Rozdział 4 - Transport. - Bezpieczeństwo i higiena pracy w zakładach przemysłu tytoniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1973.11.86

Akt utracił moc
Wersja od: 14 kwietnia 1973 r.

Rozdział  4.

Transport.

§  33.
Ładunek umieszczony na wózku unoszącym powinien być na nim ułożony w sposób zabezpieczający przed spadnięciem, rozsypaniem albo przewróceniem.
§  34.
1.
Hamulce wózków akumulatorowych naładowczych i ciągnikowych powinny być sprawne, zapewniające zatrzymanie pojazdu na drodze o długości 1 m przy szybkości 6 km/godz.
2.
Zabrania się używania wózków akumulatorowych ciągnikowych i naładowczych, które nie posiadają sprawnie działającej sygnalizacji dźwiękowej i świetlnej.
3.
Wózki akumulatorowe powinny być zabezpieczone przed możliwością uruchomienia przez osoby niepowołane.
4.
Kierowcy wózków akumulatorowych powinni posiadać wymagane kwalifikacje i sprwdzoną przez lekarza przydatność do wykonywania tej pracy.
§  35.
1.
Wózki do transportu wewnętrznego powinny być wyposażone w koła ogumione.
2.
Wózki ręczne do transportu wewnętrznego powinny posiadać na uchwytach osłony zabezpieczające ręce pracowników przed urazami.
§  36.
Tytoń przemysłowy przygotowany do krajania lub krajanka tytoniowa, przenoszona przez przenośnik taśmowy, powinny posiadać wilgotność i temperaturę uniemożliwiającą powstawanie zapylania lub stężenie oparów nikotyny ponad ustalone normy.
§  37.
1.
Powierzchnia podłogi w pomieszczeniach, nad którymi przechodzi przenośnik podwieszony, powinna być w miejscach drogi przenośnika oznaczona żółtą farbą. Szerokość pasa na podłodze określającego miejsca przejścia przenośnika powinna przekraczać o 0,5 m szerokość urządzenia nośnego.
2.
Urządzenia napędzające przenośniki podwieszone powinny być usytuowane w oddzielnych pomieszczeniach, a dostęp do nich mogą mieć tylko osoby upoważnione.
§  38.
1.
Ześlizgi używane do transportu bel tytoniowych powinny posiadać po bokach powierzchni ślizgowej na całej długości obrzeże o wysokości 0,4 m.
2.
Otwór do ześlizgu powinien być zabezpieczony klapą z uchwytem oraz poręczą zabezpieczającą przed wpadnięciem.
3.
Ześlizgi powinny być ustawione pod takim kątem, aby szybkość ześlizgu beli nie przekraczała 1,5 m/s, a szybkość końcowa przy odbiorze ręcznym bezpośrednim z ześlizgu 0,75 m/s.
4.
Ześlizg w miejscu odbioru powinien być zaopatrzony w zderzak z amortyzatorem.
5.
Na stanowiskach zrzutu i odbioru przy ześlizgach powinna być stosowana sygnalizacja świetlna lub dźwiękowa.
6.
Zatrzymane bele tytoniowe na ześlizgu należy popychać lub ściągać tylko za pomocą do tego celu przystosowanych drążków.
§  39.
1.
Drzwi prowadzące do kabiny dźwigu powinny być zamykane w sposób zabezpieczający użycie dźwigu przez osoby do tego nieuprawnione.
2.
Rozmieszczenie ładunku w kabinie dźwigu nie powinno utrudniać dostępu obsługi do włazu bezpieczeństwa i mechanizmu regulującego ruch dźwigu.