Rozdział 3 - Obsługa i naprawa pojazdów - Bezpieczeństwo i higiena pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.37.341

Akt utracił moc
Wersja od: 15 listopada 2005 r.

Rozdział  3

Obsługa i naprawa pojazdów

§  17. 
1. 
Dopuszczalne prędkości pojazdów nie mogą przekraczać:
1)
10 km/h - na terenach zajezdni i warsztatów,
2)
5 km/h - przy wjazdach do hal i w trakcie ruchu wewnątrz hal.
2. 
Niedopuszczalne jest przeprowadzanie prób rozpędzania i hamowania pojazdów na torach i drogach postojowych. Czynności te powinny być wykonywane na wydzielonych i odpowiednio oznakowanych odcinkach dróg wewnętrznych, na których dopuszczalna prędkość pojazdów nie powinna przekraczać 50 km/h.
§  18. 
1. 
Czynności przetokowe oraz manewrowanie pojazdami na terenach zajezdni i warsztatów może przeprowadzać pracownik posiadający uprawnienie do prowadzenia danego typu pojazdu na drogach publicznych.
2. 
Dopuszcza się wykonywanie czynności, o których mowa w ust.1, przez pracownika posiadającego prawo jazdy co najmniej kategorii B oraz upoważnienie pracodawcy, wydane po przeprowadzeniu przeszkolenia praktycznego oraz egzaminu.
3. 
Niedopuszczalne jest przechodzenie pieszych przez bramy w trakcie ruchu pojazdów, z wyjątkiem bram, w których przejście dla pieszych zostało odgrodzone barierą.
§  19. 
1. 
Przy wprowadzaniu i wyprowadzaniu pojazdu na stanowisko obsługowe lub naprawcze kierujący pojazdem powinien stosować się do sygnałów podawanych przez pracownika pilotującego i zachować należytą ostrożność, a w szczególności zatrzymać pojazd i upewnić się, że pracownicy opuścili kanał.
2. 
Pracownik pilotujący powinien pozostawać poza torem jazdy i w bezpiecznej odległości od pojazdu.
3. 
Pojazd powinien być ustawiony na stanowisku w sposób umożliwiający swobodne wejście pracowników do kanału.
4. 
W kanałach przeglądowych posiadających wnęki boczne dopuszczalne jest wprowadzanie pojazdu na kanał w czasie pozostawania pracownika we wnęce kanału.
5. 
W kanałach przeglądowych nieposiadających wnęk bocznych pozostawanie pracowników w kanałach w trakcie wprowadzania pojazdu jest dopuszczalne pod warunkiem zastosowania sygnalizacji świetlnej kierującej ruchem pojazdu, sterowanej przez pracownika pozostającego w kanale.
§  20. 
1. 
Czynności obsługowe i naprawcze przy pojazdach powinny być wykonywane zgodnie z instrukcjami, o których mowa w § 5.
2. 
W pojazdach z silnikami spalinowymi czynności regulacyjne silnika mogą być wykonywane przy pracującym silniku, pod warunkiem podłączenia odciągu spalin do rury wydechowej pojazdu.
3. 
Pojazdy, nadwozia lub podwozia, w trakcie wykonywania czynności, o których mowa w ust.1, powinny być zabezpieczone przed przemieszczaniem się, a części podniesione powinny być zabezpieczone przed samoczynnym opadnięciem.
4. 
Odłączanie nadwozia od podwozia, wymiana silnika lub innych ciężkich zespołów powinny być dokonywane na stanowiskach wyposażonych w urządzenia podnośnikowe.
5. 
W czasie podnoszenia, opuszczania i przetaczania pojazdu lub nadwozia i podwozia pracownicy nie powinni pozostawać wewnątrz pojazdu.
6. 
Przetaczanie podwozia lub nadwozia na stanowisko remontowe powinno odbywać się za pomocą urządzeń mechanicznych.
§  21. 
Otwarte pokrywy podłogowe w pojeździe po ukończeniu prac oraz po każdorazowym opuszczeniu stanowisk pracy przez pracowników powinny zostać zamknięte.
§  22. 
1. 
Podczas smarowania elementów trących pojazdu i przy wymianie oleju powinny być stosowane zabezpieczenia uniemożliwiające zanieczyszczenie kanału lub pomostu.
2. 
Narzędzia, części zamienne i zdemontowane z pojazdów elementy, po zakończeniu pracy powinny być usunięte w szczególności ze stanowisk pracy kanałów, torowisk i międzytorzy.
§  23. 
Przechodzenie nad otwartymi kanałami oraz wykonywanie prac przy ścianach czołowych i tylnych pojazdów stojących na kanałach może się odbywać tylko przy zastosowaniu pomostów.
§  24. 
1. 
Prace na dachu i przy górnych częściach nadwozia pojazdów powinny być wykonywane z odpowiednio zabezpieczonych rusztowań, balkonów, pomostów, wysięgników lub innych urządzeń przeznaczonych do tego celu. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się wykonywanie tych prac bezpośrednio na dachu pojazdu, pod warunkiem zabezpieczenia pracownika przed upadkiem z wysokości.
2. 
Stan techniczny urządzeń, o których mowa w ust.1, powinien być sprawdzony przed każdorazowym użyciem.
3. 
Wchodzenie na dach pojazdu powinno się odbywać za pomocą drabin lub pomostów.
4. 
Prace, o których mowa w ust.1, powinny być wykonywane przy odłączonych odbierakach prądu i wyłączonym napięciu w sieci trakcyjnej.
§  25. 
1. 
Przed uruchomieniem pojazdu stojącego nad kanałem kierujący pojazdem powinien sprawdzić, czy w kanale nie znajdują się pracownicy, i ostrzec o zamiarze ruszenia pojazdem.
2. 
Niedopuszczalne jest ruszanie pojazdem podczas wykonywania przy nim czynności obsługowych lub naprawczych, a także stanie na stopniach i zderzakach oraz wskakiwanie i wyskakiwanie z pojazdu w czasie jego ruchu.
§  26. 
1. 
Pracownik obsługujący zwrotnice oraz pilotujący tramwaj powinien posługiwać się gwizdkiem i ręcznym znakiem sygnalizacyjnym, a w warunkach ograniczonej widoczności - latarką ze światłami koloru czerwonego i zielonego.
2. 
Niedopuszczalne jest przetaczanie tramwaju składającego się z więcej niż czterech wagonów.
3. 
Sprzęganie wagonów powinno odbywać się poza kanałami i na prostych, poziomych odcinkach torów. W wypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami dopuszcza się sprzęganie wagonów nad kanałem, pod warunkiem zabezpieczenia kanału pomostem, zapobiegającym wpadnięciu pracownika do kanału.
4. 
Dokonywanie połączeń instalacji elektrycznej wagonów powinno odbywać się przy odciągniętych od sieci trakcyjnej odbierakach prądu.
§  27. 
1. 
W trakcie cofania tramwaju motorniczy powinien stosować się do znaków i sygnałów podawanych przez pracownika pilotującego.
2. 
Pracownik pilotujący tramwaj powinien cały czas pozostawać w zasięgu widoczności motorniczego oraz w bezpiecznej odległości od toru jazdy.
3. 
Pracownik pilotujący może przekazywać sygnały, pozostając we wnętrzu ostatniego wagonu, pod warunkiem wyposażenia go w urządzenie do zdalnego sterowania, umożliwiające zatrzymanie tramwaju w dowolnym miejscu, oraz w urządzenie zapewniające utrzymanie stałej łączności z motorniczym.
§  28. 
Pompowanie ogumienia kół, z wyjątkiem przypadków dopompowywania kół zamontowanych w pojeździe, powinno odbywać się na wydzielonych stanowiskach i przy użyciu osłon zabezpieczających.
§  29. 
1. 
Mycie pojazdów powinno odbywać się na specjalnie do tego celu przeznaczonych stanowiskach, wyposażonych w urządzenia do mechanicznego mycia oraz odprowadzania wody.
2. 
Mycie pojazdów z napędem elektrycznym w myjni mechanicznej może odbywać się bez odłączenia sieci trakcyjnej od napięcia, pod warunkiem:
1)
wydzielenia stanowiska obsługi myjni i zabezpieczenia przed bezpośrednim oddziaływaniem strumienia wody oraz możliwością porażenia prądem elektrycznym,
2)
uniemożliwienia dostępu do myjni osobom postronnym i nieupoważnionym.
3. 
Mycie ręczne pojazdów tramwajowych i trolejbusowych strumieniem wody pod ciśnieniem powinno odbywać się zgodnie z instrukcją pracodawcy.