Zmiana zarządzenia w sprawie inwentaryzacji składników majątkowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Dz.Urz.GITD.2019.2
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 2/2019
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 9 stycznia 2019 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie inwentaryzacji składników majątkowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
"3. Do zadań Przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej należy w szczególności:
1) składanie wniosków w sprawie powołania składu osobowego Komisji Inwentaryzacyjnej;
2) powołanie zespołów spisowych;
3) wyznaczenie spośród członków Komisji Inwentaryzacyjnej zastępcy przewodniczącego oraz ustalenie zakresu czynności dla członków Komisji;
4) przeprowadzanie szkolenia członków Komisji Inwentaryzacyjnej oraz zespołów spisowych;
5) ustalenie terminów rozpoczęcia i zakończenia prac inwentaryzacyjnych - opracowanie planu inwentaryzacji w uzgodnieniu z Głównym Księgowym;
6) organizowanie prac przygotowawczych do inwentaryzacji rzeczowych składników majątku oraz pozostałych składników bilansowych, a także dopilnowanie ich wykonania we właściwym terminie;
7) prowadzenie rozliczenia arkuszy spisowych z natury, stanowiących druki ścisłego zarachowania;
8) skompletowanie wszystkich protokołów inwentaryzacyjnych, sporządzonych dla składników bilansowych inwentaryzowanych innymi metodami niż spis z natury;
9) składanie wniosków w sprawie:
a) zmiany terminu inwentaryzacji,
b) przeprowadzenia inwentaryzacji w sposób uproszczony, przeprowadzania spisów uzupełniających lub powtórnych;
10) kontrolowanie pod względem formalnym i rachunkowym wypełnionych arkuszy inwentaryzacyjnych i innych dokumentów z inwentaryzacji;
11) dopilnowanie terminowego złożenia wyjaśnień odnośnie ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych przez osoby odpowiedzialne za ich powstanie;
12) ustalenie różnic inwentaryzacyjnych, przyczyn ich powstania i postawienie wniosków w sprawie ich rozliczenia oraz dokonanie wyceny zinwentaryzowanego majątku;
13) przygotowanie wniosków w przypadku ujawnienia niedoborów i szkód zawinionych;
14) sprawowanie ogólnego nadzoru nad całokształtem prac inwentaryzacyjnych;
15) sporządzenie sprawozdania końcowego z przebiegu inwentaryzacji i podsumowanie wyników spisu wraz z wnioskami poinwentaryzacyjnymi.
4. Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej może część z uprawnionych czynności zlecić do wykonania członkom Komisji Inwentaryzacyjnej, nie zwalnia go to jednak od odpowiedzialności za ich prawidłowe i terminowe wykonanie.";
"§ 2a. 1. Członków Komisji Inwentaryzacyjnej może powołać osoba upoważniona przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
2. Osoby materialnie odpowiedzialne za powierzone im składniki majątkowe składają oświadczenia.
3. Do obowiązków zespołu spisowego należy:
1) zapoznanie się z przepisami o prowadzeniu spisu z natury;
2) zaopatrzenie się w arkusze spisowe i inne potrzebne druki;
3) poinformowanie osób materialnie odpowiedzialnych o zarządzeniu inwentaryzacji w określonym terminie;
4) ustalenie kolejności spisu składników majątku;
5) zorganizowanie pracy w ten sposób, aby normalna działalność komórki organizacyjnej nie została zakłócona;
6) terminowe przeprowadzenie spisu z natury na wyznaczonym polu spisowym;
7) terminowe przekazanie Przewodniczącemu Komisji Inwentaryzacyjnej arkuszy spisowych oraz informacji o wszelkich stwierdzonych nieprawidłowościach;
8) przedstawienie sprawozdania z przebiegu spisu z natury.
4. Harmonogram inwentaryzacji opracowuje Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej.";
"2. Do kompetencji Głównego Księgowego w zakresie inwentaryzacji należy:
1) kierowanie do Głównego Inspektora Transportu Drogowego wniosków w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej i przeprowadzenia spisu z natury;
2) uzgadnianie z Przewodniczącym Komisji Inwentaryzacyjnej terminarza wykonywania poszczególnych etapów inwentaryzacji;
3) udzielanie wskazówek, wytycznych i wyjaśnień w szczególności w zakresie dotyczącym organizacji, rozpoczęcia, przebiegu i zakończenia inwentaryzacji oraz rozliczenie jej wyników;
4) zapewnienie uzgodnienia ewidencji księgowej z ewidencją ilościowo-wartościową prowadzoną przez wyznaczonych pracowników komórki odpowiedzialnej
za gospodarowanie środkami trwałymi;
5) dokonywanie inwentaryzacji aktywów nieobjętych spisami z natury, tj. aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki należności - w tym udzielonych pożyczek (z wyjątkiem: należności spornych i wątpliwych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, rozrachunków publicznoprawnych oraz innych aktywów i pasywów, dla których przeprowadzenie spisu z natury z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe) - drogą uzgodnienia sald oraz dokonanie wyceny i ujęcie w księgach rachunkowych wyników takiej inwentaryzacji;
6) zapewnienie dokonania inwentaryzacji aktywów i pasywów inwentaryzowanych drogą weryfikacji stanów księgowych z dokumentacją oraz dokonanie wyceny i ujęcie w księgach rachunkowych wyników takiej inwentaryzacji;
7) zapewnienie dokonania inwentaryzacji aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych) oraz papierów wartościowych - w drodze spisu z natury - oraz dokonanie wyceny i ujęcie w księgach rachunkowych wyników takiej inwentaryzacji;
8) ujęcie w księgach rachunkowych wyników inwentaryzacji w drodze spisu z natury, w stosunku do następujących aktywów:
a) środków trwałych,
b) rzeczowych składników aktywów obrotowych,
c) maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie,
d) materiałów, towarów i produktów gotowych objętych ewidencją ilościowo-wartościową,
9) opiniowanie wniosków Komisji Inwentaryzacyjnej w sprawie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.