§ 16. - Bezpieczeństwo i higiena pracy przy obsłudze żurawi wieżowych i szybkomontujących.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.2147

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 listopada 2018 r.
§  16. 
1. 
W przypadku pracy żurawia w warunkach kolizyjnych, stwarzających możliwość zetknięcia się żurawia albo ładunku z innym żurawiem lub obiektem, żuraw jest obsługiwany zgodnie z opracowaną w tym zakresie instrukcją, określającą:
1)
granice i oznakowanie stref pracy oraz możliwej kolizji, wraz z rysunkiem;
2)
wskazanie zastosowanych środków zabezpieczających lub ostrzegających przed pracą w strefie kolizyjnej;
3)
pierwszeństwo ruchu;
4)
strefy pracy wyłącznie przy wolnych ruchach;
5)
sposób skutecznego przekazywania sygnałów oraz sposób komunikacji między operatorem żurawia a sygnalistą;
6)
sposób koordynacji pracy żurawi;
7)
warunki postępowania w przypadku awarii lub wypadku;
8)
sposób wydawania pozwolenia na pracę żurawia w warunkach kolizyjnych podpisywanego przez osobę wyznaczoną przez osobę kierującą pracownikami na określonym terenie, na którym wykonywane są prace związane z wykorzystaniem żurawia, lub osobę do tego wyznaczoną;
9)
prędkość wiatru, przy której należy przerwać pracę operatorów żurawi, jeżeli występują zagrożenia związane z pracą żurawia w warunkach kolizyjnych.
2. 
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, zawiera kartę podpisów, o której mowa w ust. 4.
3. 
W przypadku pracy dwóch żurawi lub większej ich liczby w warunkach kolizyjnych operatorom żurawi zapewnia się urządzenie komunikacyjne, o którym mowa w § 7 ust. 1, oraz dodatkowe urządzenie komunikacyjne.
4. 
W przypadku pracy żurawia w warunkach kolizyjnych operator żurawia, sygnalista i hakowy zapoznają się z instrukcją, o której mowa w ust. 1, i potwierdzają ten fakt własnoręcznym podpisem na karcie podpisów.