgowego przewożącego materiały wybuchowe w czasie niedostatecznej widoczności należy:
1)
zapalić lampy wymienione w § 17 pkt 7,
2)
sprowadzić pojazd jak najbliżej krawędzi jezdni, a jeżeli jest to możliwe bez niebezpieczeństwa dla przewożonego ładunku, zjechać z drogi.
§  34.
1.
W razie konieczności wyładowania materiałów wybuchowych z pojazdu samochodowego lub zaprzęgowego na trasie przewozu nie wolno ich wyładowywać w pobliżu obszarów zabudowanych, fabryk, torów kolejowych i innych obiektów użyteczności publicznej, lecz należy przeładować materiały wybuchowe bezpośrednio na inny odpowiedni pojazd i dowieźć do celu poza teren wymienionych obszarów.
2.
Przed przystąpieniem do wyładunku materiałów wybuchowych (ust. 1) należy zawiadomić o tym najbliższy posterunek Milicji Obywatelskiej lub sołtysa.
3.
Zabrania się składować wyładowane materiały wybuchowe w odległości mniejszej niż:
1)
20 m od drogi,
2)
25 m od linii telekomunikacyjnych i linii wysokiego napięcia.
4.
Wyładowane materiały wybuchowe powinny być złożone w miejscu suchym i przykryte opończami z trudnopalnego impregnowanego brezentu, konwojent zaś obowiązany jest stale ich pilnować.
5.
Z postoju połączonego z wyładunkiem i powtórnym naładunkiem materiałów wybuchowych konwojent obowiązany jest sporządzić protokół.
§  35.
1.
Zabrania się wykonywania na drodze w czasie przewozu materiałów wybuchowych napraw pojazdu związanych z wybudowaniem zasadniczych części oraz napraw powodujących wstrząsy, jak również wykonywania w odległości mniejszej niż 5 m od pojazdu czynności, które mogą powodować iskrzenie (np. uderzanie młotkiem).
2.
W razie konieczności wykonywania napraw wymienionych w ust. 1 należy materiały wybuchowe wyładować z pojazdu z zachowaniem przepisów §§ 33 i 34.
6 § 33 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 marca 1970 r. (Dz.U.70.8.72) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 kwietnia 1970 r.
7 § 33 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 marca 1970 r. (Dz.U.70.8.72) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 kwietnia 1970 r.
8 § 33 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 7 lutego 1969 r. (Dz.U.69.5.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1969 r.
9 § 33 ust. 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 marca 1970 r. (Dz.U.70.8.72) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 kwietnia 1970 r.