Rozdział 12 - Dokowanie i cumowanie jednostek pływających. - Bezpieczeństwo i higiena pracy w stoczniach morskich przy budowie i remoncie jednostek pływających.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1980.5.13
Akt utracił moc Wersja od: 18 lutego 1980 r.
Rozdział 12
Dokowanie i cumowanie jednostek pływających.
Dokowanie i cumowanie jednostek pływających.
§ 105.
Każde dokowanie jednostki pływającej:1)
pasażerskiej,2)
należącej do marynarki wojennej,3)
której ciężar przekracza nominalną nośność doku,4)
która utraciła pływalność lub ma poważnie uszkodzony kadłub,5)
której normalne dokowanie jest utrudnione,należy przeprowadzić zgodnie z wydanymi przez stocznie instrukcjami technologicznymi, uwzględniającymi zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 106.
Zabrania się przebywania na doku osób nie zatrudnionych przy dokowaniu oraz pracy żurawi dokowych w czasie zanurzania i wynurzania doku.§ 107.
Pomosty łączące jednostkę pływającą z dokiem należy wyposażyć w barierki i siatki ochronne.§ 108.
Na każdej zwodowanej jednostce pływającej powinien znajdować się trap sztormowy zawieszony od strony wody w sposób umożliwiający wejście na pokład tej jednostki.§ 109.
1.
Cumowanie powinno być wykonywane pod nadzorem kierownika zespołu cumowniczego.2.
Holowanie i przestawianie jednostek pływających wolno powierzać wyłącznie pilotom posiadającym odpowiednie uprawnienia.§ 110.
1.
Kierujący budową lub remontem obowiązany jest zgłaszać komórce organizacyjnej, odpowiedzialnej za cumowanie, wszelkie prace wymagające zmian w cumowaniu.2.
Podczas cumowania zabrania się przebywania osób nie upoważnionych w obrębie lin i urządzeń cumowniczych zarówno na pokładzie jednostki pływającej, jak i na nabrzeżu.§ 111.
Podczas każdej zmiany roboczej należy dokonać przeglądu stanu cumowania jednostek pływających oraz usunąć zauważone nieprawidłowości.§ 112.
Do urządzeń cumowniczych na pokładzie jednostki pływającej i na nabrzeżu powinien być zapewniony wolny dostęp.§ 113.
1.
Ilość i wymiary lin cumowniczych, mocujących jednostkę pływającą do nabrzeża w okresie budowy, powinny odpowiadać wymaganiom eksploatacyjnym dotyczącym tej jednostki, przewidzianym w dokumentacji technicznej.2.
Do cumowania jednostek pływających należy używać wyłącznie pachołków i przewłok specjalnie przeznaczonych do tego celu na pokładach oraz pachołków i pierścieni znajdujących się na nabrzeżu.§ 114.
Podczas sztormu w każdym zamkniętym akwenie stoczniowym powinien znajdować się co najmniej jeden holownik oraz brygada cumowników.