Oddział 6 - Prace konserwacyjne i remontowe. - Bezpieczeństwo i higiena pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.14.75

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1957 r.

6.

Prace konserwacyjne i remontowe.

§  81.
1.
Pokładowe prace konserwacyjne i remontowe mogą być wykonywane tylko na zlecenie starszego oficera i zgodnie z podanymi przez niego wytycznymi.
2.
Pokładowe prace konserwacyjne powinny być wykonywane pod nadzorem bosmana.
§  82.
1.
Narzędzia ręczne przed wydaniem do pracy powinny być sprawdzone przez bosmana lub magazyniera.
2.
Narzędzia ręczne o napędzie mechanicznym powinny być przed wydaniem do pracy sprawdzone w obecności bosmana przez odpowiednio wykwalifikowanego członka załogi z działu maszynowego, którego wyznacza wachtowy mechanik.
3.
Zabrania się stosowania narzędzi, które wykazują jakiekolwiek uszkodzenia.
§  83.
1.
Przygotowywanie farb za pomocą rozpuszczalników niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia powinno być dokonywane przez bosmana.
2.
Przygotowywanie roztworów sody kaustycznej, formaliny itp. przeznaczonych do mycia pokładów i ładowni powinno być dokonywane przez bosmana.
3.
Bosman w czasie pracy z materiałami niebezpiecznymi lub szkodliwymi dla zdrowia powinien zachować odpowiednie środki ostrożności i być pod obserwacją.
§  84.
Wszelkie prace konserwacyjne i remontowe w czasie pogody sztormowej są zabronione.
§  85.
Przy malowaniu natryskowym zabronione jest stosowanie związków ołowiu, arsenu, rtęci oraz następujących rozpuszczalników: benzyny zawierającej czteroetylek ołowiu, dwusiarczku węgla, czterochlorku węgla i chloropochodnych węglowodorów.
§  86.
1.
Farby i rozpuszczalniki łatwopalne i lotne mogą znajdować się na stanowiskach pracy tylko w zamykanych naczyniach metalowych, w ilości nie przekraczającej zapotrzebowania, które określa starszy oficer.
2.
Naczynia opróżnione należy natychmiast usuwać z miejsca pracy.
§  87.
Zabrania się wykonywania jakichkolwiek innych prac w tych częściach pomieszczeń lub miejscach, w których dokonuje się malowania natryskowego.
§  88.
Zabrania się malowania natryskowego przy użyciu substancji łatwopalnych lub wybuchowych w pomieszczeniach, w których czynne są silniki elektryczne, spalinowe, urządzenia wywołujące silne podnoszenie temperatury lub iskrzenia oraz otwarte źródła ognia.
§  89.
1.
Drobny sprzęt przeznaczony do prac remontowych i konserwacyjnych wykonywanych za burtą, na wysokościach i w ładowniach oraz drobny sprzęt i środki służące do oczyszczania i odkażania ładowni powinny być opuszczane i podnoszone w pojemnikach lub torbach na ten cel przeznaczonych.
2.
Ręczne znoszenie lub wynoszenie sprzętu i środków wymienionych w ust. 1 jest zabronione.
3.
Pojemniki lub torby zawierające sprzęt lub środki wymienione w ust. 1 powinny być tak urządzone, aby można je było w razie konieczności podwiesić lub umocować.
4.
Używanie haków o ostrych końcach, zagiętych gwoździ lub innych przedmiotów nie przystosowanych do podwieszania lub umocowywania torb i pojemników jest zabronione.
§  90.
Wejście do ładowni w celu dokonywania prac remontowych, konserwacyjnych lub oczyszczania jest dozwolone po dokładnym przewietrzeniu ładowni i sprawdzeniu, czy w ładowniach nie znajdują się w powietrzu składniki trujące lub szkodliwe dla zdrowia.
§  91.
Członkowie załogi dokonujący remontów, konserwacji lub oczyszczania ładowni, w których były przewożone ładunki o właściwościach trujących, powinni być stale obserwowani w czasie pracy.
§  92.
Sprzątanie ładowni powinno być dokonywane w sposób zapobiegający powstawaniu pyłu.
§  93.
Zabrania się wykonywania jakichkolwiek prac zaburtowych w czasie ruchu statku. Prace na wysokościach w czasie ruchu statku dopuszczalne są tylko w razie koniecznej potrzeby.
§  94.
1.
Członkowie załogi wykonujący prace zaburtowe nad nabrzeżem powinni być zabezpieczeni pasem bezpieczeństwa.
2.
Członkowie załogi wykonujący prace zaburtowe nad powierzchnią wody powinni pracować w pasach lub w kamizelkach ratunkowych.
3.
Członkowie załogi wykonujący prace na wysokościach (maszty, kominy itp.) powinni być zabezpieczeni pasem bezpieczeństwa.
4.
Pasy i linki bezpieczeństwa powinny być okresowo sprawdzane.
5.
Wyżej wymienione prace powinny być nadzorowane.
§  95.
Minister Żeglugi w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Żeglugi wyda normy pasów i linek bezpieczeństwa oraz instrukcje podające sposób i terminy ich kontroli.
§  96.
1.
Do prac zaburtowych należy używać tylko przeznaczonych do tego celu urządzeń, jak na przykład stelingi, stołki bosmańskie, łodzie lub tratwy.
2.
Wszystkie urządzenia wymienione w ust. 1 powinny być sprawdzane przez bosmana przed użyciem.
3.
W pobliżu miejsca wykonywania prac zaburtowych należy umieścić koła ratunkowe z rzutką.