Oddział 1 - Przepisy ogólne. - Bezpieczeństwo i higiena pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.14.75

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1957 r.

1.

Przepisy ogólne.

§  19.
Role w kluzach i półkluzach oraz bębny do nawijania lin cumowniczych powinny być tak konserwowane, aby się lekko obracały.
§  20.
Wszystkie statki posiadające na pokładzie głównym i międzypokładach zrębnice lub obrzeża luków o wysokości mniejszej niż 0,75 m powinny posiadać urządzenia umożliwiające łatwe i szybkie ogrodzenie luków do wysokości co najmniej 1,10 m.
§  21.
Na statkach nowobudowanych, jeżeli typ ładowni na to pozwala, należy zastosować rozpornice przesuwne lub inne nowoczesne urządzenia do zakrywania luków.
§  22.
1.
Ładownie statku powinny być wyposażone w pierścienie lub inne stałe urządzenia do podwieszania bloków lub umocowania ładunków.
2.
Na pokładzie przeznaczonym do przewożenia ładunków powinny być zastosowane urządzenia do umocowania lin służących do wiązania ładunku pokładowego.
§  23.
1.
Stelingi i stołki bosmańskie powinny odpowiadać obowiązującym normom.
2.
Stelingi i stołki bosmańskie powinny być przechowywane w miejscu na ten cel przeznaczonym zabezpieczającym ten sprzęt przed uszkodzeniem.
§  24.
Wszystkie prace związane z cumowaniem i kotwiczeniem powinny odbywać się pod osobistym nadzorem oficera pokładowego.
§  25.
Oficerowie pokładowi kierujący pracą przy cumowaniu i kotwiczeniu oraz bosman i cieśla powinni w ciemnej porze doby posiadać ręczne latarki elektryczne.
§  26.
W czasie prac związanych z cumowaniem i kotwiczeniem zabronione jest przebywanie na stanowiskach manewrowych osób nie zatrudnionych przy manewrach.
§  27.
1.
Członkowie załogi wykonujący pracę na tratwach, pontonach lub łodziach powinni posiadać przy sobie pasy lub kamizelki ratunkowe. O konieczności założenia pasów lub kamizelek ratunkowych decyduje starszy oficer.
2.
Członkowie załogi wykonujący pracę określoną w ust. 1 nie powinni pracować w butach gumowych.
§  28.
Pomiędzy stanowiskami manewrowymi na dziobie i na rufie a mostkiem powinna być zapewniona swobodna łączność głosowa.
§  29.
1.
Pomiędzy pomieszczeniem maszynki sterowej a mostkiem i maszynownią powinno być zainstalowane połączenie telefoniczne.
2.
Jeżeli sterowanie awaryjne odbywa się poza pomieszczeniem maszynki sterowej, pomiędzy tym pomieszczeniem a stanowiskiem sternika powinny być zainstalowane połączenia głosowe.
§  30.
Podłogi w pomieszczeniach radiostacji i żyromatki powinny być wyłożone materiałem izolacyjnym dielektrycznym.
§  31.
1.
Przewody wysokiego napięcia urządzeń radiowych w pomieszczeniu radiostacji i na pokładzie powinny być zabezpieczone przed możliwością przypadkowego dotknięcia.
2.
W pomieszczeniu radiostacji i przy urządzeniach radiowych na pokładzie powinny być wywieszone tabliczki z napisami ostrzegającymi przed dotknięciem przewodów wysokiego napięcia.