Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.

Dzienniki resortowe

NFZ.2020.8

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 stycznia 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 8/2020/GPF
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 16 stycznia 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia

Na podstawie § 4 ust. 2 statutu Narodowego Funduszu Zdrowia stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 11 grudnia 2014 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia (Dz. U. poz. 1840 oraz z 2019 r. poz. 1020 i 2338) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu Nr 67/2019/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 14 czerwca 2019 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, zmienionym zarządzeniem Nr 95/2019/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 22 lipca 2019 r., zarządzeniem Nr 101/2019/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 2 sierpnia 2019 r., zarządzeniem Nr 107/2019/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 6 sierpnia 2019 r., zarządzeniem Nr 111/2019/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2019 r., zarządzeniem Nr 144/2019/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 października 2019 r., zarządzeniem Nr 147/2019/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 25 października 2019 r. oraz zarządzeniem Nr 170/2019/GPF z dnia 5 grudnia 2019 r., w załączniku nr 1 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) kierownik projektu - osoba prowadząca projekt i odpowiadająca za zarządzanie operacyjne zespołem projektowym;";

2)
§ 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"§ 6. 1. W zakresie określonym przepisami prawa Prezes Funduszu pełni funkcję pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Centrali, w tym Zastępców Prezesa Funduszu, a także w stosunku do dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu.

2. W celu realizacji funkcji pracodawcy, o której mowa w ust. 1, Prezes Funduszu może wydawać zarządzenia, wytyczne i polecenia. Prezes Funduszu może upoważnić Zastępców Prezesa Funduszu oraz inne osoby do wykonywania określonych czynności z zakresu prawa pracy.

3. Prezes Funduszu wyraża zgodę na urlopy Zastępców Prezesa Funduszu oraz dyrektora Gabinetu Prezesa Funduszu.

4. Dyrektor Gabinetu Prezesa Funduszu, w imieniu Prezesa Funduszu, wyraża zgodę na:

1) urlopy dyrektorów komórek organizacyjnych nadzorowanych bezpośrednio przez Prezesa Funduszu;

2) udział osób zatrudnionych w Centrali, w tym Zastępców Prezesa Funduszu oraz dyrektorów oddziałów wojewódzkich w zagranicznych spotkaniach, konferencjach, sympozjach i innych uroczystościach;

3) udział dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu, z zastrzeżeniem postanowień art. 107 ust. 1 ustawy, dyrektorów komórek organizacyjnych nadzorowanych bezpośrednio przez Prezesa Funduszu oraz pracowników tych komórek, w krajowych spotkaniach, konferencjach, sympozjach i innych uroczystościach, w których udział wiąże się z reprezentowaniem Funduszu (w szczególności prelegent, uczestnik panelu);

4) zatwierdza wnioski dyrektorów komórek organizacyjnych, nadzorowanych bezpośrednio przez Prezesa Funduszu, wymagające akceptacji przełożonego.

5. Dyrektor Biura Kadr i Szkoleń wyraża zgodę na urlopy dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu.

§ 7. 1. Zastępcy Prezesa Funduszu odpowiadają za organizację i realizację zadań powierzonych przez Prezesa Funduszu oraz zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanych komórkach organizacyjnych Centrali. Zadania te Zastępcy Prezesa Funduszu wykonują przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Centrali.

2. Zastępcy Prezesa Funduszu podejmują decyzje i podpisują pisma w sprawach określonych przez Prezesa Funduszu oraz w ramach posiadanego upoważnienia lub pełnomocnictwa udzielonego im przez Prezesa Funduszu.

3. Zastępcy Prezesa Funduszu, w imieniu Prezesa Funduszu, w odniesieniu do komórek organizacyjnych, nad którymi wykonują bezpośredni nadzór, wyrażają zgodę na:

1) urlopy dyrektorów komórek organizacyjnych;

2) udział dyrektorów komórek organizacyjnych oraz pracowników tych komórek w krajowych spotkaniach, konferencjach, sympozjach i innych uroczystościach, w których udział wiąże się z reprezentowaniem Funduszu (w szczególności prelegent, uczestnik panelu).";

3)
w § 14:
a)
w ust. 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 17 w brzmieniu:

"17) wyrażają zgodę na udział podległych pracowników, w krajowych spotkaniach, konferencjach, sympozjach i innych uroczystościach, w których udział nie wiąże się z reprezentowaniem Funduszu (w szczególności prelegent, uczestnik panelu).",

b)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Kierujący komórkami organizacyjnymi, o których mowa w § 10 ust. 1, są:

1) upoważnieni do wykonywania i zlecania podległym pracownikom wykonania zadań służbowych poza Warszawą, na terenie kraju, w ramach przyznanych komórce organizacyjnej na dany rok środków finansowych na pokrycie kosztów krajowych podróży służbowych;

2) odpowiedzialni za celowe i oszczędne wykorzystanie przyznanych na dany rok środków finansowych na pokrycie kosztów krajowych podróży służbowych, w szczególności poprzez określenie środka transportu właściwego do odbycia krajowej podróży służbowej, a także jego rodzaju i klasy oraz wyznaczenie miejscowość rozpoczęcia i zakończenia krajowej podróży służbowej;

3) zobowiązani do potwierdzenia odbycia krajowej podróży służbowej oraz sprawdzenia merytorycznego rozliczenia kosztów krajowej podróży służbowej podległych pracowników.";

4)
po § 16 dodaje się § 16a w brzemieniu:

"§ 16a. 1. Kierownicy projektów prowadzą projekty i odpowiadają za zarządzanie operacyjne zespołem projektowym, a w szczególności:

1) monitorują celowe i oszczędne wydatkowanie środków finansowych ujętych w planie finansowym oraz rzeczowym planie wydatków inwestycyjnych Centrali na zadania realizowane w projekcie;

2) dokonują merytorycznej kontroli faktur i innych dokumentów finansowo-księgowych związanych z realizacją projektu;

3) dokonują merytorycznego rozliczenia wydatków w projekcie, w tym dotacji, delegacji, kosztów szkoleń;

4) dokonują oceny pracowników w zespole projektowym oraz przekazują do Biura Kadr i Szkoleń informacje o podziale środków finansowych przydzielonych na dodatki motywacyjne/nagrody dla członków zespołu projektowego.

2. Kierownicy projektów mogą posiadać inne uprawnienia, udzielane odrębnym upoważnieniem lub pełnomocnictwem Prezesa Funduszu.";

5)
w § 32 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do podstawowych zadań Departamentu Obsługi Pacjenta należy w szczególności:

1) opracowywanie, wdrożenie i nadzór nad standardami obsługi pacjenta w Funduszu oraz nadzór nad modelowaniem procesów związanych z obsługą pacjenta przez komórki merytoryczne Centrali;

2) opracowywanie, monitorowanie, kontrola oraz badanie norm jakości i satysfakcji z obsługi pacjenta;

3) przygotowanie, wdrożenie i rozwój jednolitego katalogu usług udostępnianych pacjentom przez Fundusz;

4) koordynacja i nadzór nad funkcjonowaniem oraz rozwojem Telefonicznej Informacji Pacjenta;

5) opiniowanie projektów zarządzeń, procedur i wytycznych oraz propozycji zmian w systemach informatycznych opracowywanych przez komórki organizacyjne Centrali w zakresie zgodności ze standardami obsługi pacjentów w Funduszu;

6) projektowanie założeń dotyczących nowych usług elektronicznych dla pacjentów, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych;

7) nadzór nad dostosowywaniem sal obsługi pacjenta do jednolitego standardu, w tym rozpatrywanie wniosków oddziałów wojewódzkich Funduszu w zakresie wyposażenia sal obsługi pacjenta;

8) koordynowanie zadań realizowanych przez Fundusz jako sygnatariusza porozumienia "Prosto i kropka", w tym wdrażanie i nadzorowanie działań związanych z upraszczaniem komunikacji w formie pisemnej z pacjentami oraz proponowanie i wprowadzanie innych ułatwień w kontaktach pacjenta z Funduszem;

9) zarządzanie zakresem i układem treści zamieszczanych przez Fundusz na portalu pacjent.gov.pl, w tym weryfikowanie materiałów przygotowywanych do publikacji przez komórki merytoryczne pod kątem zrozumiałego i przystępnego dla pacjentów języka oraz publikowanie treści;

10) monitorowanie stron internetowych Funduszu pod kątem stosowania zrozumiałego i przystępnego języka oraz weryfikowanie w tym zakresie nowych treści kierowanych do pacjentów, przygotowywanych do zamieszczania przez komórki merytoryczne;

11) opracowywanie treści do biuletynu dla pacjentów;

12) promowanie usług i działań skierowanych do pacjentów w mediach oraz komunikacja z mediami w tym zakresie;

13) koordynowanie działań Funduszu w zakresie wypracowania programu współpracy z organizacjami działającym na rzecz pacjentów oraz w zakresie realizacji projektów objętych programem przyjętym przez Prezesa Funduszu;

14) przygotowanie założeń, nadzór nad budową i wdrożeniem systemu informatycznego do zarządzania kontaktami z pacjentami oraz nadzór merytoryczny nad jego funkcjonowaniem;

15) udzielanie odpowiedzi, we współpracy z komórkami merytorycznymi Centrali, na pisemne wystąpienia pacjentów oraz osób i instytucji występujących w ich imieniu;

16) opracowywanie propozycji standardów jakości obsługi pacjentów u świadczeniodawców;

17) współpraca w zakresie realizacji programów profilaktyki zdrowotnej i akcji profilaktycznych;

18) nadzór nad realizacją zadania związanego z usługą potwierdzania Profilu Zaufanego ePUAP przez oddziały wojewódzkie Funduszu;

19) koordynacja działań w zakresie opracowywania rozwiązań proceduralnych dla nadawania uprawnień do potwierdzania Profili Zaufanych w POZ w celu aktywowania przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta;

20) administrowanie i prowadzenie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, zwanego dalej "CWU";

21) przetwarzanie danych osobowych w rejestrze PESEL prowadzonym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji oraz aktualizacja danych w CWU na podstawie danych z rejestru;

22) weryfikacja w CWU danych osobowych osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i danych dotyczących ich ubezpieczenia zdrowotnego oraz realizacja na rzecz wnioskujących i uprawnionych instytucji zewnętrznych, wniosków o udostępnienie danych osobowych z CWU;

23) koordynacja transmisji danych z oddziałów wojewódzkich Funduszu do centralnej weryfikacji list podstawowej opieki zdrowotnej, zwanej dalej "CWPOZ", nadzór merytoryczny nad przetwarzaniem CWPOZ oraz nadawanie uprawnień dostępu do systemu CWPOZ;

24) współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw prowadzonych przez Departament;

25) przygotowywanie analiz, sprawozdań, zestawień i informacji z zakresu spraw prowadzonych przez Departament, w tym na potrzeby wewnętrzne Funduszu oraz na wniosek podmiotów zewnętrznych;

26) przeprowadzanie kontroli planowych oraz zleconych przez Prezesa Funduszu kontroli doraźnych wykonywania przez oddziały wojewódzkie Funduszu zadań objętych zakresem działania Departamentu.".

§  2. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi, których dotyczą zmiany wprowadzone niniejszym zarządzeniem, dostosują wewnętrzne regulaminy organizacyjne kierowanych przez siebie komórek i przedłożą je do zatwierdzenia Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia w terminie 14 dni od wejścia w życie zarządzenia.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

UZASADNIENIE

Zmiany regulaminu organizacyjnego Centrali Funduszu określonego zarządzeniem Nr 67/2019/GFF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 14 czerwca 2019 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczą w szczególności:
1)
doprecyzowania postanowień określających uprawnienia do wyrażania zgody na udział w spotkaniach, konferencjach, sympozjach oraz innych uroczystościach organizowanych przez podmioty zewnętrzne;
2)
doprecyzowania postanowień określających uprawnienia do wyrażania zgody na urlopy;
3)
określenia upoważnień i zobowiązań dla kierujących komórkami organizacyjnymi Centrali do wykonywania i zlecania podległym pracownikom wykonania zadań służbowych poza Warszawą, na terenie kraju, w ramach przyznanych komórce organizacyjnej na dany rok środków finansowych na pokrycie kosztów krajowych podróży służbowych;
4)
określenia zakresu odpowiedzialności i uprawnień kierowników projektów;
5)
aktualizacji zadań Departamentu Obsługi Pacjenta.