Zmiana zarządzenia w sprawie kontroli prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Dzienniki resortowe

NFZ.2023.174

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 listopada 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 174/2023/DK
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 30 listopada 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie kontroli prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia

Na podstawie art. 102 ust. 1 w zw. z ust. 5 pkt 21a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu Nr 60/2022/DK Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie kontroli prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) sposób i tryb przygotowywania kontroli, o której mowa w Dziale IIIa ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej "ustawą o świadczeniach";";

2)
w § 2 pkt 18 otrzymuje brzmienie:

"18) OWU dla aptek - należy przez to rozumieć ogólne warunki umów na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę określone w przepisach wydanych na podstawie art. 41 ust. 8 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 826, 1733 i 1938), zwanej dalej "ustawą o refundacji";";

3)
w § 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku wniosku składanego przez dyrektora OW NFZ lub dyrektora komórki organizacyjnej centrali NFZ do wniosku dołącza się opinię dyrektora Departamentu Kontroli sporządzoną według wzoru stanowiącego część II załącznika nr 1 do zarządzenia.";

4)
w § 9 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) dokonuje się analizy prawdopodobieństwa wystąpienia nieprawidłowości oraz określa sposób prowadzenia kontroli, zapewniający realizację celów kontroli, w tym podejmuje się decyzję o możliwości skorzystania przez NFZ z uprawnienia, o którym mowa w art. 192a ustawy o świadczeniach (o ile uzasadnia to zakres przedmiotowy kontroli i cele kontroli, a także wyniki analizy danych sprawozdawczych).";

5)
w § 10:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Program kontroli opracowuje się dla kontroli planowych i doraźnych, z zastrzeżeniem ust. 3a.",

b)
w ust. 3:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) oznaczenie kontroli (znak sprawy, temat i nazwa podmiotu kontrolowanego);",

pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) wyniki analizy przedkontrolnej, zawierające opis obszaru objętego kontrolą, związane z nim istotne uwarunkowania, w tym analizę prawdopodobieństwa wystąpienia nieprawidłowości oraz wyniki wcześniejszych kontroli, o ile mają znaczenie dla zakresu przedmiotowego kontroli;",

pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) wskazówki metodyczne, określające w szczególności: dobór próby do kontroli, wielkość i wartość kwotową próby, sposób i techniki przeprowadzenia kontroli i dokumentowania ustaleń kontroli, rodzaje dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń, metody pozyskiwania dowodów i sposób ich badania, powiązania tematyki z aktami prawnymi, określenie nieprawidłowości i podstawy prawnej naruszenia, sankcje wynikające z oceny poszczególnych obszarów, sposób dokonania oceny ogólnej i ocen cząstkowych, wzory wykazów, kwestionariuszy, zestawień;",

c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Kontrole doraźne, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, mogą być w szczególnych sytuacjach realizowane z inicjatywy dyrektora Departamentu Kontroli lub jego zastępcy bez uprzedniego opracowania programu kontroli. W takim przypadku wymagane jest opracowanie wyłącznie wskazówek metodycznych, o których mowa w ust. 3 pkt 8.";

6)
w § 14 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) reprezentuje zespół wobec kierownika podmiotu kontrolowanego oraz wskazuje członka zespołu kontrolującego do dokonania wybranej czynności wobec kierownika podmiotu kontrolowanego, w szczególności polegającej na dokonaniu oględzin;";

7)
w § 15 w ust. 1:
a)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) udostępnia w miarę potrzeb wystąpienie pokontrolne oraz akta sprawy dyrektorowi Departamentu Kontroli lub jego zastępcom, kierownikom komórek organizacyjnych Departamentu Kontroli oraz pracownikom Departamentu Kontroli;",

b)
pkt 19 otrzymuje brzmienie:

"19) w przypadku oceny negatywnej - przekazuje dyrektorowi właściwego OW NFZ wystąpienie pokontrolne wraz z wezwaniem do zapłaty skutków finansowych kontroli, o ile zostały one określone, albo decyzję administracyjną, o której mowa w art. 61s ust. 5 ustawy o świadczeniach, o ile została wydana;",

c)
pkt 20 otrzymuje brzmienie:

"20) w miarę potrzeb przekazuje informacje o wynikach kontroli dyrektorowi komórki organizacyjnej centrali NFZ, właściwej w zakresie przeprowadzonej kontroli;";

8)
w § 25:
a)
w ust. 5
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) zakres podmiotowy oraz przedmiotowy, w tym okres objęty kontrolą oraz datę przeprowadzonej kontroli;",

uchyla się pkt 3,
b)
w § 25 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Projekt informacji o wynikach kontroli podlega wewnętrznej kontroli jakości w komórce koordynującej kontrolę oraz opiniowaniu, w szczególności przez:

1) inne komórki organizacyjne w Departamencie Kontroli;

2) merytoryczną komórkę organizacyjną właściwą ze względu na zakres realizowanych zadań, o ile jest to uzasadnione;

3) uczestników kontroli koordynowanej.";

9)
załącznik nr 1 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
10)
załącznik nr 4 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Wnioski na przeprowadzenie kontroli doraźnej złożone przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia w trybie § 5 ust. 1 pkt 2 zarządzenia zmienianego w § 1, zachowują ważność.
§  3. 
Do postępowań kontrolnych wszczętych na podstawie zawiadomień podmiotu kontrolowanego o planowanej kontroli, sporządzonych zgodnie z § 18 ust. 2 zarządzenia zmienianego, o którym mowa w § 1, przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy niniejszego zarządzenia.
§  4. 
Czynności podjęte w postępowaniach kontrolnych, w trybie przepisów zarządzenia zmienianego, o którym mowa w § 1, przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, zachowują ważność.
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

[nazwa wnioskującej komórki organizacyjnej]

[nazwa jednostki organizacyjnej NFZ] [miejscowość], [dd.mm.rrrr] r.

Pan/Pani*

[imię i nazwisko]

Prezes

Narodowego Funduszu Zdrowia

za pośrednictwem

Dyrektora Departamentu Kontroli

Narodowego Funduszu Zdrowia

WNIOSEK o wyrażenie zgody na przeprowadzenie kontroli doraźnej

Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2 zarządzenia Nr 60/2022/DK Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie kontroli prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, proszę o wyrażenie zgody na przeprowadzenie kontroli doraźnej:

- [koordynowanej/niekoordynowanej]*,

- [problemowej/rozpoznawczej/skargowej/sprawdzającej]*.

W załączeniu przekazuję opinię Departamentu Kontroli**.

I. Informacje podstawowe.

Temat kontroli:

[...]

Cel/cele kontroli:

[...]

Zakres przedmiotowy kontroli, w tym okres objęty kontrolą:

[...]

Imię i nazwisko albo nazwa/firma i adres podmiotu, którego dotyczy kontrola, adres miejsca udzielania świadczeń:***

[...],

- posiadający w okresie objętym wnioskowaną kontrolą umowę zawartą z Narodowym Funduszem Zdrowia nr [numer umowy] z dnia [dd.mm.rrrr] r. [określić rodzaj umowy - w przypadku umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej należy wskazać rodzaj oraz zakres świadczeń wnioskowanych do kontroli] *,

- nieposiadającego umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia*,

- udzielającego w okresie objętym kontrolą świadczeń w ramach zapobiegania, przeciwdziałania oraz zwalczania COVID-19 w ramach realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych, o których mowa w art. 116 ust. 1 pkt 8 ustawy o świadczeniach.*

Czas rozpoczęcia kontroli:

[Pilna/ Do przeprowadzenia w ciągu kwartału/półrocza/roku od dnia, w którym wyrażono zgodę]*.

Uzasadnienie kontroli:

[w uzasadnieniu należy w szczególności przedstawić analizę prawdopodobieństwa wystąpienia nieprawidłowości, odnieść się do przedstawionych/ wprowadzonych wyżej danych oraz wskazać powody, dlaczego problem przedstawiony we wniosku nie może być zweryfikowany w inny sposób niż kontrola, w tym w szczególności w sposób, o którym mowa w art. 61w i 61x ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach"]

Pytania ankietowe dotyczące informacji o zakresie podjętych czynności oraz zgromadzonych w sprawie dokumentach, warunkujące złożenie Wniosku o kontrolę doraźną:

Wypełnia Oddział Wojewódzki NFZ lub komórka organizacyjna Centrali NFZ****

1. Czy zidentyfikowano podmiot, którego dotyczy sprawa?

[Nie/Tak - proszę wskazać podmiot]

2. Czy podjęto próbę wyjaśnienia i rozwiązania zidentyfikowanego problemu?

[Nie/Tak - kiedy i czego dotyczyła, jakie działania zostały podjęte]

3. Czy w przedmiotowej sprawie: -prowadzono korespondencję?

[Nie/Tak - kiedy i czego dotyczyła, proszę syntetycznie wskazać wnioski z korespondencji]

- przeprowadzono analizy raportów sprawozdawczych?

[Nie/Tak - kiedy, co wynika z tej analizy]

- ankietowano pacjentów?

[Nie/Tak - kiedy, ile ankiet wysłano, ile otrzymano odpowiedzi, wnioski z odpowiedzi]

- przeprowadzono wizytację?

[Nie/Tak - kiedy, co stwierdzono]

-zwrócono się o opinię do np.: urzędów / instytucji / konsultanta?

[Nie/Tak - kiedy, do kogo, proszę syntetycznie wskazać treść zapytania i wnioski z opinii]

W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytania zawarte w pkt 3 należy dołączyć dokumenty zawierające istotne informacje dla przedmiotowej sprawy.

4. Czy powyższe czynności pozwoliły na dokonanie istotnych ustaleń?

[Nie/Tak - proszę uzasadnić w obu przypadkach, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej dodatkowo syntetycznie wskazać ustalenia]

5. Czy zgromadzone dokumenty i informacje stanowią wystarczający materiał:

- do wyjaśnienia i rozwiązania problemu?

[Nie/Tak - proszę uzasadnić w obu przypadkach]

- oceny sytuacji i zidentyfikowania nieprawidłowości?

[Nie/Tak - proszę uzasadnić w obu przypadkach]

- nałożenia sankcji i zakończenia sprawy?

[Nie/Tak - proszę uzasadnić w obu przypadkach]

6. Czy dokonanie jednoznacznych ustaleń, identyfikacja nieprawidłowości i zakończenie przedmiotowej sprawy wymaga:

- kontynuowania korespondencji z podmiotem?

[Nie/Tak - proszę uzasadnić w obu przypadkach]

- opinii specjalisty z danej dziedziny lub interpretacji przepisów?

[Nie/Tak - proszę uzasadnić w obu przypadkach]

- dokonania ustaleń w lokalizacji podmiotu / miejscu udzielania świadczeń?

[Nie/Tak - proszę uzasadnić w obu przypadkach]

7. Czy z właściwym miejscowo Terenowym Wydziałem Kontroli:

- omówiono przedmiotową sprawę, w tym dotychczasowe ustalenia?

[Nie/Tak - kiedy]

- omówiono dalszy tryb postępowania, w przypadku kontroli doraźnej?

[Nie/Tak - proszę wskazać syntetycznie ustalenia]

Załączniki do wniosku (dokumenty uzasadniające wniosek):

1) [...]

2) [...]

3) [...]

............................................................................
(data, podpis i dane identyfikujące
kierownika wnioskującej komórki organizacyjnej
/Dyrektora OW NFZ)

II. Opinia Departamentu Kontroli.**

1. Czy w okresie od 1 czerwca 2019 r. do dnia opiniowania wniosku w podmiocie wskazanym we wniosku prowadzona była kontrola albo czynności sprawdzające w zakresie przedmiotowym wskazanym w treści niniejszego wniosku?

[Nie/Tak - kiedy i czego dotyczyła]

2. Czy wskazany we wniosku zakres przedmiotowy kontroli korzysta z wyłączenia wskazanego w art. 61d ust. 2 ustawy o świadczeniach?

[Nie/Tak; w przypadku wskazania odpowiedzi "Nie" - w sytuacji, gdy w roku kalendarzowym, w którym miałaby się odbyć zlecana kontrola, przeprowadzono co najmniej jedno postępowanie kontrolne w danym podmiocie, podlegające ograniczeniu, o którym mowa w art. 61d ust. 2 ustawy - należy podać czas trwania wszystkich kontroli tego podmiotu w tym roku w miejscach, o których mowa w art. 61i ust. 1 ustawy o świadczeniach ]*

3. Czy we wnioskowanym czasie/w bieżącym roku w zakresie podmiotowym lub przedmiotowym przewidziane jest przeprowadzenie kontroli planowej lub doraźnej albo czynności sprawdzających?

[Nie/Tak - kiedy i czego będzie dotyczyła]*

4. Czy na etapie opiniowania wniosku - istnieje konieczność powołania biegłego do przeprowadzenia kontroli?

[Nie/Tak - kogo/wskazać kwalifikacje i uzasadnić, w jakim celu]*

5. Czy problem przedstawiony we wniosku można zweryfikować w inny sposób niż kontrola, w tym w szczególności w sposób, o którym mowa w art. 61w i 61x ustawy o świadczeniach?

[Nie/Tak - uzasadnić każdą odpowiedź]*

6. Przewidywana pracochłonność kontroli w kontrolerodniach/liczba kontrolerów -

[.../...]

7. Najbliższy możliwy termin rozpoczęcia kontroli***** -

[Pilna/Do przeprowadzenia w ciągu kwartału/półrocza/roku od dnia, w którym wyrażono zgodę]*

8. Czy akceptacja wniosku wpłynie na wydłużenie terminów:

1) aktualnie prowadzonych kontroli - w przypadku rozpoczęcia wnioskowanej kontroli w czasie wskazanym:

a) przez komórkę wnioskującą -

[Nie/Tak - wskazać ilu i których]*

b) w pkt 7 -

[Nie/Tak - wskazać ilu i których]*

2) kontroli planowanych do rozpoczęcia w najbliższym czasie - w przypadku rozpoczęcia wnioskowanej kontroli w czasie wskazanym:

a) przez komórkę wnioskującą -

[Nie/Tak - wskazać ilu i których]*

b) w pkt 7 -

[Nie/Tak - wskazać ilu i których]*

9. Inne kwestie, niż wymienione wyżej, wymagające wskazania w opinii:

[punkt fakultatywny]*

.........................................................................
(data, podpis i dane identyfikujące
dyrektora Departamentu Kontroli
lub jego zastępcy)

III. Decyzja Prezesa NFZ*:

Wyrażam zgodę:

-  Termin kontroli zgodny z wnioskiem komórki/jednostki wnioskującej.

-  Termin kontroli wskazany w pkt 8 opinii Departamentu Kontroli. 

-Pod warunkiem - innym: .....................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

....................................................................

......................................................
(data, podpis i dane identyfikujące
Prezesa NFZ)

Nie wyrażam zgody.

......................................................
(data, podpis i dane identyfikujące
Prezesa NFZ)

Objaśnienia:

* wybrać/podkreślić właściwą opcję

** nie dotyczy kontroli doraźnej koordynowanej oraz przypadków, gdy komórką wnioskującą jest właściwy miejscowo Terenowy Wydział Kontroli

*** nie dotyczy kontroli doraźnej koordynowanej

**** nie dotyczy wniosku o kontrolę doraźną z inicjatywy Departamentu Kontroli oraz kontroli wszczynanych na polecenie Prezesa NFZ

***** określając termin należy uwzględnić w szczególności: wagę oraz pilność problemu do zbadania, inne tematy o ustalonym wcześniej priorytecie czasowym do kontroli (w tym liczbę kontroli doraźnych oczekujących na wykonanie oraz ustaloną kolejność i termin ich realizacji), aktualnie prowadzone kontrole i czynności sprawdzające, aktualny potencjał osobowy właściwego miejscowo Terenowego Wydziału Kontroli, konieczność powołania biegłego do udziału w kontroli

[uwaga: sporządzić na właściwym szablonie; wskazać aktualne publikatory

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Kontrola nr [...] [miejscowość], [dd.mm.rrrr].

Zawiadomienie

Działając na podstawie art. 61g ust. 1 w związku z art. 61a ust. ...* [ i w związku z art. 61v ust. 1 pkt.... *] ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach", zawiadamiam, że:

w dniach od [data rozpoczęcia kontroli] do [przewidywana data zakończenia kontroli] zostanie przeprowadzona kontrola [imię i nazwisko albo nazwa/firma i adres podmiotu kontrolowanego],

prowadzonej przez [nazwa i adres podmiotu prowadzącego aptekę]**

nr zezwolenia na prowadzenie apteki**

- posiadającego w okresie objętym kontrolą umowę zawartą z Narodowym Funduszem Zdrowia nr [numer umowy] z dnia [dd.mm.rrrr] r. [określić rodzaj umowy - w przypadku umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej należy wskazać rodzaj lub przedmiot umowy oraz zakres świadczeń objęty kontrolą]***,

- nieposiadającego umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia***

- udzielającego w okresie objętym kontrolą świadczeń w ramach zapobiegania, przeciwdziałania oraz zwalczania COVID-19 w ramach realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych, o których mowa w art. 116 ust. 1 pkt 8 ustawy o świadczeniach.***

Temat kontroli - [...]

Zakres przedmiotowy kontroli, w tym okres objęty kontrolą - [.]

Kontrola będzie prowadzona w [wskazać miejsca, zgodnie z art. 61i ust. 1 i 4 ustawy o świadczeniach, w których będzie prowadzona kontrola, wraz z podaniem danych adresowych]

Proszę o przygotowanie następujących dokumentów:

1. [...]

2. [...]

3. [...]

Kontrolę przeprowadzi Pan/Pani [imię i nazwisko kontrolera], zgodnie z udzielonym upoważnieniem****.

Poszczególne czynności kontrolne, zgodnie z art. 61e ust. 2 ustawy o świadczeniach przeprowadzi Pan/Pani [imię i nazwisko], zgodnie z udzielonym upoważnieniem*****.

..........................................................
(data, podpis i dane identyfikujące
Prezesa NFZ lub osobę przez niego upoważnioną)

Objaśnienia:

* wskazać właściwy przepis art. 61a ustawy o świadczeniach, a w zakresie wskazania art. 61v ustawy o świadczeniach uwzględnić jeżeli kontrola realizowana jest na podstawie tego przepisu

** Uwzględnić w przypadku kontroli aptek.

*** Wybrać właściwą opcję.

****Należy wskazać kierownika zespołu kontrolującego i wymienić wszystkie osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli.

***** Należy wymienić wszystkie osoby upoważnione do przeprowadzenia poszczególnych czynności kontrolnych

******Uwzględnić w przypadku kontroli osób uprawnionych.

Pouczenie o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego

1. Podmiot kontrolowany może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez Prezesa Funduszu czynności z naruszeniem przepisów art. 61d ust. 2-5 ustawy o świadczeniach. Sprzeciw wymaga uzasadnienia.

2. Kierownik podmiotu kontrolowanego lub osoba przez niego upoważniona ma prawo wglądu do akt kontroli, sporządzania z nich odpisów oraz kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

3. Kontroler lub osoba realizująca czynności kontrolne ma prawo:

1) badać i oceniać wszelkie informacje, związane z zakresem kontroli, zawarte w dokumentach, w tym w dokumentacji medycznej i finansowo-księgowej oraz na innych nośnikach informacji;

2) pobierać i zabezpieczać dokumenty i nośniki, o których mowa w pkt 1;

3) dokonywać oględzin w celu ustalenia stanu faktycznego obiektów budowlanych lub rzeczy albo przebiegu określonych czynności;

4) żądać udzielania wyjaśnień przez kierownika podmiotu kontrolowanego lub jego pracowników i inne osoby biorące udział w czynnościach objętych zakresem kontroli;

5) korzystać z pomocy biegłego.

4. Kontroler lub osoba, realizująca czynności kontrolne, jest upoważniona do swobodnego poruszania się na terenie podmiotu kontrolowanego, w sposób zapewniający poszanowanie praw pacjentów, z wyłączeniem swobodnego poruszania się w obrębie stref objętych reżimem sanitarnym.

5. Kierownik podmiotu kontrolowanego zapewnia kontrolerowi lub osobie, realizującej czynności kontrolne, warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w szczególności:

1) niezwłocznie przedstawia do kontroli żądane dokumenty i inne nośniki informacji;

2) terminowo udziela wyjaśnień;

3) udostępnia niezbędne urządzenia techniczne;

4) w miarę możliwości udostępnia oddzielne pomieszczenia z odpowiednim wyposażeniem biurowym.

6. Kontroler lub osoba realizująca czynności kontrolne może sporządzać, a w razie potrzeby, może zażądać od kierownika podmiotu kontrolowanego nieodpłatnego sporządzenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych dla osiągnięcia celów kontroli odwzorowań cyfrowych, zestawień i obliczeń przygotowanych na podstawie dokumentów lub elektronicznych baz danych, a w przypadku braku możliwości technicznych, sporządzenia dokumentów, zestawień i obliczeń w postaci papierowej. Zgodnie z art. 61j ust. 8 i 9 ustawy o świadczeniach podmiot kontrolowany na żądanie kontrolera zobowiązany jest do złożenia oświadczenia zawierającego potwierdzenie zgodności treści odwzorowań cyfrowych dokumentacji medycznej z dokumentami źródłowymi lub danymi z elektronicznych baz danych. Oświadczenie to składa kierownik komórki organizacyjnej, w której dokumenty lub bazy danych się znajdują, lub osoba do tego upoważniona. Oświadczenie może być sporządzone w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, albo w formie dokumentu papierowego zawierającego podpis odręczny.

7. Kontrola lub poszczególne jej czynności są prowadzone w:

1) siedzibie podmiotu kontrolowanego;

2) miejscu prowadzenia działalności przez podmiot kontrolowany;

3) miejscu udzielania świadczeń;

4) miejscu prowadzenia działalności przez podwykonawcę w zakresie, w jakim realizuje on umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;

5) miejscu udzielania świadczeń lub prowadzenia działalności przez osobę trzecią wykonującą zawód medyczny w związku z powierzeniem tej osobie niektórych czynności na podstawie umów lub porozumień zawartych z podmiotem kontrolowanym;

6) podmiocie, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 1545, z późn. zm.).

8. Kontrola lub poszczególne jej czynności są prowadzone w godzinach pracy obowiązujących w miejscach, o których mowa w art. 61i ust. 1 ustawy o świadczeniach, lub w godzinach pracy określonych w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

9. Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być prowadzone również poza godzinami pracy obowiązującymi w miejscach, o których mowa w art. 61i ust. 1 ustawy o świadczeniach, lub poza godzinami pracy określonymi w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, w tym w dniach ustawowo wolnych od pracy i w porze nocnej, w przypadku gdy przeprowadzenie kontroli lub poszczególnych jej czynności jest:

1) uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia lub zdrowia;

2) niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia lub zabezpieczenia dowodów ich popełnienia.

10. Kontrolę lub poszczególne jej czynności można przeprowadzać również w jednostkach organizacyjnych Funduszu. Zgodnie z art. 61i ust. 4 zdanie 2 ustawy o świadczeniach w sytuacji, gdy kontrola lub poszczególne jej czynności są prowadzone w jednostkach organizacyjnych Funduszu, nie stosuje się przepisu art. 61h, zatem rozpoczynając kontrolę albo poszczególne czynności kontrolne kontroler nie okazuje upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz dokumentów potwierdzających jego tożsamość (tj. legitymacji służbowej albo dokumentu tożsamości). Upoważnienie do kontroli oraz legitymacje służbowe członków zespołu kontrolującego na żądanie podmiotu kontrolowanego dostępne są do wglądu w Terenowym Wydziale Kontroli [nr TWK zapisany cyframi rzymskimi] w [miejscowość] /Wydział [...] w Warszawie***.

11. Apteka jest obowiązana udostępnić, na żądanie Funduszu, do kontroli recepty wystawione w postaci papierowej wraz z ich otaksowaniem i przekazać niezbędne dane, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 826, z późm. zm.), a także dokumentację, którą apteka jest obowiązana prowadzić i posiadać na podstawie odrębnych przepisów, i informacje, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2-4 ww. ustawy.**

12. Osoba uprawniona oraz podmiot wykonujący działalność leczniczą, w ramach którego wystawiono receptę na co najmniej jeden refundowany lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrób medyczny lub zlecenie na wyrób medyczny, są obowiązani poddać się kontroli przeprowadzanej lub zlecanej przez Fundusz w zakresie dokumentacji medycznej dotyczącej zasadności i prawidłowości wystawiania recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne i zleceń na wyroby medyczne.******

[uwaga: sporządzić na właściwym szablonie; wskazać aktualne publikatory aktów prawnych]

Uzasadnienie

Niniejsze zarządzenie wprowadza zmiany w zarządzeniu Nr 60/2022/DK Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie kontroli prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Zmiany w szczególności obejmują:

1) modyfikację trybu procedowania wewnątrz Departamentu Kontroli wniosków o kontrolę składanych przez dyrektorów OW NFZ lub dyrektorów komórek organizacyjnych centrali NFZ (wyłączono konieczność uzyskania uprzedniej opinii TWK odnośnie zasadności przeprowadzenia kontroli, zastępując ją opinią dyrektora Departamentu Kontroli), co pozwoli na przyspieszenie procesu oceny wniosków;

2) rezygnację z obowiązku sporządzania analizy ryzyka w ramach przygotowania kontroli, zastępując go analizą prawdopodobieństwa wystąpienia nieprawidłowości - należy wskazać, że ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.) w art. 61a ust. 4 stanowi, że kontrole, z wyłączeniem kontroli, o której mowa art. 61v ustawy, planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa wystąpienia nieprawidłowości.

W pozostałym zakresie wprowadzone zmiany (w tym zmiany w załącznikach nr 1 i 4 do zmienianego zarządzenia) mają charakter porządkujący.

Zmiana zarządzenia realizuje cel strategiczny Narodowego Funduszu Zdrowia - Poprawa efektywności wydatkowania środków publicznych na świadczenia opieki zdrowotnej.

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 2674, 2140 i 2770 oraz z 2023 r. poz. 605, 650, 658, 1234, 1675, 1692, 1733, 1831, 1872 i 1938.