§ 18. - Bezpieczeństwo i higiena pracy na statkach w żegludze śródlądowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1959.61.366

Akt utracił moc
Wersja od: 12 listopada 1959 r.
§  18.
1.
Prace przeładunkowe powinny odbywać się pod nadzorem kierownika statku lub jego zastępcy.
2.
Podczas przerw w pracy przy przeładunku luki muszą być zakryte lub ogrodzone do wysokości 0,9 m. W czasie przerw w pracy przy przeładunkach na barkach luki powinny być zamknięte, z wyjątkiem krótkich przerw, w czasie których mogą pozostać otwarte, lecz powinny być odpowiednio zabezpieczone.
3.
Barki otwarte o węższych, niż wymagają przepisy PRS, mocnicach pokładowych należy wyposażyć w chodniki z bali o szerokości co najmniej 40 cm, umieszczone po wewnętrznej stronie obydwóch burt barki nad ładowniami. Na barkach otwartych, nie posiadających w części dziobowej dostatecznej wielkości pokładu roboczego, pozwalającego na bezpieczną pracę bumsztakiem, należy ułożyć pokład manewrowy, o ile warunki nawigacyjne trasy tego wymagają.
4.
Na barkach otwartych wzdłuż burt od strony ładowni powinny być zainstalowane zdejmowane relingi (oblinowania) o wysokości 0,9 m. Przepis ten odnosi się do barek nowo budowanych. Na barkach będących w eksploatacji przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, urządzenia do ustawiania relingów, powinny być zainstalowane w czasie najbliższego remontu, nie później jednak niż w ciągu 1 roku od daty ogłoszenia tego rozporządzenia.
5.
Odkrywanie i zakrywanie luków należy do obowiązków załogi statku. Zdjęte pokrywy luków i rozpornice powinny być ułożone w sposób zabezpieczający przed ich spadnięciem lub rozsunięciem. W czasie odkrywania i zakrywania luku przebywanie ludzi w ładowni jest zabronione.
6.
Przed rozpoczęciem przeładunku należy usunąć wszelkie przeszkody krępujące swobodne poruszanie się po statku, pokładach i pomostach.