Oddział 1 - Przepisy ogólne. - Bezpieczeństwo i higiena pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1957.14.75
Akt utracił moc Wersja od: 13 marca 1957 r.
1.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
§ 19.
Role w kluzach i półkluzach oraz bębny do nawijania lin cumowniczych powinny być tak konserwowane, aby się lekko obracały.§ 20.
Wszystkie statki posiadające na pokładzie głównym i międzypokładach zrębnice lub obrzeża luków o wysokości mniejszej niż 0,75 m powinny posiadać urządzenia umożliwiające łatwe i szybkie ogrodzenie luków do wysokości co najmniej 1,10 m.§ 21.
Na statkach nowobudowanych, jeżeli typ ładowni na to pozwala, należy zastosować rozpornice przesuwne lub inne nowoczesne urządzenia do zakrywania luków.§ 22.
1.
Ładownie statku powinny być wyposażone w pierścienie lub inne stałe urządzenia do podwieszania bloków lub umocowania ładunków.2.
Na pokładzie przeznaczonym do przewożenia ładunków powinny być zastosowane urządzenia do umocowania lin służących do wiązania ładunku pokładowego.§ 23.
1.
Stelingi i stołki bosmańskie powinny odpowiadać obowiązującym normom.2.
Stelingi i stołki bosmańskie powinny być przechowywane w miejscu na ten cel przeznaczonym zabezpieczającym ten sprzęt przed uszkodzeniem.§ 24.
Wszystkie prace związane z cumowaniem i kotwiczeniem powinny odbywać się pod osobistym nadzorem oficera pokładowego.§ 25.
Oficerowie pokładowi kierujący pracą przy cumowaniu i kotwiczeniu oraz bosman i cieśla powinni w ciemnej porze doby posiadać ręczne latarki elektryczne.§ 26.
W czasie prac związanych z cumowaniem i kotwiczeniem zabronione jest przebywanie na stanowiskach manewrowych osób nie zatrudnionych przy manewrach.§ 27.
1.
Członkowie załogi wykonujący pracę na tratwach, pontonach lub łodziach powinni posiadać przy sobie pasy lub kamizelki ratunkowe. O konieczności założenia pasów lub kamizelek ratunkowych decyduje starszy oficer.2.
Członkowie załogi wykonujący pracę określoną w ust. 1 nie powinni pracować w butach gumowych.§ 28.
Pomiędzy stanowiskami manewrowymi na dziobie i na rufie a mostkiem powinna być zapewniona swobodna łączność głosowa.§ 29.
1.
Pomiędzy pomieszczeniem maszynki sterowej a mostkiem i maszynownią powinno być zainstalowane połączenie telefoniczne.2.
Jeżeli sterowanie awaryjne odbywa się poza pomieszczeniem maszynki sterowej, pomiędzy tym pomieszczeniem a stanowiskiem sternika powinny być zainstalowane połączenia głosowe.§ 30.
Podłogi w pomieszczeniach radiostacji i żyromatki powinny być wyłożone materiałem izolacyjnym dielektrycznym.§ 31.
1.
Przewody wysokiego napięcia urządzeń radiowych w pomieszczeniu radiostacji i na pokładzie powinny być zabezpieczone przed możliwością przypadkowego dotknięcia.2.
W pomieszczeniu radiostacji i przy urządzeniach radiowych na pokładzie powinny być wywieszone tabliczki z napisami ostrzegającymi przed dotknięciem przewodów wysokiego napięcia.