Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Bezpieczeństwo morskich statków sportowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1968.30.202

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lutego 1996 r.

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia określają wymagania w zakresie bezpieczeństwa morskich statków sportowych.
2.
Statkiem sportowym, zwanym dalej "statkiem", jest statek używany do żeglugi o charakterze niezarobkowym, którego rodzaj i przeznaczenie do celów sportowych zostały uwidocznione w certyfikacie okrętowym lub w zaświadczeniu o rejestracji statku.
§  2.
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą wiosłowych łodzi regatowych, kajaków, rowerów wodnych i innych tego rodzaju sportowych jednostek pływających.
§  3.
1.
Rozróżnia się następujące rodzaje żeglugi morskiej uprawianej przez statki:
1)
żegluga portowa i na wodach osłoniętych,
2)
żegluga przybrzeżna,
3)
żegluga bałtycka,
4)
żegluga mała,
5)
żegluga wielka.
2.
Przez żeglugę portową i na wodach osłoniętych rozumie się żeglugę w granicach portów morskich i na Zalewach Szczecińskim i Wiślanym oraz w Zatoce Gdańskiej na zachód od linii łączącej południowy cypel Mierzei Helskiej ze wschodnim brzegiem ujścia Wisły pod Świbnem.
3.
Przez żeglugę przybrzeżną rozumie się żeglugę morską w odległości nie przekraczającej 20 mil morskich od linii brzegu morskiego Państwa Polskiego.
4.
Przez żeglugę bałtycką rozumie się żeglugę na Morzu Bałtyckim, na Bełtach i Kattegacie oraz na Skagerraku do 10o długości geograficznej wschodniej oraz przez Kanał Kiloński i Łabę do Cuxhaven.
5.
Przez żeglugę małą rozumie się żeglugę na Morzu Bałtyckim oraz na Morzu Północnym do 62o szerokości geograficznej północnej i do 8o długości geograficznej zachodniej, jak również żeglugę na wodach do linii łączącej Ouessant (Francja) i Fastnet (Irlandia).
6.
Przez żeglugę wielką rozumie się żeglugę na pozostałych obszarach morskich.
7.
Rodzaj żeglugi, do której uprawniony jest statek, ustala urząd morski.
§  4.
1.
Statek nie może być używany w żegludze morskiej, jeżeli nie odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa oraz innym wymaganiom określonym w rozporządzeniu.
2.
Przy ustalaniu, czy statek czyni zadość wymaganiom uzależnionym od liczby osób na statku, nie bierze się pod uwagę osób, które znalazły się na statku z przyczyn siły wyższej.