Rozdział 2 - Wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa. - Bezpieczeństwo morskich statków sportowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1968.30.202

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lutego 1996 r.

Rozdział  2.

Wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa.

§  5.
Statek odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, jeżeli czyni zadość przepisom technicznym obowiązującym w zakresie:
1)
konstrukcji kadłuba,
2)
urządzeń sterowych,
3)
urządzeń kotwicznych,
4)
masztów wraz z ich olinowaniem stałym i ruchomym oraz ożaglowania zasadniczego i sztormowego,
5)
silników napędowych głównych,
6)
mechanizmów pomocniczych wraz z ich urządzeniami i rurociągami,
7)
zbiorników ciśnieniowych wraz z ich urządzeniami,
8)
wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników,
9)
urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji,
10)
urządzeń pożarowych stałych,
11)
stateczności,
12)
niezatapialności,
13)
urządzeń nawigacyjnych i sygnałowych oraz okrętowych świateł nawigacyjnych,
14)
urządzeń radiokomunikacyjnych,
15)
urządzeń i środków ratunkowych,
16)
innych wymagań w zakresie technicznego stanu bezpieczeństwa statku.
§  6.
1.
Z zastrzeżeniem przepisu ust. 2 w zakresie spraw objętych § 5 obowiązują przepisy polskiej instytucji klasyfikacyjnej, działającej pod nazwą "Polski Rejestr Statków", zwany dalej w skrócie PRS, wydane w uzgodnieniu z Głównym Komitetem Kultury Fizycznej i Turystyki.
2.
W odniesieniu do statków motorowych o mocy silników poniżej 50 KM oraz do statków innych niż motorowe o długości całkowitej poniżej 17 m, w zakresie spraw objętych § 5 pkt 1 - 14 i 16, obowiązują przepisy wydane przez urzędy morskie w porozumieniu z właściwymi wojewódzkimi komitetami kultury fizycznej i turystyki.
3.
Statkiem motorowym jest każdy statek przeznaczony do żeglugi przy użyciu mechanicznych środków napędowych, chociażby był on wyposażony w pomocniczy napęd żaglowy.
§  7.
1.
Statki i ich urządzenia podlegają w zakresie spraw objętych § 5 nadzorowi technicznemu.
2.
Nadzór techniczny w zakresie regulowanym przepisami technicznymi PRS (§ 6 ust. 1) sprawuje PRS na zasadach ustalonych w swoich przepisach, stwierdzając dopełnienie wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa wydaniem odpowiednich dokumentów.
3.
Nadzór techniczny w zakresie regulowanym przepisami technicznymi urzędów morskich (§ 6 ust. 2) sprawują urzędy morskie.
4.
Urząd morski może wyrazić zgodę na wykonywanie niektórych czynności należącego do niego nadzoru technicznego przez odpowiedni związek sportowy.