Rozdział 2 - Pomieszczenia pracy w zajezdniach i warsztatach - Bezpieczeństwo i higiena pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.37.341

Akt utracił moc
Wersja od: 15 listopada 2005 r.

Rozdział  2

Pomieszczenia pracy w zajezdniach i warsztatach

§  10. 
1. 
Zajezdnie oraz warsztaty tramwajowe i trolejbusowe powinny być wyposażone w urządzenia umożliwiające wyłączenie spod napięcia całej sieci trakcyjnej lub jej części oraz w sygnalizację świetlną informującą o odłączeniu napięcia.
2. 
Odłączona spod napięcia wewnętrzna sieć trakcyjna pomieszczeń hal lub warsztatów powinna być zabezpieczona przed możliwością przeniesienia napięcia poprzez odbieraki pojazdów, z zewnętrznej sieci trakcyjnej pozostającej pod napięciem.
§  11. 
1. 
Obrzeża środkowe skrzydeł bram wjazdowych powinny być oznakowane barwami ostrzegawczymi, zgodnie z wymaganiami Polskich Norm.
2. 
Wrota bram wjazdowych powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu zamknięciu oraz posiadać zabezpieczenie przed możliwością zetknięcia się z przewodami sieci trakcyjnej.
§  12. 
Oznakowanie wewnętrznych dróg komunikacyjnych i transportowych oraz przejść dla pieszych powinno być zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym oraz Polskimi Normami i w szczególności określać:
1)
obowiązujący kierunek ruchu,
2)
zakaz postoju i zatrzymywania pojazdów na drogach pożarowych, w bramach wjazdowych oraz w innych miejscach, w których stojący pojazd mógłby stwarzać zagrożenie dla ruchu lub go utrudniać,
3)
bezpieczną prędkość pojazdów.
§  13. 
Główki szyn tramwajowych na terenie zajezdni i warsztatów nie powinny wystawać ponad nawierzchnię przejść dla pieszych i przejazdów.
§  14. 
Usytuowane w pomieszczeniach stanowiska obsługowe i naprawcze, na których wykonywane są czynności przy pojazdach z silnikami spalinowymi wymagające utrzymywania silnika w ruchu, powinny być wyposażone w urządzenia do odciągu spalin z rur wydechowych pojazdów.
§  15. 
1.  1
 Kanały przeglądowe i naprawcze, zwane dalej "kanałami", powinny posiadać wnęki wejściowe rozmieszczone w odległości co 25 m, a w przypadku ich braku powinny być zainstalowane z obydwu stron schody, utrzymane w stanie zapewniającym bezpieczne wchodzenie i wychodzenie. W przypadku gdy kanał posiada schody tylko z jednej strony, druga strona kanału powinna posiadać drabinę metalową trwale przymocowaną do ściany kanału.
2. 
Długość kanałów powinna być większa niż długość pojazdów, co najmniej o długość schodów.
3. 
Szerokość kanałów nie powinna być mniejsza niż 0,8 m.
4. 
Głębokość kanałów nie powinna być mniejsza niż 1,4 m.
5. 
Ściany i posadzki kanałów powinny być pokryte materiałami łatwo zmywalnymi.
6. 
Kanały powinny być wyposażone w:
1) 2
 (uchylony),
2)
urządzenia odpływowe i studzienki rewizyjne do odprowadzania wody,
3)
gniazda wtykowe do podłączenia lamp przenośnych, zasilanych prądem o bezpiecznym napięciu 24 V,
4)
oświetlenie, ogrzewanie i wentylację spełniającą wymagania Polskich Norm.
7.  3
 Kanały zaprojektowane jako nieprzelotowe powinny być wyposażone w urządzenia uniemożliwiające niekontrolowane przemieszczanie się pojazdów.
§  16. 
1. 
Najazdy na kanały i ich obrzeża powinny być oznakowane zgodnie z Polskimi Normami.
2.  4
 (uchylony).
1 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 26 października 2005 r. (Dz.U.05.219.1866) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
2 § 15 ust. 6 pkt 1 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 26 października 2005 r. (Dz.U.05.219.1866) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
3 § 15 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 26 października 2005 r. (Dz.U.05.219.1866) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
4 § 16 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 października 2005 r. (Dz.U.05.219.1866) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.