Zmiana zarządzenia w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2023.17

Akt utracił moc
Wersja od: 24 maja 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 16
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 24 maja 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2023 r. poz. 208, 337 i 641) oraz art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164) zarządza się co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 17 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 22 września 2021 r. (Dz. Urz. KRUS poz. 21) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4 uchyla się ust. 3;
2)
w załączniku nr 1 do zarządzenia, stanowiącym Instrukcję Kancelaryjną Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego:
a)
w § 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Instrukcja kancelaryjna, zwana dalej "instrukcją", określa zasady i tryb wykonania czynności kancelaryjnych w jednostkach organizacyjnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwaną dalej "Kasą.",

b)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Przy użytkowaniu systemów teleinformatycznych, spełniających warunki prawidłowego postępowania z dokumentacją elektroniczną, do dokumentacji napływającej i powstającej w związku z użytkowaniem tych systemów, stosuje się przepisy dotyczące ich obsługi i prowadzenia w nich czynności, o ile wskazano w tych systemach inny sposób prowadzenia czynności kancelaryjnych.",

c)
w § 3:
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wskazanie wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw odnoszące się do określonej klasy z wykazu akt, może być także wskazaniem na system teleinformatyczny, spełniający warunki prawidłowego postępowania z dokumentacją elektroniczną, dedykowany do realizowania określonych usług lub do prowadzenia określonych rodzajów spraw, jeżeli zapewnia on gromadzenie dokumentacji elektronicznej napływającej do Centrali Kasy lub oddziałów regionalnych oraz tworzonej w Centrali Kasy lub oddziałach regionalnych w sposób odzwierciedlający proces załatwiania spraw, jej przechowywania, wyszukiwania oraz udostępniania, a także ewidencjonowania i wyszukiwania towarzyszącej jej dokumentacji nieelektronicznej.",

ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Zarówno w Centrali Kasy jak i oddziałach regionalnych prowadzi się jeden rejestr przesyłek wpływających i jeden rejestr przesyłek wychodzących;",

d)
w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Użytkownicy systemu EZD posiadają upoważnienie do przetwarzania danych osobowych nadane przez Administratora danych osobowych.",

e)
w § 6:
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) archiwum zakładowe - archiwum zakładowe zarówno Centrali Kasy jak i oddziału regionalnego;",

pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) Elektroniczna Skrzynka Podawcza - elektroniczną skrzynkę podawczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57);",

pkt 19 otrzymuje brzmienie:

"19) przesyłka - dokumentację otrzymaną lub wysłaną przez Centralę Kasy lub oddział regionalny, w każdy możliwy sposób, w tym naturalne dokumenty elektroniczne przesłane za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej, zwaną dalej "ESP;",

f)
w § 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zmiany w wykazie akt polegające na przekształceniu lub dodaniu nowych klas dokonuje w trybie właściwym dla jego wydania, tj. w drodze zarządzenia, Prezes Kasy w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowym.",

g)
w § 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Punkty kancelaryjne przyjmują i odbierają całość przesyłek kierowanych do Centrali Kasy lub oddziałów regionalnych, w tym przesyłki przekazane pocztą elektroniczną na oficjalny adres zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej, przesyłki przekazane na ESP oraz przesyłki na informatycznych nośnikach danych.",

h)
w § 11:
ust. 4-6 otrzymują brzmienie:

"4. Każda przesyłka otrzymuje w systemie EZD automatycznie nadany identyfikator, unikatowy w całym zbiorze przesyłek wpływających, określany jako numer z rejestru prowadzonego dla danego roku kalendarzowego dla przesyłek wpływających.

5. Identyfikator zawiera:

1) symbol oznaczający rejestr przesyłek, (RPW - Rejestr Przesyłek Wpływających);

2) kolejny numer w obrębie danego rejestru oraz roku (53 - kolejny numer);

3) numer roku (2023 - rok).

6. Poszczególne elementy identyfikatora oddziela się ukośnikiem "/" w następujący sposób: RPW/53/2023.",

w ust. 8 uchyla się pkt 3,
j)
w § 23 w ust. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) dopuszcza się możliwość prowadzenia składu chronologicznego dla zwrotnych potwierdzeń odbioru.",

k)
w § 30 w ust. 2 uchyla się pkt 11,
l)
w § 44:
ust. 3-4 otrzymują brzmienie:

"3. Identyfikator zawiera:

1) symbol oznaczający rejestr przesyłek, (RKW - Rejestr Przesyłek Wychodzących);

2) kolejny numer w obrębie danego rejestru i roku (53 kolejny numer);

3) numer roku (2023 - rok).

4. Poszczególne elementy identyfikatora oddziela się ukośnikiem "/" w następujący sposób: RKW/53/2023.",

ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Przesyłki wychodzące można uznać za przesyłki masowe, w szczególności należą do nich:

1) PIT-y dla emerytów i rencistów;

2) decyzje akcyjne emitowane dla emerytów i rencistów np. decyzje waloryzacyjne;

3) dowody wpłaty generowane kwartalnie;

4) przypomnienia o zadłużeniach generowane kwartalnie;

5) pisma dotyczące weryfikacji ubezpieczenia zdrowotnego członków rodzin rolników i domowników, którzy kończą naukę w szkole średniej lub wyższej;

6) pisma informujące o wysokości kwoty należnego podatku dochodowego za dany rok i pisma przypominające o terminie do jego złożenia wysłane do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, działy specjalne - wysyłane z przekazami kwartalnymi;

7) pisma do rolników prowadzących działy specjalne o deklarowanym dochodzie wysłane razem z przekazami kwartalnymi;

8) decyzje i zawiadomienia generowane automatycznie z systemów informatycznych np. decyzje o zmianach automatycznych dotyczących świadczeń emerytalno-rentowych wg raportu zmian automatycznych systemu FARMER;

9) zawiadomienia o ustaniu prawa do pobierania renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy /renty rolniczej/dodatku pielęgnacyjnego generowane z systemu FARMER;

10) akta emerytalno-rentowe, akta wypadkowe, akta przedłużonych zasiłków chorobowych, akta płatników składek (na ubezpieczenie społeczne rolników, na ubezpieczenie zdrowotne) akta dłużnika unijnego, które rejestruje się jako jeden dokument - AKTA.";

3)
załącznik nr 2 stanowiący Jednolity rzeczowy wykaz akt Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
4)
w załączniku nr 3 stanowiącym Instrukcję w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego § 42 otrzymuje brzmienie:

"§ 42. W systemie EZD, przekazując do właściwego miejscowego archiwum państwowego materiały archiwalne w postaci elektronicznej lub ich metadane, przekazuje się równolegle ich odpowiedniki ze składu chronologicznego lub ze składu informatycznych nośników danych, których zawartości nie skopiowano do systemu EZD i sporządza się ich spisy.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 2 października 2023 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

JEDNOLITY RZECZOWY WYKAZ AKT KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

OBJAŚNIENIA:

1. Konstrukcja jednolitego rzeczowego wykazu akt, zwanego dalej wykazem akt, opiera się na:

1) jednolitości klasyfikowania dokumentacji w oparciu o kryteria rzeczowe;

2) systemie klasyfikacji dziesiętnej;

3) ustaleniu kwalifikacji archiwalnej dla klas na końcowym etapie podziału w wykazie akt;

4) ujęciu w wykazie akt wszystkich zagadnień, którymi zajmuje się Centrala Kasy i oddziały regionalne, a tym samym całości dokumentacji, która powstaje i jest gromadzona w związku z realizowaniem tych zagadnień.

2. Jednolitość klasyfikacji dokumentacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, polega na jej niezależności od struktury organizacyjnej Centrali Kasy i oddziałów regionalnych i od podziału kompetencji wewnątrz Centrali Kasy i oddziałów regionalnych.

3. Oparcie budowy wykazu akt na systemie klasyfikacji dziesiętnej, o której mowa w ust. 1 pkt 2, polega na dokonaniu podziału wszystkich zagadnień, którymi zajmuje się Centrala Kasy i oddziały regionalne, a tym samym i całości wytwarzanej i gromadzonej w związku z tym dokumentacji, na maksymalnie dziesięć klas pierwszego rzędu, zwanych dalej "klasami głównymi". W ramach każdej klasy głównej dokonuje się podziału na klasy drugiego rzędu (minimum - dwie, maksimum - dziesięć). Dalszy podział klas na klasy kolejnych rzędów dokonywany jest analogicznie aż do stworzenia klasy końcowej, czyli klasy oznaczonej kategorią archiwalną, dla której prowadzi się spis spraw lub w ramach, której grupuje się dokumentację bez wymogu rejestracji w ramach spraw.

4. Ustalenie dla klas końcowych kwalifikacji archiwalnej polega na przyporządkowaniu tym klasom oznaczeń kategorii archiwalnej, wynikających odpowiednio z przepisów wydanych na podstawie art. 5 ust. 2 i art. 5 ust. 2b ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

5. Wykaz akt cechuje się budową logiczną, czyli każda klasa jest rzeczowo powiązana z klasą wyższego i niższego rzędu, przy czym klasa niższego rzędu zawsze wywodzi się z klasy wyższego rzędu. W ten sposób klasa wyższego rzędu mieści w sobie wszystkie zagadnienia przyporządkowane do klas niższego rzędu w ramach tej klasy.

6. Każda klasa otrzymuje symbol klasyfikacyjny stanowiący kombinację cyfr:

1) dla klas pierwszego rzędu to symbole jednocyfrowe od "0" do "9";

2) dla klas drugiego rzędu to symbole dwucyfrowe od "00" do "99";

3) dla klas trzeciego rzędu to symbole trzycyfrowe od "000" do "999";

4) dla klas czwartego rzędu to symbole czterocyfrowe od "0000" do "9999".

grafika

7. Wolne klasy wykazu akt mogą być wykorzystane przez Kasę do dodania nowych klas, w trybie i na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej Kasy.

8. Na opis klasy może składać się, w razie potrzeby, uszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego przez wyjaśnienia i szczegółowy komentarz na temat rodzaju dokumentacji, sposobu jej prowadzenia, nietypowych metod liczenia okresów przechowywania lub określenia kryteriów dla przyszłej ekspertyzy archiwalnej.

SPIS KLAS PIERWSZEGO I DRUGIEGO RZĘDU

0ZARZĄDZANIE KASĄ I RADY UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO ROLNIKÓW
00Organy i gremia kolegialne
01Organizacja działalności Kasy
02Zbiory aktów normatywnych, legislacja i obsługa prawna
03Strategie, programy, prognozy, planowanie, sprawozdawczość i analizy dotyczące działalności Centrali Kasy i oddziałów regionalnych
04Informatyzacja
05Skargi, wnioski, interpelacje i inne wystąpienia
06Działalność informacyjna i promocyjna Centrali Kasy i oddziałów regionalnych
07Współdziałanie Centrali Kasy i oddziałów regionalnych z innymi instytucjami w kraju i za granicą
08Kontrola, audyt, kontrola zarządcza
09Programy i projekty współfinansowane ze środków zewnętrznych, w tym Unii Europejskiej
1SPRAWY KADROWE
10Regulacje oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowych
11Nawiązywanie, przebieg i rozwiązywanie stosunku pracy oraz innych form zatrudnienia
12Ewidencja osobowa
13Bezpieczeństwo i higiena pracy
14Dyscyplina pracy
15Szkolenie i doskonalenie zawodowe osób zatrudnionych
16Sprawy socjalno-bytowe oraz ubezpieczenia społeczne i opieka zdrowotna
2ŚRODKI RZECZOWE I SPRAWY ADMINISTROWANIA
20Regulacje oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw administrowania i środków rzeczowych
21Inwestycje i remonty w obiektach Centrali Kasy i oddziałów regionalnych
22Administrowanie i eksploatacja obiektów
23Gospodarka materiałowa
24Transport, łączność, infrastruktura informatyczna i telekomunikacyjna
25Ochrona osób i mienia oraz sprawy obronne
26Zamówienia publiczne
3FINANSE CENTRALI I ODDZIAŁÓW I ICH OBSŁUGA FINANSOWO-KSIĘGOWA
30Regulacje i zasady ekonomiczno-finansowe
31Planowanie i realizacja budżetu
32Rachunkowość i obsługa finansowa
33Obsługa i realizacja funduszy i środków specjalnych
34Inwentaryzacja
35Dyscyplina finansowa
4UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE ROLNIKÓW I UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE
40Ubezpieczenie społeczne rolników
41Rozliczenia z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników
42Ubezpieczenie zdrowotne
43Rozliczenia z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne
44Akta płatników składek
5KOORDYNACJA SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
50Zadania Kasy wynikające z funkcji instytucji łącznikowej, instytucji właściwej
51Zadanie Kasy wynikające z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego dotyczące spraw indywidualnych
52Akta dłużnika unijnego
6ŚWIADCZENIA WYNIKAJĄCE Z UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH ORAZ ŚWIADCZENIA W SZCZEGÓLNYM TRYBIE
60Pieniężne świadczenia krótkoterminowe
61Pieniężne świadczenia długoterminowe
62Świadczenia w szczególnym trybie
63Orzecznictwo lekarskie
64Windykacja nienależnie pobranych świadczeń
65Wypłata świadczeń krajowych
7AKTA ŚWIADCZENIOBIORCÓW DŁUŻNIKÓW
70Akta emerytalno-rentowe
71Akta wypadkowe
72Akta przedłużonych zasiłków chorobowych
73Akta dłużnika
8PREWENCJA I REHABILITACJA
80Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu prewencji i rehabilitacji
81Prewencja wypadkowa
82Rehabilitacja lecznicza
Symbole klasyfikacyjneHasło klasyfikacyjneOznaczenie kategorii archiwalnejUszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego
IIIIIIIVW CentralW Oddziałach
12345678
0ZARZĄDZANIE KASĄ
00Organy i gremia kolegialne
000Rada Ubezpieczenia Społecznego Rolników
0000Organizacja Rady Ubezpieczenia Społecznego RolnikówA-w tym powołania, oświadczenia członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników
0001Organizacja posiedzeń Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników, Prezydium, KomisjiA-w tym porządek posiedzeń, listy uczestników, protokoły z załącznikami
0002Kontrola i ocena działalności KasyA-informacje, wyjaśnienia
0003Opiniowanie dokumentów przekazanych do Rady Ubezpieczenia Społecznego RolnikówA-w tym projektów aktów normatywnych, programów działania i planów finansowych Kasy; uchwały, wnioski, stanowiska, opinie
0004Inicjatywy i działania podejmowane przez Radę Ubezpieczenia Społecznego Rolników w sprawach związanych z ubezpieczeniemA-w tym uchwały, wnioski, korespondencja w sprawie
001Kolegium KasyA-
002Komisje, zespoły, grupy robocze (własne i doraźne) Centrali Kasy i oddziałów regionalnychAA
003Udział w obcych komisjach, zespołach, grupach roboczychAAw tym w posiedzeniach organów jednostek nadrzędnych lub nadzorujących oraz w komisjach, zespołach i grupach o charakterze międzynarodowym
004Narady i zebrania pracownikówAAinne niż gremia wymienione w klasach 000-003
01ORGANIZACJA

DZIAŁALNOŚCI KASY

010Organizacja organów i jednostek nadrzędnych i współdziałającychBE10BE10
011Organizacja jednostek organizacyjnych Kasy
0110Organizacja Centrali KasyABE10dot. m. in. statutów, regulaminów organizacyjnych, ich zmian, informacji o zmianach w organizacji i w adresach do kontaktu, szczegółowe regulacje wewnętrzne w sferze organizacyjnej, nadawanie numeru NIP, REGON, itp.
0111Organizacja Oddziałów RegionalnychAAjak przy klasie 0110; w tym placówek terenowych
012Organizacja jednostek nadzorowanych przez Prezesa Kasy
0120Organizacja zakładów rehabilitacji leczniczejA-dla każdego zakładu można tworzyć zbiory, o których mowa w § 28 ust. 6 instrukcji kancelaryjnej
0121Nadzór i koordynacja działalności zakładów rehabilitacji leczniczejBE5-w tym plany, sprawozdania (analizy zestawienia) miesięczne, kwartalne
013Zintegrowany System Zarządzania
0130Dokumentacja Zintegrowanego Systemu Zarządzania oraz jej aktualizacjaAAdokumenty systemowe wymagane normami ISO, procedury, instrukcje
0131Audyt Zintegrowanego Systemu ZarządzaniaAAdokumentacja audytorów zewnętrznych i wewnętrznych
0132Nadzorowanie i doskonalenie Zintegrowanego Systemu ZarządzaniaBE5BE5w tym wnioski, sprawozdania, rejestry; incydentów; incydentów związanych z bezpieczeństwem teleinformatycznym, niezgodności działań korygujących, sprawozdania z działań korygująco- zapobiegawczych
0133Prowadzenie i koordynacja działań w zakresie wdrożenia i utrzymania Zintegrowanego Systemu ZarządzaniaBE5BE5
014Pełnomocnictwa, upoważnienia, wzory podpisów, podpisy elektroniczneBE10BE10
015Zarządzanie bezpieczeństwem informacji oraz informacją publiczną
0150Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz informacją publicznąAAw tym m. in. polityka bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych Kasy, instrukcja zarzadzania systemami informatycznymi służącymi do przetwarzania danych osobowych w Kasie
0151Ochrona informacji niejawnychBE10BE10w tym m. in. instrukcje, ewidencja zasobu dokumentów niejawnych, korespondencja prowadzona w sprawach ochrony
informacji, zmiana klauzuli tajności
0152Ochrona danych osobowychBE10BE10w tym rejestr wniosków o udostępnienie danych osobowych
0153Zgłoszenia zbiorów danych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych OsobowychAA
0154Wykazy obszarów przetwarzania danych osobowychBE10BE10m.in. rejestry czynności, rejestry kategorii czynności
0155Zgłoszenie naruszeń ochrony danych osobowychBE10BE10
0156Upoważnienie osób do przetwarzania danych osobowychBE10BE10w tym ewidencja
0157Udostępnianie informacji publicznejBE10BE10w tym sprawy ponownego wykorzystania informacji publicznej
0158Obsługa merytoryczna Biuletynu Informacji PublicznejAAudostępnianie informacji publicznej w BIP - materiały przekazywane przez biura merytoryczne oraz redakcyjna obsługa BIP; przy czym obsługa techniczna serwisu przy klasie 044
016Obsługa kancelaryjna w zakresie informacji jawnych
0160Przepisy kancelaryjne i archiwalne oraz wyjaśnienia i poradnictwoAAw tym instrukcja kancelaryjna, jednolity rzeczowy wykaz akt, instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, inne instrukcje oraz korespondencja w tych sprawach
0161Środki do ewidencji i kontroli obiegu dokumentacji jawnej (w tym przesyłek i pism)B5B5m. in. rejestr przesyłek
przychodzących i wychodzących
0162Opracowanie oraz wdrażanie wzorów formularzy oraz ich wykazyAA
0163Ewidencja pieczęci i pieczątek oraz ich wzory odciskoweAAprzy czym zamówienia i realizacja zamówień przy klasie 2300 i 261
0164Ewidencja druków ścisłego zarachowaniaB10B10przy czym zamówienia i realizacja zamówień przy klasach 2300 i 261
0165Przekazywanie dokumentacji spraw niezakończonychAAdotyczy dokumentacji przekazywanej między komórkami i jednostkami organizacyjnymi w związku ze zmianami organizacyjnymi
0166Niezamawiane oferty wprowadzone do rejestrów przesyłekB2B2
017Obsługa kancelaryjna w zakresie informacji niejawnych
0170Rejestr teczek i urządzeń ewidencyjnych dotyczących informacji niejawnychAA
0171Urządzenia ewidencyjne dla dokumentacji o różnych klauzulach niejawnościBE20BE20
018Obsługa archiwów zakładowych Centrali Kasy i oddziałów regionalnychprzy czym sprawy przekazywania archiwum zakładowego w związku ze zmianami organizacyjnymi - por. odpowiednio klasa 0110 i 0111
0180Ewidencja dokumentacji przechowywanej w archiwach zakładowychAAprzy czym sposób prowadzenia ewidencji uregulowano w instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych w Kasie Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego
0181Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowychAA
0182Brakowanie dokumentacji niearchiwalnejAA
0183Ocena wartości archiwalnej dokumentacji lub prawidłowości jej uporządkowaniaAAw tym m.in. wnioski, notatki, korespondencja w sprawie
0184Udostępnianie i wycofywanie dokumentacji w archiwach zakładowychB5B5w tym ewidencja
0185Kwerendy archiwalne w dokumentacji w archiwach zakładowychBE5BE5w tym wydawanie zaświadczeń, odpisów, uwierzytelnionych kopii, itp.
0186Skontrum dokumentacji w archiwach zakładowychAA
0187Profilaktyka i konserwacja dokumentacji w archiwum zakładowymAA
019Zbiory biblioteczne
0190Ewidencja zbiorów bibliotecznychAA
0191Gromadzenie zbiorów bibliotecznychB5B5m.in. zakupy, prenumeraty, dary, wymiana
0192Udostępnianie zbiorów bibliotecznychB5B5
02ZBIORY AKTÓW NORMATYWNYCH, LEGISLACJA I OBSŁUGA PRAWNA
020Ewidencja i zbiory aktów normatywnych
0200Zbiór aktów prawnych innych podmiotówBE10BE10
0201Zbiór aktów normatywnych Prezesa KasyAAkomplet podpisanych zarządzeń, komunikatów, obwieszczeń oraz ich rejestry. Każdy rodzaj aktów grupuje się oddzielnie na każdy rok kalendarzowy. Założenie i
prowadzenie sprawy w związku z przygotowaniem danego aktu następuje we właściwych klasach wykazu akt odpowiadaj ących merytorycznie zakresowi danego aktu
0202Zbiór aktów normatywnych dyrektorów oddziałów regionalnychAASposób postępowania określono przy klasie 0201
021Opiniowanie zewnętrznych projektów aktów prawnych, dokumentów programowych i strategicznychBE10BE10
022Opinie prawneBE10BE10opinie o właściwym zastosowaniu przepisów prawa w konkretnym stanie faktycznym, a także interpretacje przepisów prawa
023Zbiór umówBE10BE10jeżeli jest potrzeba jego prowadzenia; komplet podpisanych umów wraz z ich rejestrami. Materiał źródłowy wraz z jednym egzemplarzem umowy przechowuje się i rejestruje w odpowiedniej klasie zgodnie z wykazem akt w komórce organizacyjnej, która umowę przygotowała
024Prowadzenie spraw sądowych
0240Prowadzenie spraw sądowych przed sądami powszechnymiBE10BE10
0241Prowadzenie spraw sądowych przed sądami administracyjnymiBE10BE10
03STRATEGIE, PROGRAMY, PROGNOZY, PLANOWANIE, SPRAWOZDAWCZOŚĆ I ANALIZY DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI CENTRALI I ODDZIAŁÓW REGIONALNYCH
030Metodyka i organizacja planowania i sprawozdawczości (opisowej i statystycznej)AAzałożenia, wskaźniki, instrukcje, interpretacje, opinie i wyjaśnienia dotyczące sposobu opracowywania strategii, programów, planów, prognoz, analiz i sprawozdawczości opisowej i statystycznej
031Strategie, programy, plany prognozy, sprawozdania otrzymane z innych podmiotówBE5BE5przesyłane do wiadomości lub wykorzystania; w tym plany finansowe i sprawozdania finansowe zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy
032Strategie, prognozy i programy własne KasyAAw tym sprawozdania, raporty z ich realizacji
033Planowanie i sprawozdawczość
0330Planowanie i sprawozdawczość na poziomie KasyAAw tym m. in. program działania Kasy;

sprawozdawczość wymagana przepisami

0331Planowanie i sprawozdawczość na poziomie Centrali KasyAA
0332Planowanie i sprawozdawczość na poziomie oddziału regionalnegoBE10BE10w tym plan działania oddziału oraz sprawozdawczość wymagana przepisami
0333Planowanie i sprawozdawczość na poziomie komórek organizacyjnychB5B5
0334Planowanie i sprawozdawczość prac indywidualnychB5B5
0335Meldunki i raporty sytuacyjneBE10BE10w tym informacja o podatku dochodowym i składce na NFZ 19 Z
034Analizy tematyczne lub przekrojowe, ankietyzacja KasyAA
035Informacje o charakterze analitycznym i sprawozdawczymAAinne niż przy klasach 032-035; publikacje statystyczne GUS
dla innych jednostek organizacyjnych
036Opracowania i informacje z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego
0360Informacje o rozliczeniach z tytułu składekB10B10
0361Informacje i opracowania z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnegoB10B10
0362Sprawozdania i informacje dotyczące pomocy publicznejB10B10
04INFORMATYZACJA
040Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu informatyzacji KasyAAw tym polityka bezpieczeństwa informatycznego
041Projektowanie i wdrażanie oprogramowania i systemów teleinformatycznychBE10BE10
042Licencje na oprogramowanie i systemy teleinformatyczneBE10BE10
043Eksploatacja systemów teleinformatycznych i oprogramowania
0430Instalacja, utrzymanie i administracja oprogramowania systemowego i pomocniczegoBE5BE5
0431Dokumentacja eksploatacyjna systemów informatycznychBE5BE5w tym m.in. instrukcje obsługi, kody źródłowe
0432Administrowanie siecią i systemami informatycznymiBE5BE5w tym kopie bezpieczeństwa, przeglądu urządzeń informatycznych
0433Zarządzanie uprawnieniami dostępu do danych i systemówBE5BE5dokumentacja dotyczy każdej osoby 1j. historii jej uprawnień. Okres przechowywania liczy się od daty utraty uprawnień
0434Zabezpieczenia kryptograficzne systemów i oprogramowaniaAA
044Projektowanie i eksploatacja stron i portali internetowych Centrali Kasy i oddziałów regionalnychBE10BE10
045Bezpieczeństwo systemów teleinformatycznychBE10BE10dotyczy spraw włamania do systemów i złego użytkowania (notatki, protokoły, korespondencja, decyzje o blokadzie dostępu do systemu)
05SKARGI, WNIOSKI, INTERPELACJE I INNE WYSTĄPIENIA
050Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu skarg, wniosków, petycji oraz postulatów i inicjatyw obywateliAA
051Obsługa skarg i wnioskówAAw tym ich rejestr
052Przesyłanie skarg i wniosków do załatwienia według właściwościBE5BE5
053Petycje, postulaty i inicjatywy obywatelskie oraz inne wystąpieniaAA
054Interpelacje i zapytaniaAAw tym posłów, senatorów, radnych, rzeczników
055Sprawy odesłane do załatwienia innym podmiotomB2B2dotyczy spraw, które nie mieszczą się w zadaniach własnej jednostki, a zostały do niej skierowane przez pomyłkę lub ze względu na brak wiedzy wnioskodawcy
06DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA I PROMOCYJNA CENTRALI KASY I ODDZIAŁÓW REGIONALNYCH
060Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne w zakresie informowania i promowaniaAA
061PatronatyAA
062Kontakty ze środkami masowego przekazu
0620Informacje własne dla środków masowego przekazu, odpowiedzi prasoweAAw tym między innymi sprostowania
0621Konferencje prasowe i wywiadyAA
0622Monitoring środków masowego przekazuAAw tym wycinki prasowe
063Działalność informacyjno- promocyjna KasyAAw tym sprawy związane z prowadzeniem akcji promujących i popularyzujących działania podejmowane przez Kasę, z udziałem w akcjach promocyjnych prowadzonych przez inne podmioty, opracowywanie materiałów promocyjnych
064Wydawnictwa
0640Własne wydawnictwa oraz udział w obcych wydawnictwachAAna każde wydawnictwo książkowe, broszurowe, czy kolejne numery periodyków zakłada się odrębne teki wydawnicze (akta sprawy), Miesięczna Informacja o Świadczeniach Pieniężnych z Ubezpieczenia Społecznego Rolników, Kwartalna Informacja Statystyczna
0641Techniczne wykonanie materiałów promocyjnych i wydawnictw oraz ich rozpowszechnianieB5B5
065Materiały fotograficzne lub audiowizualne z wydarzeń, akcji i imprezAA
066Zbiór zaproszeń, życzeń, podziękowań, kondolencjiBE5BE5inne niż związane z załatwianiem określonej sprawy
067Kroniki, książki pamiątkoweAA
07WSPÓŁDZIAŁANIE CENTRALI KASY I ODDZIAŁÓW
REGIONALNYCH Z INNYMI INSTYTUCJAMI W KRAJU I ZAGRANICĄ
070Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące współdziałania z innymi instytucjami w krajuAA
071Zawieranie umów w zakresie współpracy z innymi podmiotami w kraju i za granicąAA
072Nawiązywanie kontaktów i określanie zakresu współdziałania z innymi podmiotami na gruncie krajowymAA
073Działalność w sprawach zagranicznych
0730Nawiązywanie kontaktów i określanie zakresu współdziałania w sprawach zagranicznychAA
0731Spotkania oraz wymiana doświadczeń z partnerami zagranicznymiAA
0732Wyjazdy zagraniczne przedstawicieli Centrali Kasy i oddziałów regionalnychBE10BE10w tym programy i sprawozdania
0733Przyjmowanie przedstawicieli i gości z zagranicyBE10BE10
074Zjazdy, konferencje, seminaria, sympozja, fora
0740Własne zjazdy, konferencje, seminaria, sympozja, foraAA
0741Udział w obcych zjazdach, konferencjach, seminariach, sympozjach, forachBE5BE5
075Programy i projekty realizowane przez Kasę, współfinansowane ze środków zewnętrznych, w tym Unii Europejskiej
0750Wyjaśnienia, rekomendacje, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu programowania i realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznychAA
0751Wnioskowanie o udział w programach i projektach finansowanych ze środków zewnętrznychAA
0752Realizacja programów i projektów finansowanych ze środków zewnętrznychAA
08KONTROLA, AUDYT, KONTROLA ZARZĄDCZA
080Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu kontroli, audytu, szacowania ryzyka dla realizacji zadańAA
081Kontrole i inspekcje
0810Kontrole zewnętrzne w KasieAA
0811Kontrole wewnętrzneAAkomórka ds. kontroli w Centrali Kasy przeprowadza kontrole w Centrali Kasy i oddziałach regionalnych, zakładach rehabilitacji leczniczej Kasy oraz funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy.

Komórki ds. kontroli oddziałów przeprowadzają kontrole w oddziałach regionalnych i podległych placówkach terenowych

0812Książki kontroliBE5BE5
0813Inspekcje przeprowadzone przez komórki organizacyjne Centrali KasyBE5BE5komórki organizacyjne Centrali Kasy przeprowadzają inspekcje w oddziałach regionalnych, placówkach terenowych, zakładach rehabilitacji leczniczej Kasy
082Audyt wewnętrzny
0820Bieżące akta audytu wewnętrznegoAA
0821Stałe akta audytu wewnętrznegoAA
083Audyt zewnętrznyAA
084Kontrola zarządczaAAw tym oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w Kasie, dokumentacja samooceny
085Szacowanie i analizowanie ryzyka dla realizacji zadańAAszacowanie ryzyka dla realizacji zadań, dokumentacja analizy ryzyka, planowanie postępowania z ryzykiem
086Badanie satysfakcji klienta KasyBE10BE10
09Programy i projekty współfinansowane ze środków zewnętrznych, w tym Unii Europejskiej
090Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu programowania i realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznychBE10BE10
091Wnioskowanie o udział w programach i projektachBE10BE10w tym przygotowanie i składanie wniosków
1SPRAWY KADROWE
10REGULACJE ORAZ WYJAŚNIENIA, INTERPRETACJE, OPINIE, AKTY PRAWNE DOTYCZĄCE ZAGADNIEŃ Z ZAKRESU SPRAW KADROWYCH
100Wewnętrzne regulacje, wyjaśnienia, interpretacje, opinie, dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowychAAm. in. regulamin pracy, regulaminy nagradzania, wykazy etatów,
101Otrzymane od organów i jednostek zewnętrznych regulacje, wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowychB10B10jeżeli regulacje te dotyczą bezpośrednio pracowników Kasy to dokumentację kwalifikuje się do kategorii A
102Opisy i wartościowanie stanowisk pracyAAdokumentacja dotycząca konkretnego pracownika przechowywana jest
w aktach osobowych pracownika
103Restrukturyzacja zatrudnieniaAA
104Kontakty i wymiana informacji ze związkami zawodowymi w sprawach kadrowychAA
11NAWIĄZYWANIE, PRZEBIEG I ROZWIĄZYWANIE STOSUNKU PRACY ORAZ INNYCH FORM ZATRUDNIENIA
110Zapotrzebowanie i nabór na wolne stanowiska pracyB5B5korespondencja z kandydatami, dokumentacja naboru, dokumentacja dotycząca ogłoszeń o wolnych stanowiskach; przy czym okres przechowywania ofert kandydatów nieprzyjętych i tryb i ich niszczenia wynika z odrębnych przepisów
111Konkursy na stanowiskaBE5BE5
112Obsługa zatrudnienia
1120Obsługa zatrudnienia Kierownictwa KasyB10-w tym zakończenie stosunku pracy; dokumenty dotyczące zatrudnienia pracowników włącza do akt osobowych pracownika
1121Obsługa kierownictwa oddziałów regionalnychB10B10w tym zakończenie stosunku pracy; dokumenty dotyczące zatrudnienia pracownika włącza do akt osobowych pracownika
1122Obsługa zatrudnienia dyrektorów jednostek nadzorowanych przez

Prezesa Kasy

B10B10
1123Obsługa zatrudnienia pracowników KasyB10B10w tym zakończenie stosunku pracy; dokumenty dotyczące zatrudnienia konkretnych pracowników włącza się do akt osobowych pracownika
1124Rozmieszczanie i wynagrodzenie pracownikówB10B10m. in. delegowanie, przeniesienia, zastępstwa, awanse, podwyżki, przydział; akta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych danego pracownika
1125Oświadczenia majątkowe lub inne oświadczenia o osobach zatrudnionych i członkach ich rodzinB*)-*) czas przechowywania wynika z odrębnych przepisów prawa, w innym przypadku wynosi 6
1126Opiniowanie i ocenianie osób zatrudnionychB10B10
113Staże, wolontariat, praktyki
1130Staże zawodoweB10B10
1131WolontariatB10B10
1132PraktykiB10B10
114Prace zlecone (umowy cywilnoprawne) z osobami fizycznymi
1140Prace zlecone ze składką na ubezpieczenie społeczneB10B10
1141Prace zlecone bez składki na ubezpieczenie społeczneB5B5
115Nagradzanie, odznaczanie i karanie
1150NagrodyB10B10pisma o przyznaniu nagród włącza się do akt osobowych pracownika
1151Podziękowania, listy gratulacyjne, dyplomy, pochwałyB10B10
1152Odznaczanie państwowe, samorządowe i inneB10B10akta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych danego pracownika
1153KaranieB*)B*)*) okres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów prawa.
1154Postępowanie dyscyplinarneB*)B*)*) okres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów prawa.
116Sprawy wojskowe osób zatrudnionychB10B10
117Dostęp osób zatrudnionych do informacji chronionych przepisami prawaBE20BE20między innymi akta postępowań sprawdzających
12EWIDENCJA OSOBOWA
120Akta osobowe osób zatrudnionychBE10BE10dla każdego pracownika prowadzi się odrębną teczkę zawierającą dokumenty określone w odrębnych przepisach.

Jeśli akta osobowe prowadzone są w formie elektronicznej, to ich archiwizacja odbywa się również w formie elektronicznej. Okres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów prawa; - kat. BE50 - dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy włączana do akt osobowych pracownika dotycząca stosunków pracy nawiązanych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. w których pracodawca nie złożył raportu informacyjnego; kat BE10 - po złożeniu raportu oraz akta osób zatrudnionych po 31 grudnia 2018 r.

121Pomoce ewidencyjne do akt osobowychB10B10Książka przyjęć do pracy, skorowidze, wykazy etc.

Jak przy klasie 120

122Pomocnicza dokumentacja osobowa w komórkach organizacyjnychB5B5
123Legitymacje służboweB5B5w tym rejestr wydanych
legitymacji, sprawy duplikatów, zwrócone legitymacje itp.
124Zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniuB5B5
125Obsługa sposobu prowadzenia i przechowywania akt osobowychB10B10w tym dane z systemów teleinformatycznych do obsługi spraw kadrowych
13BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY
130Przeglądy warunków i bezpieczeństwa pracyAA
131Działania w zakresie zapobiegania wypadkom, chorobom zawodowym i ryzyku zawodowemu w miejscu pracyAA
132Wypadki
1320Wypadki przy pracyBE10BE10przy czym dokumentacja wypadków zbiorowych, śmiertelnych, inwalidzkich kwalifikowana jest do kategorii A
1321Wypadki w drodze do pracy i z pracyBE10BE10przy czym dokumentacja wypadków zbiorowych, śmiertelnych, inwalidzkich kwalifikowana jest do kategorii A
133Warunki szkodliwe i choroby zawodowe
1330Warunki szkodliweBE10BE10
1331Rejestr warunków szkodliwychB40B40
1332Choroby zawodoweBE10BE10
14DYSCYPLINA I

ORGANIZACJA PRACY

140Dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracyB10B10dla każdego pracownika prowadzi się oddzielnie dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy zawierającą dokumenty określone w odrębnych
przepisach; w tym dokumenty dotyczące ewidencjonowania czasu pracy, dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego
141Urlopy macierzyńskie, ojcowskie i wychowawcze itp.B10B10przy czym akta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych danego pracownika
142Urlopy bezpłatneB10B10przy czym akta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych danego pracownika
143Dodatkowe zatrudnienie osób zatrudnionychB10B10przy czym akta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych danego pracownika
144Delegacje służboweB10B10w tym ich ewidencja
145Pomoce ewidencyjne do dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracyB10B10w tym listy obecności
15SZKOLENIE I DOSKONALENIE ZAWODOWE OSÓB ZATRUDNIONYCH
150Ustalenie ścieżek rozwoju zawodowego dla osób zatrudnionychB10B10
151Programy oraz zasady szkolenia i doskonalenia zawodowegoAA
152Szkolenia organizowane we własnym zakresie dla osób zatrudnionych w Centrali Kasy i oddziałach regionalnychB10B10w tym przy pomocy jednostek zewnętrznych; współudział w organizacji szkoleń dla zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy
153Dokształcanie pracownikówB5B5studia, szkolenia, specjalizacje, aplikacje organizowane przez inne instytucje dla osób zatrudnionych;
kopie dokumentów ukończenia odkłada się do akt osobowych
16SPRAWY SOCJALNO- BYTOWE ORAZ UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I OPIEKA ZDROWOTNA
160Sprawy socjalno-bytowe
1600Sprawy socjalno-bytowe załatwiane w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnychB5B5
1601Zaopatrzenie rzeczowe osób zatrudnionychB5B5
1602Opieka nad emerytami, rencistami i osobami niepełnosprawnymiBE5BE5
1603Akcje socjalne i imprezy kulturalne poza zakładowym funduszem świadczeń socjalnychBE5BE5
1604Wspieranie osób zatrudnionych w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i ulg na przejazdyB5B5
161Ubezpieczenia społeczne
1610Zgłoszenia do ubezpieczenia społecznegoB10B10
1611Obsługa ubezpieczenia społecznegoB10B10w tym deklaracje rozliczeniowe dla ZUS
1612Legitymacje ubezpieczenioweB5B5
1613Dowody uprawnień do zasiłkówB5B5
1614Emerytury i renty oraz raporty informacyjne do celów emerytalnych i rentowychB10B10
1615Ubezpieczenia zbiorowe, pracownicze, itp.B10B10
162Opieka zdrowotna
1620Organizowanie i obsługa opieki zdrowotnejB10B10
1621Badania lekarskie w zakresie medycyny pracyB10B10zaświadczenia lekarskie pracowników przechowuje się w aktach, pisma dotyczące współpracy ze służbą zdrowia oraz do kierujących komórkami organizacyjnymi w
zakresie przeciwskazań przy pracy dla pracowników, dokumentacja związana z refundacją zakupu okularów korygujących wzrok do pracy przy monitorach
2ŚRODKI RZECZOWE I SPRAWY

ADMINISTROWANIA

20REGULACJE ORAZ WYJAŚNIENIA, INTERPRETACJE, OPINIE, AKTY PRAWNE DOTYCZĄCE ZAGADNIEŃ Z ZAKRESU SPRAW ADMINISTROWANIA I ŚRODKÓW RZECZOWYCH
200Własne regulacje, ich projekty oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie w sprawach administrowania i środków rzeczowychAA
201Otrzymane od organów i jednostek zewnętrznych regulacje, wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw administrowania i środków rzeczowychBE10BE10
21INWESTYCJE I REMONTY W OBIEKTACH CENTRALI KASY I ODDZIAŁÓW REGIONALNYCHBE5BE5dokumentacja dot. przygotowania, wykonawstwa i odbioru. Okres przechowywania liczy się od momentu rozliczenia inwestycji, przy czym dokumentacja techniczna obiektu przechowywana jest u użytkownika przez cały czas eksploatacji i jeszcze przez 5 lat od momentu jego utraty; jeżeli dotyczy obiektów zabytkowych i nietypowych, kwalifikuje się ją do kategorii A.
22ADMINISTROWANIE I KSPLOATOWANIE OBIEKTÓW
220Stan prawny nieruchomościAAnabywanie i zbywanie, akt własności
221Udostępnianie lub oddawanie w najem, dzierżawę albo użyczenie nieruchomości własnych lub ich części innym podmiotomB5B5ewidencja nieruchomości i lokali przekazanych od innych podmiotów na potrzeby własne
222Najmowanie, dzierżawa albo użyczenie nieruchomości od innych podmiotów na potrzeby własneB5B5ewidencja nieruchomości i lokali użytkowanych przez urząd
223Konserwacja i eksploatacja nieruchomości przez Centralę Kasy i oddziały regionalne
2230Przygotowanie i realizacja remontów bieżących budynków, lokali i pomieszczeńB5B5
2231Dokumentacja techniczna prac remontowychBE5BE5
2232Konserwacja i eksploatacja bieżąca budynków, lokali i pomieszczeńB5B5korespondencja dot. konserwacji, zaopatrzenia w energię elektryczną, wodę, gaz, sprawy oświetlenia i ogrzewania, utrzymanie czystości, dekorowanie, flagowanie, przeglądy stanu technicznego, itp.
224Podatki i opłaty publiczneB10B10
225Gospodarowanie terenami wokół obiektówB5B5tereny zielone itp.
23GOSPODARKA MATERIAŁOWA
230Zaopatrzenie
2300Zaopatrzenie materiałoweB5B5zapotrzebowania, zamówienia, zapytania, potwierdzenia, korespondencja, reklamacje; dla każdego zlecenia można tworzyć zbiory, o których mowa w §
28 ust. 6 instrukcji kancelaryjnej
2301Zamawianie pieczątek i pieczęci urzędowych z orłem - metalowychB10B10realizowane w Mennicy Polskiej S.A. lub w innym upoważnionym zakładzie
2302Zamawianie pieczątek służbowych z tworzywa sztucznego - polimeruB10B10realizowane w Oddziale Regionalnym w Warszawie
231Gospodarka środkami rzeczowymi
2310Magazynowanie i użytkowanie środków trwałych i nietrwałychB5B5dowody przychodu i rozchodu, zestawienia ilościowo- wartościowe, zestawienia wypożyczenia
2311Obsługa wypożyczania i wywozu środków rzeczowychB5B5w tym przepustki zwrotne i bezzwrotne
2312Gospodarka narzędziamiB5B5jak przy klasie 2311
2313Ewidencja środków trwałych i nietrwałychB10B10
2314Eksploatacja i likwidacja środków trwałych i przedmiotów nietrwałychB10B10dowody przyjęcia do eksploatacji środka, dowody zmiany miejsca użytkownika środka, kontrole techniczne itp. Okres przechowywania liczy się od momentu upłynnienia środka
2315Konserwacja i remonty środków trwałychB5B5
2316Dokumentacja techniczno- eksploatacyjna środków trwałychBE5BE5opisy techniczne, instrukcje obsługi, okres przechowywania liczy się od momentu likwidacji urządzenia
2317Zmiany miejsca użytkowania środka trwałegoB5B5
232Gospodarka odpadami i surowcami wtórnymiB5B5
233Gospodarka drukamiB5B5formularze używane w Kasie
24TRANSPORT, ŁĄCZNOŚĆ, INFRASTRUKTURA INFORMATYCZNA I TELEKOMUNIKACYJNA
240Zakupy środków i usług transportowych, łączności, pocztowych i kurierskichB5B5
241Ewidencja środków transportuB5B5zestawienia, raporty, rejestry środków transportowych, monitoring pojazdów, rejestry użytkowników samochodów służbowych
242Eksploatacja własnych środków transportowychB5B5karty drogowe, zapotrzebowania na transport, sprawy eksploatacji samochodów, przeglądy i naprawy pojazdów, sprawy garaży, myjni, parkowania, umowy o wykorzystaniu samochodów służbowych do celów prywatnych
243Użytkowanie obcych środków transportowychB5B5zlecenia, wykorzystanie prywatnych samochodów do celów służbowych, najem środków transportowych
244Organizacja i eksploatacja infrastruktury informatycznej i telekomunikacyjnejBE10BE10
25OCHRONA OSÓB I MIENIA ORAZ SPRAWY OBRONNE
250Strzeżenie mieniaBE10BE10plany ochrony obiektów, umowy z firmami ochroniarskimi, przepustki, karty magnetyczne, ewidencja wydanych przepustek i kart magnetycznych, upoważnienia. Okres przechowywania liczy się od momentu utraty mocy obowiązującej planu
251Ubezpieczenia majątkoweB10B10m.in. ubezpieczenia od pożaru, kradzieży nieruchomości, ruchomości, środków trwałych itp. Sprawy odszkodowań. Okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia umowy
252Ochrona przeciwpożarowa i bezpieczeństwo pożaroweBE10BE10
253Sprawy obronne, obrony cywilnej i zarządzanie kryzysowe
2530Programowanie, planowanie i sprawozdawczość w zakresie obronnościAAdokumentacja dot. podnoszenia gotowości obronnej państwa, plany, dokumenty finalne, programy, kwestionariusze, instrukcje /MON/ itp.
2531Realizacja zadań z zakresu obronnościBE10BE10dokumenty Narodowego Kwestionariusza Przygotowań Obronnych oraz dokumentacja stałego dyżuru /MON/
2532Zarządzanie Kryzysowe i Obrona CywilnaAAdokumenty planistyczne finalne, plany, programy i ich aktualizacje, itp.
2533Realizacja zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i obrony cywilnejBE10BE10w tym przesyłanie informacji do/z: - MRiRW, - MON, - innych urzędów i jednostek, - biur, oddziałów regionalnych, placówek terenowych i zakładów rehabilitacji leczniczej, pisma uzgadniające oraz zwrotne dotyczące realizacji zaleceń, przesłania opinii itp.
2534Dokumentacja incydentów kryzysowychAAinformacje o ataku terrorystycznym, informacje o zamachach terrorystycznych połączonych z
wzięciem Zakładników, informacje o podłożeniu ładunku wybuchowego /w tym niewiadomego pochodzenia/, informacje o użyciu broni i naruszeniu nietykalności cielesnej, dokumentacja incydentów cybertechnicznych, informacje o potencjalnych zdarzeniach kryzysowych, które mogą się wydarzyć, informacje o przemocy i agresji osób niezidentyfikowanych, sytuacje wywołane przez przyrodę np.: powodzie, huragany, katastrofy budowlane.
26ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
260Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu zamówień publicznychAA
261Dokumentacja zamówień publicznychB5B5postępowania podlegające procedurom przetargowym
262Dokumentacja zamówień publicznych finansowanych ze środków UEB5B5
263Dokumentacja zamówień publicznych wyłączonych ze stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznychB5B5
3FINANSE CENTRALI I ODDZIAŁÓW I ICH OBSŁUGA FINANSOWO-KSIĘGOWA
30REGULACJE I ZASADY EKONOMICZNO-FINANSOWE
300Polityka rachunkowości i plany kontAAw tym projekty, uzgodnienia
301Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu finansów publicznych, rachunkowości, księgowościAA
31PLANOWANIE I REALIZACJA BUDŻETUw tym państwowe fundusze celowe
310Planowanie budżetu
3100Fundusz emerytalno-rentowyAAw tym wieloletnia prognoza finansowa, przygotowanie budżetu, budżet i jego zmiany, analizowanie i weryfikowanie planów finansowych
3101Fundusz prewencji i rehabilitacjiAAjak przy klasie 3100
3102Fundusz administracyjnyAAjak przy klasie 3100
3103Pozostałe wydatki KasyAAjak przy klasie 3100
311Budżety komórek organizacyjnych i ich zmiany
3110Fundusz emerytalno-rentowyBE5BE5w tym wieloletnia prognoza finansowa, przygotowanie budżetu, budżet i jego zmiany, analizowanie i weryfikowanie planów finansowych
3111Fundusz prewencji i rehabilitacjiBE5BE5jak przy klasie 3110
3112Fundusz administracyjnyBE5BE5jak przy klasie 3110
3113Pozostałe wydatki KasyBE5BE5jak przy klasie 3110
312Realizacja budżetu
3120Plan finansowy budżetuAA
3121Przekazywanie środków finansowych do jednostek podległychB5B5
3122Rozliczanie dochodów, wydatków, subwencji i dotacjiB5B5
3123Ewidencjonowanie dochodów, wykorzystania środków, dotacji i subwencjiB5B5
3124Sprawozdania z wykonania budżetu, funduszy celowych oraz z pozostałych działalności KRUS, sprawozdania o stanie należności i zobowiazańBE5BE5w tym sprawozdania: KRUS-FER, KRUSFA, KRUS-FPiR, Rb- FER, Rb-33, Rb-40, Rb-N, Rb-Z, Rb-UZ, KRUS-FM, Sprawozdanie ZFŚS
3125Sprawozdania roczneAA
3126Rewizja budżetu i jego bilansuAA
3127Realizacja budżetów komórek organizacyjnychBE10BE10
3128Sprawozdania z wykonania budżetu i funduszy celowych w układzie zadaniowymBE5BE5np.: RB-BZ1, RB-BZ2
313Finansowanie i kredytowanie
3130Finansowanie działalności Centrali KasyB5B5środki z MF, ZUS, MRiPS, FSUSR, FP COVID-19
3131Finansowanie działalności oddziałów regionalnychB5B5zapotrzebowania z oddziałów regionalnych
3132Finansowanie funduszy celowychB5B5dla każdego funduszu (fundusz emerytalno- rentowy FER), fundusz prewencji i rehabilitacji FPiR), fundusz administracyjny FA) można tworzyć zbiory, o których mowa w § 28 ust. 6 instrukcji kancelaryjnej
3133Finansowanie inwestycjiBE5BE5
3134Finansowanie remontówB5B5
3135Współpraca z bankami finansującymi i kredytującymiB5B5umowy NBP, BGK
3136Gospodarka pozabudżetowaB5B5
314Egzekucja i windykacja
3140Egzekucja należności pieniężnychB5B5
3141Egzekucja administracyjnaB5B5
3142Windykacja należnościB5B5
32RACHUNKOWOŚĆ i OBSŁUGA FINANSOWA
320Depozyty kasowe, obsługa wadiumB5B5
321Księgowość
3210Dowody księgoweB5B5np.: faktury własne, obce, polecenia księgowania, wyciągi bankowe, dowody wpłat, dyspozycja przelewu, noty, delegacje, wnioski na wypłatę świadczeń
3211Dokumentacja księgowaB5B5rejestry, zestawienia, kontrola obrotów, rozliczenia obrotów
3212RozliczeniaB5B5rozliczenia z dostawcami, odbiorcami,
pracownikami, instytucjami ubezpieczeniowymi i podatkowymi, w tym wezwania do zapłaty, PFRON, rozliczenia ZUS, MRiPS, FSUSR, FP COVID- 19
3213Księgi rachunkowe - ewidencja syntetyczna i analitycznaB5B5m.in. dziennik, księga główna, księgi pomocnicze
3214Uzgadnianie saldB5B5
3215Kontrole i rewizje kasyB5B5
3216Zabezpieczenia, poręczeniaB5B5
3217Podatek VATB5B5deklaracje VAT, zestawienia zbiorcze, rejestry sprzedaży dot. podatku VAT
322Rozliczenia płac i wynagrodzeń
3220Dokumentacja płac i potrąceń z płacB5B5materiały źródłowe do obliczenia wysokości płac, premii, dodatków i potrąceń z płac (podatki, składki, pożyczki itp.)
3221Listy płac pracowników KasyB10B10imienne karty zbiorcze płac, w tym listy płac z funduszu motywacyjnego, zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy, karty zasiłkowe, listy płac z ZFSS, listy płac za ekwiwalent za pranie, dofinansowanie na zakup okularów. Listy płac dotyczących stosunków pracy nawiązywanych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po dniu 31 grudnia 1998 r., a przed dniem 1 stycznia 2019 r., w którym pracodawca nie złożył raportu informacyjnego
kwalifikuje się do kategorii B50
3222Karty zbiorcze płac osobowego funduszu płacB10B10karty zbiorcze płac osobowego funduszu płac. Kartoteki wynagrodzeń dotyczących stosunków pracy nawiązywanych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po dniu 31 grudnia 1998 r., a przed dniem 1 stycznia 2019 r., w którym pracodawca nie złożył raportu informacyjnego kwalifikuje się do kategorii B50
3223Deklaracje podatkowe i rozliczenia podatku dochodowegoB5B5
3224Rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczneB10B10rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne złożone w okresie przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po dniu 31 grudnia 1998 r. a przed dniem 1 stycznia 2019 r., w którym pracodawca nie złożył raportu informacyjnego kwalifikuje się do kategorii B50
3225Dokumentacja wynagrodzeń z bezosobowego funduszu płacB10B10dokumentacja wynagrodzeń z bezosobowego funduszu płac dotycząca umów zawartych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po dniu 31 grudnia 1998 r. a przed dniem 1 stycznia 2019 r. w którym pracodawca nie złożył raportu informacyjnego kwalifikuje się do kategorii B50
3226Dokumentacja wynagrodzeń Rady Ubezpieczenia Społecznego RolnikówB10-listy płac, karty podatkowe osób, dokumentacja wynagrodzeń Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników dotycząca umów zawartych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po 31 grudnia 1998 r. a przed dniem 1 stycznia 2019 r., jeśli pracodawca nie złożył raportu informacyjnego kwalifikuje się do kategorii B50
33OBSŁUGA I REALIZACJA FUNDUSZY I ŚRODKÓW SPECJALNYCHB5B5
34INWENTARYZACJA
340Wycena i przecenaB10B10
341Spisy i protokoły inwentaryzacyjne, sprawozdania z przebiegu inwentaryzacji i różnice inwentaryzacyj neB5B5
35DYSCYPLINA FINANSOWA
350Interwencje Głównego KsięgowegoAA
351Inne sprawy nadzoru finansowegoBE5BE5
4UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE ROLNIKÓW I UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE
40UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE ROLNIKÓW
400Wyjaśnienia, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu ubezpieczenia społecznego rolnikówAAw tym projekty wewnętrznych aktów prawnych. Za datę zakończenia sprawy przyjmuje się datę wydania wyjaśnienia, opinii, wewnętrznego aktu prawnego.
401Wyjaśnienia i informacje w sprawach indywidualnych z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników i wymiaru składekB5B5w oddziałach i placówkach terenowych akta spraw osób figurujących w ewidencji ubezpieczonych odkładane są do
teczek zbiorczych klasa 440
402Ustalenie ubezpieczenia społecznego rolników i wymiaru składekB5B50jak przy klasie 401
403Potwierdzanie / poświadczanie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników/opłacenia składekB5B5jak przy klasie 401
404Wydawanie indywidualnych interpretacji przepisów z zakresu ubezpieczenia społecznego rolnikówBE5B50jak przy klasie 401
41ROZLICZENIA Z TYTUŁU SKŁADEK NA UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE ROLNIKÓW
410Wyjaśnienia i informacje w sprawach indywidualnych z zakresu rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolnikówB5B5jak przy klasie 401
411Ulgi i umorzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników oraz odpisy z tytułu przedawnienia składekB10B10jak przy klasie 401
412Przymusowe dochodzenie należności z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenie społeczne rolnikówB5B5jak przy klasie 401
413Nadpłaty z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolnikówB5B10jak przy klasie 401
42UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE
420Wyjaśnienia, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu ubezpieczenia zdrowotnegoAAw tym projekty wewnętrznych aktów prawnych
421Wyjaśnienia i informacje w sprawach indywidualnych z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego i wymiaru składekB5B5w oddziałach i placówkach terenowych akta spraw osób figurujących w ewidencji ubezpieczonych odkładane są do teczek zbiorczych klasa 441
422Ustalanie ubezpieczenia zdrowotnego i wymiaru składekB5B50jak przy klasie 421
423Potwierdzanie okresów podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i opłaconych składkachB5B5jak przy klasie 421
424Wydawanie indywidualnych interpretacji przepisów z zakresu ubezpieczenia zdrowotnegoBE5B50jak przy klasie 421
43ROZLICZENIA Z TYTUŁU SKŁADEK NA UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE
430Wyjaśnienia i informacje, w sprawach indywidualnych z zakresu rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotneB5B5jak przy klasie 421
431Ulgi i umorzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz odpisy z tytułu przedawnienia składekB10B10jak przy klasie 421
432Przymusowe dochodzenie należności z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotneB5B5jak przy klasie 421
433Nadpłaty z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotneB5B10jak przy klasie 421
44AKTA PŁATNIKÓW SKŁADEK
440Teczki zbiorcze akt płatnika składek na ubezpieczenie społeczne rolników-B50w oddziałach i placówkach terenowych, prowadzi się teczkę zbiorczą na akta spraw zarejestrowanych w szczególności przy klasach 401, 402, 403, 404, 410, 411, 412, 413, 510, 511, 512, 513. Okres przechowywania akt płatnika liczy się od daty: - ustalenia prawa do emerytury lub renty przyznanej na okres stały ostatniej w kolejności ubezpieczonej osobie w danej teczce, - zgonu ostatniej w kolejności ubezpieczonej osobie w danej teczce,
441Teczki zbiorcze akt płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne-B50w oddziałach i placówkach terenowych, prowadzi się teczkę zbiorczą na akta spraw zarejestrowanych w
szczególności przy klasach 421, 422, 423, 424, 430, 431, 432, 433, 510, 511, 512, 513. Okres przechowywania akt płatnika liczy się od daty: - ustania ubezpieczenia zdrowotnego ostatniej w kolejności osobie zgłoszonej w gospodarstwie rolnym płatnika, - zakończenia spraw spornych z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego
442Pomoce ewidencyjneBE10BE50rejestry decyzji wydawanych dla poszczególnych grup spraw
5KOORDYNACJA SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
50ZADANIA KASY

WYNIKAJĄCE Z FUNKCJI INSTYTUCJI ŁĄCZNIKOWEJ, INSTYTUCJI WŁAŚCIWEJ

500Współpraca Kasy z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego wykonującym zadania władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz z innymi ministerstwamiA-korespondencja właściwych merytorycznie komórek organizacyj nych Centrali Kasy
501Współpraca z polskimi i zagranicznymi instytucjami łącznikowymi i instytucjami właściwymi w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznegoAB10w tym m.in. korespondencja z polskimi i zagranicznymi instytucjami w sprawach stosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, opracowanie nowych i zmienionych formularzy, dokumentacja z rozmów roboczych instytucji łączników/
właściwych; nie dotyczy współpracy z oddziałami regionalnymi j ako instytucjami właściwymi do załatwiania indywidualnych spraw na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
502Wyjaśnienia w sprawach z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznegoA-w tym m.in. procedury wykonawcze, wyjaśnienia i wskazówki opracowane przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Centrali Kasy
51ZADANIA KASY WYNIKAJĄCE Z KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO DOTYCZĄCE SPRAW INDYWIDUALNYCH
510Wyjaśnienia i informacje w sprawach indywidualnych z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznegoB5B5w oddziałach regionalnych i placówkach terenowych akta spraw osób figurujących w ewidencji ubezpieczonych odkładane są do teczek zbiorczych klasa 440, 441, akta spraw świadczeniobiorców odkładane są do teczek zbiorczych
511Zaświadczenia o ustawodawstwie dotyczącym zabezpieczenia społecznego mającym zastosowanie do osoby uprawnionejB5B10jak przy klasie 510
512Wymiana informacji i innych danych z zagranicznymi instytucjami właściwymi i łącznikowymiB5B10wymiana informacji z wykorzystywaniem papierowych formularzy E oraz
standardowych dokumentów elektronicznych (SED), jak przy klasie 510
513Obsługa spraw unijnych z zakresu odzyskiwania należności w związku z zadaniami powierzonymi Kasie do realizacjiB5B10w przypadku spraw związanych z odzyskiwaniem należności innego państwa członkowskiego, dokumentacja podlega zgromadzeniu w aktach dłużnika unijnego w oddziale regionalnym wyznaczonym do realizacji tego zadania
514Ustalanie uprawnień i wysokości świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowych
5140Ustalanie uprawnień i wysokości zasiłków macierzyńskichB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości zasiłków macierzyńskich
5141Ustalanie uprawnień i wysokości zasiłków chorobowychB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości zasiłków chorobowych
5142Ustalanie uprawnień i wysokości zasiłków chorobowych w przedłużonym okresieB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości zasiłków chorobowych w przedłużonym okresie; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw odkładane są do teczek zbiorczych
5143Ustalanie uprawnień i wysokości jednorazowych odszkodowańB5B10W tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości jednorazowych odszkodowań; w przypadku oddziałów
regionalnych akta spraw odkładane są do teczek zbiorczych
5144Ustalanie uprawnień i wysokości zasiłków pogrzebowychB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości zasiłków pogrzebowych; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw dotyczących zasiłków pogrzebowych po emerytach, rencistach oraz członkach ich rodzin odkładane są do teczek zbiorczych
5145Nadpłata świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowychB5B10za datę zakończenia sprawy przyjmuje się datę całkowitego uregulowania zadłużenia, umorzenia albo odstąpienia od dochodzenia zwrotu nienależnie pobranych świadczeń; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw dotyczących jednorazowych odszkodowań, zasiłków chorobowych w przedłużonym okresie oraz zasiłków pogrzebowych po emerytach, rencistach oraz członkach ich rodzin odkładane są do teczek zbiorczych
515Ustalanie uprawnień i wysokości świadczeń długoterminowych i dodatków do tych świadczeńB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalania uprawnień i wysokości świadczeń długoterminowych i dodatków do tych świadczeń; w przypadku oddziałów regionalnych akta
spraw odkładane są do teczek zbiorczych
516Nadpłata świadczeń długoterminowych i dodatków do tych świadczeńB5B10za datę zakończenia sprawy przyjmuje się datę całkowitego uregulowania zadłużenia, umorzenia albo odstąpienia od dochodzenia zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw odkładane są do teczek zbiorczych
517Dokumentacja orzeczniczo- lekarska stanowiąca podstawę wydania opinii i orzeczeń lekarskichB5B5w przypadku oddziałów akta spraw odkłada się do teczek zbiorczych
518Wypłata świadczeń zagranicznych
5180Wypłata świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowych-B5przy czym dokumentacja finansowa w klasie 3210
5181Wypłata świadczeń długoterminowych-B5przy czym dokumentacja finansowa w klasie 3210
52AKTA DŁUŻNIKA UNIJNEGO-B10
6ŚWIADCZENIA WYNIKAJĄCE Z UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH ORAZ ŚWIADCZENIA W SZCZEGÓLNYM TRYBIE
60Pieniężne świadczenia krótkoterminowe
600Wyjaśnienia, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowychAAw tym m.in. dokumentacja dotycząca sporządzenia wewnętrznych aktów prawnych, poleceń, wytycznych i wyjaśnień oraz współpracy z organami władzy państwowej i administracyjnej, współpracy z innymi organami rentowymi. Za datę zakończenia sprawy przyjmuje się
datę wydania wyjaśnienia, opinii, wewnętrznego aktu prawnego
601Wyjaśnienia w sprawach indywidualnych z zakresu świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowychB5B5w tym m.in. sprawy dotyczące warunków przyznawania świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowych, współpraca z innymi organami rentowymi
602Ustalanie uprawnień i wysokości świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowych
6020Ustalanie uprawnień i wysokości zasiłków macierzyńskichB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości zasiłków macierzyńskich
6021Ustalanie uprawnień i wysokości zasiłków chorobowychB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości zasiłków chorobowych
6022Ustalanie uprawnień i wysokości zasiłków chorobowych w przedłużonym okresieB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości zasiłków chorobowych w przedłużonym okresie; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw odkładane są do teczek zbiorczych
6023Ustalanie uprawnień i wysokości jednorazowych odszkodowańB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości jednorazowych odszkodowań; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw odkładane są do teczek zbiorczych
6024Ustalanie uprawnień i wysokości zasiłków pogrzebowychB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalenia uprawnień i wysokości zasiłków
pogrzebowych; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw dotyczących zasiłków pogrzebowych po emerytach, rencistach oraz członkach ich rodzin odkładane są do teczek zbiorczych
603Nadpłata świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowychB5B10za datę zakończenia sprawy przyjmuje się datę całkowitego uregulowania zadłużenia, umorzenia albo odstąpienia od dochodzenia zwrotu nienależnie pobranych świadczeń; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw dotyczących jednorazowych odszkodowań, zasiłków chorobowych w przedłużonym okresie oraz zasiłków pogrzebowych po emerytach, rencistach oraz członkach ich rodzin odkładane są do teczek zbiorczych
61Pieniężne świadczenia długoterminowe
610Wyjaśnienia, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu świadczeń długoterminowych oraz świadczeń w szczególnym trybie i świadczeń zleconychAAw tym m.in. dokumentacja dotycząca sporządzania wewnętrznych aktów prawnych, poleceń wytycznych i wyjaśnień oraz współpracy z organami władzy państwowej i administracyjnej, współpracy z innymi organami rentowymi. Za datę zakończenia sprawy przyjmuje się datę wydania wyjaśnienia, opinii,
wewnętrznego aktu prawnego.
611Wyjaśnienia w sprawach indywidualnych z zakresu świadczeń długoterminowych i świadczeń w szczególnym trybie oraz świadczeń zleconychB5B5w tym m.in. sprawy dotyczące warunków przyznawania świadczeń długoterminowych, współpraca z innymi organami rentowymi
612Ustalanie uprawnień i wysokości świadczeń długoterminowych i dodatków do tych świadczeńB5B10w tym m.in. dokumentacja dotycząca ustalania uprawnień i wysokości świadczeń długoterminowych i dodatków do tych świadczeń; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw odkładane są do teczek zbiorczych
613Nadpłata świadczeń długoterminowych i dodatków do tych świadczeńB5B10za datę zakończenia sprawy przyjmuje się datę całkowitego uregulowania zadłużenia, umorzenia albo odstąpienia od dochodzenia zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw odkładane są do teczek zbiorczych
62Świadczenia w szczególnym trybie
620Świadczenia przyznawane przez Prezesa Kasy w drodze wyjątkuB10B10w przypadku oddziałów regionalnych akta tych spraw odkłada się do teczek zbiorczych
621Świadczenie dla osób które ukończyły 100 latB5B5w przypadku oddziałów regionalnych akta tych spraw odkłada się do teczek zbiorczych
622Emerytury i renty specjalne przyznane przez Prezesa Rady MinistrówB5B5w przypadku oddziałów regionalnych akta tych spraw odkłada
się do teczek zbiorczych
623Rodzicielskie świadczenia uzupełniająceB10B10w przypadku oddziałów regionalnych akta tych spraw odkłada się do teczek zbiorczych
63Orzecznictwo lekarskie
630Wyjaśnienia, opinie, akty prawne o charakterze ogólnym dotyczące zagadnień z zakresu orzecznictwa lekarskiegoAA
631Orzecznictwo dla celów świadczeń z ubezpieczenia społecznego
6310Dokumentacja orzeczniczo- lekarska stanowiąca podstawę wydania opinii i orzeczeń lekarskichB5B5okres przechowywania liczy się od śmierci ubezpieczonego. Wskazanym jest przekwalifikowanie przykładowych akt spraw dla każdego roku kalendarzowego do kategorii A; w przypadku oddziałów regionalnych akta spraw dotyczące świadczeń długoterminowych, jednorazowych odszkodowań oraz zasiłków chorobowych w przedłużonym okresie odkładane są do teczek zbiorczych
6311Sprawy indywidualne rozpatrywane w ramach zwierzchniego nadzoru Prezesa Kasy nad orzecznictwem lekarskim sprawowanym przez Naczelnego Lekarza KasyBE3BE3w przypadku oddziałów regionalnych akta tych spraw odkłada się do teczek zbiorczych
6312Kontrole prawidłowości orzekaniaBE5BE5w przypadku oddziałów regionalnych akta tych spraw odkłada się do teczek zbiorczych
64Windykacja nienależnie pobranych świadczeń
640Wyjaśnienia, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu windykacji nienależnie lub bezpodstawnie pobranych świadczeńAAw tym m.in. informacje, wyjaśnienia, wytyczne, interpretacje przepisów prawnych dotyczące windykacji nienależnie lub bezpodstawnie pobranych świadczeń
641Dochodzenie nienależnie lub bezpodstawnie pobranych świadczeńB5B5w tym m.in. dokumentacja dotycząca zabezpieczeń należności i ulg w spłacie należności; wszelka korespondencja z dłużnikiem dotycząca prowadzonej windykacji w oddziałach regionalnych stanowi część akt dłużnika
65Wypłata świadczeń krajowych
650Wypłata świadczeń krótkoterminowych i zasiłków pogrzebowych-B5przy czym dokumentacja finansowa w klasie 3210
651Wypłata świadczeń długoterminowych-B5przy czym dokumentacja finansowa w klasie 3210
7AKTA ŚWIADCZENIOBIORCÓW I DŁUŻNIKÓW
70Akta emerytalno-rentowe-B10okres przechowywania liczy się od początku roku następnego od daty zgonu
71Akta wypadkowe-B10jeśli są wytworzone akta emerytalno- rentowe, to dokumentacja z tej klasy stanowi ich integralną część. Okres przechowywania liczy się od początku
roku następnego od daty zgonu
72Akta przedłużonych zasiłków chorobowych-B10
73Akta dłużnika-B5
8PREWENCJA I REHABILITACJA
80WYJAŚNIENIA, INTERPRETACJE, OPINIE ORAZ AKTY PRAWNE DOTYCZĄCE ZAGADNIEŃ Z ZAKRESU PREWENCJI I REHABILITACJIAA
81PREWENCJA WYPADKOWA
810Postępowanie powypadkowe - przyczyny i okoliczności wypadków i chorób zawodowychB3B10w oddziałach regionalnych i placówkach terenowych akta spraw odkładane są do teczek zbiorczych
811Szkolenia rolnikówB5B5dokumentacja szkoleń z zakresu BHP w gospodarstwie rolnym
812Prewencja pozaszkoleniowaB5B5dokumentacja dotycząca konkursów, pokazów, udziału w imprezach masowych, targach, wystawach itp.
813Przyznawanie Znaku Bezpieczeństwa Kasy i wyróżnienia targowego - Wyrób zwiększający bezpieczeństwo pracy w gospodarstwie rolnymB50B3regulaminy, wnioski producentów maszyn i urządzeń o przyznanie Znaku, ekspertyzy, protokoły z posiedzeń Komisji kwalifikującej wyroby do oznaczeń, decyzje o ich przyznaniu, wykaz wyrobów oznaczonych znakiem Bezpieczeństwa Kasy oraz wykaz wyrobów zwiększających bezpieczeństwo w gospodarstwie rolnym
814Postępowanie prewencyjne i regresowe wobec producentów sprzętu rolniczegoB10B10wnioski o wdrożenie postępowania, ekspertyzy, wystąpienia do producentów
82REHABILITACJA LECZNICZA
820Postępowanie dotyczące kierowania na rehabilitacje lecznicząB5B5dokumentacja dotycząca rehabilitacji leczniczej, w tym: rehabilitacja wielokrotna, skrócenie okresu karencji, skierowanie dziecka wraz z opiekunem
821Turnusy rehabilitacyjne dla dzieci rolnikówB5B5
822Rozpatrywanie spraw indywidualnych związanych z kierowaniem na rehabilitację lecznicząB3B3