Zmiana zarządzenia w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.
Dz.Urz.KGSG.2018.63
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 56
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 17 maja 2018 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej
"8a) BSWSG - Biuro Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej;",
"12) jednostka organizacyjna - KGSG, BSWSG, oddział, ośrodek i ośrodek szkolenia;",
"14) wewnętrzna komórka organizacyjna - wydział komórki organizacyjnej KGSG, sekcję, referat lub zespół wchodzący w skład wydziału BSWSG, komendy oddziału, ośrodka i ośrodka szkolenia;";
"2) w przypadku komendanta oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia i jego zastępcy właściwego ds. logistycznych oraz Komendanta BSWSG przez Komendanta Głównego Straży Granicznej lub jego Zastępcę;",
"w BSWSG, oddziale, ośrodku i ośrodku szkolenia przez:";
"§ 30. 1. Podstawą do dokonywania wpisów i zmian w urządzeniach ewidencyjnych podstawowych i pomocniczych są dowody księgowe, dowody obrotu materiałowego, zatwierdzone przez kierownika jednostki organizacyjnej sprawozdania z przeprowadzonych inwentaryzacji wraz z zestawieniem różnic inwentaryzacyjnych.
2. Dokonywanie wpisów i zmian w pozostałych urządzeniach ewidencyjnych odbywa się na polecenie i na zasadach określonych przez kierownika wewnętrznej komórki zaopatrującej.
§ 31. Dokumentowanie operacji gospodarczo-finansowych zawartych w dowodach księgowych odbywa się zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości.";
"3. Zaopatrywanie decentralne realizowane jest przez komórkę zaopatrującą wyłącznie na własne potrzeby jednostki organizacyjnej, w której skład ta komórka wchodzi oraz na potrzeby jednostki organizacyjnej lub komórki organizacyjnej pozostającej na jej zaopatrzeniu.";
"1. Decyzję w sprawie wydzielenia służbowego sprzętu transportowego dla potrzeb KGSG oraz sprzętu transportowego przeznaczonego na potrzeby oficerów łącznikowych SG przy polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych podejmuje dyrektor BTiZ.",
"3. Decyzję w sprawie wydzielenia służbowego sprzętu transportowego dla potrzeb BSWSG oraz organizacji eksploatacji tego sprzętu, w tym ewidencjonowania przyjazdów i wyjazdów służbowego sprzętu transportowego, podejmuje właściwy terytorialnie kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową w uzgodnieniu z Komendantem BSWSG lub osobą przez niego upoważnioną.";
"2) Komendantowi BSWSG, komendantowi oddziału, ośrodka i ośrodka szkolenia w celu realizacji służbowych potrzeb komunikacyjnych oraz dojazdu z miejsca zamieszkania, w którym przebywają w czasie zajmowania stanowiska, do miejsca pełnienia służby lub wykonywania pracy i z powrotem;";
"1. Jednostka prowadząca gospodarkę transportową utrzymuje służbowy sprzęt transportowy zgodnie z należnością określoną w tabeli należności służbowego sprzętu transportowego jednostek prowadzących gospodarkę transportową stanowiącej załącznik nr 15 do zarządzenia.",
"§ 77. 1. Na stanie jednostki prowadzącej gospodarkę transportową, oprócz służbowego sprzętu transportowego, o którym mowa w § 76 ust. 1, może dodatkowo znajdować się:
1) służbowy sprzęt transportowy w ilości nie większej niż 10% ogólnej należności, o której mowa w § 76 ust. 1, łącznie lub w ilości nie większej niż 15 sztuk, gdy 10% ogólnej ilości stanowi mniej niż 15 sztuk, w postaci:
a) zapasu magazynowego, w tym sprzęt oczekujący na wprowadzenie do eksploatacji i sprzęt, którego eksploatację wstrzymano do czasu podjęcia decyzji co do dalszego jego przeznaczenia,
b) sprzętu wycofanego z eksploatacji przeznaczonego do zagospodarowania na zasadach określonych w dziale I;
2) sprzęt transportowy zarejestrowany zgodnie z przepisami Prawo o ruchu drogowym, wycofany z eksploatacji i przeznaczony na cele szkoleniowe.
2. Decyzję w sprawie wprowadzenia do eksploatacji służbowego sprzętu transportowego, o którym mowa w ust. 1, i sposobu jego zagospodarowania podejmuje kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową, na stanie której ten sprzęt się znajduje.
3. Wprowadzenie do eksploatacji służbowego sprzętu transportowego, na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 2, nie uprawnia do eksploatowania służbowego sprzętu transportowego w liczbie przekraczającej obowiązującą należność, z zastrzeżeniem § 76 ust. 5.";
"3) BSWSG - wyznaczona przez Komendanta BSWSG komórka organizacyjna BSWSG.",
"§ 86. W przypadku, gdy pracownik kierujący służbowym sprzętem transportowym nie wywiązuje się należycie z obowiązków kierującego, na wniosek bezpośredniego przełożonego lub pracownika komórki transportowej, kierownik jednostki organizacyjnej lub kierownik komórki organizacyjnej KGSG uniemożliwia temu pracownikowi, na czas określony we wniosku, kierowanie służbowym sprzętem transportowym. Pisemna informacja o zakazie kierowania służbowym sprzętem transportowym i o odwołaniu tego zakazu podlega przekazaniu do służb dyspozytorskich i dyżurnych, o których mowa w § 80 ust. 1 pkt 2.";
"1) oddziału, z wyjątkiem służbowego sprzętu transportowego wydzielonego na potrzeby KGSG i BSWSG oraz wykorzystywanego do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, powinien być używany w terytorialnym zasięgu działania tego oddziału;
2) ośrodka szkolenia, z wyjątkiem służbowego sprzętu transportowego wydzielonego na potrzeby KGSG i BSWSG, powinien być używany w miejscach, w których ośrodek realizuje działalność szkoleniową;",
"3) wydzielonego na potrzeby BSWSG poza granicami państwa, wymaga zgody Komendanta BSWSG, który o zamiarze wykorzystania służbowego sprzętu transportowego poza granicami państwa informuje właściwego terytorialnie kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową.";
"2. Należność i zasady eksploatacji innego sprzętu - w przypadku podjęcia decyzji o wykorzystaniu tego sprzętu - w jednostce prowadzącej gospodarkę transportową podejmuje kierownik tej jednostki, a w jednostce nie prowadzącej gospodarki transportowej, właściwy terytorialnie kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki, w której ten sprzęt będzie wykorzystywany.";
"1. Służbowy sprzęt transportowy uznany za zbędny zbywa się zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu, o ile nie zachodzi potrzeba przekazania tego sprzętu innej jednostce organizacyjnej w celu wykorzystania go do realizacji jej zadań.";
"6. Części i zespoły przeznaczone do zamontowania w pojeździe w ramach czynności obsługowo- naprawczych, wydaje się na podstawie dowodów obrotu materiałowego. W przypadku naprawy pojazdów poza zapleczem obsługowo naprawczym, o którym mowa w § 110 ust. 2, dopuszcza się montaż części i zespołów zakupionych lub otrzymanych na podstawie dowodu obrotu materiałowego do pojazdów z pominięciem przyjęcia ich do magazynu. Dowody obrotu materiałowego dołącza się do karty pracy, a następnie przechowuje w dokumentacji, o której mowa w ust. 2.",
"8. Materiały jednorazowego użytku zużywane w trakcie obsługi i naprawy rozlicza się w okresach ustalonych przez kierownika komórki transportowej jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.";
"8a) decyzję w zakresie zasadności ponadnormatywnego zużycia paliwa przez służbowy sprzęt transportowy użytkowany przez BSWSG podejmuje zastępca kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową, właściwy ds. logistyki po zasięgnięciu opinii kierownika komórki organizacyjnej BSWSG będącej na zaopatrzeniu jednostki prowadzącej gospodarkę transportową;",
"3. Dla nowo wprowadzanego do eksploatacji służbowego sprzętu transportowego naczelnik WGT ustala tymczasowe normy zużycia (TNZ).";
"Rozdział 9
Zasady prowadzenia dokumentacji transportowej, niebędącej dokumentacją materiałową
§ 140a. 1. Dopuszcza się prowadzenie w formie elektronicznej dokumentów, o których mowa w § 85 ust. 3, § 87 ust. 3 i § 111 ust. 1 - 4.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, prowadzi się przy użyciu specjalistycznego oprogramowania komputerowego dopuszczonego w tym celu w danej jednostce organizacyjnej, umożliwiającego odczytanie daty zamieszczenia poszczególnych wpisów i ich modyfikacji oraz identyfikację osób dokonujących tych wpisów i modyfikacji.
3. W przypadku prowadzenia książki dyspozytora w formie elektronicznej zgromadzone informacje przechowuje się przez okres pięciu lat liczony od końca roku, w którym zostały one zgromadzone.";
"1. W BSWSG, oddziale, ośrodku, ośrodku szkolenia, granicznej jednostce organizacyjnej i komórce organizacyjnej KGSG miejsce i szczegółowy sposób przechowywania broni i amunicji zapewniający właściwe zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych określa w decyzji (rozkazie) o sposobie przechowywania broni odpowiednio: Komendant BSWSG, komendant oddziału, ośrodka, ośrodka szkolenia i granicznej jednostki organizacyjnej oraz kierownik komórki organizacyjnej KGSG.
2. Kierownik komórki organizacyjnej KGSG i Komendant BSWSG przesyła decyzję (rozkaz) o sposobie przechowywania broni lub sporządzony z niej wyciąg do wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. uzbrojenia i techniki specjalnej jednostki organizacyjnej logistycznie zabezpieczającej odpowiednio komórkę organizacyjną KGSG, BSWSG, wydział zamiejscowy BSWSG lub komórkę wewnętrzną wyodrębnioną w jego strukturze.",
"5. W decyzji (rozkazie) kierownika komórki organizacyjnej KGSG obsługującej Komendanta Głównego Straży Granicznej i jego zastępców wpisuje się informacje o miejscu przechowywania broni przydzielonej Komendantowi Głównemu Straży Granicznej i jego zastępcom oraz funkcjonariuszom pełniącym służbę w Zespole Stanowisk Samodzielnych Komendy Głównej Straży Granicznej.";
"3. Kontrolę przechowywania i utrzymania broni w komórkach organizacyjnych KGSG, nie rzadziej niż raz w roku, przeprowadza:
1) naczelnik wewnętrznej komórki organizacyjnej (kierownik samodzielnej sekcji) KGSG lub osoba wskazana w decyzji kierownika komórki organizacyjnej KGSG - w stosunku do funkcjonariuszy tej wewnętrznej komórki organizacyjnej;
2) komisja wyznaczona każdorazowo decyzją kierownika komórki organizacyjnej KGSG - w stosunku do funkcjonariuszy tej komórki.
4. Częstotliwość, zakres i sposób prowadzenia kontroli przechowywania i utrzymania broni oraz ewidencjonowania wyników tej kontroli przez poszczególne osoby w BSWSG, oddziale, ośrodku i ośrodku szkolenia ustala w formie rozkazu (decyzji) kierownik tej jednostki organizacyjnej.";
"1) Komendant BSWSG, komendant oddziału, ośrodka i ośrodka szkolenia;",
"9. Oddziały, ośrodki, Centralny Ośrodek Szkolenia Straży Granicznej i Ośrodek Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej mogą realizować zakupy broni, amunicji i próbek, o których mowa w ust. 1, w ramach zaopatrywania decentralnego.";
"1) Komendant BSWSG, komendant oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia albo osoba przez niego upoważniona - na potrzeby podległej jednostki organizacyjnej oraz funkcjonariuszy pozostających na jej zaopatrzeniu;",
"3) dyrektor - Szef Sztabu Komendanta Głównego Straży Granicznej, dyrektor Zarządu Operacyjno - Śledczego KGSG, dyrektor Biura Ochrony Informacji KGSG albo osoba przez niego upoważniona - na potrzeby podległych im komórek organizacyjnych.";
"2) dyrektor - Szef Sztabu Komendanta Głównego Straży Granicznej, dyrektor Zarządu Operacyjno - Śledczego KGSG i dyrektor Biura Ochrony Informacji KGSG - na potrzeby podległych im komórek organizacyjnych;",
"4) Komendant BSWSG, komendant oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia - na potrzeby podległej jednostki organizacyjnej i funkcjonariuszy pozostających na jej zaopatrzeniu;";
"4. Osoba uprawniona powiadamia Komendanta BSWSG o czynnościach wymienionych w ust. 1 pkt 2, 5 i 8 oraz w przypadku przekazania narkotyków i prekursorów do zniszczenia.";
"4. W BSWSG, oddziale, ośrodku, ośrodku szkolenia i w granicznej jednostce organizacyjnej powołuje się lokalnych zarządców licencji.";
"Do zadań lokalnego zarządcy licencji wyznaczonego w BSWSG, oddziale, ośrodku, ośrodku szkolenia i granicznej jednostce organizacyjnej należy:";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Tabela należności sprzętu transportowego jednostek prowadzących gospodarkę transportową
Tabela należności sprzętu transportowego jednostek prowadzących gospodarkę transportową
lp. | Kolumna | I | II | III | IV | V | VI | VII | |||||||||||||||||
Jednostka organizacyjna; Grupa /podgrupa/ eksploatacyjna sprzętu transportowego | Samochody patrolowe | Samochody terenowe | Mikrobusy | Autobusy | Motocykle | Pojazdy typu ATV | Skutery śnieżne | Łodzie patrolowe | Pojazdy specjalne | Samochody do przewozu zatrzymanych | Samochody ciężarowo- osobowe | Samochody ciężarowe | Pojazdy logistyczne | Przyczepy | Łącznie | ||||||||||
Z napędem na jedną oś | Z napędem 4x4 | obserwacyjne | schengenbusy | inne | o dmc do 2,5 t. | o dmc przekracz. 2,5t do 3,5 t. | o dmc do 3,5 t. | o dmc przekracz. 3,5 t | o dmc do 3,5 t. | o dmc przekracz. 3,5 t. | |||||||||||||||
Z napędem na jedną oś | Z napędem 4x4 | do 20 miejsc | powyżej 20 miejsc | O poj. Do 125 ccm i mocy do 11 kW oraz motorowery | O poj. Powyżej 125 ccm | ||||||||||||||||||||
1. | MORSKI OSG | 93 | 25 | 34 | 24 | 6 | 2 | 2 | 8 | 10 | 14 | 0 | 0 | 1 | 6 | 5 | 7 | 11 | 15 | 6 | 4 | 12 | 5 | 44 | 334 |
2. | WARMIŃSKO - MAZURSKI OSG | 67 | 19 | 62 | 16 | 6 | 2 | 3 | 35 | 25 | 33 | 0 | 2 | 10 | 4 | 0 | 3 | 12 | 8 | 4 | 3 | 2 | 6 | 17 | 339 |
3. | PODLASKI OSG | 82 | 24 | 65 | 22 | 5 | 2 | 1 | 40 | 30 | 35 | 0 | 2 | 12 | 5 | 0 | 10 | 16 | 9 | 3 | 2 | 4 | 8 | 27 | 404 |
4. | NADBUŻAŃSKI OSG | 71 | 33 | 60 | 20 | 6 | 2 | 3 | 95 | 50 | 50 | 18 | 17 | 31 | 3 | 0 | 11 | 10 | 10 | 3 | 2 | 8 | 2 | 39 | 546 |
5. | BIESZCZADZKI OSG | 85 | 45 | 41 | 19 | 9 | 1 | 2 | 58 | 52 | 43 | 15 | 0 | 23 | 5 | 1 | 11 | 12 | 8 | 3 | 1 | 7 | 5 | 24 | 470 |
6. | KARPACKI OSG | 60 | 8 | 14 | 18 | 6 | 2 | 2 | 1 | 6 | 4 | 1 | 0 | 1 | 3 | 1 | 7 | 4 | 7 | 4 | 2 | 2 | 3 | 5 | 161 |
7. | ŚLĄSKI OSG | 78 | 8 | 11 | 16 | 5 | 1 | 1 | 0 | 5 | 2 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 9 | 4 | 7 | 1 | 1 | 2 | 0 | 4 | 159 |
8. | OŚRODEK SZKOLEŃ SPECJALISTYCZNYCH SG | 20 | 1 | 14 | 10 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 12 | 8 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 3 | 7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 6 | 99 |
9. | NADODRZAŃSKI OSG | 123 | 17 | 12 | 34 | 8 | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 6 | 0 | 22 | 11 | 12 | 3 | 2 | 2 | 1 | 6 | 263 |
10. | CENTRALNY OŚRODEK SZKOLENIA SG | 30 | 5 | 4 | 6 | 1 | 1 | 2 | 16 | 0 | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 1 | 2 | 5 | 0 | 7 | 92 |
11. | NADWIŚLAŃSKI OSG | 124 | 20 | 14 | 32 | 12 | 4 | 1 | 4 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 12 | 11 | 7 | 6 | 1 | 2 | 1 | 4 | 261 |
RAZEM W SG | 833 | 207 | 331 | 217 | 67 | 23 | 20 | 257 | 179 | 197 | 42 | 24 | 79 | 38 | 8 | 92 | 98 | 94 | 36 | 22 | 48 | 33 | 183 | 3128 |
1. Samochody patrolowe - samochody osobowe do 7 miejsc z napędem na jedną oś lub z napędem na obie osie.
2. Samochody terenowe - samochody spełniające wymogi wg homologacji MIG lub równoważne.
3. Samochody ciężarowo - osobowe - uniwersalne samochody ciężarowo-osobowe, sklasyfikowane według dopuszczalnej masy całkowitej, przeznaczone do przewozu osób i ładunków.
4. Mikrobusy - samochody osobowe o rozstawie osi min. 3000 mm posiadające od 6 do 9 miejsc siedzących z napędem na jedną oś lub z napędem na obie osie.
5. Pojazdy specjalne - pojazdy obserwacyjne, Schengenbusy, pojazdy do prześwietlania bagaży, radary.
6. Samochody ciężarowe - sklasyfikowane według dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów, przeznaczone do transportu ładunków.
7. Pojazdy logistyczne - sklasyfikowane według dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów. Grupa obejmuje samochody osobowe, ciężarowe wyłącznie posiadające wyposażenie specjalistyczne lub dodatkową zabudowę, ciągniki rolnicze oraz inny sprzęt specjalistyczny przeznaczony do zabezpieczenia logistycznego realizowanych zadań.
W podgrupach wliczono odpowiednio samochody: sanitarne, izotermiczne, do przewozu psów, ciągniki rolnicze, koparko-ładowarki, samochody asenizacyjne, cysterny paliwa lub wody, warsztaty, podnośniki hydrauliczne, żurawie średniego udźwigu.
8. Należność służbowego sprzętu transportowego określona dla Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej uwzględnia 2 sztuki pojazdów przeznaczonych dla oficerów łącznikowych Straży Granicznej przy polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
INSTRUKCJA
w sprawie zasad wypełniania
KSIĄŻKI KONTROLI PRACY pojazdu (łodzi motorowej, agregatu)
Książka kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu) jest dokumentem stanowiącym podstawę do materiałowego rozliczenia zużycia MPS przez służbowy sprzęt transportowy i agregaty oraz rozliczenie kierowcy (operatora) z wykonanej pracy.
W szczególności stanowi ona podstawę do:
- rozliczenia eksploatacji sprzętu (agregatu) w danym miesiącu,
- sporządzenia protokołu szkody w przypadku stwierdzenia ponadnormatywnego zużycia paliwa,
- kalkulacji rachunku w przypadku odpłatnego użycia służbowego sprzętu transportowego.
Do książki kontroli wpisuje się ponadto planowe i wykonane obsługi okresowe, naprawy bieżące oraz pozytywny wynik badania technicznego.
Książkę kontroli wystawia osoba wyznaczona przez kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową dla każdego użytkowanego egzemplarza służbowego sprzętu transportowego, agregatu na okres jednego miesiąca.
Książka kontroli podlega legalizacji poprzez nadanie kolejnego numeru i przystawienie pieczęci nagłówkowej jednostki prowadzącej gospodarkę transportową oraz zaewidencjonowanie.
Książki kontroli wystawia się z takim wyliczeniem, aby na każdy miesiąc wszystkie egzemplarze służbowego sprzętu transportowego (agregatów) eksploatowane w jednostkach (komórkach) użytkujących były w nie zaopatrzone. Decyzję o terminie wymiany książek kontroli podejmuje kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową.
W książce kontroli muszą być ewidencjonowane wszystkie wyjazdy służbowego sprzętu transportowego i okresy pracy agregatów. Zależnie od intensywności eksploatacji w danym miesiącu książka kontroli powinna zawierać odpowiednią ilość wkładek umożliwiającą dokonanie wszystkich wymaganych wpisów w miesiącu. Wkładki powinny być połączone z książką w sposób trwały.
Przykłady wpisów do książki kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu).
1. Pierwsza i ostatnią stronę (w części dotyczącej stanu paliwa z poprzedniego miesiąca i rodzaju oleju silnikowego) wypełnia osoba wystawiająca.
2. Rubryki 1 - 4 dotyczące daty, miejsca wyjazdu, stopnia i nazwiska osoby prowadzącej pojazd, stopnia i nazwiska osoby korzystającej z pojazdu wypełnia służba dyspozytorska lub dyżurna przy wyjeździe pojazdu z miejsca stałego garażowania. W innych przypadkach wypełnia kierowca. W rubryce 1 "data" wpisuje się tylko dzień miesiąca.
3. W przypadku wyjazdów w celu zabezpieczenia potrzeb komunikacyjnych Komendanta Głównego Straży Granicznej oraz jego zastępców w rubryce 2 "trasa jazdy" stosuje się zapis "RP".
4. W przypadku wyjazdów w celu realizowania czynności operacyjno - rozpoznawczych lub innych czynności specjalnych, o których informacje, z uwagi na szczególny charakter nie mogą być powszechnie dostępne, w rubryce 2 "trasa jazdy" wpisuje się numer wyjazdu.
5. Rozliczenie wyjazdów w celu realizowania czynności, o których mowa w ust. 4, w komórkach użytkujących, które te czynności wykonują, prowadzą wyznaczone przez kierowników tych komórek osoby, które wpisują do założonej w tym celu książki dane dotyczące: numeru wyjazdu, daty wyjazdu, nazwiska dysponenta i kierowcy, trasę jazdy oraz ilość przejechanych kilometrów.
6. Rubryki 5 - 9 dotyczące ilości przewożonych osób (łącznie z kierowcą), ciężaru i rodzaju przewożonego ładunku, stanu licznika, przebytych km lub przepracowanych mtg i godziny odjazdu wypełnia kierowca.
7. Rubrykę 11 wypełnia osoba, której powierzono służbowy sprzęt transportowy do użytkowania (osoba korzystająca z pojazdu). W chwili zakończenia jazdy osoba ta w rubryce 10 wpisuje godzinę przyjazdu (zwolnienia) pojazdu a w rubryce 11 składa podpis potwierdzając zgodność dotychczasowych zapisów w rubrykach 1 - 9. Z obowiązku złożenia podpisu w rubryce 11 zwolnione są osoby, o których mowa w § 75 ust. 1.
8. Rubryki 12 - 15 wypełnia służba dyspozytorska, dyżurna lub osoba odpowiedzialna za dysponowanie pojazdem.
9. Każdy przejazd między dwoma punktami: początkowym i docelowym musi być wpisany w rubryce 2 "Trasa jazdy" w sposób szczegółowy, tak aby jednoznacznie można było określić miejsce wyjazdu oraz punkt docelowy, jeżeli to możliwe także z podaniem nazw ulic, przy których znajdują się te punkty (w przypadku tras przebiegających w obrębie miejscowości).
W rubryce tej zabronione jest umieszczanie wpisów ogólnych (np. jazda w mieście) jak również wpisywanie trasy pomiędzy trzema punktami docelowymi (np. Warszawa - Piaseczno - Warszawa). Zapis w rubryce "Trasa przejazdu" musi być jednoznaczny, ponieważ stanowi on rozliczenie osoby dysponującej pojazdem ze sposobu jego wykorzystania. W przypadku pojazdów poruszających się w strzeżonej strefie portu lotniczego lub na terenie Komendy Oddziału/Ośrodka Szkolenia dopuszcza się w rubryce 2 "Trasa jazdy" wpis ogólny "np. Rejon lotniska/ Komendy Oddziału/ Ośrodka".
10. W przypadku wykorzystania służbowego sprzętu transportowego do celów niesłużbowych lub odpłatnie w książce kontroli pracy pojazdu w rubryce 5 "Ilość przewożonych osób lub ciężar przewożonego ładunku (rodzaj ładunku)" dokonuje się zapisu określającego cel wyjazdu (np. odpłatny, kolonie, doskonalenie jazdy itp.).
11. Poza ewidencjonowaniem przebiegu eksploatacji służbowego sprzętu transportowego w książce kontroli wpisuje się także inne informacje podlegające ewidencji (np. praca silnika w motogodzinach, gdy silnik napędzał wciągarkę lub inne urządzenie). Informacje te wpisuje kierowca, oraz potwierdza kierowca lub osoba dysponująca pojazdem.
12. Adnotacje dodatkowe dotyczące obsług technicznych, doraźnego przekazania, zapisy związane z użytkowaniem pojazdu itp., umieszcza się w pierwszej wolnej pozycji w rubrykach od 1 do 15.