Zmiana zarządzenia w sprawie zasad i form organizowania i prowadzenia pościgów oraz działań pościgowych przez Straż Graniczną.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2015.15

Akt jednorazowy
Wersja od: 10 lutego 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 14
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 10 lutego 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad i form organizowania i prowadzenia pościgów oraz działań pościgowych przez Straż Graniczną

Na podstawie art. 9 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1402 i 1822) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 40 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie zasad i form organizowania i prowadzenia pościgów oraz działań pościgowych przez Straż Graniczną (Dz. Urz. KGSG Nr 11, poz. 39) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł zarządzenia otrzymuje brzmienie:

"w sprawie organizowania i prowadzenia działań pościgowych oraz działań blokadowych przez Straż Graniczną";

2)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. 1. Zarządzenie określa formy organizowania i prowadzenia przez funkcjonariuszy Straży Granicznej pościgów, działań pościgowych, blokad oraz działań blokadowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.

2. Przepisy zarządzenia stosuje się również do pościgów, działań pościgowych, blokad oraz działań blokadowych prowadzonych przez funkcjonariuszy Straży Granicznej podczas pełnienia służby granicznej i prowadzenia działań granicznych.";

3)
w § 2:
a)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) pościg bezpośredni - działanie prowadzone przez funkcjonariusza bezpośrednio za osobą ściganą na kierunku jej ucieczki, pieszo, z wykorzystaniem pojazdów służbowych lub statków powietrznych;",

b)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) działania blokadowe - zespół przedsięwzięć zmierzających do izolowania określonego obszaru poprzez organizację systemu blokad w celu zatrzymania osoby ściganej w ramach prowadzonych działań pościgowych lub osoby, która nie zatrzymała się do kontroli;",

c)
uchyla się pkt 11 i 12,
d)
po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

"12a) blokada - system posterunków obserwacyjno-meldunkowych, kontrolnych, blokadowych oraz ostrzegających pojazdy, rozwijanych na prawdopodobnym kierunku ucieczki osoby ściganej lub osoby, która nie zatrzymała się do kontroli;",

e)
pkt 16 otrzymuje brzmienie:

"16) kierownik służby dyżurnej - funkcjonariusza pełniącego służbę jako kierownik zmiany albo kierownik zespołu służby granicznej placówki SG lub kierownik zespołu - dyżurny operacyjny placówki SG;",

f)
po pkt 17 dodaje się pkt 17a w brzmieniu:

"17a) kierujący działaniami - funkcjonariusza wyznaczonego przez komendanta jednostki organizacyjnej SG, któremu podlegają funkcjonariusze biorący udział w działaniach pościgowych, granicznych lub specjalnych.";

4)
w § 5 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) posterunek kontrolny;";

5)
w § 9 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) rodzaj i możliwości techniczne pojazdu ściganego oraz pojazdu służbowego;";

6)
w § 12 w ust. 1 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) wykorzystaniu pojazdu służbowego jako pojazdu uprzywilejowanego;

4) danych identyfikujących pojazd służbowy, w tym marce, kolorze, numerze rejestracyjnym, kryptonimie radiowym;";

7)
w § 13 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) organizuje działania blokadowe na przypuszczalnej trasie ucieczki i wydaje polecenie zastosowania kolczatki drogowej, innego środka służącego do zatrzymywania oraz unieruchamiania pojazdów mechanicznych, lub użycia pojazdu służbowego, do zablokowania drogi;";

8)
w § 14 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) zawiadamia o działaniach pościgowych dyżurnego operacyjnego Komendanta Głównego Straży Granicznej, informując go o podjętych działaniach w związku z prowadzonym pościgiem;";

9)
§ 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. W przypadku prowadzenia działań pościgowych, kierujący pościgiem, może organizować działania blokadowe.";

10)
w § 22 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) pojazdach służbowych i uzbrojeniu funkcjonariuszy.";

11)
w § 24 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) używają oznakowanego pojazdu służbowego, zgodnie z postanowieniami umów i porozumień międzynarodowych.";

12)
po rozdziale 3 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:

"Rozdział 3a

Blokady i działania blokadowe

§ 29a. 1. W zależności od rodzaju działań lub prowadzonego pościgu, a także posiadanych informacji, organizuje się blokady lub działania blokadowe.

2. Organizację blokady lub działań blokadowych zarządza kierujący działaniami lub kierujący pościgiem.

3. Funkcjonariusz podejmujący decyzję o organizacji blokady lub działaniach blokadowych niezwłocznie powiadamia, za pośrednictwem środków łączności, o ich rozpoczęciu kierownika służby dyżurnej właściwej miejscowo placówki SG.

§ 29b. 1. Działania blokadowe i blokady organizuje się przy wykorzystaniu:

1) posterunków obserwacyjno - meldunkowych;

2) posterunków kontrolnych;

3) posterunków blokadowych;

4) posterunków ostrzegających pojazdy;

5) zespołów pościgowych.

2. Blokada powinna składać się z:

1) co najmniej jednego posterunku obserwacyjno - meldunkowego;

2) co najmniej jednego posterunku kontrolnego;

3) co najmniej jednego posterunku blokadowego;

4) posterunku ostrzegającego pojazdy;

5) co najmniej jednego zespołu pościgowego.

§ 29c. 1. Liczba poszczególnych posterunków i zespołów pościgowych wystawionych przy organizacji blokady uzależniona jest od charakteru zadania służbowego, posiadanych informacji i rozpoznania sposobu działania osoby lub grupy przestępczej, warunków terenowych, możliwości logistycznych, w tym ilości posiadanego sprzętu oraz liczby funkcjonariuszy skierowanych do realizacji zadania.

2. O miejscu organizacji blokady oraz liczbie wystawionych posterunków i zespołów pościgowych decyduje kierujący działaniami lub kierujący pościgiem.

3. Przy określaniu miejsca organizowania blokad należy:

1) unikać miejsc pozwalających omijać i objeżdżać blokady;

2) wykluczać możliwość ucieczki osoby z obszaru objętego blokadą;

3) nie dopuścić do zagrożenia w ruchu drogowym;

4) uwzględnić przystosowanie miejsc przewidzianych do organizacji posterunków kontrolnych i blokadowych do możliwości bezpiecznego i skutecznego wykorzystania lub użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej;

5) uwzględnić możliwość zapewnienia jak najlepszej organizacji ruchu drogowego w określonych kierunkach, w tym możliwość objazdu;

6) uwzględnić możliwość zapewnienia w porze nocnej i o zmierzchu dostatecznego oświetlenia posterunków kontrolnych i blokadowych.

§ 29d. 1. Wyposażenie sił skierowanych do organizowania blokad i działań blokadowych powinno być dostosowane do zaistniałej sytuacji oraz wykonywanego zadania służbowego.

2. Do elementów wyposażenia zalicza się:

1) tarczę do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym;

2) latarkę ze światłem czerwonym;

3) sprzęt służący do obserwacji terenu, w tym lornetkę pryzmatyczną, gogle noktowizyjne, kamerę termowizyjną;

4) odzież specjalną, w tym kamizelki ostrzegawcze;

5) uprzywilejowane pojazdy służbowe;

6) kolczatki drogowe i inne środki służące do zatrzymywania oraz unieruchamiania pojazdów mechanicznych;

7) środki przymusu bezpośredniego służące do zatrzymywania osób i transportu osób zatrzymanych, w tym kajdanki służbowe, przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, pociski niepenetracyjne;

8) środki ochrony osobistej funkcjonariuszy, w tym hełmy, kamizelki kuloodporne;

9) umundurowanie specjalistyczne;

10) broń palną.

§ 29e. 1. Zadaniem posterunku obserwacyjno-meldunkowego jest:

1) obserwowanie poruszających się pojazdów;

2) typowanie pojazdów do kontroli;

3) informowanie kierującego działaniami, a także inne posterunki i zespoły wchodzące w skład blokady, o pojawieniu się pojazdu lub pojazdów będących w zainteresowaniu działań;

4) informowanie kierującego działaniami o wszystkich zaobserwowanych niestandardowych zachowaniach kierujących pojazdami bądź ich pasażerów.

2. Posterunek obserwacyjno-meldunkowy utrzymuje stałą łączność z kierującym działaniami oraz innymi posterunkami wchodzącymi w skład blokady.

3. Posterunek obserwacyjno-meldunkowy tworzy co najmniej jeden funkcjonariusz.

4. Posterunek obserwacyjno-meldunkowy usytuowany jest przed posterunkiem kontrolnym.

§ 29f. 1. Zadaniem posterunku kontrolnego jest:

1) podjęcie próby zatrzymania wskazanego pojazdu oraz przeprowadzenie kontroli osób w nim przebywających, jak i samego pojazdu;

2) informowanie kierującego działaniami o każdym kontrolowanym pojeździe, jak również o wynikach kontroli, a także o pojazdach, które do kontroli się nie zatrzymały;

3) informowanie kierującego działaniami, a także innych posterunków i zespołów wchodzących w skład blokady, o zachowaniu się pojazdu, który nie zatrzymał się do kontroli, a w szczególności o próbach zawrócenia, zmianie kierunku jazdy, wyrzucaniu przedmiotów ze środka pojazdu.

2. Posterunek utrzymuje stałą łączność z kierującym działaniami oraz innymi posterunkami wchodzącymi w skład blokady.

3. Po organizacji posterunku blokadowego, posterunek kontrolny może być wykorzystany jako punkt informujący nadjeżdżające pojazdy o wstrzymaniu ruchu drogowego z powodu organizacji blokady.

4. W razie potrzeby posterunek kontrolny może być wykorzystany jako zespół pościgowy lub posterunek blokadowy.

5. Posterunek kontrolny tworzy co najmniej dwóch funkcjonariuszy i oznakowany pojazd służbowy.

6. W ramach posterunku kontrolnego jeden funkcjonariusz dokonuje zatrzymania i kontroli, a drugi go ubezpiecza.

7. Funkcjonariusze tworzący posterunek kontrolny wyposażeni są, w szczególności, w tarczę do zatrzymywania pojazdów, latarkę ze światłem czerwonym oraz kamizelki ostrzegawcze.

8. Posterunek kontrolny usytuowany jest za posterunkiem obserwacyjno - meldunkowym, nie mniej niż 100 metrów przed posterunkiem blokadowym.

§ 29g. 1. Zadaniem posterunku blokadowego jest zamknięcie lub zablokowanie pasa jezdni bądź całej jezdni w celu zatrzymania pojazdu, który nie zatrzymał się do kontroli.

2. Posterunek blokadowy utrzymuje stałą łączność z kierującym działaniami i pozostałymi posterunkami wchodzącymi w skład blokady, a z posterunkiem kontrolnym lub poprzedzającym go posterunkiem blokadowym, o ile jest to możliwe, także kontakt wzrokowy.

3. Posterunek blokadowy tworzy co najmniej dwóch funkcjonariuszy.

4. Funkcjonariusze tworzący posterunek blokadowy wyposażeni są, w szczególności, w środki przymusu bezpośredniego w postaci pojazdów służbowych, kolczatek drogowych lub inne środki służące do zatrzymywania oraz unieruchamiania pojazdów mechanicznych.

5. Posterunek blokadowy usytuowany jest niemniej niż 100 metrów za posterunkiem kontrolnym.

§ 29h. 1. Zadaniem posterunku ostrzegającego pojazdy jest:

1) ostrzeganie o zorganizowanej blokadzie pojazdy jadące z kierunku przeciwnego;

2) wzywanie kierujących pojazdami, o których mowa w pkt 1, do odpowiedniego ograniczenia prędkości.

2. W przypadku rozwinięcia blokady posterunek ostrzegający pojazdy zatrzymuje pojazdy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, lub kieruje je na wyznaczone objazdy.

3. Posterunek ostrzegający pojazdy utrzymuje stałą łączność radiową z kierującym działaniami oraz innymi posterunkami wchodzącymi w skład blokady, a z ostatnim posterunkiem blokadowym, w miarę możliwości, również kontakt wzrokowy.

4. Posterunek ostrzegający pojazdy tworzy co najmniej jeden funkcjonariusz.

5. Posterunek ostrzegający pojazdy usytuowany jest niemniej niż 100 m za ostatnim posterunkiem blokadowym.

§ 29i. 1. Zadaniem zespołu pościgowego jest prowadzenie pościgu za pojazdem, który nie zatrzymał się na posterunku kontrolnym i blokadowym.

2. Zespół pościgowy utrzymuje stałą łączność radiową z kierującym działaniami i posterunkami wchodzącymi w skład blokady.

3. W razie potrzeby jako zespół pościgowy może być wykorzystywany posterunek kontrolny.

4. Zespół pościgowy tworzy co najmniej dwóch funkcjonariuszy.

5. Zespół pościgowy usytuowany jest za ostatnim posterunkiem blokadowym.";

13)
w § 30 w ust. 2:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) broń palną;",

b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) pojazdy służbowe;",

c)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) środki i urządzenia niezbędne do prowadzenia kontroli drogowej.";

14)
§ 31 otrzymuje brzmienie:

"§ 31. Komendanci oddziałów SG, w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia, wyznaczą w terytorialnym zasięgu działania oddziału, miejsca do organizacji posterunków kontrolnych i posterunków blokadowych na wypadek wystąpienia pościgu transgranicznego.";

15)
uchyla się załączniki nr 1 i 2 do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.