Zmiana zarządzenia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie.

Dzienniki resortowe

NFZ.2020.213

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 grudnia 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 213/2020/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 31 grudnia 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie

Na podstawie art. 102 ust. 5 pkt 21 i 25 oraz art. 146 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu Nr 167/2019/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie, zmienionym zarządzeniem Nr 173/2019/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 14 grudnia 2019 r., wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5 w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) załączniku nr 2a do zarządzenia stosuje się do zakresów, o których mowa w § 6 pkt 16, 18, 20 i 24;";

2)
w § 6 w pkt 23 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 24 w brzmieniu:

"24) kompleksowe leczenie ran przewlekłych 2 (KLRP-2).";

3)
w § 11 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Nie dopuszcza się rozliczania świadczeń udzielonych w zakresach Kompleksowe leczenie ran przewlekłych (KLRP-1) i Kompleksowe leczenie ran przewlekłych 2 (KLRP-2), ze świadczeniami bezpośrednio dotyczącymi rany przewlekłej, udzielonymi w ramach innych zakresów i rodzajów świadczeń, przy czym szczegółowe zasady rozliczania, warunki realizacji świadczenia oraz sposób finansowania świadczeń w zakresie kompleksowe leczenie ran przewlekłych 2 (KLRP-2) jest określony w załączniku nr 16 do zarządzenia.";

4)
w załączniku nr 1 do zarządzenia dodaje się wiersze lp. 145 - 156 w brzmieniu:

"

14511.9000.002

.02

Kompleksowe leczenie ran przewlekłych 2 (KLRP-2)5.10.00.0000

158

KLRP-2

kwalifikacja

punkt613,84xobejmuje wizytę pielęgniarską i lekarską, (w tym badania) zgodnie

z opisem KLRP- 2;

1465.10.00.0000

159

KLRP-2 etap I Apunkt761,14xx- ryczałt obejmuje 5 wizyt:

4 pielęgniarskie oraz 1 wizytę kontrolna lekarską zgodnie z opisem KLRP- 2;

- w przypadku wizyt środowiskowych stosuje się mnożnik 1,1

1475.10.00.0000

160

KLRP-2 etap I Bpunkt620,19xx- ryczałt obejmuje 4 wizyty

3 pielęgniarskie oraz 1 wizytę kontrolną lekarską, zgodnie z opisem KLRP- 2;

- w przypadku wizyt środowiskowych stosuje się mnożnik 1,1

1485.10.00.0000

161

KLRP-2 etap I Cpunkt761,14xx- ryczałt obejmuje 5 wizyt: 4 pielęgniarskie oraz 1 wizytę kontrolną lekarską, zgodnie z opisem KLRP- 2; - w przypadku wizyt środowiskowych stosuje się mnożnik 1,1
1495.10.00.0000

162

KLRP-2 etap I Dpunkt850,00xzgodnie z opisem KLRP-2
1505.10.00.0000

163

KLRP-2 etap II Apunkt5

600,00

xleczenie w oddziale szpitalnym - obejmuje chirurgiczne operacyjne oczyszczenie rany, miejscową terapię podciśnieniem, przeszczep allogeniczny skóry lub owodni, zgodnie z opisem

KLRP-2;

przewidywany czas pobytu do 7 dni

1515.10.00.0000

164

KLRP-2 etap II Bpunkt8

600,00

xleczenie w oddziale szpitalnym - obejmuje kompleksowe leczenie chirurgiczne (operacyjne oczyszczenie i przeszczep) zgodnie z opisem KLRP-2;

przewidywany czas pobytu minimum 10 dni

1525.10.00.0000

165

KLRP-2 etap IIIpunkt90,00xx- za 1 wizytę zgodnie z opisem KLRP-2

- można rozliczyć

do 5 wizyt;

- w przypadku wizyt środowiskowych stosuje się mnożnik 1,1

1535.10.00.0000

166

koszt transportux- koszt transportu sanitarnego rozliczany zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu poz;

- rozliczanie maksymalnie do 5 transportów

1545.10.00.0000

167

KLRP-2 etap IV

- wizyta ewaluacyjna typu A

punkt3

000,00

x- zamknięcie rany 100%

potwierdzone zdjęciem i oceną planimetryczną;

1555.10.00.0000

168

KLRP-2 etap IV

- wizyta ewaluacyjna typu B

punkt2

000,00

x- zamknięcie rany powyżej 60 % powierzchni, potwierdzone zdjęciem i oceną planimetryczną;

- nie można rozliczać łącznie z wizytą ewaluacyjną typu B

1565.10.00.0000

157

koszt pobytu przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego przy pacjencie małoletnim lub posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.punkt15,00x- za osobodzień;

- do rozliczania z produktem: 5.10.00.0000163,

5.10.00.0000164;

- do rozliczenia niezbędne jest oświadczenie przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego pacjenta zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 15 do zarządzenia;

- w przypadku opieki nad pacjentem posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawno ści konieczne jest przekazanie kodu uprawnienia;

- rozliczany wyłącznie w przypadku sprawowania dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, o której mowa w art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2019 r. poz. 1128).

";

5)
załącznik nr 2a do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
6)
w załączniku nr 3 do zarządzenia dodaje się część 23 w brzmieniu:
23. KOMPLEKSOWE LECZENIE RAN PRZEWLEKŁYCH (KLRP-2)
23.1 WARUNKI WYMAGANE - zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem oraz rozporządzeniem poz
Zgodnie z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia: Lp. 4 (Poradnia specjalistyczna - diabetologia) lub zgodnie z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia: Lp. 16 (Poradnia specjalistyczna - leczenia chorób naczyń) lub

zgodnie z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia: Lp. 36 (Poradnia specjalistyczna -

chirurgia ogólna) lub

zgodnie z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia poz (Porada lekarska lekarza podstawowej opieki zdrowotnej) oraz zgodnie z załącznikiem Nr 2 do rozporządzenia poz (Porada pielęgniarska)

23.2 WARUNKI WYMAGANE - zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem szpitalnym
Zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia szpitalnego: cz.I Lp. 7 (Chirurgia naczyniowa) lub zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia szpitalnego: cz.I Lp. 8 (Chirurgia naczyniowa - drugi poziom referencyjny) lub zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia szpitalnego: cz.I Lp. 9 (Chirurgia ogólna)

"

";

7)
dodaje się załączniki nr 16 i 17 do zarządzenia w brzmieniu określonym odpowiednio w załącznikach nr 2 i 3 do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Do postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, stosuje się przepisy zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  3. 
1. 
Zobowiązuje się dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia do wprowadzenia niezbędnych zmian wynikających z wejścia w życie przepisów niniejszego zarządzenia, do postanowień umów zawartych ze świadczeniodawcami.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się również do umów zawartych ze świadczeniodawcami po zakończeniu postępowań, o których mowa w § 2.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2021 r.

Uzasadnienie

Zarządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 146 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach".

Na mocy ww. przepisu Prezes NFZ upoważniony został do określenia:

1)
przedmiotu postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
2)
szczegółowych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej obejmujących w szczególności obszar terytorialny, dla którego jest przeprowadzone postępowanie w sprawie zawarcia umów ze świadczeniodawcami, z uwzględnieniem taryfy świadczeń w przypadku jej ustalenia w danym zakresie.

Niniejszym zarządzeniem zmieniającym zarządzenie Nr 167/2019/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie, dokonano zmiany w zakresie zasad rozliczania świadczeń poprzez dodanie nowego zakresu świadczeń "Kompleksowe Leczenie Ran Przewlekłych 2 (KLRP-2)".

Świadczenie Kompleksowe Leczenie Ran Przewlekłych 2 (KLRP-2) ma służyć polepszeniu jakości opieki nad pacjentem z raną przewlekłą, którego podstawowym założeniem jest skuteczne zamknięcie rany.

W odróżnieniu od dotychczasowego zakresu świadczeń - Kompleksowe Leczenie Ran Przewlekłych (KLRP-1) świadczenia te będą odbywać się poprzez kompleksowe zastosowanie dostępnych efektywnych metod leczenia, zintegrowanie procesu świadczenia usług przy udziale świadczeń ambulatoryjnych i stacjonarnych (szpital) oraz zoptymalizowanie ponoszonych kosztów przez monitorowanie i zarządzanie procesem leczenia przy udziale systemu teleinformatycznego (dedykowanej procesowi aplikacji) do przekazywania i oceny danych medycznych.

Dodatkowo, aplikacja ta ma na celu umożliwienie kontaktu w relacji: personel medyczny - personel medyczny, jak i w relacji: odbiorca świadczenia - personel medyczny.

Jest to działanie podjęte w ramach realizacji celu nr 2 Strategii Narodowego Funduszu Zdrowia na lata 2019-2023 - Poprawa jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej.

Wygospodarowanie koniecznych środków w ramach planu finansowego NFZ nastąpi przez zmianę alokacji środków przeznaczonych na finansowanie świadczeń gwarantowanych określonych w planie finansowym NFZ na 2021 r.

Wprowadzone niniejszym zarządzeniem zmiany, zgodnie z art. 146 ust. 4 ustawy o świadczeniach oraz zgodnie z § 2 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. 2020 r. poz. 320, z późn. zm.), zostały przedstawione do konsultacji zewnętrznych na okres 14 dni.

W wyniku ww. konsultacji zostały zgłoszone uwagi przez 8 podmiotów, które zostały częściowo uwzględnione.

Dodatkowo, w związku z wejściem w życie noweli ustawy o świadczeniach zmieniającej funkcjonowanie Narodowego Funduszu Zdrowia, w załączniku nr 2a określającym wzór umowy, dokonano stosownych zmian w zakresie reprezentacji Funduszu jako strony umowy.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

UMOWA Nr....../.....

O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ - ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE KONTRAKTOWANE ODRĘBNIE - Kompleksowe leczenie wrodzonej sztywności wielostawowej/Teleradioterapia protonowa/ Kompleksowe leczenie ran przewlekłych (KLRP-1)/ Kompleksowe leczenie ran przewlekłych 2 (KLRP-2) (KLWSW/TP/KLRP-1/KLRP-2)

zawarta w .........................................., dnia ................................................. roku, pomiędzy:

Narodowym Funduszem Zdrowia - reprezentowanym przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, w imieniu którego działa: .................................................. (wskazanie imienia i nazwiska osoby umocowanej) - ............................................................. (wskazanie stanowiska) ................................................... (nazwa oddziału) Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w ........................................................................

........................................................................................................................................ (adres),

na podstawie pełnomocnictwa/pełnomocnictw 1  nr................ z dnia.............../ i nr......... z dnia............./, zwanym dalej "Funduszem"

a

.....................................................................................................................................................

oznaczenie świadczeniodawcy: imię i nazwisko albo nazwa świadczeniodawcy w rozumieniu art. 5 pkt 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.),

zwanym dalej "Świadczeniodawcą", reprezentowanym przez

....................................................................................................................................................

PRZEDMIOT UMOWY

§  1. 
1. 
Przedmiotem umowy jest udzielanie przez Świadczeniodawcę świadczeń gwarantowanych opieki zdrowotnej, w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie, zwanych dalej "świadczeniami gwarantowanymi", w zakresach określonych w planie rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy.
2. 
Świadczeniodawca obowiązany jest wykonywać umowę zgodnie:
1)
z warunkami udzielania świadczeń określonymi:
a)
w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą";
b)
w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, wydanym na podstawie art. 31d ustawy;
c)
w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, wydanym na podstawie art. 31d ustawy;
d)
w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej, wydanym na podstawie art. 31d ustawy;
e)
w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, wydanym na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy, zwanym dalej "Ogólnymi warunkami umów";
2)
ze szczegółowymi warunkami zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie, określonymi przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwanymi dalej "szczegółowymi warunkami umów".
3. 
Świadczeniodawca obowiązany jest do zapoznania z przepisami § 12 Ogólnych warunków umów wszystkie osoby, które udzielają świadczeń opieki zdrowotnej lub udzielają informacji świadczeniobiorcom o sposobie, trybie oraz zasadach udzielania świadczeń w jego placówce.

ORGANIZACJA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ

§  2. 
1. 
Świadczenia gwarantowane w zakresie objętym umową udzielane są:
1)
przez osoby wymienione w załączniku nr 2 do umowy - "Harmonogram - zasoby";
2)
zgodnie z harmonogramem pracy, określonym w załączniku nr 2 do umowy - "Harmonogram - zasoby".
2. 
Dane o potencjale wykonawczym Świadczeniodawcy przeznaczonym do realizacji umowy, będące w jego dyspozycji, określone są w załączniku nr 2 - "Harmonogram - zasoby".
3. 
Świadczenia gwarantowane w zakresie objętym umową mogą być udzielane przez Świadczeniodawcę z udziałem podwykonawców udzielających świadczeń na zlecenie Świadczeniodawcy, wymienionych w "Wykazie podwykonawców", stanowiącym załącznik nr 3 do umowy.
4. 
Świadczenia mogą być udzielane wyłącznie przez podwykonawcę spełniającego warunki określone w przepisach odrębnych i szczegółowych warunkach umów.
5. 
Dopuszczalne jest zlecenie podwykonawcy udzielania jedynie niepełnego zakresu świadczeń będących przedmiotem umowy.
6. 
Umowa zawarta pomiędzy Świadczeniodawcą a podwykonawcą winna zawierać zastrzeżenie o prawie Funduszu do przeprowadzenia kontroli podmiotów biorących udział w udzielaniu świadczeń, na zasadach określonych w ustawie, w zakresie wynikającym z umowy. Fundusz informuje Świadczeniodawcę o rozpoczęciu i zakończeniu kontroli podmiotów biorących udział w udzielaniu świadczeń oraz jej wynikach.
7. 
Zaprzestanie współpracy z podwykonawcą wymienionym w załączniku nr 3 do umowy lub nawiązanie współpracy z innym podwykonawcą, wymaga zgłoszenia dyrektorowi oddziału Funduszu najpóźniej w dniu poprzedzającym wejście w życie zmiany.
8. 
Świadczeniodawca obowiązany jest do bieżącego aktualizowania danych o swoim potencjale wykonawczym przeznaczonym do realizacji umowy, przez który rozumie się zasoby będące w dyspozycji Świadczeniodawcy służące wykonywaniu świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności osoby udzielające tych świadczeń i sprzęt.
9. 
Aktualizacji danych, o których mowa w ust. 7 i 8, należy dokonywać za pomocą udostępnionych przez Fundusz aplikacji informatycznych, w szczególności Portalu Funduszu, na zasadach i warunkach określonych w zarządzeniu Prezesa Funduszu w sprawie korzystania z Portalu Funduszu.
§  3. 
Świadczeniodawca, w okresie realizacji umowy, jest obowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z udzielaniem świadczeń, na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 136b ust. 2 ustawy.

WARUNKI FINANSOWANIA ŚWIADCZEŃ

§  4. 
1. 
Kwota zobowiązania Funduszu wobec Świadczeniodawcy z tytułu realizacji umowy w okresie od dnia .................. r. do dnia ............... r. wynosi maksymalnie ................... zł (słownie: ........................................................................................................ zł).
2. 
Kwota zobowiązania, o której mowa w ust. 1, zawiera kwotę stanowiącą realizację postanowień określonych w Ogólnych warunkach umów, dotyczących wzrostu wynagrodzeń pielęgniarek i położnych, w wysokości ......................................... zł (słownie: ....................................................................................................................................................).
3. 
Kwota zobowiązania, o której mowa w ust. 1, zawiera kwotę ........................... zł (słownie: ................................................................. zł) przeznaczoną na finansowanie, w okresie od dnia ................. r. do dnia ..................... r.:
1)
podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego lekarzy, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1532, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą zmieniającą", do wysokości 6750 zł miesięcznie, w przeliczeniu na pełny etat oraz związane z tym podwyższenie dodatku za wysługę lat;
2)
kosztów świadczeń udzielanych przez lekarzy, o których mowa w pkt 1, w zakresie kosztów podwyższenia wynagrodzeń tych lekarzy, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej, w wysokości 80% kwoty wynikającej z podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego oraz związanego z tym podwyższenia dodatku za wysługę lat.
4. 
Środki, o których mowa w ust. 2 przekazuje się na zasadach określonych w zarządzeniu Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia realizującym postanowienia § 4 ust. 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1628, z późn. zm.).
5. 
Środki, o których mowa w ust. 3, przekazuje się na zasadach określonych w zarządzeniu Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia wydanym na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy zmieniającej.
6. 
W przypadku nieprzeznaczenia przez Świadczeniodawcę środków na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne w sposób określony w Ogólnych warunkach umów, tj. na wzrost wynagrodzeń pielęgniarek i położnych, kwota nieprzekazanych środków podlega zwrotowi.
7. 
W przypadku:
1)
nieprzeznaczenia środków, o których mowa w ust. 3 pkt 1, w sposób określony w art. 4 ust. 2-4 ustawy zmieniającej, lub
2)
nieprzeznaczenia środków, o których mowa w pkt 1, na wzrost wynagrodzeń, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej lub
3)
niewywiązywania się lekarza z zobowiązania, o którym mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 ustawy zmieniającej

- środki, o których mowa w ust. 3, w kwocie niewykorzystanej w sposób określony w tej jednostce redakcyjnej, podlegają zwrotowi.

8. 
Liczbę i cenę jednostek rozliczeniowych oraz kwotę zobowiązania w poszczególnych zakresach świadczeń objętych umową, w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 1, określa "Plan rzeczowo-finansowy", stanowiący załącznik nr 1 do umowy.
9. 
Należność z tytułu zawartej umowy za realizację świadczeń, Fundusz przekazuje na rachunek bankowy:

Dane posiadacza rachunku bankowego: .............................................................................. nr .....................................................................................................................................................

10. 
Zmiana numeru rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 8, wymaga uprzedniego złożenia przez świadczeniodawcę, w formie elektronicznej poprzez Portal Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w formie pisemnej, wniosku w sprawie zmiany rachunku bankowego, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do umowy.
11. 
Należność za bieżący okres sprawozdawczy, określona w rachunku, ustalana jest zgodnie z zasadami określonymi w Ogólnych warunkach umów.
12. 
Kwota zobowiązania, o której mowa w ust. 1, wypełnia zobowiązania Funduszu wynikające z postanowień art. 10f ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (Dz. U. Nr 149, poz. 1076, z późn. zm.).
13. 
Rachunki z tytułu realizacji umowy Świadczeniodawca może przesłać w formie papierowej lub w formie elektronicznej poprzez Portal Narodowego Funduszu Zdrowia zgodnie z formatem ustalonym przez Prezesa Funduszu, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności rachunku.
14. 
Kwoty zobowiązania, określone w planie rzeczowo - finansowym, obejmują także kwoty zobowiązania wyodrębnione na realizację świadczeń w zakresach, z pakietu onkologicznego, o których mowa w § 11 ust. 8 zarządzenia.
15. 
Dla każdego z zakresów świadczeń, o których mowa w § 11 ust. 8 zarządzenia, w ramach odpowiednich zakresów w planie rzeczowo-finansowym, określa się odrębną kwotę zobowiązania, przeznaczoną wyłącznie na realizację tych świadczeń.
16. 
W przypadku, gdy wartość wykonanych świadczeń w zakresach, o których mowa w § 11 ust. 8 zarządzenia, przekroczy kwotę zobowiązania, o której mowa w ust. 8, po przekroczeniu kwoty zobowiązania z tytułu realizacji umowy w danym zakresie, na wniosek świadczeniodawcy składany po upływie kwartału, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty zobowiązania - zwiększeniu ulegają liczby jednostek rozliczeniowych i kwoty zobowiązań we właściwych zakresach świadczeń oraz odpowiednio kwota zobowiązania z tytułu realizacji umowy Funduszu wobec świadczeniodawcy.
17. 
Przepisów ust. 14-16 nie stosuje się do zakresów:
1)
kompleksowe leczenie wrodzonej sztywności wielostawowej;
2)
kompleksowe leczenie ran przewlekłych (KLRP-1);
3)
kompleksowe leczenie ran przewlekłych 2 (KLRP-2).
§  5. 
1. 
Świadczeniodawca jest zobowiązany do sprawozdawania w raporcie statystycznym w szczególności następujących danych:
1)
rozpoznań według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych - Rewizja Dziesiąta (ICD-10);
2)
procedur medycznych według Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych (ICD-9)
-
w wersjach wskazanych przez Fundusz na dany okres sprawozdawczy.

KARY UMOWNE

§  6. 
1. 
W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, z przyczyn leżących po stronie Świadczeniodawcy, Fundusz może nałożyć na Świadczeniodawcę karę umowną.
2. 
W przypadku wystawienia recept osobom nieuprawnionym lub w przypadkach nieuzasadnionych, Fundusz może nałożyć na Świadczeniodawcę karę umowną stanowiącą równowartość nienależnej refundacji cen leków dokonanych na podstawie recept wraz z odsetkami ustawowymi od dnia dokonania refundacji.
3. 
W przypadku wystawienia zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne, na zlecenie osoby uprawnionej oraz ich naprawy, o których mowa w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 357, z późn. zm.), finansowanych w całości lub w części przez Fundusz, osobom nieuprawnionym lub w przypadkach nieuzasadnionych, Fundusz może nałożyć na Świadczeniodawcę karę umowną stanowiącą równowartość kwoty nienależnego finansowania wraz z odsetkami ustawowymi od dnia dokonania refundacji.
4. 
W przypadku niedopełnienia obowiązku dotyczącego uzyskania we właściwym Oddziale Funduszu upoważnienia do korzystania z usługi e-WUŚ w celu zapewnienia możliwości realizacji uprawnień świadczeniobiorców wynikających z art. 50 ust. 3 ustawy, Fundusz może nałożyć na Świadczeniodawcę karę umowną w wysokości do 1% kwoty zobowiązania określonej w umowie.
5. 
W przypadku nieprzekazania przez Świadczeniodawcę informacji stanowiących podstawę określenia wysokości środków przeznaczonych na wzrost wynagrodzeń pielęgniarek i położnych, Fundusz nakłada karę umowną w wysokości do 2% kwoty zobowiązania określonej w umowie.
6. 
W przypadku nieprzeznaczenia przez Świadczeniodawcę środków, dedykowanych na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne w sposób, o którym mowa w Ogólnych warunkach umów, tj. na wzrost wynagrodzeń pielęgniarek i położnych Fundusz może nałożyć na Świadczeniodawcę karę umowną w wysokości do 5% tych środków.
7. 
W przypadku nieprzeznaczenia środków na wzrost wynagrodzeń, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej, Fundusz nakłada na Świadczeniodawcę karę umowną w wysokości do 5% tych środków.
8. 
Kary umowne, o których mowa w ust. 1-7, nakładane są w trybie i na zasadach określonych w Ogólnych warunkach umów.

OKRES OBOWIĄZYWANIA UMOWY

§  7. 
1. 
Umowa zostaje zawarta na okres od dnia ................ do dnia ............. r.
2. 
Każda ze stron może rozwiązać umowę za 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§  8. 
Sądami właściwymi dla rozpoznawania spraw spornych między stronami umowy są sądy powszechne właściwe dla siedziby Oddziału Funduszu.
§  9. 
W zakresie nieuregulowanym umową stosuje się przepisy Ogólnych warunków umów oraz odpowiednio rozporządzenia ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, rozporządzenia ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, rozporządzenia ministra właściwego do spraw zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej.
§  10. 
Załączniki do umowy stanowią jej integralną część.
§  11. 
Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Wykaz załączników do umowy:

1) załącznik nr 1 do umowy - Plan rzeczowo-finansowy;

2) załącznik nr 2 do umowy - Harmonogram-zasoby;

3) załącznik nr 3 do umowy - Wykaz podwykonawców;

4) załącznik nr 4 do umowy - Wzór wniosku w sprawie zmiany rachunku bankowego.

PODPISY STRON

................................................................................................................

................................................................................................................

Świadczeniodawca Narodowy Fundusz Zdrowia

Załącznik Nr  1

PLAN RZECZOWO - FINANSOWY zał nr .... do umowy nr .............................Nr dokumentu (aneksu)

wprowadzającego:...........

OW NFZ

rodzaj świadczeń: świadczenia kontraktowane odrębniewersja ......
Nr identyfikacyjny nadany przez NFZ
Nazwa świadczeniodawcy w rozumieniu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
Okres rozliczeniowy od ............ do...........
PozycjaPodstawa *Kod zakresu świadczeńZakres świadczeńKod miejsca udzielania świadczeńJednostka rozliczeniowaLiczba jednostek rozliczeniowychCena jedn. rozlicz. (zł)Wartość (zł)
razem zakresy (kwota umowy w okresie rozliczeniowym)
Okres rozliczeniowy od............ do......................**
PozycjaPodstawa *Kod zakresu świadczeńZakres świadczeńKod miejsca udzielania świadczeńJednostka rozliczeniowaLiczba jednostek rozliczeniowychCena jedn. rozlicz. (zł)Wartość (zł)
razem zakresy (kwota umowy w okresie rozliczeniowym)
w tym w poszczególnych okresach sprawozdawczych - razem pozycje
Razem pozycjeOkres sprawozd.Wartość (zł)Okres sprawozd.Wartość (zł)Okres sprawozd.Wartość (zł)Okres sprawozd.Wartość (zł)
StyczeńLutyMarzecKwiecień
MajCzerwiecLipiecSierpień
WrzesieńPaździernikListopadGrudzień
w tym w poszczególnych okresach sprawozdawczych - poszczególne pozycje
PozycjaKod zakresuNazwa zakresu
Kod miejscaNazwa miejsca
Adres miejscaTERYT
StyczeńLutyMarzec
liczba * cena
wartość
KwiecieńMajCzerwiec
liczba * cena
wartość
LipiecSierpieńWrzesień
liczba * cena
wartość
PaździernikListopadGrudzień
liczba * cena
wartość
data sporządzenia
Fundusz ***Świadczeniodawca ****
* Określenie czynności formalno - prawnej, na podstawie której została utworzona pozycja umowy
** - Kolejne sekcje drukowane dla każdego okresu rozliczeniowego oznaczonego w umowie (o ile w umowie oznaczono więcej niż jeden okres rozliczeniowy)
*** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć wraz z podpisem
**** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć / nadruk / naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem

Załącznik Nr  2

HARMONOGRAM - ZASOBY

PozycjaKod zakresuNazwa zakresu
I. Miejsce udzielania świadczeń
Kod miejsca (a)Id podwyk. (b)Nazwa miejsca (c)Adres miejsca (d)VII cz.KR*(e)VIII cz.KR*(f)Profil IX-X cz.KR*(g)Status **
II. Dostępność miejsca udzielania świadczeń
pn (a)wt (b)śr (c)czw (d)pt (e)sob (f)nd (g)Obowiązuje od (h)Obowiązuje do (i)Status**
III. Personel
ID osoby (a)Nazwisko (b)Imiona (c)PESEL (d)Zawód/specjalność (e)St.specjal. (f)NPWZ (g)Status **
Dostępność osoby personelu
pn (h)wt (i)śr (j)czw (k)pt (l)sob (m)nd (n)Typ harmonogramu***(o)Tyg. lb. godzin (p)Obowiązuje od (r)Obowiązuje do (s)
P****
D****
IV. Sprzęt
Id sprzętu (a)Nazwa sprzętu (b)Ilość (c)Nr seryjny (d)Rok produkcji (e)Rodzaj dostępności (f)Dostępny od (g)Dostępny do (h)Status **
data sporządzenia
Fundusz *****Świadczeniodawca******
* KR (Kody resortowe) - kody nadane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia wydanym na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020r. poz. 295, z późn.zm.)
** B - brak zmian, D - dodano, M - zmodyfikowano, U - usunięto
*** Typ harmonogramu: P - harmonogram podstawowy, D - harmonogram dodatkowy
**** drukowany jeśli wypełniony
***** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć wraz z podpisem
****** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć/nadruk/naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem

Załącznik Nr  3

WYKAZ PODWYKONAWCÓW

Załącznik nr..... do umowy nr..............................
rodzaj świadczeń:..........................................................
UNIKALNY WYRÓŻNIK PODWYKONAWCY
Dane identyfikacyjne i adresowe podwykonawcy
Nazwa
Adres siedziby
Kod terytorialny i nazwa
REGONNIP
Forma organizacyjno-prawna (cześć IV KR)
Osoba/y uprawniona do reprezentowaniaTelefon
Dane rejestrowe podwykonawcy
Rodzaj rejestruNr wpisu do rejestru
Organ rejestrującyData wpisu
Data ostatniej aktualizacji
Dane dotyczące formy i przedmiotu umowy podwykonawstwa
Umowa/promesa
Data, od kiedy obowiązuje lub będzie obowiązywać umowaPozycja/e umowy
Data, do kiedy obowiązuje lub będzie obowiązywać umowaPrzedmiot świadczeń podwykonywanych
Opis przedmiotu podwykonawstwa
data sporządzenia
Fundusz*Świadczeniodawca **
* kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć wraz z podpisem
** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć / nadruk / naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Kod Oddziału Wojewódzkiego

Dane Świadczeniodawcy

(źródło - Portal Świadczeniodawcy)

Wniosek w sprawie zmiany rachunku bankowego

Wnoszę o podpisanie aneksu do istniejącej umowy, zmieniającego nr rachunku bankowego wskazany w zawartej umowie:
numer
w rodzaju
w zakresie
na okres
Nowy pełny numer rachunku bankowego związanego z realizacją umowy
Dane posiadacza rachunku bankowego:
Zmiana dotychczasowego nr rachunku bankowego na nowy nastąpi po podpisaniu aneksu do umowy w terminie określonym w aneksie.
Świadczeniodawca*.............................................................
* pieczęć/nadruk/naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Załącznik nr 16

OPIS PRZEDMIOTU UMOWY

Opis świadczenia

KOMPLEKSOWE LECZENIE RAN PRZEWLEKŁYCH 2 (KLRP-2)

1.Charakterystyka świadczenia
1.1Nazwa świadczeniaKompleksowe leczenie ran przewlekłych 2
1.2Określenie świadczeniaŚwiadczenie Kompleksowe Leczenie Ran Przewlekłych 2 (KLRP-2) ma służyć zwiększeniu jakości opieki nad pacjentem z raną przewlekłą którego podstawowym założeniem jest skuteczne zamknięcie rany.

Realizacja świadczenia odbywa się poprzez kompleksowe zastosowanie dostępnych efektywnych metod leczenia, zintegrowanie procesu świadczenia usług przy udziale, świadczeń ambulatoryjnych i stacjonarnych (szpital) oraz zoptymalizowanie ponoszonych kosztów przez monitorowanie i zarządzanie procesem leczenia przy udziale systemu teleinformatycznego (dedykowanej procesowi aplikacji) do przekazywania i oceny danych medycznych.

Dodatkowo aplikacja, o której mowa powyżej, umożliwia zarówno kontakt personel medyczny - personel medyczny jak i odbiorca świadczenia - personel medyczny.

W postępowaniu klinicznym należy korzystać z wiarygodnych dowodów naukowych, w oparciu o Evidence Based Medicine (EBM).

Definicja rany przewlekłej: rana, która pomimo zastosowania leczenia miejscowego nie uległa wygojeniu w czasie dłuższym niż 6 tygodni od jej wystąpienia.

Wyjątek stanowi rana rozpoznana, w ramach zespołu stopy cukrzycowej od II stopnia w skali PEDIS utrzymująca się ponad 2 tygodnie od pierwszej udokumentowanej wizyty rozpoczynającej proces leczenia.

Plan opieki nad pacjentem składa się z kwalifikacji do świadczenia oraz 4 etapów

I. Leczenie ambulatoryjne/środowiskowe (obejmujące opiekę pielęgniarską i lekarską, w tym opiekę konsultanta z Jednostki Referencyjnej);

II. Leczenie szpitalne;

III. Kontrolne wizyty po leczeniu;

IV. Ewaluacja.

Za całość opieki odpowiada Jednostka Referencyjna (w skrócie JR), która:

1) zapewnia diagnostykę i leczenie ambulatoryjne i szpitalne rany, w tym opracowanie planu leczenia;

2) zapewnia konsultacje specjalistyczne konieczne w procesie leczenia rany w czasie zgodnym z planem leczenia (rozliczane osobno w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna);

3) zapewnia ewentualne leczenie operacyjne rany nie objęte KLRP-2 (rozliczane osobno w rodzaju leczenie szpitalne);

4) współpracuje z lekarzem kierującym oraz ze specjalistami z właściwych dziedzin medycyny biorącymi udział w leczeniu choroby podstawowej, w tym przekazuje lekarzom sprawującym stałą opiekę nad pacjentem odpowiednie zalecenia po zakończeniu udzielania świadczenia;

5) gromadzi w dokumentacji wszystkie informacje określone w "Ankiecie", stanowiącej załącznik nr 17 do zarządzenia, dane przekazywane w aplikacji, a także niezbędną dokumentację fotograficzną rany:

6) zapewnia edukację w zakresie pielęgnacji rany i zapobiegania jej nawrotom dla pacjenta i jego rodziny/opiekunów;

7) zapewnia transport sanitarny pacjentom wymagającym transportu (leżącym lub niepełnoprawnym) - począwszy od I etapu.

W zakresie prowadzenia kwalifikacji oraz realizacji etapów leczenia ambulatoryjnego/środowiskowego, w tym zadań uwzględnionych w ppkt. 6) i 7) dopuszczalne jest podwykonawstwo uwzględniając wymogi formalne do realizacji usług.

1.3Kryteria kwalifikacji i dyskwalifikacji

chorych wymagających udzielenia świadczenia

Do świadczenia kwalifikują się osoby u których stwierdzono ranę zgodną z definicją określoną w punkcie 1.2

Kryteria dyskwalifikacji:

Podczas kwalifikacji lekarskiej w ramach świadczenia:

- rana nie kwalifikuje się do objęcia leczeniem w ramach świadczenia - w przypadku dyskwalifikacji w ramach wstępnej wizyty, JR przekazuje do lekarza kierującego zalecenia dotyczące dalszego leczenia rany, której nie zakwalifikowano jako rany przewlekłej.

W czasie udzielania świadczenia:

1) brak współpracy ze strony pacjenta/ jego opiekunów (nie przestrzeganie zaleceń);

2) rana nowotworowa - JR kieruje pacjenta na leczenie onkologiczne;

3) zgon pacjenta/rezygnacja pacjenta;

Poprzez zagojenie rany rozumie się całkowite zamknięcie i epitelializację rany.

Kolorowy system oceny rany - pomaga ustalić się na jakim etapie gojenia znajduje się rana.

1. CZARNY - czarna lub brązowa martwica, zwykle sucha, twarda i mocno zwarta z podłożem, rana cechuje się niewielkim wysiękiem.

Celem leczenia jest zwykle chirurgiczne usunięcie tkanki martwiczej, dlatego, gdy rana o powierzchni co najmniej 100 cm2 oceniona jest w ponad 50% kolorem czarnym - pacjent kierowany jest bezpośrednio do leczenia szpitalnego realizowanego przez JR (ETAP II A lub II B)

1. ŻÓŁTY - martwica rozpływna, najczęściej o luźnej konsystencji, może być częściowo związana z podłożem, towarzyszy ranom sączącym, jest źródłem bogatej pożywki dla drobnoustrojów, często już zainfekowana.

2. CZERWONY - zdrowa ziarnina jest lśniąco czerwona lub czerwonoróżowa, ma postać delikatnych luźnych bądź zwartych grudek (charakterystyczne dla fazy ziarninowania). Delikatna i wrażliwa na ból, podatna na zakażenia.

3. RÓŻOWY/PURPUROWY -może występować w postaci wysepek występujących w grudkach ziarniny lub w nich zatopionych. Najczęściej komórki nabłonka migrują z brzegów rany do łożyska.

System oceny rany dostępny jest w dedykowanej aplikacji, w której każde zdefiniowanie rany kończy się jej kategoryzacją i dalszym procedowaniem pacjenta w systemie.

Klasyfikacja PEDIS:

Stopień I:

a) prawidłowe ukrwienie (tętno wyczuwalne na tętnicach stóp, ABI > 0,9),

b) owrzodzenie powierzchowne (nie przekracza skóry właściwej),

c) brak objawów klinicznych zakażenia,

d) brak cech neuropatii czuciowej;

Stopień II:

a) kliniczne objawy upośledzenia krążenia,(chromanie przestankowe, ABI < 0,9),

b) rana może obejmować wszystkie tkanki miękkie,

c) infekcja obejmuje skórę i tkankę podskórną (obszar zapalenia nie przekracza 2 cm od granicy owrzodzenia),

d) obecność neuropatii czuciowej;

Stopień III:

a) krytyczne niedokrwienie (bóle spoczynkowe, ABI < 0,4),

b) penetracja zakażenia do kości,

c) infekcja nasilona miejscowo (obszar zapalenia przekracza 2 cm od granicy owrzodzenia, ale nie ma cech infekcji uogólnionej);

Stopień IV:

Cechy uogólnionej infekcji (gorączka > 38°C, tętno > 90/min, częstość oddechów > 20/min, leukocytoza > 12 tys. Lub < 4 tys.).

1.4Specyfikacja zasadniczych procedur medycznych wykonywanych w trakcie udzielania świadczenia86.221 Oczyszczenie przez wycięcie zdewitalizowanej tkanki

86.222 Wycięcie martwiczej tkanki

86.223 Wycięcie wilgotnej tkanki martwiczej

86.229 Oczyszczenie (wycięcie) rany, zakażenia, oparzenia - inne

86.271 Usunięcie tkanki martwiczej

86.272 Usunięcie wilgotnej tkanki martwiczej

86.281 Usunięcie zdewitalizowanej tkanki, martwicy lub wilgotnej tkanki martwiczej przez szczoteczkowanie

86.283 Usunięcie zdewitalizowanej tkanki, martwicy lub wilgotnej tkanki martwiczej przez zdrapanie

86.284 Usunięcie zdewitalizowanej tkanki, martwicy lub wilgotnej tkanki martwiczej przez przemycie

86.289 Inne oczyszczenie rany, zakażenia lub oparzenia bez wycinania

86.601 Przeszczep skóry pośredniej grubości

86.602 Przeszczep skóry pełnej grubości

86.603 Przeszczep skórno-tłuszczowy

86.61 Pełnej grubości przeszczep skóry na rękę

86.69 Inny przeszczep skóry - inne miejsce

86.661 Przeszczep błon płodowych

86.662 Przeszczep skóry allogeniczny

86.672 Przeszczep regeneracyjny naskórkowy warstwy skóry

86.679 Zastosowanie sztucznej skóry - inne

86.741 Zamknięcie ubytku przez wydłużony płat skórno-podskórny

86.742 Zamknięcie ubytku przez podwójnie uszypułowany płat skórno- podskórny

86.743 Zamknięcie ubytku przez uszypułowany płat skórno-podskórny

86.744 Zamknięcie ubytku przez zrotowany płat skórno-podskórny

86.745 Zamknięcie ubytku przez przesunięty płat skórno-podskórny

86.746 Zamknięcie ubytku przez rurowaty płat

86.79 Przeszczepienie płata uszypułowanego - inne

86.62 Przeszczep skóry na rękę - inny

86.63 Przeszczep pełnej grubości skóry na inne miejsce

86.65 Przeszczep skóry heterogeniczny

86.671 Wytworzenie nowej skóry

86.71 Preparowanie skórno-podskórnego płata uszypułowanego

86.72 Przeniesienie skórno-podskórnego płata uszypułowanego

86.73 Umocowanie skórno-podskórnego płata uszypułowanego do ręki 86.91 Wycięcie skóry do przeszczepu

88.776 USG naczyń kończyn górnych - Doppler

88.777 USG naczyń kończyn dolnych - Doppler

89.00 - Badanie i porada lekarska, konsultacja

89.04 - Opieka pielęgniarki lub położnej

89.05 - Wizyta domowa

91.831 Badanie materiału biologicznego - posiew jakościowy wraz z identyfikacją drobnoustroju i antybiogram

inne badania dotyczące rany i jej etiologii

93.57 Założenie opatrunku na ranę - inne

93.571 Miejscowa Terapia Podciśnieniem

93.572 Opatrunek hemostatyczny - gaza taktyczna do tamowania krwotoków o skróconym czasie aktywacji

93.95 Oksygenacja Hiperbaryczna

Płukanie rany (96.58-96.59)

2.Warunki wykonania i finansowania świadczenia
2.1Organizacja udzielania świadczeniaSkierowanie z POZ/AOS/Szpital:

musi zawierać informację o dotychczasowym leczeniu rany oraz dane kontaktowe do lekarza kierującego.

Świadczenie realizowane jest przez Jednostkę Referencyjną (JR), mogącą zapewnić zgodną z planem, realizację świadczeń określonych w pkt. 1.2.

JR prowadzi leczenie rany, zapewnia specjalistyczne opatrunki, miejscową terapię podciśnieniem, wystawia recepty na opatrunki stosowane przez pacjenta w domu.

JR samodzielnie realizuje świadczenia w etapie I D, etapie II A i II B, na które nie może zlecać podwykonawstwa.

W zakresie prowadzenia kwalifikacji oraz realizacji poszczególnych etapów leczenia ambulatoryjnego/środowiskowego dopuszczalne jest podwykonawstwo.

JR odpowiada za okresową ocenę skuteczności leczenia ambulatoryjnego rany i decyduje o zakwalifikowaniu pacjenta do dalszych etapów.

Całość organizacji świadczenia powiązana jest poprzez PESEL pacjenta i związana z przesyłaniem danych w dedykowanej dla procesu leczenia aplikacji, celem prowadzenia szczegółowej analizy efektów leczenia przez JR.

Cała ścieżka pacjenta w systemie jest oznakowana i możliwa do prześledzenia dzięki zastosowaniu ww. aplikacji.

2.2Warunki realizacji świadczeniaW ramach leczenia ambulatoryjnego:

Zgodnie z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia: Lp. 4 (Poradnia specjalistyczna - diabetologia) lub

zgodnie z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia: Lp. 16 (Poradnia specjalistyczna - leczenia chorób naczyń) lub

zgodnie z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia: Lp. 36 (Poradnia specjalistyczna - chirurgia ogólna) lub

zgodnie z załącznikiem Nr 1 do rozporządzenia poz (Porada lekarska lekarza podstawowej opieki zdrowotnej) oraz

zgodnie z załącznikiem Nr 2 do rozporządzenia poz (Porada pielęgniarska).

W ramach leczenia szpitalnego:

Zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia szpitalnego: cz. I Lp. 7 (Chirurgia naczyniowa) lub

zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia szpitalnego: cz. I Lp. 8 (Chirurgia naczyniowa - drugi poziom referencyjny) lub

zgodnie z załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia szpitalnego: cz. I Lp. 9 (Chirurgia ogólna).

Warunkiem realizacji świadczeń jest co najmniej 3 letnie udokumentowane doświadczenie w leczeniu ran przewlekłych - dotyczy personelu lekarskiego i pielęgniarskiego oraz w przypadku pielęgniarek:

ukończona specjalizacja w dziedzinie pielęgniarstwa: chirurgicznego lub opieki paliatywnej lub opieki długoterminowej lub anestezjologicznego i intensywnej opieki lub ukończony kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa chirurgicznego lub opieki paliatywnej lub opieki długoterminowej lub anestezjologicznego i intensywnej opieki lub ukończony kurs specjalistyczny "Leczenie ran" .

2.3Organizacja- etapy udzielania świadczeniaKWALIFIKACJA DO LECZENIA (Realizowana w ramach wizyty pielęgniarskiej oraz wizyty lekarskiej).

1. Wizyta pielęgniarska obejmuje wstępną kwalifikację, zebranie danych pacjenta i określenie wstępnego planu leczenia do konsultacji z lekarzem, w tym wykonanie:

- oceny parametrów rany z uwzględnieniem ankiety, o której mowa w pkt 1.2;

- zdjęcia rany;

- planimetrii;

- oceny podstawowych parametrów życiowych (tętno, ciśnienie tętnicze krwi);

- oceny wskaźnika kostka-ramię ABI (w przypadku ran zlokalizowanych na kończynach dolnych)

- oceny BMI

- wymazu / bakteriologii;

- zebrania wywiadu o stanie zdrowia;

- pobranie krwi na badania: morfologia, poziom glukozy, poziom białka, INR, APTT, fibrynogen, poziom kreatyniny, elektrolity.

2. Wizyta lekarska obejmuje:

- ocenę zebranego materiału;

- kwalifikację pacjenta do świadczenia w ramach KLRP-2;

- zalecenia oraz określenie dalszej ścieżki leczenia (wizyty pielęgniarskie lub konieczność wizyt lekarskich);

- udzielenie wskazówek dotyczących działań związanych z leczeniem choroby zasadniczej;

Po zakończeniu kwalifikacji opracowane dane zostają wprowadzone do systemu teleinformatycznego (dedykowanej procesowi aplikacji).

W przypadku zakwalifikowania przez lekarza kwalifikującego pacjenta do świadczenia przechodzi on do:

ETAPU I A

lub

ETAPU II A lub II B (gdy rana oceniona jest w ponad 50% kolorem czarnym lub czerwonym)

ETAP I A

Obejmuje 5 wizyt:

- 4 wizyty pielęgniarskie w odstępach nie dłuższych niż 7 dni. Podstawowym celem jest zmiana opatrunków (oczyszczenie rany) i prowadzenie działań edukacyjnych dla pacjenta i/lub opiekuna.

Raz w tygodniu wykonywane są zdjęcia rany oraz ocena planimetryczna. Prowadzona jest edukacja pacjenta/opiekuna.

- 1 wizytę kontrolną lekarską najpóźniej tydzień od ostatniej wizyty pielęgniarskiej.

Wizyta obejmuje analizę uzyskanych efektów, w tym wykonanie zdjęcia i pomiarów rany i przesłanie danych do JR poprzez system teleinformatyczny (dedykowaną procesowi aplikację), gdzie do 3 dni roboczych dokonywana jest ocena i podejmowana decyzja co do dalszego postępowania z pacjentem.

W zależności od uzyskanych efektów (ocena przez JR):

-pacjent kierowany jest do leczenia szpitalnego w ramach ETAPU II A lub II B

albo

- pacjent przechodzi do ETAPU IB leczenia.

ETAP I B

Obejmuje 4 wizyty:

- 3 wizyty pielęgniarskie- w odstępach nie dłuższych niż 7 dni, mające na celu dalsze oczyszczanie rany (zmiana opatrunków) oraz prowadzenie edukacji. Raz w tygodniu wykonywane są zdjęcia rany oraz ocena planimetryczna. Prowadzona jest edukacja pacjenta/opiekuna.

- 1 wizytę kontrolną lekarską najpóźniej tydzień od ostatniej wizyty pielęgniarskiej - obejmująca analizę uzyskanych efektów i przesłanie danych do JR poprzez system teleinformatyczny (dedykowaną procesowi aplikację).

Etap I B kończy się dokonywaną przez JR oceną przesłanych ankiet i zdjęć i podjęciem decyzji, co do dalszego sposobu leczenia pacjenta, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od wizyty kontrolnej.

W zależności od uzyskanych efektów (ocena przez JR):

W przypadku pozytywnego rokowania pacjent przechodzi do

ETAPU I C

albo

W przypadku zmniejszenia powierzchni rany o 40% i rokowania bezzabiegowego zamknięcia rany pacjent przechodzi do ETAPU I D

albo

Jeśli w wyniku oceny JR istnieje zasadność zamknięcia rany metodą operacji chirurgicznej pacjent przechodzi do

ETAPU II B.

ETAP I C

Obejmuje 5 wizyt:

- 4 wizyty pielęgniarskie w odstępach nie dłuższych niż 7 dni. Podstawowym celem jest zmiana opatrunków pozwalająca na postępowanie procesu gojenia. Raz w tygodniu wykonywane są zdjęcia rany oraz ocena planimetryczna. Prowadzona jest edukacja pacjenta/opiekuna.

- 1 wizytę kontrolną lekarską najpóźniej tydzień od ostatniej wizyty pielęgniarskiej

Wizyta obejmuje analizę uzyskanych efektów, w tym wykonanie zdjęcia i pomiarów rany i przesłanie danych do JR poprzez system teleinformatyczny (dedykowaną procesowi aplikację), gdzie do 3 dni roboczych dokonywana jest ocena i podejmowana decyzja co do dalszego postępowania z pacjentem.

W zależności od uzyskanych efektów, pacjent przechodzi do

ETAPU II B lub ETAPU III.

ETAP I D

Etap obejmuje chirurgiczne oczyszczenie rany oraz założenie systemu jednorazowego użycia do terapii NPWT.

Po jego zakończeniu (7 dni) pacjent jest kierowany do ETAPU III.

ETAP II A (SZPITALNY)

Przewidywany czas pobytu do 7 dni

Etap obejmuje zabiegowe chirurgiczne oczyszczenie rany, ewentualne zastosowanie miejscowej terapię podciśnieniem przeszczep allogeniczny skóry lub owodni.

Po tym etapie pacjent kierowany jest do na dalsze leczenie ambulatoryjne do z ETAPU I A lub I B lub I C

ETAP II B (SZPITALNY)

Przewidywany czas pobytu minimum10 dni

Realizowany gdy w ocenie JR istnieje możliwość całkowitego zamknięcia rany w ramach hospitalizacji.

Etap obejmuje kompleksowe leczenie chirurgiczne - operacyjne oczyszczenie rany, miejscową terapię podciśnieniem oraz chirurgiczne zamknięcie rany, w tym przeszczep skóry własnej.

Po zamknięciu rany i wypisaniu ze szpitala, pacjent przechodzi do ETAPU III.

ETAP III

Obejmuje maksymalnie 5 wizyt.

- 1 do 4 (zależności od wskazań klinicznych) wizyt pielęgniarskich w odstępach maksymalnie 7 dniowych.

- 1 wizytę kontrolną lekarską najpóźniej tydzień od ostatniej wizyty pielęgniarskiej, w tym wykonanie zdjęcia i pomiarów rany.

Po wizycie potwierdzającej ostateczne wygojenie rany następuje przekazanie danych uczestnika programu o zakończeniu procesu leczenia do JR.

ETAP IV

Obejmuje ewaluację efektów leczenia i odbywa się dwa miesiące po zakończeniu leczenia we wcześniejszych etapach.

Obejmuje co najmniej jedną wizytę lekarską wraz z wykonaniem dokumentacji fotograficznej i oceny planimetrycznej oraz analizą całości zgromadzonego materiału.

Następuje przekazanie ostatecznych danych o procesie leczenia pacjenta do JR.

Jego wycena zależy od stopnia zamknięcia rany.

2.4Pozostałe zasady rozliczaniaW przypadku gdy zagojenie rany nastąpi na którymkolwiek z etapów, pacjenta należy skierować do ETAPU IV

Rozliczenie każdego etapu następuje po jego zakończeniu.

Pacjenta, u którego zrealizowano etap II B i nie doszło do zagojenia rany, nie można ponownie włączyć do świadczenia.

Finansowanie świadczenia nie obejmuje:

1) kosztów konsultacji i leczenia szpitalnego poza strukturą JR lub wskazanych podwykonawców.

2) innych kosztów związanych z leczeniem schorzeń nie związanych z występowaniem rany przewlekłej.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ANKIETA KOMPLEKSOWEJ OCENY STANU RANY PRZEWLEKŁEJ U PACJENTA

ANKIETA KOMPLEKSOWEJ OCENY STANU RANY PRZEWLEKŁEJ U PACJENTA
1.Płeć pacjent

Proszę wybrać jedną z poniższych:

mężczyzna
kobieta
2.Wiek pacjenta:
proszę wpisać
3.Wzrost pacjenta:
proszę wpisać

4.Parametry rany

długość rany:

proszę wpisać

szerokość rany:

proszę wpisać

5.Ocena rany w systemie "kolorowym":

Proszę wybrać jedną z poniższych:

Czarny
Żółty
Czerwony
Różowy
6.Procentowy zakres wybranego koloru rany:
proszę wpisać

7.Czy rana jest sucha czy wilgotna:

Proszę wybrać jedną z poniższych:

Sucha
Wilgotna
1 - Brak / minimalne sączenie
2 - Sączenie umiarkowane
3 - Silne sączenie
8.Etiologia rany:

Proszę wybrać jedną z poniższych:

Żylna
Tętnicza
Mieszana
Nowotwórcza
Odleżynowa
I stopnia
II stopnia
III stopnia
IV stopnia
V stopnia
Pooperacyjna
Oparzeniowa
Pourazowa
9.Obecność biofilmu

Proszę wybrać jedną z poniższych:

Brak biofilmu
+
++
+++
10.Stopa cukrzycowa wg skali PEDIS:

Prosze wybrać jedna z ocen w skali 1 – 4 poprzez wpisanie X w odpowiednia kratke:

1234

11.Stopa cukrzycowa według skali TEXAS:

Prosze wybrać jedna z ocen w skali 0 – 3 w powązaniu ze skalą A - D poprzez wpisanie X w odpowiednia kratke:

0123
A
B
C
D

12.Ocena głębokości rany:

Proszę wybrać jedną z poniższych:

Rana obejmująca naskórek i skórę właściwą
Rana sięgająca do powięzi
Rana obejmująca kości lub stawy, drążąca do jam ciała
13.Choroby współistniejące:

Proszę wybrać́ odpowiedną ilość odpowiedzi:

Układu krążenia

Cukrzyca

Nowotwór

Choroby reumatoidalne

Choroby układu immunologicznego

Choroby endokrynologiczne

14.Czas trwania rany:

Proszę wybrać jedną z poniższych:

do 3 lat
do 5 lat
do 10 lat
pow. 10 lat
15.Umiejscowienie rany:

Proszę oznaczyć faktyczną ilość oraz wskazać umiejscowienie rany, poprzez

zaznaczenie X w odpowiednich kratkach:

OwrzodzenieOdleżynaOparzenie
Lewe udo
Prawe udo
Lewa goleń
Prawa goleń
Lewa stopa
Prawa stopa
Tors
Głowa
Lewe ramię
Prawe ramię
Lewe przedramię
Prawe przedramię
Staw biodrowy
Okolica krzyżowa

16.Ocena rodzaju wysięku rany

Proszę wybrać jedną z poniższych:

Surowiczy
Surowiczo-krwisty
Krwisty
Surowiczo-ropny
Włóknisty
Ropny
Krwio-ropny
Krwotoczny
17.Ocena zapachu wysięku

Proszę wybrać jedną z poniższych:

0 – Brak zapachu
1 – Słaby zapach
2 – Silny zapach
18.Poziom zagojenia rany:

Proszę wybrać jedną z poniższych:

do 60%
60 - 80%
powyżej 80%
pełne zagojenie
19.Zastosowane oczyszczenie rany:

Proszę wybrać jedną z poniższych:

enzymatyczne
chirurgiczne
mechaniczne
20.Poziom zmniejszenia powierzchni rany o danej klasyfikacji kolorystycznej, w wyniku zastosowanego oczyszczenia rany:
proszę wpisać

21.Zastosowane procedury ICD:

Proszę wybrać́ odpowiedną ilość odpowiedzi:

89.00 – Badanie i porada lekarska,

konsultacja

89.04 – Opieka pielęgniarki lub położnej

89.05 – Wizyta domowa

88.776 USG naczyń kończyn górnych -

Doppler

88.777 USG naczyń kończyn dolnych -

Doppler

91.831 Badanie materiału biologicznego –

posiew jakościowy wraz z identyfikacją

drobnoustroju i antybiogram

86.221 Oczyszczenie przez wycięcie

zdewitalizowanej tkanki

86.222 Wycięcie martwiczej tkanki

86.223 Wycięcie wilgotnej tkanki martwiczej

86.229 Oczyszczenie (wycięcie) rany,

zakażenia, oparzenia – inne

86.271 Usunięcie tkanki martwiczej

86.272 Usunięcie wilgotnej tkanki martwiczej

86.281 Usunięcie zdewitalizowanej tkanki,

martwicy lub wilgotnej tkanki martwiczej przez

szczoteczkowanie

86.282 Usunięcie zdewitalizowanej tkanki,

martwicy lub wilgotnej tkanki martwiczej przez

irygację pod ciśnieniem

86.283 Usunięcie zdewitalizowanej tkanki,

martwicy lub wilgotnej tkanki martwiczej przez zdrapanie

86.284 Usunięcie zdewitalizowanej tkanki,

martwicy lub wilgotnej tkanki martwiczej przez

przemycie

86.289 Inne oczyszczenie rany, zakażenia lub

oparzenia bez wycinania

93.57 Założenie opatrunku na ranę – inne

93.571 Miejscowa Terapia Podciśnieniem

93.95 Oksygenacja Hiperbaryczna

86.661 Przeszczep błon płodowych

86.662 Przeszczep skóry allogeniczny

86.672 Przeszczep regeneracyjny naskórkowy

warstwy skóry

86.679 Zastosowanie sztucznej skóry - inne

86.741 Zamknięcie ubytku przez wydłużony

płat skórno-podskórny

86.742 Zamknięcie ubytku przez podwójnie

uszypułowany płat skórno- podskórny

86.743 Zamknięcie ubytku przez

uszypułowany płat skórno-podskórny

86.744 Zamknięcie ubytku przez zrotowany

płat skórno-podskórny

86.745 Zamknięcie ubytku przez przesunięty

płat skórno-podskórny

86.746 Zamknięcie ubytku przez rurowaty płat

86.91 Wycięcie skóry do przeszczepu

86.601 Przeszczep skóry pośredniej grubości

86.602 Przeszczep skóry pełnej grubości

86.603 Przeszczep skórno-tłuszczowy

86.61 Pełnej grubości przeszczep skóry na

rękę

86.69 Inny przeszczep skóry - inne miejsce

86.79 Przeszczepienie płata uszypułowanego

– inne

86.62 Przeszczep skóry na rękę - inny

86.63 Przeszczep pełnej grubości skóry na

inne miejsce

86.65 Przeszczep skóry heterogeniczny

86.671 Wytworzenie nowej skóry

86.71 Preparowanie skórno-podskórnego

płata uszypułowanego

86.72 Przeniesienie skórno-podskórnego płata

uszypułowanego

86.73 Umocowanie skórno-podskórnego płata

uszypułowanego do ręki

93.572 Opatrunek hemostatyczny - gaza

taktyczna do tamowania krwotoków o

skróconym czasie aktywacji

96.58 Płukanie rany

96.59 Płukanie rany

Z48.0 Opieka nad chirurgicznymi opatrunkami

i szwami

93.57 Założenie opatrunku na ranę

89.00 Porada lekarska, konsultacja, asysta

89.01 Profilaktyka i promocja zdrowia

89.02 Porada lekarska, inne

89.05 Opieka pielęgniarki lub położnej - wizyta

domowa

89.08 Inna konsultacja

Inne badania dotyczące rany i jej etiologii

Kompresjoterapia Hospitalizacja i leczenie

operacyjne lub zachowawcze w oddziale

macierzystym GR – w zakresie rany lub

naczyń

Transport sanitarny dla chorych

wymagających transportu

1 niepotrzebne skreślić