Zmodyfikowana koncepcja zlecenia Ośrodkowi Rozwojowo-Wdrożeniowemu Lasów Państwowych w Bedoniu (dalej ORWLP) doprowadzenia do upowszechnienia w LP na terenach poklęskowych systemów pomiaru drewna na podstawie analizy obrazu.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.10.149

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 sierpnia 2017 r.

DECYZJA Nr 225
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 31 sierpnia 2017 r.
w sprawie zmodyfikowanej koncepcji zlecenia Ośrodkowi Rozwojowo-Wdrożeniowemu Lasów Państwowych w Bedoniu (dalej ORWLP) doprowadzenia do upowszechnienia w LP na terenach poklęskowych systemów pomiaru drewna na podstawie analizy obrazu

ZD.7600.8.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , zwanej dalej ustawą, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z obowiązku określonego w § 135 ust. 1 pkt 3 w związku z § 133 ust. 1 pkt 2 Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 46 z dnia 24 października 2016 r. w sprawie sprzedaży drewna prowadzonej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe 3 , zwanego dalej także zarządzeniem - mając na względzie:

1) obowiązek ustawowy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ustalania systemu informacyjnego Lasów Państwowych (zob. § 8 ust. 1 pkt 6 Statutu);

2) okoliczność, iż przed laty ORWLP wykonał prace rozwojowe zwieńczone oceną dokładności i przydatności różnych systemów odbiórki surowca drzewnego metodą analizy obrazu;

3) na terenie klęskowiska, będącego przedmiotem decyzji 211/2017 4 , dochodzić będzie do kumulowania się niespotykanie dotąd dużych ilości drewna kłodowanego i średniowymiarowego odbieranego w stosach;

4) postanowienie art. 56 ust. 2 5  ustawy;

5) wstępne rozpoznanie co do bardzo istotnych różnic między kosztami upowszechnienia na terenie ww. klęskowiska odbiórki drewna metodą analizy obrazu przy korzystaniu w pełnym zakresie z usług obcych a kosztami takiego upowszechnienie w wariancie przewidującym czasowe korzystanie ze sprzętu i związanego z nim oprogramowania udostępnionego przez podmiot zewnętrzny (na zdecydowaną niekorzyść rozwiązania wymienionego jako pierwsze);

6) przepis art. 34 pkt 7 ustawy o lasach, stanowiący, że dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych jest obowiązany prowadzić działalność usługową w zakresie leśnictwa, m.in. na rzecz nadzorowanych nadleśnictw - postanawia się, co następuje:

§  1. 
1. 
Na Dyrektora ORWLP nakłada się obowiązek doprowadzenia w terminie nieprzekraczającym daty 1 października 2017 r. do upowszechnienia w nadleśnictwach, objętych stanem siły wyższej, o którym mowa w decyzji 211/2017 (nadleśnictwa klęskowe), systemu odbiórki drewna stosowego (kłody oraz stosy drewna średniowymiarowego) z zastosowaniem techniki analizy obrazu, zwanego dalej systemem.
2. 
Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1, powinno następować z uwzględnieniem następujących założeń:
1)
mając na względzie, że Lasy Państwowe zleciły Uniwersytetowi Przyrodniczemu w Poznaniu prace badawcze, które powinny zakończyć się wprowadzeniem do praktyki gospodarczej w LP oryginalnie polskiej metody zdalnej odbiórki drewna stosowego - system ma funkcjonować w nadleśnictwach klęskowych co najwyżej do końca 2018 r. (po czym powinien zostać zastąpiony ww. metodą opracowywaną obecnie przez Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu);
2)
jeżeli zachodzi taka potrzeba, związana ze skalą szkód powierzchniowych, odbiórka drewna powinna być odnoszona do wydzielenia odpowiadającego docelowo jednemu oddziałowi, przy czym z praktycznego punktu widzenia zaleca się, aby do czasu połączenia wydzieleń w ramach jednego oddziału w jedno wydzielenie, odbiórki drewna odnoszone były w danym oddziale do pierwszego wydzielenia objętego klęską. Odbiórka drewna stosowego powinna także obejmować korzystanie ze sprzętu i związanego z nim oprogramowania udostępnianego na warunkach dzierżawy przez specjalistyczny podmiot, który na warunkach umownych powinien zostać zobowiązany do:
a)
aktywnego uczestnictwa w szkoleniu pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na okoliczność korzystania z tego sprzętu i oprogramowania,
b)
usuwania poważniejszych awarii i niesprawności tego sprzętu i oprogramowania w trakcie jego praktycznego wykorzystywania na terenie klęskowiska;
3)
w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu i Gdańsku (z uwzględnieniem ewentualnego zwiększenia zatrudnienia w tych dyrekcjach lub z uwzględnieniem czasowego przesunięcia pracowników do wykonywania zadań usługowych na rzecz nadleśnictw) zostaną utworzone zespoły do odbiórki drewna na terenie klęskowiska;
4)
dopuszcza się, że wyniki zdalnej odbiórki poszczególnych stosów drewna będą najpierw ewidencjonowane na serwerach ww. podmiotu usługodawczego, z których będą transmitowane do rejestratorów leśniczych (choć zdecydowanie bardziej racjonalnym rozwiązaniem byłoby zapewnienie "odkładania" się tych wyników na serwerach stanowiących część składową Systemu Informatycznego Lasów Państwowych /SILP/);
5)
zapis na rejestratorze leśniczego ma odpowiadać powstaniu tzw. rejestru odebranego drewna (ROD).
§  2. 
Wypełnienie obowiązku, o którym mowa w § 1, powinno nastąpić w wykonaniu przez ORWLP następujących zadań:
1)
przeprowadzenie z uwzględnieniem przepisów dotyczących procedury zamówień z wolnej ręki (lub innej podobnej procedury określonej w Prawie zamówień publicznych) wyboru podmiotu (podmiotów) do świadczącego usługę, polegającą na wydzierżawieniu na rzecz Lasów Państwowych sprzętu oraz związanego z nim oprogramowania do zdalnej odbiórki surowca drzewnego (z uwzględnieniem aspektu przeszkolenia pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie korzystania z tego sprzętu i oprogramowania oraz aspektu usług serwisowych, świadczonych przez ww. podmiot na rzecz Lasów Państwowych w razie wystąpienia poważniejszych awarii i niesprawności systemu) - z następczym zawarciem przez ORWLP umowy dzierżawy sprzętu i oprogramowania zintegrowanej z zobowiązaniem dzierżawcy do świadczenia ww. usług serwisowych;
2)
doprowadzenie poprzez zamówienie usługi wewnątrzinstytucjonalnej Zakładu Informatyki Lasów Państwowych (ZILP) do stworzenia możliwości transmisji wyników odbiórki drewna z serwera (serwerów) usługodawcy (usługodawców) lub z serwera stanowiącego część składową SILP do rejestratorów leśniczego;
3)
zawarcie umów i porozumień z innymi wewnątrzinstytucjonalnymi uczestnikami działań na rzecz upowszechnienia i utrzymania systemu;
4)
przeprowadzenie wraz z ww. podmiotem (podmiotami), Zakładem Informatyki Lasów Państwowych oraz innymi uczestnikami ww. działań testów na ostateczne potwierdzenie funkcjonalności, w tym bezpieczeństwa i niezawodności, systemu - przede wszystkim w zakresie transmisji danych do rejestratorów leśniczego;
5)
doprowadzenie (we współdziałaniu z ww. podmiotem, Zakładem Informatyki Lasów Państwowych oraz innymi uczestnikami ww. działań) do zapewnienia transmisji wyników zdalnej odbiórki drewna stosowego do rejestratorów leśniczego;
6)
opracowanie szczegółowej instrukcji technologicznej odbiórki drewna metodą analizy obrazu;
7)
opracowanie programu i przeprowadzenie scentralizowanego szkolenia członków zespołów, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, nadleśniczych, leśniczych i podleśniczych, będących pracownikami nadleśnictw klęskowych, na okoliczność praktycznej strony zdalnej odbiórki drewna w tych nadleśnictwach; scentralizowane szkolenie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, powinno obejmować szereg sesji stacjonarnych, a także spotkań odbywanych w formie wideokonferencji;
8)
doprowadzenie do wykreowania w ramach ZILP i zapewnienie sprawnego działania grupy szybkiego reagowania na wypadek awarii i innych zakłóceń systemu, nie wymagających angażowania podmiotu, o którym mowa w pkt 1.
§  3. 
1. 
Zadania, o których mowa w § 2, należy traktować jako części składowe wchodzące w skład wspólnego przedsięwzięcia następujących jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych poza gospodarką leśną (doskonalenie funkcjonalne Lasów Państwowych):
1)
Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
2)
ORWLP;
3)
ZILP;
4)
regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku;
5)
Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Pile (stanowiska pracy biorące w przeszłości udział w pracach rozwojowych zwieńczonych oceną dokładności i przydatności różnych systemów odbiórki surowca drzewnego metodą analizy obrazu);
6)
nadleśnictw, ujętych w decyzji 211/2017.
2. 
Ustala się, że:
1)
funkcjonowanie ORWLP oraz ZILP w realizacji przedsięwzięcia będzie następować w ciężar funduszu leśnego, przy czym ZILP będzie otrzymywał wynagrodzenie od ORWLP;
2)
działania ww. regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych będą finansowane z wpłat, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy o lasach;
3)
działania nadleśnictw klęskowych w ramach pomocy dla ORWLP i ZILP będą prowadzone w ramach kosztów własnych (koszty miękkiej działalności rozwojowej);
4)
kosztami dzierżawy ww. sprzętu i oprogramowania (a także kosztami ww. usług serwisowych oraz kosztami ww. grupy szybkiego reagowania) ORWLP będzie obciążał klęskowe regionalne dyrekcje Lasów Państwowych; regionalne dyrekcje będę tego dokonywać w odniesieniu do nadleśnictw klęskowych; przy dokonywaniu ww. obciążeń powinna mieć zastosowanie zasada proporcjonalności oparta o ilość drewna poklęskowego w poszczególnych nadleśnictwach.
§  4. 
Podstawą funkcjonowania ORWLP w wykonywaniu postanowień niniejszej decyzji powinna być umowa pomiędzy tym zakładem a Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych.
§  5. 
Komórkę organizacyjną Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwą ds. zamówień publicznych zobowiązuje się do konsultacji (doradztwa) oraz szczególnie wnikliwego kontrolingu procesu zamówieniowego, związanego z wykonywaniem postanowień niniejszej decyzji.
§  6. 
Postęp prac składających się na realizację postanowień niniejszej decyzji, a także jej konkretyzacje, aktualizacje oraz ewentualne modyfikacje powinny być przedmiotem cotygodniowych wideokonferencji, o których mowa w decyzji 211/2017.
§  7. 
Na poziomie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych za terminowe oraz skuteczne wprowadzenie do praktyki gospodarczej w ww. nadleśnictwach klęskowych systemu zdalnej odbiórki drewna na podstawie analizy obrazu czyni się bezpośrednio odpowiedzialnym naczelnika kierującego komórką organizacyjną DGLP właściwą ds. użytkowania lasu.
§  8. 
Traci moc Decyzja nr 220 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zlecenia Ośrodkowi Rozwojowo-Wdrożeniowemu Lasów Państwowych w Bedoniu (dalej ORWLP) doprowadzenia do upowszechnienia w LP na terenach poklęskowych systemów pomiaru drewna na podstawie analizy obrazu (znak: OR.0302.8.2017).
§  9. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Art. 33. 1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. 2017 poz. 788) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Powołane zarządzenie zostało opublikowane w wydaniu specjalnym Biuletynu Informacyjnego Lasów Państwowych z grudnia 2016 r. Paragraf 135 ust. 1 pkt 3 tego zarządzenia stanowi, że postępowanie nadzwyczajne w stanach siły wyższej wymaga podjęcia decyzji (...) przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, jeżeli stan siły wyższej ma charakter ponadlokalny, lecz zagospodarowanie drewna "klęskowego" dotyczy więcej niż jednej RDLP (stan siły wyższej o znaczeniu ponadregionalnym). Paragraf 133 ust. 1 pkt 2 cytowanego zarządzenia stanowi, iż mając na względzie, że planowane pozyskanie drewna może wymagać istotnej korekty w następstwie wystąpienia zdarzeń przyrodniczych (...) o niebagatelnym charakterze - (...) wprowadza się możliwość ustalania nadzwyczajnych postępowań mających na celu oznaczania surowca pod względem przyszłych nabywców lub/oraz nadzwyczajnych zmian w zawartych umowach kupna-sprzedaży surowca drzewnego.
4 Chodzi o decyzję Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 sierpnia 2017 r. w sprawie konkretyzacji i uszczegółowienia postępowania nadzwyczajnego w związku z wystąpieniem w dniu 11 i 12 sierpnia 2017 w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (dalej Lasy Państwowe lub LP) stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym, znak: ZM.800.19.2017.
5 Przepis art. 56 ust.2 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dysponuje środkami funduszu leśnego.