Rozdział 12 - Dokowanie i cumowanie jednostek pływających. - Bezpieczeństwo i higiena pracy w stoczniach morskich przy budowie i remoncie jednostek pływających.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1980.5.13

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lutego 1980 r.

Rozdział  12

Dokowanie i cumowanie jednostek pływających.

§  105.
Każde dokowanie jednostki pływającej:
1)
pasażerskiej,
2)
należącej do marynarki wojennej,
3)
której ciężar przekracza nominalną nośność doku,
4)
która utraciła pływalność lub ma poważnie uszkodzony kadłub,
5)
której normalne dokowanie jest utrudnione,

należy przeprowadzić zgodnie z wydanymi przez stocznie instrukcjami technologicznymi, uwzględniającymi zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

§  106.
Zabrania się przebywania na doku osób nie zatrudnionych przy dokowaniu oraz pracy żurawi dokowych w czasie zanurzania i wynurzania doku.
§  107.
Pomosty łączące jednostkę pływającą z dokiem należy wyposażyć w barierki i siatki ochronne.
§  108.
Na każdej zwodowanej jednostce pływającej powinien znajdować się trap sztormowy zawieszony od strony wody w sposób umożliwiający wejście na pokład tej jednostki.
§  109.
1.
Cumowanie powinno być wykonywane pod nadzorem kierownika zespołu cumowniczego.
2.
Holowanie i przestawianie jednostek pływających wolno powierzać wyłącznie pilotom posiadającym odpowiednie uprawnienia.
§  110.
1.
Kierujący budową lub remontem obowiązany jest zgłaszać komórce organizacyjnej, odpowiedzialnej za cumowanie, wszelkie prace wymagające zmian w cumowaniu.
2.
Podczas cumowania zabrania się przebywania osób nie upoważnionych w obrębie lin i urządzeń cumowniczych zarówno na pokładzie jednostki pływającej, jak i na nabrzeżu.
§  111.
Podczas każdej zmiany roboczej należy dokonać przeglądu stanu cumowania jednostek pływających oraz usunąć zauważone nieprawidłowości.
§  112.
Do urządzeń cumowniczych na pokładzie jednostki pływającej i na nabrzeżu powinien być zapewniony wolny dostęp.
§  113.
1.
Ilość i wymiary lin cumowniczych, mocujących jednostkę pływającą do nabrzeża w okresie budowy, powinny odpowiadać wymaganiom eksploatacyjnym dotyczącym tej jednostki, przewidzianym w dokumentacji technicznej.
2.
Do cumowania jednostek pływających należy używać wyłącznie pachołków i przewłok specjalnie przeznaczonych do tego celu na pokładach oraz pachołków i pierścieni znajdujących się na nabrzeżu.
§  114.
Podczas sztormu w każdym zamkniętym akwenie stoczniowym powinien znajdować się co najmniej jeden holownik oraz brygada cumowników.