Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Bezpieczeństwo i higiena pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.37.341

Akt utracił moc
Wersja od: 15 listopada 2005 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej w zakresie obsługi i naprawy tramwajów, trolejbusów i autobusów, zwanych dalej "pojazdami", oraz przy budowie, konserwacji i naprawach sieci trakcyjnej, torów tramwajowych i innych urządzeń.
2. 
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą pojazdów i urządzeń metra.
3. 
Warunki techniczne eksploatacji sieci trakcyjnej, torów tramwajowych i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia komunikacji tramwajowej i trolejbusowej oraz warunki techniczne tramwajów, trolejbusów, pojazdów drogowych i ich wyposażenia określają odrębne przepisy.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
zajezdni - rozumie się przez to teren, na którym znajdują się hale i budynki zaplecza technicznego, budynki administracyjne i socjalne, przejścia dla ruchu pieszego, drogi komunikacji wewnętrznej oraz tory i place postojowe pojazdów,
2)
warsztatach - rozumie się przez to pomieszczenia pracy w halach i budynkach zaplecza technicznego wraz z wyposażeniem,
3)
sieci trakcyjnej - rozumie się przez to napowietrzne, górne, elektryczne przewody jezdne linii tramwajowej lub trolejbusowej wraz z urządzeniami konstrukcyjnymi, służącymi do ich zawieszenia i mocowania.
§  3. 
Pracodawca jest obowiązany zapewnić nadzór nad stanem technicznym oraz procesem obsługi i naprawy maszyn, urządzeń i pojazdów, o których mowa w § 1, a także utrzymywać je w dobrym stanie technicznym przez cały okres eksploatacji.
§  4. 
1. 
Pracodawca jest obowiązany określić prace lub czynności, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego i które, zgodnie z odrębnymi przepisami, powinny być wykonywane co najmniej przez dwie osoby. Dotyczy to w szczególności prac lub czynności wykonywanych:
1)
przy sieci trakcyjnej,
2)
przy wymianie słupów sieci trakcyjnej,
3)
na torach tramwajowych czynnych dla ruchu pojazdów,
4)
na wysokości powyżej 2 m,
5)
przy urządzeniach energetycznych będących pod napięciem.
2. 
Wymóg zawarty w ust. 1 pkt 3 nie dotyczy prac polegających wyłącznie na kontroli, konserwacji i czyszczeniu rozjazdów, zwrotnic i torowisk tramwajowych, a w ust. 1 pkt 5 nie dotyczy wymiany żarówek i świetlówek w obwodach do 1.000 V.
§  5. 
1. 
Instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych stanowisk pracy określa się w instrukcjach stanowiskowych, przy uwzględnieniu aktualnych wymagań techniczno-technologicznych. Instrukcje te powinny określać w szczególności:
1)
sposoby bezpiecznego wykonywania czynności,
2)
czynności o szczególnym zagrożeniu dla życia i zdrowia, które powinny być wykonywane co najmniej przez dwie osoby,
3)
obowiązujący system znaków i sygnałów oraz sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej,
4)
rodzaje prac, które wymagają bezwzględnego wyłączenia napięcia,
5)
rodzaje prac, przy których obowiązuje stosowanie sprzętu ochronnego i środków ochrony indywidualnej.
2. 
Szczegółowe technologiczne procedury włączania i wyłączania napięcia w sieci trakcyjnej oraz stosowania uziemień ochronnych przy eksploatacji instalacji elektroenergetycznych i dokonywaniu napraw pojazdów określa się w instrukcjach eksploatacji urządzeń energetycznych.
3. 
Instrukcje i procedury, o których mowa w ust.1 i 2, powinny być na bieżąco aktualizowane, przekazywane do wiadomości i stosowania pracownikom oraz stale dla nich dostępne.
§  6. 
Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach elektroenergetycznych oraz kwalifikacje osób zatrudnionych przy eksploatacji i dozorze tych urządzeń i instalacji określają odrębne przepisy.
§  7. 
Środki ochrony indywidualnej stosowane przy pracach prowadzonych na torach i przy sieci trakcyjnej powinny posiadać widoczne elementy odblaskowe lub ostrzegawcze, a w warunkach ograniczonej widoczności pracownik powinien być wyposażony w przenośną ręczną latarkę lub lampę, emitującą światło pulsacyjne koloru żółtego.
§  8. 
Pojazdy używane przy pracach remontowych sieci trakcyjnej lub torowisk oraz miejsca prowadzenia tych prac na odcinkach dróg niezamkniętych dla ruchu pracodawca powinien odpowiednio oznakować i zabezpieczyć, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym i wymaganiami Polskich Norm.
§  9. 
Pracodawca lub osoba sprawująca w imieniu pracodawcy nadzór nad wykonywaniem prac w przypadku stwierdzenia, że sposób wykonywania pracy jest nieprawidłowy i stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia pracownika lub innych pracowników albo stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest obowiązany wstrzymać prowadzenie prac do czasu zastosowania odpowiednich środków eliminujących zagrożenia.