Zmiana zarządzenia w sprawie zasad planowania, prowadzenia oraz dokumentowania kontroli przewozów drogowych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GITD.2019.37

Akt jednorazowy
Wersja od: 19 lipca 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 37/2019
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 19 lipca 2019 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad planowania, prowadzenia oraz dokumentowania kontroli przewozów drogowych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego

Na podstawie art. 51 ust. 3 oraz art. 54 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 28/2014 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 17 września 2014 r. w sprawie zasad planowania, prowadzenia oraz dokumentowania kontroli przewozów drogowych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dz. Urz. GITD poz. 14 oraz z 2019 r. poz. 5) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3:
a)
po pkt 27 dodaje się pkt 27a w brzmieniu:

"27a) system SENT - system teleinformatyczny prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej;",

b)
w pkt 33 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 34 w brzmieniu:

"34) zgłoszenie - zgłoszenie przewozu towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz. U. z 2018 r. poz. 2332 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1123).";

2)
po rozdziale 7 dodaje się rozdział 7a w brzmieniu:

"Rozdział 7a

Kontrola towarów podlegających systemowi monitorowania drogowego przewozu towarów

§ 31a. W przypadku, gdy na podstawie analizy okazanych podczas kontroli dokumentów związanych z kontrolowanym przewozem i po sprawdzeniu ładowni kontrolowanego środka transportu inspektor ujawni przewóz towarów objętych systemem monitorowania drogowego przewozu towarów, kontroli podlega dodatkowo sprawdzenie przestrzegania obowiązków w zakresie:

1) prawidłowości dokonania zgłoszenia, jego uzupełnienia i aktualizacji;

2) zgodności danych zawartych w zgłoszeniu ze stanem faktycznym ujawnionym podczas zatrzymania środka transportu;

3) posiadania numeru referencyjnego, dokumentu zastępującego zgłoszenie i potwierdzenia przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie albo dokumentu związanego z przesunięciem międzymagazynowym;

4) przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu.

§ 31b. 1. Sprawdzenia prawidłowości dokonania zgłoszenia dokonuje się poprzez sprawdzenie kontrolowanego przewozu w systemie SENT.

2. Przeprowadzenie kontroli przewozu towarów, o których mowa w § 31a inspektor dokumentuje w systemie SENT.

3. W przypadku, gdy inspektor nie ma możliwości sprawdzenia zgłoszenia, kontaktuje się z wyznaczonym przez WITD pracownikiem posiadającym stały dostęp do systemu SENT, pracownikiem Sekcji Nadzoru Mobilnych Jednostek Kontrolnych w GITD lub dyżurnym Krajowej Administracji Skarbowej.

§ 31c. W przypadku konieczności pobrania próbki towaru lub nałożenia zamknięcia urzędowego inspektor zawiadamia dyżurnego Krajowej Administracji Skarbowej właściwego miejscowo ze względu na miejsce przeprowadzenia kontroli.

§ 31d. W przypadku stwierdzenia naruszeń określonych w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów lub na prośbę kierującego inspektor zobowiązany jest do sporządzenia dokumentacji kontrolnej, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 sierpnia 2018 r. w sprawie sposobu dokumentowania przeprowadzonej kontroli przewozu towarów oraz wzorów dokumentów (Dz. U. poz. 1624).

§ 31e. W przypadkach nieokreślonych w § 31a-31d inspektor przeprowadzający kontrolę przewozu towarów objętych systemem monitorowania drogowego przewozu towarów stosuje odpowiednio postanowienia porozumienia zawartego pomiędzy właściwymi Wojewódzkim Inspektorem i dyrektorem Izby Administracji Skarbowej.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.