Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2022.2

Akt jednorazowy
Wersja od: 10 stycznia 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 10 stycznia 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego

Na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233, 2447 i 2448) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 11 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG poz. 63 i 134) załącznik nr 2 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU GÓRNICTWA

§  1. 
Regulamin organizacyjny Departamentu Górnictwa, zwanego dalej "Departamentem", określa organizację wewnętrzną oraz podział zadań i kompetencji wewnątrz Departamentu.
§  2. 
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Departamentu:
1)
Dyrektor Departamentu (symbol D);
2)
Zastępcy Dyrektora Departamentu:
a)
I Zastępca (symbol VD I),
b)
II Zastępca (symbol VD II);
3)
Zespół do spraw Wentylacji, Ratownictwa oraz Zagrożeń: Metanowego, Pożarowego, Klimatycznego, Wyrzutami Gazów i Skał oraz Radiacyjnego (symbol Z I);
4)
Zespół do spraw Górnictwa Otworowego i Wiertnictwa (symbol Z II);
5)
Zespół do spraw Robót Strzałowych i Likwidacji Zakładów Górniczych oraz Zagrożenia Wybuchem Pyłu Węglowego (symbol Z III);
6)
Zespół do spraw Obudowy i Kierowania Stropem, Zagrożeń: Sejsmicznego, Tąpaniami i Zawałowego oraz Górnictwa Odkrywkowego (symbol Z IV):
a)
grupa 1 - do spraw Obudowy i Kierowania Stropem oraz Zagrożeń: Sejsmicznego, Tąpaniami i Zawałowego,
b)
grupa 2 - do spraw Górnictwa Odkrywkowego;
7)
stanowisko do spraw obsługi sekretariatu (symbol SEK).
§  3. 
Dyrektor Departamentu kieruje Departamentem przy pomocy Zastępców Dyrektora Departamentu.
§  4. 
1. 
Dyrektor Departamentu, w sprawach niezastrzeżonych do jego wyłącznej kompetencji, jest zastępowany w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków:
1)
przez I Zastępcę Dyrektora Departamentu;
2)
w przypadku nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków także przez I Zastępcę Dyrektora Departamentu - przez II Zastępcę Dyrektora Departamentu.
2. 
Zastępca Dyrektora Departamentu jest zastępowany w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków przez drugiego z Zastępców Dyrektora Departamentu.
§  5. 
1. 
Dyrektorowi Departamentu podlegają bezpośrednio:
1)
Zastępcy Dyrektora Departamentu;
2)
stanowisko do spraw obsługi sekretariatu.
2. 
I Zastępcy Dyrektora Departamentu podlegają bezpośrednio zespoły wymienione w § 2 pkt 3 i 4.
3. 
II Zastępcy Dyrektora Departamentu podlegają bezpośrednio zespoły wymienione w § 2 pkt 5 i 6.
§  6. 
1. 
Zastępca Dyrektora Departamentu jest odpowiedzialny za całokształt spraw podległych mu bezpośrednio zespołów.
2. 
Do obowiązków i uprawnień Zastępcy Dyrektora Departamentu należą w szczególności:
1)
organizowanie pracy podległych mu bezpośrednio zespołów stosownie do wykonywanych zadań;
2)
nadzorowanie stosowania nowoczesnych form, metod i technik pracy w podległych mu bezpośrednio zespołach;
3)
uczestniczenie w sprawowaniu kontroli zarządczej, w zakresie zadań realizowanych przez podległe mu bezpośrednio zespoły;
4)
nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez pracowników podległych mu bezpośrednio zespołów, przestrzegania przepisów prawa, porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony danych osobowych;
5)
udzielanie, udostępnianie lub przekazywanie informacji oraz materiałów o charakterze jawnym, w zakresie kompetencji podległych mu bezpośrednio zespołów;
6)
prowadzenie, w zakresie kompetencji podległych mu bezpośrednio zespołów, uzgodnień, w sprawach wymagających współpracy, z komórkami organizacyjnymi, samodzielnym wydziałem i samodzielnymi stanowiskami w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwanym dalej "WUG" oraz innymi urzędami górniczymi;
7)
zarządzanie zasobami ludzkimi w odniesieniu do pracowników podległych mu bezpośrednio zespołów, w zakresie niezastrzeżonym w ramach Departamentu dla Dyrektora Departamentu.
§  7. 
1. 
Dyrektor Departamentu:
1)
podpisuje, poza przypadkami określonymi w § 6 ust. 3 oraz § 12 ust. 2 i 4 regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 23 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG poz. 121), zwanego dalej "regulaminem organizacyjnym WUG", dokumenty przygotowane w Departamencie;
2)
parafuje projekty dokumentów:
a)
przygotowanych w Departamencie,
b)
przekazanych do Departamentu w celu zaparafowania.
2. 
Zastępca Dyrektora Departamentu:
1)
podpisuje, poza przypadkami określonymi w § 6 ust. 3 oraz § 12 ust. 2 i 5 regulaminu organizacyjnego WUG, dokumenty przygotowane przez pracowników:
a)
podległych mu bezpośrednio zespołów - w przypadku pełnienia zastępstwa, o którym mowa w § 4 ust. 1,
b)
zespołów podległych bezpośrednio drugiemu z Zastępców Dyrektora Departamentu - w przypadku jednoczesnego pełnienia zastępstwa, o którym mowa w § 4 ust. 1 oraz § 4 ust. 2;
2)
parafuje projekty dokumentów przygotowanych przez pracowników:
a)
podległych mu bezpośrednio zespołów,
b)
zespołów podległych bezpośrednio drugiemu z Zastępców Dyrektora Departamentu - w przypadku pełnienia zastępstwa, o którym mowa w § 4 ust. 2.
3. 
Podpisywanie oraz parafowanie dokumentów przez osobę wyznaczoną do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu Dyrektora Departamentu w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez Dyrektora Departamentu, jak i przez Zastępców Dyrektora Departamentu, następuje z klauzulą "w zastępstwie Dyrektora", oznaczaną skrótem "wz. dyr.", z użyciem pieczątki imiennej pracownika WUG.
§  8. 
1. 
Dyrektor Departamentu może upoważnić pracownika Departamentu do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podpisywanie oraz parafowanie dokumentów w imieniu Dyrektora Departamentu następuje z klauzulą "z upoważnienia Dyrektora", oznaczaną skrótem "z up. dyr.", z użyciem pieczątki imiennej pracownika Departamentu.
§  9. 
Dyrektor Departamentu wyznacza pracowników do:
1)
rozpatrywania wniosków o stwierdzenie kwalifikacji, o których mowa w art. 58 ust. 2 pkt 1, 2 oraz 5-7 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2021 r. poz. 1420 i 2269), zwanej dalej "Pgg";
2)
aktualizowania w Biuletynie Informacji Publicznej WUG wykazu osób, którym stwierdzono kwalifikacje, o których mowa w art. 58 ust. 2 pkt 1, 2 oraz 5-7 Pgg;
3)
udziału w pracach Komisji Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie.
§  10. 
Do kompetencji Zespołu do spraw Wentylacji, Ratownictwa oraz Zagrożeń: Metanowego, Pożarowego, Klimatycznego, Wyrzutami Gazów i Skał oraz Radiacyjnego, należy wykonywanie zadań Departamentu w odniesieniu do:
1)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożeń: metanowego, pożarowego, klimatycznego, wyrzutami gazów i skał oraz radiacyjnego w podziemnych zakładach górniczych;
2)
przewietrzania wyrobisk górniczych w podziemnych zakładach górniczych;
3)
ratownictwa górniczego w podziemnych zakładach górniczych;
4)
podmiotów zawodowo trudniących się ratownictwem górniczym, wykonujących czynności dla podziemnych zakładów górniczych;
5)
sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego.
§  11. 
Do kompetencji Zespołu do spraw Górnictwa Otworowego i Wiertnictwa należą:
1)
wykonywanie zadań Departamentu w odniesieniu do:
a)
prowadzenia robót górniczych i robót geologicznych oraz wierceń,
b)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia erupcyjnego oraz siarkowodorowego,
c)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożeń związanych z rozwiązaniami technicznymi i technologicznymi, w szczególności: wybuchowym, pożarowym i radiacyjnym,
d)
ratownictwa górniczego,
e)
przygotowania kopaliny do transportu, transportu wewnątrzzakładowego i magazynowania oraz systemów kontrolno-pomiarowych,
f)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożeń związanych z prowadzeniem robót strzałowych oraz gospodarki środkami strzałowymi

- w zakładach górniczych innych niż podziemne i odkrywkowe zakłady górnicze oraz zakładach wykonujących roboty geologiczne metodą otworową;

2)
wykonywanie zadań Departamentu w odniesieniu do podmiotów zawodowo trudniących się ratownictwem górniczym, wykonujących czynności dla zakładów górniczych innych niż podziemne zakłady górnicze.
§  12. 
Do kompetencji Zespołu do spraw Robót Strzałowych i Likwidacji Zakładów Górniczych oraz Zagrożenia Wybuchem Pyłu Węglowego należy wykonywanie zadań Departamentu w odniesieniu do:
1)
nabywania, przechowywania i używania środków strzałowych oraz przechowywania i używania sprzętu strzałowego;
2)
nadawania materiałom wybuchowym przeznaczonym do użytku cywilnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej numeru identyfikacyjnego materiału wybuchowego przeznaczonego do użytku cywilnego oraz prowadzenia rejestru tych materiałów wybuchowych;
3)
dopuszczania sprzętu strzałowego do stosowania w zakładach górniczych, w zakresie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 15 Pgg;
4)
wykonywania robót strzałowych dla prowadzenia badań geofizycznych;
5)
prowadzenia wierceń dla wykonywania robót strzałowych w podziemnych oraz odkrywkowych zakładach górniczych;
6)
wytwarzania materiałów wybuchowych metodą in situ;
7)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych;
8)
funduszu likwidacji zakładu górniczego.
§  13. 
Do kompetencji Zespołu do spraw Obudowy i Kierowania Stropem, Zagrożeń: Sejsmicznego, Tąpaniami i Zawałowego oraz Górnictwa Odkrywkowego, należą:
1)
w zakresie grupy 1 - wykonywanie zadań Departamentu w odniesieniu do:
a)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia sejsmicznego, zagrożenia tąpaniami oraz zagrożenia zawałowego w podziemnych zakładach górniczych,
b)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożenia sejsmicznego w odkrywkowych zakładach górniczych,
c)
analizy zjawisk dynamicznych wywołanych działalnością górniczą,
d)
prowadzenia robót górniczych, dotyczących obudowy i kierowania stropem, w podziemnych zakładach górniczych,
e)
prowadzenia wierceń związanych z profilaktyką tąpaniową,
f)
stosowania w podziemnych zakładach górniczych materiałów chemicznych i wyrobów z tworzyw sztucznych,
g)
wykonywania badań geofizycznych w zakładach górniczych;
2)
w zakresie grupy 2 - wykonywanie zadań Departamentu w odniesieniu do:
a)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożeń: osuwiskowego, obrywaniem się skał oraz wybuchem pyłu węglowego,
b)
prowadzenia robót górniczych, w tym: robót udostępniających i przygotowawczych, zwałowania i składowania, z uwzględnieniem występujących zagrożeń,
c)
rozpoznawania, zapobiegania i usuwania zagrożeń związanych z prowadzeniem robót strzałowych oraz gospodarki środkami strzałowymi,
d)
prowadzenia wierceń dla wykonywania robót strzałowych,
e)
ratownictwa górniczego

- w odkrywkowych zakładach górniczych;

3)
prowadzenie ewidencji wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych zakupionych dla potrzeb Departamentu ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
§  14. 
Do kompetencji zespołów Departamentu, zgodnie z ich właściwością, należą:
1)
wykonywanie zadań Departamentu w odniesieniu do drążenia wyrobisk górniczych oraz systemów, technologii i prowadzenia eksploatacji, z uwzględnieniem występujących zagrożeń;
2)
wykonywanie zadań związanych z dokonywaniem kompleksowego sprawdzenia i oceny stanu bezpieczeństwa powszechnego, związanego z ruchem zakładu górniczego, stanu bezpieczeństwa pracy w górnictwie, stanu rozpoznania i zwalczania zagrożeń w zakładach górniczych, stanu ratownictwa górniczego oraz innych zagadnień związanych z prowadzeniem ruchu zakładów górniczych, a także przedkładaniem właściwym organom informacji, opinii i wniosków w tej dziedzinie;
3)
udział w nadzorze nad prowadzeniem akcji ratowniczych;
4)
udział w badaniach mających na celu ustalenie stanu faktycznego i przyczyn niebezpiecznego zdarzenia lub wypadku, zaistniałego w ruchu zakładu górniczego;
5)
prowadzenie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji w odniesieniu do:
a)
wyrażania zgody na odstąpienie od określonych wymagań przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 1 albo 2 Pgg,
b)
nadawania oraz cofania uprawnień rzeczoznawcy do spraw ruchu zakładu górniczego,
c)
spraw określonych w art. 171 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 172 ust. 2 Pgg;
6)
rozpatrywanie spraw wynikających z interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego;
7)
udział pod względem merytorycznym w prowadzeniu postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących:
a)
zakazu wykonywania określonych czynności w zakresie górnictwa lub ratownictwa górniczego,
b)
kar pieniężnych,
c)
uznawania kwalifikacji do wykonywania górniczych zawodów regulowanych;
8)
rozpatrywanie pod względem merytorycznym odwołań od decyzji wydanych przez dyrektorów okręgowych urzędów górniczych albo dyrektora Specjalistycznego Urzędu Górniczego, a także zażaleń na postanowienia wydane przez dyrektorów okręgowych urzędów górniczych albo dyrektora Specjalistycznego Urzędu Górniczego;
9)
udział pod względem merytorycznym w prowadzeniu postępowań w sprawach o wykroczenia;
10)
udział w opracowywaniu oraz opiniowaniu projektów aktów normatywnych;
11)
udzielanie informacji publicznej.
§  15. 
Do kompetencji stanowiska do spraw obsługi sekretariatu należy obsługa kancelaryjno-biurowa realizacji zadań Departamentu.
§  16. 
Spory kompetencyjne pomiędzy zespołami rozstrzyga Dyrektor Departamentu.
§  17. 
Dyrektor Departamentu, w uzasadnionych przypadkach, może wskazać do załatwienia sprawy inny zespół, osobę należącą do innego zespołu albo objąć sprawę swoim bezpośrednim nadzorem.
§  18. 
Pracownicy Departamentu są obowiązani do współpracy w zakresie realizacji zadań Departamentu.
§  19. 
Pracownicy Departamentu są obowiązani do ścisłego przestrzegania zakresów czynności ustalonych przez Dyrektora Departamentu.
§  20. 
W sprawach nieuregulowanych w regulaminie organizacyjnym Departamentu, a niezbędnych do prawidłowej pracy tej komórki, Dyrektor Departamentu wydaje stosowne polecenia służbowe.