Oddział 6 - Prace konserwacyjne i remontowe. - Bezpieczeństwo i higiena pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1957.14.75
Akt utracił moc Wersja od: 13 marca 1957 r.
6.
Prace konserwacyjne i remontowe.
Prace konserwacyjne i remontowe.
§ 81.
1.
Pokładowe prace konserwacyjne i remontowe mogą być wykonywane tylko na zlecenie starszego oficera i zgodnie z podanymi przez niego wytycznymi.2.
Pokładowe prace konserwacyjne powinny być wykonywane pod nadzorem bosmana.§ 82.
1.
Narzędzia ręczne przed wydaniem do pracy powinny być sprawdzone przez bosmana lub magazyniera.2.
Narzędzia ręczne o napędzie mechanicznym powinny być przed wydaniem do pracy sprawdzone w obecności bosmana przez odpowiednio wykwalifikowanego członka załogi z działu maszynowego, którego wyznacza wachtowy mechanik.3.
Zabrania się stosowania narzędzi, które wykazują jakiekolwiek uszkodzenia.§ 83.
1.
Przygotowywanie farb za pomocą rozpuszczalników niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia powinno być dokonywane przez bosmana.2.
Przygotowywanie roztworów sody kaustycznej, formaliny itp. przeznaczonych do mycia pokładów i ładowni powinno być dokonywane przez bosmana.3.
Bosman w czasie pracy z materiałami niebezpiecznymi lub szkodliwymi dla zdrowia powinien zachować odpowiednie środki ostrożności i być pod obserwacją.§ 84.
Wszelkie prace konserwacyjne i remontowe w czasie pogody sztormowej są zabronione.§ 85.
Przy malowaniu natryskowym zabronione jest stosowanie związków ołowiu, arsenu, rtęci oraz następujących rozpuszczalników: benzyny zawierającej czteroetylek ołowiu, dwusiarczku węgla, czterochlorku węgla i chloropochodnych węglowodorów.§ 86.
1.
Farby i rozpuszczalniki łatwopalne i lotne mogą znajdować się na stanowiskach pracy tylko w zamykanych naczyniach metalowych, w ilości nie przekraczającej zapotrzebowania, które określa starszy oficer.2.
Naczynia opróżnione należy natychmiast usuwać z miejsca pracy.§ 87.
Zabrania się wykonywania jakichkolwiek innych prac w tych częściach pomieszczeń lub miejscach, w których dokonuje się malowania natryskowego.§ 88.
Zabrania się malowania natryskowego przy użyciu substancji łatwopalnych lub wybuchowych w pomieszczeniach, w których czynne są silniki elektryczne, spalinowe, urządzenia wywołujące silne podnoszenie temperatury lub iskrzenia oraz otwarte źródła ognia.§ 89.
1.
Drobny sprzęt przeznaczony do prac remontowych i konserwacyjnych wykonywanych za burtą, na wysokościach i w ładowniach oraz drobny sprzęt i środki służące do oczyszczania i odkażania ładowni powinny być opuszczane i podnoszone w pojemnikach lub torbach na ten cel przeznaczonych.2.
Ręczne znoszenie lub wynoszenie sprzętu i środków wymienionych w ust. 1 jest zabronione.3.
Pojemniki lub torby zawierające sprzęt lub środki wymienione w ust. 1 powinny być tak urządzone, aby można je było w razie konieczności podwiesić lub umocować.4.
Używanie haków o ostrych końcach, zagiętych gwoździ lub innych przedmiotów nie przystosowanych do podwieszania lub umocowywania torb i pojemników jest zabronione.§ 90.
Wejście do ładowni w celu dokonywania prac remontowych, konserwacyjnych lub oczyszczania jest dozwolone po dokładnym przewietrzeniu ładowni i sprawdzeniu, czy w ładowniach nie znajdują się w powietrzu składniki trujące lub szkodliwe dla zdrowia.§ 91.
Członkowie załogi dokonujący remontów, konserwacji lub oczyszczania ładowni, w których były przewożone ładunki o właściwościach trujących, powinni być stale obserwowani w czasie pracy.§ 92.
Sprzątanie ładowni powinno być dokonywane w sposób zapobiegający powstawaniu pyłu.§ 93.
Zabrania się wykonywania jakichkolwiek prac zaburtowych w czasie ruchu statku. Prace na wysokościach w czasie ruchu statku dopuszczalne są tylko w razie koniecznej potrzeby.§ 94.
1.
Członkowie załogi wykonujący prace zaburtowe nad nabrzeżem powinni być zabezpieczeni pasem bezpieczeństwa.2.
Członkowie załogi wykonujący prace zaburtowe nad powierzchnią wody powinni pracować w pasach lub w kamizelkach ratunkowych.3.
Członkowie załogi wykonujący prace na wysokościach (maszty, kominy itp.) powinni być zabezpieczeni pasem bezpieczeństwa.4.
Pasy i linki bezpieczeństwa powinny być okresowo sprawdzane.5.
Wyżej wymienione prace powinny być nadzorowane.§ 95.
Minister Żeglugi w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Żeglugi wyda normy pasów i linek bezpieczeństwa oraz instrukcje podające sposób i terminy ich kontroli.§ 96.
1.
Do prac zaburtowych należy używać tylko przeznaczonych do tego celu urządzeń, jak na przykład stelingi, stołki bosmańskie, łodzie lub tratwy.2.
Wszystkie urządzenia wymienione w ust. 1 powinny być sprawdzane przez bosmana przed użyciem.3.
W pobliżu miejsca wykonywania prac zaburtowych należy umieścić koła ratunkowe z rzutką.