Rozdział 9 - Prace różne. Bunkrowanie. - Bezpieczeństwo i higiena pracy w portach morskich i śródlądowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1967.39.200

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lutego 1972 r.

IX.

Prace różne.

Bunkrowanie.
§  191.
W zakresie bunkrowania mają odpowiednie zastosowanie:
1)
przepisy §§ 115, 116 i 117 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 18 grudnia 1956 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. z 1957 r. Nr 14, poz. 75),
2)
przepisy §§ 48, 49 i 50 rozporządzenia Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z dnia 15 sierpnia 1959 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach w żegludze śródlądowej (Dz. U. Nr 61, poz. 366).

Cumowanie.

§  192.
1.
Prace cumownicze na nabrzeżu i na portowym obszarze wodnym powinni wykonywać cumownicy.
2.
Cumownik powinien posiadać niezbędne wiadomości fachowe w zakresie znajomości sygnałów stosowanych przez pilotów podczas holowania i cumowania statków dobijających do nabrzeży.
3.
Urzędy morskie i inspektoraty żeglugi śródlądowej mogą w porozumieniu z właściwym inspektorem pracy określić:
1)
nabrzeża, na których nie ma zastosowania przepis ust. 1,
2)
jednostki pływające, które są zwolnione od obowiązku korzystania z usług cumowników.
§  193.
1.
Zdejmowanie i rzucanie cum z nabrzeża powinno być wykonywane tylko na rozkaz oficera statku.
2.
W czasie cumowania, holowania statku lub przesuwania barek zabrania się robotnikom portowym wykonywania prac przeładunkowych na statku (barce).
§  194.
1.
W razie dowożenia cum łodzią, łódź powinna być odpowiednio przystosowana do tego celu i posiadać ważną kartę rejestracyjną, wydaną przez właściwe organy.
2.
Cumownicy dowożący cumy łodzią przed udaniem się do miejsca cumowania powinni upewnić się u załogi statku wydającego cumę, czy posiada ona odpowiedni zapas cumy i czy załoga jest przygotowana do wydania tego zapasu.
3.
Jeżeli lina cumownicza jest wydawana z łodzi, zabrania się osobom nie zatrudnionym przebywania w tych częściach łodzi, w których ułożone są zwoje liny.
4.
Koniec liny cumowniczej znajdującej się w łodzi powinien być umocowany w sposób umożliwiający szybkie i łatwe zwolnienie.
5.
Wybieranie liny cumowniczej zawiezionej łodzią powinno odbywać się dopiero po jej zamocowaniu, zejściu cumownika i odejściu łodzi od urządzenia do cumowania.

Czyszczenie ładowni statków.

§  195.
1.
Ładownie statków przed przyjęciem ładunków powinny być starannie przewietrzone, oczyszczone w sposób zapobiegający powstawaniu pyłu, a w razie potrzeby wymyte.
2.
Jeżeli w ładowniach statków były przewożone ładunki cuchnące lub wytwarzające nieprzyjemną woń, przykre zapachy powinny być usunięte przy użyciu środków chemicznych bądź specjalnych aparatów, np. "ozonatorów".