Rozdział 3 - Obsługa i wsparcie podatnika - Administracja podatkowa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.1269

Akt utracił moc
Wersja od: 2 grudnia 2016 r.

Rozdział  3

Obsługa i wsparcie podatnika

Przez obsługę i wsparcie należy rozumieć działania polegające na udzielaniu pomocy w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych, realizowane w szczególności przez:

1)
zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej oraz podejmowanie działań o charakterze informacyjnym i edukacyjnym;
2)
centrum obsługi oraz przez asystenta podatnika.
1.
Zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej następuje w szczególności przy wykorzystaniu Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej.
2.
W Bazie Wiedzy Administracji Podatkowej są zamieszczane w szczególności:
1)
interpretacje ogólne oraz zanonimizowane interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego;
2)
zanonimizowane orzeczenia sądów i trybunałów, istotne w zakresie przepisów prawa podatkowego;
3)
broszury informacyjne w sprawach podatków.
3.
Administratorem Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej jest dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
4.
Dostęp do Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej następuje za pośrednictwem portalu podatkowego.
1.
Obsługa i wsparcie w centrum obsługi polega na:
1)
przyjmowaniu podań i deklaracji, wydawaniu zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają podjąć działalność gospodarczą;
2)
przyjmowaniu podań, deklaracji i zgłoszeń określonych w odrębnych przepisach;
3)
zapewnieniu stanowiska komputerowego z dostępem do portalu podatkowego;
4)
informowaniu o danych kontaktowych właściwych organów wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji.
2.
Zadania polegające na przyjmowaniu podań, deklaracji i zgłoszeń, wydawaniu zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego są wykonywane w każdym centrum obsługi, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania naczelnika urzędu skarbowego.
1.
Obsługa i wsparcie realizowane przez asystenta podatnika polega na:
1)
nawiązywaniu kontaktu z podatnikiem z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji;
2)
udzielaniu informacji w zakresie sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych;
3)
udzielaniu pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, w tym dotyczących rodzaju oraz formy opodatkowania, informowaniu o terminach wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych;
4)
udzielaniu ogólnych informacji o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy podatkowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
2.
Asystent podatnika jest wyznaczany mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.) rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy, licząc od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej.
3.
W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatników lub interesem publicznym może zostać określona inna kategoria podatników, którym wyznacza się asystenta podatnika.
4.
Naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku dochodowego, na wniosek podatnika, o którym mowa w ust. 2 i 3, wyznacza asystenta podatnika w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania tego wniosku.
5.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, kategorię podatników, o której mowa w ust. 3, oraz okres, na jaki może zostać wyznaczony asystent podatnika, mając na względzie zapewnienie prawidłowej obsługi i wsparcia podatnika.

Obsługa i wsparcie, o których mowa w art. 18 i art. 19, nie obejmuje:

1)
sporządzania pism i opinii;
2)
prowadzenia ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych;
3)
sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych;
4)
reprezentowania podatnika w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych.