Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Bezpieczeństwo morskich statków sportowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1968.30.202
Akt utracił moc Wersja od: 7 lutego 1996 r.
Rozdział 1.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
§ 1.
1.
Przepisy rozporządzenia określają wymagania w zakresie bezpieczeństwa morskich statków sportowych.2.
Statkiem sportowym, zwanym dalej "statkiem", jest statek używany do żeglugi o charakterze niezarobkowym, którego rodzaj i przeznaczenie do celów sportowych zostały uwidocznione w certyfikacie okrętowym lub w zaświadczeniu o rejestracji statku.§ 2.
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą wiosłowych łodzi regatowych, kajaków, rowerów wodnych i innych tego rodzaju sportowych jednostek pływających.§ 3.
1.
Rozróżnia się następujące rodzaje żeglugi morskiej uprawianej przez statki: 1)
żegluga portowa i na wodach osłoniętych, 2)
żegluga przybrzeżna, 3)
żegluga bałtycka, 4)
żegluga mała, 5)
żegluga wielka.2.
Przez żeglugę portową i na wodach osłoniętych rozumie się żeglugę w granicach portów morskich i na Zalewach Szczecińskim i Wiślanym oraz w Zatoce Gdańskiej na zachód od linii łączącej południowy cypel Mierzei Helskiej ze wschodnim brzegiem ujścia Wisły pod Świbnem.3.
Przez żeglugę przybrzeżną rozumie się żeglugę morską w odległości nie przekraczającej 20 mil morskich od linii brzegu morskiego Państwa Polskiego.4.
Przez żeglugę bałtycką rozumie się żeglugę na Morzu Bałtyckim, na Bełtach i Kattegacie oraz na Skagerraku do 10o długości geograficznej wschodniej oraz przez Kanał Kiloński i Łabę do Cuxhaven.5.
Przez żeglugę małą rozumie się żeglugę na Morzu Bałtyckim oraz na Morzu Północnym do 62o szerokości geograficznej północnej i do 8o długości geograficznej zachodniej, jak również żeglugę na wodach do linii łączącej Ouessant (Francja) i Fastnet (Irlandia).6.
Przez żeglugę wielką rozumie się żeglugę na pozostałych obszarach morskich.7.
Rodzaj żeglugi, do której uprawniony jest statek, ustala urząd morski.§ 4.
1.
Statek nie może być używany w żegludze morskiej, jeżeli nie odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa oraz innym wymaganiom określonym w rozporządzeniu.2.
Przy ustalaniu, czy statek czyni zadość wymaganiom uzależnionym od liczby osób na statku, nie bierze się pod uwagę osób, które znalazły się na statku z przyczyn siły wyższej.