Rozdział 2 - Wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa. - Bezpieczeństwo morskich statków sportowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1968.30.202
Akt utracił moc Wersja od: 7 lutego 1996 r.
Rozdział 2.
Wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa.
Wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa.
§ 5.
Statek odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, jeżeli czyni zadość przepisom technicznym obowiązującym w zakresie: 1)
konstrukcji kadłuba, 2)
urządzeń sterowych, 3)
urządzeń kotwicznych, 4)
masztów wraz z ich olinowaniem stałym i ruchomym oraz ożaglowania zasadniczego i sztormowego, 5)
silników napędowych głównych, 6)
mechanizmów pomocniczych wraz z ich urządzeniami i rurociągami, 7)
zbiorników ciśnieniowych wraz z ich urządzeniami, 8)
wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników, 9)
urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji, 10)
urządzeń pożarowych stałych, 11)
stateczności, 12)
niezatapialności, 13)
urządzeń nawigacyjnych i sygnałowych oraz okrętowych świateł nawigacyjnych, 14)
urządzeń radiokomunikacyjnych, 15)
urządzeń i środków ratunkowych, 16)
innych wymagań w zakresie technicznego stanu bezpieczeństwa statku.§ 6.
1.
Z zastrzeżeniem przepisu ust. 2 w zakresie spraw objętych § 5 obowiązują przepisy polskiej instytucji klasyfikacyjnej, działającej pod nazwą "Polski Rejestr Statków", zwany dalej w skrócie PRS, wydane w uzgodnieniu z Głównym Komitetem Kultury Fizycznej i Turystyki.2.
W odniesieniu do statków motorowych o mocy silników poniżej 50 KM oraz do statków innych niż motorowe o długości całkowitej poniżej 17 m, w zakresie spraw objętych § 5 pkt 1 - 14 i 16, obowiązują przepisy wydane przez urzędy morskie w porozumieniu z właściwymi wojewódzkimi komitetami kultury fizycznej i turystyki.3.
Statkiem motorowym jest każdy statek przeznaczony do żeglugi przy użyciu mechanicznych środków napędowych, chociażby był on wyposażony w pomocniczy napęd żaglowy.§ 7.
1.
Statki i ich urządzenia podlegają w zakresie spraw objętych § 5 nadzorowi technicznemu.2.
Nadzór techniczny w zakresie regulowanym przepisami technicznymi PRS (§ 6 ust. 1) sprawuje PRS na zasadach ustalonych w swoich przepisach, stwierdzając dopełnienie wymagań technicznego stanu bezpieczeństwa wydaniem odpowiednich dokumentów.3.
Nadzór techniczny w zakresie regulowanym przepisami technicznymi urzędów morskich (§ 6 ust. 2) sprawują urzędy morskie.4.
Urząd morski może wyrazić zgodę na wykonywanie niektórych czynności należącego do niego nadzoru technicznego przez odpowiedni związek sportowy.