Oddział 3 - Praca cumownicza. - Bezpieczeństwo i higiena pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.14.75

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1957 r.

3.

Praca cumownicza.

§  44.
1.
Mechanizmy cumownicze mogą być obsługiwane tylko przez wykwalifikowanych członków załogi, wyznaczonych przez oficera kierującego manewrami.
2.
Przed rozpoczęciem cumowania wszystkie urządzenia cumownicze powinny być sprawdzone i doprowadzone do pełnej sprawności.
§  45.
1.
Liny do cumowania powinny być przed rozpoczęciem pracy rozciągnięte w dostatecznej długości i ułożone na pokładzie.
2.
Zabrania się używania lin uszkodzonych, skręconych i posiadających supły.
3.
Zabrania się przy cumowaniu wydawania lin bezpośrednio ze zwojów lub bębnów.
§  46.
1.
W czasie podawania cum i cumowania nie wolno członkom załogi zatrudnionym przy manewrach przebywać wewnątrz zwojów lin lub wewnątrz pętli lin rozciągniętych na pokładzie.
2.
Zabrania się uruchamiania windy kotwicznej użytej do cumowania bez sprawdzenia, czy bęben łańcuchowy został zwolniony.
3.
Zabrania się obkładania dodatkowymi zwojami lin bębnów lub głowic będących w ruchu.
4.
Przy wybieraniu liny członek załogi trzymający wolny koniec liny powinien znajdować się w odległości co najmniej 1 m od bębna lub szpuli mechanizmu cumowniczego, od pachołka, jeżeli jest na nim obłożona lina, lub od kluzy czy półkluzy, jeżeli lina przez nie przechodzi.
5.
Podczas zwalniania stopera członek załogi obsługujący stoper powinien znajdować się po stronie przeciwnej od kierunku naciągu liny.
§  47.
1.
Podawanie cum bez rzutki dozwolone jest tylko na odległość do 2 m.
2.
Rzutka powinna być zakończona woreczkiem z piaskiem o ciężarze nie przekraczającym 0,5 kg.
§  48.
Rozpoczęcie wybierania liny może nastąpić dopiero po otrzymaniu sygnału, że lina została prawidłowo zamocowana.
§  49.
1.
W przypadku zawożenia cum łodzią należy na pokładzie statku przygotować liny cumownicze takiej długości, aby łódź mogła bez przeszkód i zatrzymywania się dowieźć linę do miejsca zacumowania.
2.
Koniec liny cumowniczej znajdującej się w łodzi powinien być umocowany w sposób umożliwiający szybkie i łatwe zwolnienie.
3.
Jeżeli lina cumownicza jest wydawana z łodzi, zabrania się przebywania osób nie zatrudnionych w tych częściach łodzi, w których ułożone są zwoje liny.
4.
Zabrania się wybierania zawiezionej łodzią liny cumowniczej do czasu jej zamocowania, zejścia cumownika i odejścia łodzi od lądu, beczki lub pławy cumowniczej.
§  50.
1.
Po zakończeniu prac cumowniczych należy windy i kabestany wyłączyć, a liny sklarować.
2.
Zabrania się pozostawiać liny cumownicze na stoperach.
3.
Liny cumownicze po wybraniu luzu powinny być obłożone na pachołkach.
4.
Liny stalowe należy przewiązać w górnych obłożeniach liną włókienną.