§ 16. - Bezpieczeństwo i higiena pracy przy obsłudze żurawi wieżowych i szybkomontujących.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2018.2147
Akt obowiązujący Wersja od: 15 listopada 2018 r.
§ 16.
1.
W przypadku pracy żurawia w warunkach kolizyjnych, stwarzających możliwość zetknięcia się żurawia albo ładunku z innym żurawiem lub obiektem, żuraw jest obsługiwany zgodnie z opracowaną w tym zakresie instrukcją, określającą:1)
granice i oznakowanie stref pracy oraz możliwej kolizji, wraz z rysunkiem;2)
wskazanie zastosowanych środków zabezpieczających lub ostrzegających przed pracą w strefie kolizyjnej;3)
pierwszeństwo ruchu;4)
strefy pracy wyłącznie przy wolnych ruchach;5)
sposób skutecznego przekazywania sygnałów oraz sposób komunikacji między operatorem żurawia a sygnalistą;6)
sposób koordynacji pracy żurawi;7)
warunki postępowania w przypadku awarii lub wypadku;8)
sposób wydawania pozwolenia na pracę żurawia w warunkach kolizyjnych podpisywanego przez osobę wyznaczoną przez osobę kierującą pracownikami na określonym terenie, na którym wykonywane są prace związane z wykorzystaniem żurawia, lub osobę do tego wyznaczoną;9)
prędkość wiatru, przy której należy przerwać pracę operatorów żurawi, jeżeli występują zagrożenia związane z pracą żurawia w warunkach kolizyjnych.2.
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, zawiera kartę podpisów, o której mowa w ust. 4.3.
W przypadku pracy dwóch żurawi lub większej ich liczby w warunkach kolizyjnych operatorom żurawi zapewnia się urządzenie komunikacyjne, o którym mowa w § 7 ust. 1, oraz dodatkowe urządzenie komunikacyjne.4.
W przypadku pracy żurawia w warunkach kolizyjnych operator żurawia, sygnalista i hakowy zapoznają się z instrukcją, o której mowa w ust. 1, i potwierdzają ten fakt własnoręcznym podpisem na karcie podpisów.